A leggyakoribb online mérőszámokat értelmezni

A Hogyankell.hu wikiből

[szerkesztés] Hogyan kell a leggyakoribb online mérőszámokat értelmezni?

Kattintas.jpg
Sokszor előfordul, hogy az online területen kevésbé jártasak számára az okozza a legnagyobb fejtörést, hogy mit is jelentenek azok a mérőszámok, amikkel a különböző riportokban, elemzésekben találkoznak. Az ő dolguk megkönnyítésére sorra vesszük az online világban leggyakrabban előforduló mutatók jelentését.

[szerkesztés] Lépések

  1. CPC (Cost per Click), egy kattintásra jutó költség: Megmutatja, hogy egy átkattintás mennyibe kerül a hirdető számára. Gyakran (nem annyira helyesen) a PPC szinonimájaként is használják (lásd lejjebb), erre többnyire a szövegkörnyezetből következtethetünk.
  2. PPC (Pay per Click), azaz kattintás alapú fizetés: Azt jelenti, hogy az elszámolás kattintás alapon történik, vagyis csak azokért a megjelenésekért kell fizetnünk, amelyekre az internetezők rákattintottak. A Google AdWords, az ETARGET, a CTnetwork, de még a Facebook is jellemzően kattintás alapú árazást használ (a Google AdWords tartalmi hálózatán ugyanakkor az árazást például CPM alapon (Cost per thousand impressions, azaz ezer megjelenés alapú árazás) is be lehet állítani). A PPC nagy előnye, hogy csak a valódi érdeklődések után kell fizetnünk.
  3. Adview vagy impressions (Impr.), azaz megjelenések: A megjelenések száma azt mutatja meg, hogy összesen hány alkalommal látható a hirdetésünk. Ha egy internetezőnek több alkalommal jelenik meg a hirdetésünk, mert például újra rákattint az oldalra vagy egy másik weboldalon találkozik vele, az több megjelenésnek számít.
  4. Adview ár: Az az ár, amennyit a hirdetésünk egy megjelenéséért fizetünk. Ez abban az esetben érdekes, ha a honlaptulajdonossal úgy állapodunk meg, hogy megjelenésalapon fizetünk. Ugyanakkor lehetőségünk van például arra is, hogy kattintás alapon (lásd PPC), regisztrációnként vagy éppen idő alapon fizessünk.
  5. CT, azaz átkattintás: Az átkattintások száma azt mutatja meg, hogy az internetezők hány alkalommal klikkeltek az adott hirdetésre. Vagyis ha egy internetező több alkalommal is rákattint a hirdetésünkre, akkor az több átkattintásnak számít. Így az átkattintások száma nem feltétlenül egyezik meg az egyedi látogatók számával.
  6. CTR (Clickthrough Rate), azaz átkattintási arány: Megmutatja, hogy a megjelenések hány százalékára kattintottak rá az internetezők. Kiszámításának módja: CTR= CT/Impr.*100. Ha magas egy hirdetés átkattintási aránya, az arra utal, hogy a hirdetés figyelemfelkeltő, illetve releváns az internetezők számára. Ugyanakkor nem feltétlenül jelenti, hogy a hirdetés hatékony is: lehet, hogy az internetezők ugyan rákattintottak a hirdetésünkre, de az érkezési oldalon már nem találtak számukra érdekes információkat, és egyszerűen továbbálltak. A hatékonyság igazi mércéje a konverziós arány.
  7. Konverzió (Conv.): Az a kulcscselekvés, amit a honlapunk látogatóitól várunk, ami értékes számunkra. Így például konverzió lehet az, ha feliratkozik valaki a hírlevelünkre, árajánlatot kér, de akár az is, ha megnézi az egyik kiemelt szolgáltatásunk részletes bemutatkozó oldalát. Emellett, ha webshopunk van, maga a vásárlás is lehet konverzió. Vagyis azt, hogy mit tekintünk konverziónak, teljesen szabadon magunk határozzuk meg az üzleti céljaink figyelembevételével.
  8. Konverziós arány: Megmutatja, hogy az átkattintások hány százalékához kapcsolódik konverzió, vagyis az átkattintások között milyen arányban vannak azok, amelyek kiemelten értékesek számunkra. (Ugyanakkor nem feltétlen csak azok a látogatók értékesek számunkra, akik vásároltak/letöltöttek/feliratkoztak a honlapunkon. Az is fontos, hogy újabb internetező ismerte meg a szolgáltatásunkat, aki később akár az ügyfelünk/vevőnk is lehet.) Kiszámításának módja: Conv. Rate = Conv./CT*100.
  9. Egyedi látogatók száma: Azoknak az internetezőknek a száma, akik egy adott időintervallumon belül (ez lehet egy hét, egy hónap stb.) meglátogatták a honlapunkat. Ha ezen az időintervallumon belül valaki többször is visszatér az oldalunkra, akkor is egyszer számítjuk be az egyedi látogatószámba.
  10. Látogatás: Egy látogatásnak számít, ha egy egyedi látogató a honlapunkra érkezik, és ott valamilyen tevékenységet végez. Nem egyenlő az egyedi látogatók számával, hiszen ha egy napon belül valaki kétszer visszatér az oldalra, az két látogatásnak, ugyanakkor egy egyedi látogatónak számít.
  11. Oldalletöltések száma: Azt mutatja meg, hogy egy adott időszakon belül összesen hány oldalt töltöttek le a website-on belül. Ha egy aloldalt (akár egy látogató) többször is megtekintenek, az több oldalletöltésnek számít. Így például, ha valaki ötször frissít be egy adott oldalt, az öt oldalletöltésnek számít.

[szerkesztés] Tippek

  • Az egyes mérőszámokat bizonyos esetekben kicsit másképp számolják, ill. az is előfordul, hogy másképp nevezik (pl. az adview mellett az ad impression kifejezés is elterjedt). Ezért, ha kicsit is bizonytalanok vagyunk valamiben, inkább kérdezzünk rá a riport készítőjénél, hogy mit is jelent az adott mutató.

[szerkesztés] Figyelmeztetések

  • Az egyes mérőszámokat soha ne önmagukban értelmezzük, hanem összefüggésekben! Például egy magas átkattintási arány önmagában nagyon jónak tűnhet, de ha közben egyetlen konverzió sem történik a weboldalunkon, akkor mégsem lehetünk elégedettek.

[szerkesztés] Amire szükséged lehet

  • Riportok, elemezések, amiket értelmezni kell

[szerkesztés] Felhasznált források, kapcsolódó webcímek

Az oldal szerzői

Andi02