Unózni szerkesztése
Innen: Hogyankell.hu
Figyelem: Nem vagy bejelentkezve. Ha szerkesztesz, az IP-címed nyilvánosan látható lesz a laptörténetben. Ha bejelentkezel vagy regisztrálsz, a szerkesztéseid a felhasználónevedhez lesznek társítva, egyéb hasznos dolgok mellett.
A szerkesztés visszavonható. Kérlek ellenőrizd alább a változásokat, hogy valóban ezt szeretnéd-e tenni, majd kattints a lap mentése gombra a visszavonás véglegesítéséhez.
Aktuális változat | A te változatod | ||
9. sor: | 9. sor: | ||
# A maradék lapokat lefordítva helyezzük középre. A legfelső kártyát fordítsuk fel, és tegyük lapjával felfelé az asztalra, hogy mindenki lássa. | # A maradék lapokat lefordítva helyezzük középre. A legfelső kártyát fordítsuk fel, és tegyük lapjával felfelé az asztalra, hogy mindenki lássa. | ||
# Az osztótól balra ülő játékos kezd. Az alábbi lehetőségek közül választhat: | # Az osztótól balra ülő játékos kezd. Az alábbi lehetőségek közül választhat: | ||
− | ## | + | ## Letesz a kezéből egy lapot: Ha van a kezében olyan lap, amely a felfordított kártya számával, színével vagy szimbólumával egyezik, akkor azt ráteheti a felfordított kártyára. Ha például az elsőként felfordított lap egy piros 7-es volt, akkor erre bármilyen piros lapot vagy bármilyen színű hetest tehet le. Emellett színválasztó kártyát is dobhat (lásd később). Az általános szabály: Színre színt, számra számot! |
− | ## | + | ## Húz egy kártyát: Ha a játékosnak nincs eldobható lapja, vagy nem akar abban a körben semmit sem letenni, akkor fel kell húznia egy lapot a lefordított pakli tetejéről. Ha ez a kártya illik a legfelső felfordított laphoz, akkor azonnal eldobhatja – de a kezében tartott többi lap közül ekkor már nem választhat másikat. |
# A játékot ezután a soron következő játékos folytatja: dob vagy húz egy kártyát. Ekkor már a felfordított lapok közül a legfelső, legutoljára letett kártyához kell igazodni. | # A játékot ezután a soron következő játékos folytatja: dob vagy húz egy kártyát. Ekkor már a felfordított lapok közül a legfelső, legutoljára letett kártyához kell igazodni. | ||
# Az Uno kártya lapjai között négy színben találhatók 0-9-ig számozott lapok, emellett úgynevezett akciókártyákat is tartalmaz a csomag. Ezekkel a következő szabályok szerint kell játszani: | # Az Uno kártya lapjai között négy színben találhatók 0-9-ig számozott lapok, emellett úgynevezett akciókártyákat is tartalmaz a csomag. Ezekkel a következő szabályok szerint kell játszani: | ||
− | ## | + | ## „Húzz kettőt!”: Ezt a kártyát egy ugyanolyan színű lapra lehet dobni, vagy egy másik „Húzz kettőt!” kártyára. Ha valaki kijátssza, a következő játékos nem dobhat lapot, és két kártyát kell húznia. (Ha a soron következő játékosnál is van „Húzz kettőt!” kártya, akkor ezt kijátszhatja, ekkor a következő játékosnak már négy kártyát kell húznia.) Ugyanez történik, ha ez a kezdőlap. Ezután a játékosok a korábban leírtak szerint folytatják a játékot, a „Húzz kettőt!” kártya színének megfelelő lapot kell dobniuk. |
− | ## | + | ## „Fordulj vissza!”: Ezt a kártyát egy ugyanolyan színű lapra lehet dobni, vagy egy másik „Fordulj vissza” kártyára. Ha valaki kijátssza, a játék iránya megfordul: ha a balra ülő játékos következett volna, akkor helyette a jobb oldalon ülőnek kell dobnia. Ha ez a kezdőlap, akkor az osztótól jobbra ülő játékos kezd. Ezután a játékosok a korábban leírtak szerint folytatják a játékot, a „Fordulj vissza” kártya színének megfelelő lapot kell dobniuk. |
− | ## | + | ## „Kimaradsz!”: Csak ugyanolyan színű kártyára lehet letenni, vagy egy másik „Kimaradsz!” kártyára. Ha valaki kijátssza, a soron következő játékos semmit sem csinál, az utána következő folytatja a játékot. Ha ilyen kártyát fordítunk fel kezdőlapnak, akkor az osztótól balra ülő első játékos kimarad, és az ő bal oldali szomszédja kezd. |
− | ## | + | ## „Színválasztó” kártya: A színválasztó kártyát bármilyen másik lapra le lehet tenni, ezért Jokernek is nevezik. Aki ilyen kártyát játszik ki, meghatározhatja, hogy milyen színnel kell folytatni a játékot. A játékos akár azt a színt is választhatja, amellyel korábban játszottak (tehát ha egy piros 7-es lapra tette le a színválasztó kártyát, választhatja a piros színt is). A színválasztó kártyát akkor is kijátszhatja a játékos, ha van másik eldobható kártya a kezében. Ha a játék kezdetén színválasztó lapot fordítunk fel, akkor az osztótól balra ülő játékos választ színt, a következő játékosnak pedig ilyen színű lapot kell letennie. |
− | ## | + | ## „Színválasztó + húzz négyet!” kártya: Ezt a kártyát csak akkor lehet kijátszani, ha a játékosnak nincs olyan eldobható lapja, amelynek a színe megegyezne a felső felfordított lapéval. (Például ha a legfelső lap egy piros 7-es, a játékos csak abban az esetben játszhatja ki a „Színválasztó + húzz négyet!” kártyáját, ha nincs másik piros lapja.). Ennek a kártyának a kijátszásakor a soron következő játékos nem dobhat, hanem négy lapot húz a lefordított pakliból. A játék azzal a színnel folytatódik, amelyet a „Színválasztó + húzz négyet!” kártyát lerakó játékos választ. Ha esetleg ilyen kártyát fordítunk fel kezdőlapnak, keverjük vissza a pakliba és húzzunk újat. |
##:Megjegyzés: Ha felmerül a gyanú, hogy a játékos szabálytalanul dobta el a „Színválasztó + húzz négyet!” kártyát, akkor fel lehet szólítani arra, hogy mutassa meg a lapjait a kihívónak. Ha valóban volt a korábbi kártyával egyező színű lapja, akkor neki kell plusz négy kártyát húznia. Ha viszont a vád alaptalan volt, akkor a kihívónak 4+2 (összesen 6!) lapot kell húznia. | ##:Megjegyzés: Ha felmerül a gyanú, hogy a játékos szabálytalanul dobta el a „Színválasztó + húzz négyet!” kártyát, akkor fel lehet szólítani arra, hogy mutassa meg a lapjait a kihívónak. Ha valóban volt a korábbi kártyával egyező színű lapja, akkor neki kell plusz négy kártyát húznia. Ha viszont a vád alaptalan volt, akkor a kihívónak 4+2 (összesen 6!) lapot kell húznia. | ||
# A fenti szabályokat követve úgy kell játszani, hogy nekünk lehetőség szerint fogyjanak a lapok a kezünkből, míg ellenfeleinknek újabb és újabb kártyát kelljen húznia. | # A fenti szabályokat követve úgy kell játszani, hogy nekünk lehetőség szerint fogyjanak a lapok a kezünkből, míg ellenfeleinknek újabb és újabb kártyát kelljen húznia. | ||
# Ha esetleg elfogynak a lefelé fordított lapok, akkor az eldobott kártyákat (az utolsó kivételével) összekeverjük és lefordítjuk, majd ezzel folytatjuk a játékot. | # Ha esetleg elfogynak a lefelé fordított lapok, akkor az eldobott kártyákat (az utolsó kivételével) összekeverjük és lefordítjuk, majd ezzel folytatjuk a játékot. | ||
− | # Ha valaki az utolsó előtti lapját rakja le, hangosan az | + | # Ha valaki az utolsó előtti lapját rakja le, hangosan az UNO (jelentése: egy) szót kell mondania, mielőtt a soron következő játékos cselekedne. Ha erről elfeledkezik, és ezt a többi játékos észreveszi, akkor 2 lapot kell húznia. |
# Amikor valaki az utolsó lapját is lerakja, véget ér a játék. Ha esetleg utolsóként egy „Húzz kettőt!” vagy „Színválasztó + húzz négyet!” kártyát játszott ki, akkor a következő játékosnak ezeket még fel kell húznia. | # Amikor valaki az utolsó lapját is lerakja, véget ér a játék. Ha esetleg utolsóként egy „Húzz kettőt!” vagy „Színválasztó + húzz négyet!” kártyát játszott ki, akkor a következő játékosnak ezeket még fel kell húznia. | ||
# Ezután következik a pontozás. A játékosok összeszámolják, hány pontot érnek a kezükben maradt kártyák. | # Ezután következik a pontozás. A játékosok összeszámolják, hány pontot érnek a kezükben maradt kártyák. | ||
28. sor: | 28. sor: | ||
#* Színválasztó és „Színválasztó + húzz négyet!” kártyák: 50-50 pont | #* Színválasztó és „Színválasztó + húzz négyet!” kártyák: 50-50 pont | ||
# A pontokat összeadják, és annak az egyenlegéhez írják, aki minden lapját le tudta tenni. A játék addig folytatódik, amíg valaki el nem éri az 500 pontot. | # A pontokat összeadják, és annak az egyenlegéhez írják, aki minden lapját le tudta tenni. A játék addig folytatódik, amíg valaki el nem éri az 500 pontot. | ||
− | # | + | ## Egy másik változatban a pontokat „hibapontként” tartják nyilván, és az nyeri az aznapi játéksorozatot, aki a legkevesebb hibapontot gyűjti. |
− | # | + | ## Ez utóbbi esetben meghatározhatunk egy hibahatárt is (pl. 500 pontot), és aki eléri ezt, az nem játszik tovább. A parti addig tart, amíg két játékos marad. Ők egymással vívnak egy párbajt a nyertes címéért. |
== Tippek == | == Tippek == | ||
− | * Két játékos esetén is az általános szabályok szerint kell játszani az Unót. A „Fordulj vissza!” | + | * Két játékos esetén is az általános szabályok szerint kell játszani az Unót. A „Fordulj vissza!” és a „Kimaradsz!” kártyák gyakorlatilag egyenértékűek, mindkét esetben a kártyát kijátszó játékos jön újra. A „Húzz kettőt!” és a „Színválasztó + húzz négyet” kártyáknál a másik játékos húzza a lapokat, majd a kártyákat kijátszó játékos folytatja a játékot. |
* Ha kisebb gyerekkel játszunk, vagy utazás közben Unózunk, ahol nincs lehetőség a játék végén kezünkben maradt lapok értékének nyilvántartására, akkor egyszerűen csak azt számoljuk, hogy kinek hányszor sikerült miden lapot leraknia a kezéből. | * Ha kisebb gyerekkel játszunk, vagy utazás közben Unózunk, ahol nincs lehetőség a játék végén kezünkben maradt lapok értékének nyilvántartására, akkor egyszerűen csak azt számoljuk, hogy kinek hányszor sikerült miden lapot leraknia a kezéből. | ||
* Az Uno kártyához nagyon hasonló a Solo, de speciális kiadású (például mesefigurás) paklikat is lehet kapni. | * Az Uno kártyához nagyon hasonló a Solo, de speciális kiadású (például mesefigurás) paklikat is lehet kapni. | ||
− | * Vannak, akik az Uno vagy Solo játékot úgy játsszák, hogy az akciókártyákat (vagy bármelyik kártyát) bármikor ki lehet játszani, nem csak a soron következő játékos tehet le lapot. Ha viszont senki más nem cselekszik, a soron következő játékosnak mindenképp dobnia vagy húznia kell egy lapot – és a „Húzz kettőt!”, „Színválasztó + húzz négyet!” kártyáknál is a soron következő játékos a szenvedő alany. Ennél a változatnál nagyon gyorsnak kell lenni! | + | * Vannak, akik az Uno vagy Solo játékot úgy játsszák, hogy az akciókártyákat (vagy bármelyik kártyát) bármikor ki lehet játszani, nem csak a soron következő játékos tehet le lapot. Ha viszont senki más nem cselekszik, a soron következő játékosnak mindenképp dobnia vagy húznia kell egy lapot – és a „Húzz kettőt!”, „Színválasztó + húzz négyet!” kártyáknál is a soron következő játékos a szenvedő alany. Ennél a változatnál nagyon gyorsnak kell lenni! |
== Amire szükséged lehet == | == Amire szükséged lehet == | ||
51. sor: | 51. sor: | ||
* [http://jatek.gyujtemeny.net/jatekszabaly/282.php Uno játékszabály a Játékgyűjtemény oldalán] | * [http://jatek.gyujtemeny.net/jatekszabaly/282.php Uno játékszabály a Játékgyűjtemény oldalán] | ||
* [https://fakopancs.hu/kartya-uno.html Uno játékszabály a Fakopáncstól] | * [https://fakopancs.hu/kartya-uno.html Uno játékszabály a Fakopáncstól] | ||
− | |||
− |