Métázni szerkesztése

Innen: Hogyankell.hu

Figyelem: Nem vagy bejelentkezve. Ha szerkesztesz, az IP-címed nyilvánosan látható lesz a laptörténetben. Ha bejelentkezel vagy regisztrálsz, a szerkesztéseid a felhasználónevedhez lesznek társítva, egyéb hasznos dolgok mellett.

A szerkesztés visszavonható. Kérlek ellenőrizd alább a változásokat, hogy valóban ezt szeretnéd-e tenni, majd kattints a lap mentése gombra a visszavonás véglegesítéséhez.
Aktuális változat A te változatod
1. sor: 1. sor:
 
== Hogyan kell métázni? ==
 
== Hogyan kell métázni? ==
  
[[Fájl:‎Meta.jpg|right|250px]]A régi várháborúk emlékét őrző méta kiváló program lehet egy igazi mozgásra vágyó csapat energiájának lekötésére. A tíz-tizenöt főből álló, métaütővel felszerelkezett csapat minden tagjára szükség van, de egyénileg is megtalálhatja mindenki a szerepét ebben a sportban. Érdemes megtanulnod ezt a játékot, hogy egy igazán izgalmas meccset játszhass barátaiddal, vagy leköthess egy csapat fiatalt.
+
[[Fájl:‎Meta.jpg|right|250px]]A régi várháborúk emlékét őrző méta kiváló program lehet egy igazi mozgásra vágyó csapat energiájának lekötésére. A tíz-tizenöt főből álló, méta ütővel felszerelkezett csapat minden tagjára szükség van, de egyénileg is megtalálhatja mindenki a szerepét ebben a sportban. Érdemes megtanulnod ezt a játékot, hogy egy igazán izgalmas meccset játszhass barátaiddal, vagy leköthess egy csapat fiatalt.
 +
 
  
 
== Lépések ==
 
== Lépések ==
  
#'''Szerezz be egy métaütőt, és -labdát!'''
+
#Szerezz be egy méta ütőt, és labdát.
#'''Állíts össze két legalább 11, legfeljebb 15 fős csapatot!'''
+
#Állíts össze két legalább 11, legfeljebb 15 fős csapatot.
#'''Jelöld ki a métapályát a rajzon látható módon!''' Fontos, hogy legyenek benne kőből vagy fából kirakott pontok, melyek a várat jelképezik.
+
#Jelöld ki a méta pályát a rajzon látható módon. Fontos, hogy legyenek benne kőből, vagy fából kirakott pontok, melyek a várat jelképezik.
 
[[Fájl:Metapalya.jpg|400px‎]]
 
[[Fájl:Metapalya.jpg|400px‎]]
#'''A két csapat közül sorsold ki, hogy ki kezdi az ütést.'''
+
#A két csapat közül sorsold ki, hogy ki kezdi az ütést.
#'''Az ütők csapatának egyes tagjai elhelyezkednek a métavonal közepén, velük szemben áll a feldobó.'''
+
#Az ütők csapatának egyik tagjai elhelyezkedik a métavonal közepén, vele szemben áll a feldobó.  
#'''A dobó csapat többi tagja elhelyezkedik a pályán.''' A cél, hogy az elütött labdát minél hamarabb összeszedjék, és visszajuttassák a feldobóhoz.
+
#A dobó csapat többi tagja elhelyezkedik a pályán. A cél, hogy az elütött labdát minél hamarabb összeszedjék, és visszajuttassák a feldobóhoz.
#'''Az ütő játékos a labda elütése után választhat:'''
+
#Az ütő játékos a labda elütése után választhat:
#*ha jól sikerült az ütés, kifut a pályára, és a várak mentén végigfutja a pályát, visszaérkezve a méta vonalhoz;
+
#*ha jól sikerült az ütés kifut a pályára, és a várak mentén végigfutja a pályát, visszaérkezve a méta vonalhoz
#*ha nem jól sikerült az ütés, várhat a következő lehetőségre, de helyét és ütőjét át kell adnia a soron következő csapattársának;
+
#*ha nem jól sikerült az ütés, várhat a következő lehetőségre, de helyét és ütőjét át kell adnia a soron következő csapattársának
#*ha a feldobott labdát nem találja el, még két dobást kérhet, aztán mindenképpen át kell adnia a helyét.
+
#*ha a feldobott labdát nem találja el, még két dobást kérhet, aztán mindenképpen át kell adnia a helyét
#'''Az elütött labdát a dobó csapat tagjai visszajuttatják a feldobóhoz, aki a métavonalra helyezve a labdát „ÁLLJ”-t kiált.''' Ekkor ellenőrizned kell, hogy az ütő játékosok közül ki az, aki nem a várban állt, mert az a játékos börtönbe kerül.
+
#Az elütött labdát a dobó csapat tagjai visszajuttatják a feldobóhoz, aki a métavonalra helyezve a labdát „ÁLLJ”-t kiállt. Ekkor ellenőrizned kell, hogy az ütő játékosok közül ki az, aki nem a várban állt, mert az a játékos börtönbe kerül.
#'''Az ütő csapat addig folytatja az ütést, amíg el nem fogytak a játékosai, vagy amíg le nem telt az előre meghatározott hosszúságú első félidő.''' A második félidőben a csapatok szerepet cserélnek.
+
#Az ütő csapat addig folytatja az ütést, amíg el nem fogytak a játékosai, vagy amíg le nem telt az előre meghatározott hosszúságú első félidő. A második félidőben a csapatok szerepet cserélnek.
#'''A több pontot elérő csapat nyeri a játékot.''' Az ütők a körök megtételével, az elkapók a labda megszerzésével érhetnek el pontot.
+
#A több pontot elérő csapat nyeri a játékot. Az ütők a körök megtételével, az elkapók a labda megszerzésével érhetnek el pontot.
  
 
== Tippek ==
 
== Tippek ==
  
*A börtönbe került játékost a csapattársak akkor tudják kiszabadítani, ha az ütő játékos saját ütésének ideje alatt a sikerül a pályát teljesen körbefutnia, és visszaérnie a métavonalhoz.
+
*A börtönbe került játékost csapattársuk akkor tudja kiszabadítani, ha az ütőnek saját ütésének körében a sikerül a pályát teljesen körbefutnia, és visszaérnie a métavonalhoz.
 
*Futni bármikor lehet, de nem mindig érdemes. Ha látod, hogy a labda nem ment túl messzire, érdemes a várban kivárni a következő ütést, hogy több időd legyen eljutni a következő pontig.
 
*Futni bármikor lehet, de nem mindig érdemes. Ha látod, hogy a labda nem ment túl messzire, érdemes a várban kivárni a következő ütést, hogy több időd legyen eljutni a következő pontig.
 
*A pálya körvonalát megjelölheted krétával, madzaggal vagy egyéb jól látható anyaggal.
 
*A pálya körvonalát megjelölheted krétával, madzaggal vagy egyéb jól látható anyaggal.
28. sor: 29. sor:
  
 
== Amire szükséged lehet ==
 
== Amire szükséged lehet ==
*Métaütő, métalabda
+
*Métaütő, labda
 
*22-30 lelkes résztvevő
 
*22-30 lelkes résztvevő
 
*Kréta, madzag
 
*Kréta, madzag
34. sor: 35. sor:
  
 
== Figyelmeztetések ==
 
== Figyelmeztetések ==
 +
  
 
*Az ütés érvénytelen, ha a labda a pályán kívül ér földet (kivéve, ha egy elkapó játékos ejtette ki).
 
*Az ütés érvénytelen, ha a labda a pályán kívül ér földet (kivéve, ha egy elkapó játékos ejtette ki).
 
*A csapatok azonnal helyet cserélnek:
 
*A csapatok azonnal helyet cserélnek:
**ha valamelyik elkapó megfogja a labdát, és még visszaérkezése előtt eltalálja a soron lévő ütőt;
+
**ha valamelyik elkapó megfogja a labdát, és még visszaérkezése előtt eltalálja a soron lévő ütőt
**ha a fogók egyike még röptében elkapja az elütött labdát.
+
**ha a fogók egyike még röptében elkapja az elütött labdát
  
 
== Kapcsolódó videók ==
 
== Kapcsolódó videók ==
51. sor: 53. sor:
 
* [http://mek.niif.hu/02100/02152/html/06/103.html Néhány szó a métáról ]
 
* [http://mek.niif.hu/02100/02152/html/06/103.html Néhány szó a métáról ]
 
* [http://www.lurkovilag.hu/index.php?c=1888 Méta, magyar népi játék]
 
* [http://www.lurkovilag.hu/index.php?c=1888 Méta, magyar népi játék]
 
[[Kategória:Sport-fitnesz]]
 

Vedd figyelembe, hogy a Hogyankell.hu wikin végzett összes módosítást szerkeszthetik, módosíthatják vagy eltávolíthatják más szerkesztők. Ha nem akarod, hogy az írásodat módosítsák, akkor ne küldd be.
Azt is megígéred, hogy ezt magadtól írtad, vagy egy közkincsből vagy más szabad forrásból másoltad (lásd a(z) Hogyankell.hu:Szerzői jogok lapot a részletekért). NE KÜLDJ BE JOGVÉDETT MUNKÁT ENGEDÉLY NÉLKÜL!

Kategóriák kiválasztása:

A lap szerkesztéséhez kérlek válaszolj az alábbi kérdésre (további információk):

Mégse Szerkesztési segítség (új ablakban nyílik meg)
A lap eredeti címe: „https://hogyankell.hu/Métázni