Métázni szerkesztése
Innen: Hogyankell.hu
Figyelem: Nem vagy bejelentkezve. Ha szerkesztesz, az IP-címed nyilvánosan látható lesz a laptörténetben. Ha bejelentkezel vagy regisztrálsz, a szerkesztéseid a felhasználónevedhez lesznek társítva, egyéb hasznos dolgok mellett.
A szerkesztés visszavonható. Kérlek ellenőrizd alább a változásokat, hogy valóban ezt szeretnéd-e tenni, majd kattints a lap mentése gombra a visszavonás véglegesítéséhez.
Aktuális változat | A te változatod | ||
1. sor: | 1. sor: | ||
== Hogyan kell métázni? == | == Hogyan kell métázni? == | ||
− | [[Fájl:Meta.jpg|right|250px]]A régi várháborúk emlékét őrző méta kiváló program lehet egy igazi mozgásra vágyó csapat energiájának lekötésére. A tíz-tizenöt főből álló, | + | [[Fájl:Meta.jpg|right|250px]]A régi várháborúk emlékét őrző méta kiváló program lehet egy igazi mozgásra vágyó csapat energiájának lekötésére. A tíz-tizenöt főből álló, méta ütővel felszerelkezett csapat minden tagjára szükség van, de egyénileg is megtalálhatja mindenki a szerepét ebben a sportban. Érdemes megtanulnod ezt a játékot, hogy egy igazán izgalmas meccset játszhass barátaiddal, vagy leköthess egy csapat fiatalt. |
+ | |||
== Lépések == | == Lépések == | ||
− | # | + | #Szerezz be egy méta ütőt, és labdát. |
− | # | + | #Állíts össze két legalább 11, legfeljebb 15 fős csapatot. |
− | # | + | #Jelöld ki a méta pályát a rajzon látható módon. Fontos, hogy legyenek benne kőből, vagy fából kirakott pontok, melyek a várat jelképezik. |
[[Fájl:Metapalya.jpg|400px]] | [[Fájl:Metapalya.jpg|400px]] | ||
− | # | + | #A két csapat közül sorsold ki, hogy ki kezdi az ütést. |
− | # | + | #Az ütők csapatának egyik tagjai elhelyezkedik a métavonal közepén, vele szemben áll a feldobó. |
− | # | + | #A dobó csapat többi tagja elhelyezkedik a pályán. A cél, hogy az elütött labdát minél hamarabb összeszedjék, és visszajuttassák a feldobóhoz. |
− | # | + | #Az ütő játékos a labda elütése után választhat: |
− | #*ha jól sikerült az ütés | + | #*ha jól sikerült az ütés kifut a pályára, és a várak mentén végigfutja a pályát, visszaérkezve a méta vonalhoz |
− | #*ha nem jól sikerült az ütés, várhat a következő lehetőségre, de helyét és ütőjét át kell adnia a soron következő csapattársának | + | #*ha nem jól sikerült az ütés, várhat a következő lehetőségre, de helyét és ütőjét át kell adnia a soron következő csapattársának |
− | #*ha a feldobott labdát nem találja el, még két dobást kérhet, aztán mindenképpen át kell adnia a helyét | + | #*ha a feldobott labdát nem találja el, még két dobást kérhet, aztán mindenképpen át kell adnia a helyét |
− | # | + | #Az elütött labdát a dobó csapat tagjai visszajuttatják a feldobóhoz, aki a métavonalra helyezve a labdát „ÁLLJ”-t kiállt. Ekkor ellenőrizned kell, hogy az ütő játékosok közül ki az, aki nem a várban állt, mert az a játékos börtönbe kerül. |
− | # | + | #Az ütő csapat addig folytatja az ütést, amíg el nem fogytak a játékosai, vagy amíg le nem telt az előre meghatározott hosszúságú első félidő. A második félidőben a csapatok szerepet cserélnek. |
− | # | + | #A több pontot elérő csapat nyeri a játékot. Az ütők a körök megtételével, az elkapók a labda megszerzésével érhetnek el pontot. |
== Tippek == | == Tippek == | ||
− | *A börtönbe került játékost | + | *A börtönbe került játékost csapattársuk akkor tudja kiszabadítani, ha az ütőnek saját ütésének körében a sikerül a pályát teljesen körbefutnia, és visszaérnie a métavonalhoz. |
*Futni bármikor lehet, de nem mindig érdemes. Ha látod, hogy a labda nem ment túl messzire, érdemes a várban kivárni a következő ütést, hogy több időd legyen eljutni a következő pontig. | *Futni bármikor lehet, de nem mindig érdemes. Ha látod, hogy a labda nem ment túl messzire, érdemes a várban kivárni a következő ütést, hogy több időd legyen eljutni a következő pontig. | ||
*A pálya körvonalát megjelölheted krétával, madzaggal vagy egyéb jól látható anyaggal. | *A pálya körvonalát megjelölheted krétával, madzaggal vagy egyéb jól látható anyaggal. | ||
28. sor: | 29. sor: | ||
== Amire szükséged lehet == | == Amire szükséged lehet == | ||
− | *Métaütő, | + | *Métaütő, labda |
*22-30 lelkes résztvevő | *22-30 lelkes résztvevő | ||
*Kréta, madzag | *Kréta, madzag | ||
34. sor: | 35. sor: | ||
== Figyelmeztetések == | == Figyelmeztetések == | ||
+ | |||
*Az ütés érvénytelen, ha a labda a pályán kívül ér földet (kivéve, ha egy elkapó játékos ejtette ki). | *Az ütés érvénytelen, ha a labda a pályán kívül ér földet (kivéve, ha egy elkapó játékos ejtette ki). | ||
*A csapatok azonnal helyet cserélnek: | *A csapatok azonnal helyet cserélnek: | ||
− | **ha valamelyik elkapó megfogja a labdát, és még visszaérkezése előtt eltalálja a soron lévő ütőt | + | **ha valamelyik elkapó megfogja a labdát, és még visszaérkezése előtt eltalálja a soron lévő ütőt |
− | **ha a fogók egyike még röptében elkapja az elütött labdát | + | **ha a fogók egyike még röptében elkapja az elütött labdát |
== Kapcsolódó videók == | == Kapcsolódó videók == | ||
51. sor: | 53. sor: | ||
* [http://mek.niif.hu/02100/02152/html/06/103.html Néhány szó a métáról ] | * [http://mek.niif.hu/02100/02152/html/06/103.html Néhány szó a métáról ] | ||
* [http://www.lurkovilag.hu/index.php?c=1888 Méta, magyar népi játék] | * [http://www.lurkovilag.hu/index.php?c=1888 Méta, magyar népi játék] | ||
− | |||
− |