581
szerkesztés
Módosítások
→A kerék ki- és beszerelése
=== A kerék ki- és beszerelése ===
* Számtalan szerelési műveletet érdemes lenne ismernie a kerékpárosoknak. Ilyen közülük a ’’’kerekek '''kerekek kiszerelése, visszahelyezése’’’visszahelyezése''', amely elengedhetetlen a ’’’defektszereléshez’’’'''defektszereléshez''', a ’’’kerékpár '''kerékpár gépjárműben való szállításához’’’szállításához'''.# ’’’A [[Fájl:Fék.jpg|right|300px]]'''A fék kioldása’’’kioldása''': az országúti kerékpároknál patkófékeit a féktesten vagy a fékkarnál lehet szélesebbre állítani, míg a MTB-ok V-fékeit a pipát kell kiakasztani a fékeket összefogó gumis résznél, míg a tárcsafékeknél nincs szükség kioldásra. # ’’’A [[Fájl:Kerékagya.jpg|right|300px]]'''A patentzár kioldása’’’kioldása''': a kiengedéshez a kart fordítsuk kifelé és húzzuk magunk felé. Ejtős kerék esetében a másik oldalon található rögzítő anyát is ki kell engedni.# ’’’A [[Fájl:Lánc.jpg|right|300px]]'''A kerekek kivétele’’’kivétele''': az ’’’első kerék’’’ '''első kerék''' kivétele egyszerű, a patentszár rögzítő anya kiengedése után a kormány felemelésével magától kiesik a villából a kerék (ha mégsem, ütögessük meg enyhén). A ’’’hátsó kerék’’’ '''hátsó kerék''' kivételénél a rögzítő anyán ne állítsunk, a váltókanalat húzzuk hátra, hogy a lánckeréksorból le tudjuk engedni a láncot könnyedén.# ’’’A A '''kerekek visszaszerelésekor’’’ visszaszerelésekor''' nézzük meg, hogy a tengely megfelelően ül a saruban, és érdemes még a patentszár rögzítése előtt ráülni a kerékpárra. A hátsó kerék behelyezéskor állítsuk át a láncot a legkisebb lánckerékre, húzzuk kissé hátra a váltó kanalát, amivel megkönnyítjük a saruba való behelyezést.# ’’’A [[Fájl:Rögzítés.jpg|right|300px]]'''A patentzár megszorítása’’’megszorítása''': figyeljünk arra, hogy a gyorszárnál a kart nem forgatni kell, hanem befordítani, viszont előtte a rögzítő anyát hajtsuk be. Addig állítsuk negyed fordulatokkal, míg a kar meghúzása már csak erős lehúzással kivitelezhető, de hozzá még szerszám használata nem szükséges - a karnak a végállásig el kell fordulnia.# ’’’A A '''fék gyorskioldóját’’’ gyorskioldóját''' állítsuk vissza és húzzuk meg a kart, így ellenőrizve a kerék helyzetét. A fékpofáknak egyenlő távolságra kell lenniük az abroncstól.
=== A kerék alkatrészeinek ellenőrzése ===
# ’’’A csapágy vizsgálata’’’: nagyon fontos megnéznünk, hogy a csapágyunk nem-e lóg vagy kotyog. Fogjuk meg a csapágy kiálló részét és több irányba elforgatva ellenőrizzük végig, hogy nincs-e lógása. Amennyiben nincs, abban az esetben minden rendben van.