Főmenü megnyitása

Hogyankell.hu β

Kockapókert játszani

A lap korábbi változatát látod, amilyen JViki (vitalap | szerkesztései) 2011. június 7., 10:04-kor történt szerkesztése után volt. (Lépések)

Hogyan kell kockapókert játszani?

Kocka.jpg

A kockapóker egyszerű és szórakoztató játék, amelyben előre meghatározott kombinációkat kell kidobni öt kockával. A játék menete nyílt, így – a kártyával játszott pókerrel ellentétben – nincs szerepe a blöffölésnek, viszont a szerencse mellett itt is szükség van a taktikai érzékre.

Lépések

  1. Minden játékos fogjon egy darab (négyzetrácsos) papírt és egy íróeszközt, majd a lap bal szélére másolja le az alábbi táblázat első oszlopát:
  2. {| class="wikitable" style="font-size:100%; text-align:center; margin-left: auto; margin-right: auto" width="80%"
  3. |-
  4. ! style="width: 15%;" | Kategória
  5. ! style="width: 25%;" | Leírás
  6. ! style="width: 10%;" | Pontszám
  7. ! style="width: 30%;" | Példa
  8. |-
  9. | 1-es
  10. | Legalább egy egyes
  11. | Az egyesek összege
  12. | 1,1,2,5,6 (pontszám: 2)
  13. |-
  14. | 2-es
  15. | Legalább egy kettes
  16. | A kettesek összege
  17. | 1,2,2,2,4 (pontszám: 6)
  18. |-
  19. | 3-as
  20. | Legalább egy hármas
  21. | A hármasok összege
  22. | 2,3,4,4,6 (pontszám: 3)
  23. |-
  24. | 4-es
  25. | Legalább egy négyes
  26. | A négyesek összege
  27. | 2,4,4,4,4 (pontszám: 16)
  28. |-
  29. | 5-ös
  30. | Legalább egy ötös
  31. | Az ötösök összege
  32. | 2,4,5,5,5 (pontszám: 15)
  33. |-
  34. | 6-os
  35. | Legalább egy hatos
  36. | A hatosok összege
  37. | 3,6,6,6,6 (pontszám: 24)
  38. |-
  39. ! Összesen
  40. | Az első szekció eredménye
  41. | A fenti hat 6 sor összege
  42. | X
  43. |-
  44. ! Bónusszal (+35)
  45. |
  46. | Ha az első összeg 63 vagy több, +35 pont bónusz
  47. | X+35 (ha X>=63)
  48. |-
  49. | Terc
  50. | Legalább három egyforma
  51. | Mind az öt kocka összege
  52. | 2,4,5,5,5 (pontszám: 21)
  53. |-
  54. | Kvartett
  55. | Legalább négy egyforma
  56. | Mind az öt kocka összege
  57. | 3,6,6,6,6 (pontszám: 27)
  58. |-
  59. | Full House
  60. | Három egyforma + két egyforma
  61. | 25
  62. | 2,2,4,4,4 (pontszám: 25)
  63. |-
  64. | Kis sor
  65. | Négy egymást követő számból álló sor
  66. | 30
  67. | 1,2,3,4,6 (pontszám: 30)
  68. |-
  69. | Nagy sor
  70. | Öt egymást követő számból álló sor
  71. | 40
  72. | 2,3,4,5,6 (pontszám: 40)
  73. |-
  74. | Póker
  75. | Öt egyforma szám
  76. | 50
  77. | 2,2,2,2,2 (pontszám: 50)
  78. |-
  79. | Sansz
  80. | Bármilyen öt szám
  81. | Mind az öt kocka összege
  82. | 1,2,4,4,6 (pontszám: 17)
  83. |-
  84. ! Összesen
  85. | A második szekció eredménye
  86. | A fenti 7 sor összege
  87. | Y
  88. |-
  89. ! Mindösszesen
  90. |
  91. | A bónusszal kiegészített első, valamint a második összeg együttvéve
  92. | X(+35)+Y
  93. |}
  94. Ha minden játékosnál megvan a kombinációkat felsoroló sablon, elkezdődhet a játék. Az első játékos egyszerre öt dobókockával dob.
  95. Az első játékos a kidobott kockák alapján eldönti, hogy milyen kombinációra akar törekedni, az ennek megfelelő kockákat az asztalon hagyja, a többivel hasonló szabályok szerint még kétszer dobhat. Az első dobás után még mindegyik kockát fel lehet venni, viszont ha egy kockát egyszer az asztalon hagyott a játékos, azt nem veheti fel újra (pl. a harmadik dobásnál). Ha már az első dobásnál olyan kombináció jön ki, amit fel akar használni, nem kell még kétszer dobnia.
  96. Az eredményt be kell írni valamelyik kombinációhoz. Ha több lehetőség is van, a játékosnak az esélyeket és a pontszámokat mérlegelve kell döntenie, hová írja az adott eredményt.
  97. Az első játékos után a többiek is dobnak, amíg mindenki sorra nem kerül, majd az első játékos új kört kezd.
  98. A játék összesen 13 körből áll. Ahogy egyre több kombináció mellé kerül konkrét eredmény, és fogynak a lehetőségek, nő annak a valószínűsége, hogy valaki olyan számokat dob, amit egy üres helyre sem tud beírni. Mivel minden kombinációt csak egyszer lehet felhasználni, ilyenkor az egyik (még üres) sorba 0-t kell írni.
  99. A 13. kör után össze kell adni az eredményeket. Külön kell kiszámolni az első hat sor pontszámainak összegét, mert ha ez 63 vagy több, a játékos plusz 35 pont bónuszt kap. Ezután az alsó szekció pontszámait is összegezzük, majd hozzáadjuk az (esetleg bónusszal megtoldott) első eredményt. Akinél a végső pontszám összege a legmagasabb, az nyerte a játékot.

Tippek

  • A játék során azt kell mérlegelned, mennyire vagy szerencsés, mekkora az esélye annak, hogy ki tudod dobni a kombinációkat, illetve egy-egy eredmény melyik sorban hoz több pontot. Ha például négy egyest és egy hatost dobsz, ezt három helyre írhatod: az egyesekhez (4 pontot), a hatosokhoz (ekkor 6 pontot ér), vagy a kvartetthez (10 pontért). Gondolj bele, hogy a következő kör(ökben) még van-e esélyed az adott sorba több pontot írni! Az előbbi példánál maradva annak például kicsi az esélye, hogy egyesekből ötöt fogsz dobni, viszont hatosból még lehet több, és a kvartetthez is írhatnál még magasabb pontszámot – persze csak ha nem ez volt az utolsó köröd.
  • A bónusz eléréséhez minden számból legalább három egyformát kell dobni. Ha ez a kisebb számoknál nem sikerül, még nem kell kétségbe esni, hiszen ellensúlyozni lehet, ha egy nagyobb számból négy egyformát dobsz. Ha viszont ötösből vagy hatosból nem tudsz legalább hármat beírni az első szekcióba, nagy valószínűséggel le kell mondanod a bónuszról.
  • A játék angol nyelvű Wikipedián található leírása szerint a póker dobásának esélye 1:22-höz. Ezért vannak, akik inkább a bónuszra hajtanak, vagyis ha magasabb számból dobnak négy (vagy öt) egyformát, azt inkább az első szekcióba írják.

Figyelmeztetések

  • A kockapókernél nincs fogadás! Mint minden játékot, természetesen ezt is lehet(ne) pénznyereményért játszani, ebben az esetben azonban már szerencsejátéknak minősül, így 18 éven aluli nem vehet benne részt.
  • A kockapóker (angolul Yahtzee) szabályait Milton Bradley fektette le. Vannak más kockajátékok, amelyek csak kis mértékben térnek el ettől a változattól (például a kis sor az 1,2,3,4,5-ös kombinációt jelenti, vagy a terc és a kvartett mellett/helyett pár, két pár kombinációkat is elismernek). Ezért játék előtt alaposan beszéljétek meg a szabályokat a félreértések elkerülése érdekében! A veszekedések elkerülése érdekében a szabályok akár módosíthatók is, a lényeg, hogy mindenki ugyanazokkal a kombinációkkal számoljon a játék során.

Amire szükséged lehet

  • Papírlap
  • Íróeszköz (toll vagy ceruza)
  • 5 darab dobókocka
  • Esetleg pohár (ebben könnyebb összerázni a kockákat és dobni)
  • Esetleg számológép (a játék végén az összeadáshoz)

Források, hivatkozások

Az oldal szerzői

Hogyankell, JViki