Hetes adószámot igényelni

A Hogyankell.hu wikiből

[szerkesztés] Hogyan kell hetes adószámot igényelni?

Adoszamos maganszemely.jpg
Elsősorban a művészek és ingatlan bérbeadók számára jelent megoldást tevékenységeik szabályos formában történő végzéséhez, ha adószámos magánszemélyek lesznek (vagy ahogy a köznyelvben elterjedt: 7-es adószámmal rendelkeznek). Ugyanakkor manapság egyre több tanár, tolmács és más, eseti tevékenységet végzők is választják ezt a megoldást a „feketézés” vagy az egyéni vállalkozói igazolvány kiváltása helyett.

[szerkesztés] Lépések

  1. Járj utána, hogy számodra lehetőség van-e adószámos magánszemélyként tevékenykedni! A főbb kritériumok:
    • nem rendszeres, nem üzletszerű tevékenységet végző magánszemély,
    • nem egyéni vállalkozó, de adóköteles bevételszerző tevékenységet végez,
    • van biztosítási jogviszonya, tehát rendelkezik bejelentett munkaviszonnyal,
    • a tevékenység nem engedélyhez, képesítéshez (5/1997.(III.5.) IKIM rendelet) telephelyhez, vállalkozói igazolványhoz kötött.
  2. Menj el a lakóhelyed szerinti illetékes APEH Igazgatósághoz adószámot igényelni. A 13T101-es (évente változik a száma) nyomtatványt kérd, amin be kell jelölni a végezni kívánt tevékenységet.
  3. Nyilatkozz az általános forgalmi adóról! Áfamentesen számlázhatsz, ha
    • Tárgyi adómentes tevékenységet végzel, pl. postai szolgáltatás, az oktatás bizonyos fajtái, banki, pénzügyi szolgáltatás. A pontos listát itt olvashatod.
    • Alanyi áfamentességet választasz (évi 5 millió Ft bevételig).
  4. Ha kézhez kaptuk az adószámunkat, tevékenységünkről mindig állítsunk ki számlát!
    • Ha művész vagy bérbeadó vagy, akkor nyilatkozhatsz arról, hogy a járulékokkal ki számoljon el. Ha te, akkor a kifizetőnek nem kell járulékot vonnia utánad, hanem egyszerűen ki tud úgy fizetni, mintha egy egyéni vagy társas vállalkozástól kapta volna a számlát.
    • Tanárként, tolmácsként stb. nem lehet nyilatkozni a járulékfizetésről és a költségelszámolásról, hanem úgy kell elszámolni, mint a megbízási díjat.
  5. Ne feledkezzünk meg az adó- és járulékfizetésről, költségelszámolásról! Erről a legjobb, ha megkérdezzük a könyvelőnket, de néhány fontos információt itt is megtalálsz:
    • Nem kell helyi adókat (pl. iparűzési) fizetni.
    • Lehetőség van tételes költségelszámolásra, illetve számlák, bizonylatok hiányában a bevétel 10%-a tekinthető költségnek.
    • Nem számolhatsz el magadnak bért, kivétet, amortizációt csak korlátozottan, nem választható átalányadózás.
    • Az adóköteles jövedelem egésze az összevont adóalap része.

[szerkesztés] Tippek

  • 2010. augusztus 16. óta a bérbeadónak nem szükséges kiváltani az egyéni adószámot.

[szerkesztés] Amire szükséged lehet

  • személyes iratok

[szerkesztés] Figyelmeztetések

  • Az alanyi áfamentességet az adószám igénylésének idejéhez mérten arányosan számolják. Tehát ha az adószámot április 1-jén kapjuk meg, akkor még 9 hónap van vissza az évből, így a bevételünk nem haladhatja meg a 3,75 milliót. Ha mégis meghaladja, az azt követő kifizetésekre áfával növelten kell számlát kiállítani (kivéve tárgyi adómentességet).

[szerkesztés] Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

Kiscsillag