Kávépótlót választani

A Hogyankell.hu wikiből

[szerkesztés] Hogyan kell kávépótlót választani?

Koffeinm.jpg

Sokan vannak, akik szeretik a kávé ízét, mégsem fogyaszthatják, mert érzékenyek a koffeinre. Emiatt le kell mondaniuk a kávé ízéről, élénkítő hatásáról? Lemaradnak a reggeli kávézás hangulatáról is? Szó sincs róla! De olyanok is akadnak, akik nem szeretik a kávé ízét, viszont serkentő hatásáért fogyasztják. A jó hír, hogy több olyan ital közül lehet választani, ami jó alternatívája lehet a kávénak, bármilyen ok miatt is hanyagolná valaki a fogyasztását.


[szerkesztés] Lépések

  1. Amennyiben már kis mennyiségű koffeines kávé elfogyasztása után is szívdobogást, izzadást, fejfájást tapasztalsz, vagy csak nem érzed jól magad tőle, akkor mondj le a kávéról. Valószínű érzékeny vagy rá.
  2. Próbálj ki több megoldást koffeinmentes kávéra:
    • Legkézenfekvőbb megoldás a koffeinmentes kávé vásárlása. Több márka már forgalmaz „mentes” kávét szemes, őrölt, illetve instant változatban is. Vásárolj ezekből, hogy otthon is tudj fogyasztani.
    • Cikória: a cikórianövény gyökeréből készült kávépótló rengeteg vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, emellett aromájában, színében és textúrájában az egyik legtökéletesebb koffeinmentes, egészséges kávéhelyettesítő. Árulnak natúr instant, illetve cukorral kevert változatokat is, melyből egy-két kanálnyit egy pohár forró tejben vagy vízben fel kell oldani.
    • Makk-kávé: a tölgyfák (kocsányos, kocsánytalan) magjának pörkölésével, őrlésével kiváló pótkávé főzhető.
    • Malátakávé: egy hétig csíráztatott árpaszemekből készül szárítással, pörköléssel, majd őrléssel. Hasonlóan készül el, mint a cikóriakávé. Gyermekek is fogyaszthatják. Sok vitamint és ásványi anyagot tartalmaz. Instant változatban is kapható.
    • Gyermekláncfű: a növény gyökerét tisztítást, szárítást, aprítást és pörkölést követően csupán meg kell főzni. Az ebből készült pótkávé íze a karamellre emlékeztet, emellett egészséges alternatívája is.
  3. Amennyiben nem vagy érzékeny a koffeinre, a kávé ízét pedig egyszerűen nem szereted, de frissítő hatását hiányolod, úgy több ital is létezik, melyek fogyasztása szintén serkent:
    • Teafélék: a koffeint tartalmazó fekete tea helyett válaszd a zöld teát, mely élénkítő hatással bír.
    • Forró csokoládé/kakaó: ugyan tartalmaz koffeint, de 1 bögrényi italban közel sincs annyi, mint egy csésze espresso-ban.
    • Gyümölcslevek: amelyik gyümölcs nagymértékben tartalmaz C-vitamint, az hatékony élénkítő szernek minősül, mely kiegészül a gyümölcscukor energizáló hatásával.
    • Energiaitalok


[szerkesztés] Tippek

  • Amennyiben a reggeli kávédat szereted útközben megvásárolni, elfogyasztani, vigyél magaddal saját elviteles poharat.
  • Ha érzékeny vagy a kávéra, akkor arra is ügyelned kell, hogy milyen étel/ital tartalmaz még a kávén kívül koffeint. Ezek fogyasztása összeadódik a nap során. Például: étcsokoládé, kakaó. Emiatt fontos az egyéb koffeintartalmú termékek elkerülése.


[szerkesztés] Amire szükséged lehet

  • kávéfőző
  • koffeinmentes kávé, növényi alapú kávépótlók, tea, gyümölcslé, energiaital
  • elviteles pohár


[szerkesztés] Figyelmeztetések

  • Több vendéglátóhelyen plusz költséget számolnak fel a kávé koffeinmentes változatáért.
  • Kismamák számára rendkívül fontos figyelemmel kísérni, hogy mennyi koffeint fogyasztanak el összesen egy nap alatt. 200 mg koffeintől több fogyasztását nem ajánlják a szakemberek.
  • Gyümölcsléből célszerű betartani az ajánlott napi mennyiséget, ugyanis ennek következetes túllépése hízáshoz vezethet.
  • Az energiaitalokat csak mértékkel fogyaszd, és csak akkor, ha valóban szükséged van egy nagyobb dózisú élénkítő szerre.


[szerkesztés] Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

Zserbó