Kockapókert játszani
Innen: Hogyankell.hu
[szerkesztés] Hogyan kell kockapókert játszani?
A kockapóker egyszerű és szórakoztató játék, amelyben előre meghatározott kombinációkat kell kidobni öt kockával. A játék menete nyílt, így – a kártyával játszott pókerrel ellentétben – nincs szerepe a blöffölésnek, viszont a szerencse mellett itt is szükség van a taktikai érzékre.
[szerkesztés] Lépések
- Mindegyik játékos fogjon egy darab négyzetrácsos papírt és egy íróeszközt, majd a lap bal szélére másolja le a segédletnél található táblázat első oszlopát. Ha olyan készlettel játszunk, amelyhez van nyomtatott segédlet, akkor ezt természetesen elhagyhatjuk.
- Ha minden játékosnál megvan a kombinációk felsorolása, elkezdődhet a játék. Az első játékos egyszerre öt dobókockával dob.
- Az első játékos a kidobott kockák alapján eldönti, hogy milyen kombinációra akar törekedni, az ennek megfelelő kockákat az asztalon hagyja, a többivel hasonló szabályok szerint még kétszer dobhat. Az első dobás után még mindegyik kockát fel lehet venni, viszont ha egy kockát egyszer az asztalon hagyott a játékos, azt nem veheti fel újra (pl. a harmadik dobásnál). Ha már az első dobásnál olyan kombináció jön ki, amit fel akar használni, nem kell még kétszer dobnia.
- Az eredményt be kell írni valamelyik kombinációhoz. Ha több lehetőség is van, a játékosnak az esélyeket és a pontszámokat mérlegelve kell döntenie, hová írja az adott eredményt.
- Az első játékos után a többiek is dobnak, amíg mindenki sorra nem kerül, majd az első játékos új kört kezd.
- A játék összesen 13 körből áll. Ahogy egyre több kombináció mellé kerül konkrét eredmény, és fogynak a lehetőségek, nő annak a valószínűsége, hogy valaki olyan számokat dob, amit egy üres helyre sem tud beírni. Mivel minden kombinációt csak egyszer lehet felhasználni, ilyenkor az egyik (még üres) sorba 0-t kell írni.
- A 13. kör után össze kell adni az eredményeket. Külön kell kiszámolni az első hat sor pontszámainak összegét, mert ha ez 63 vagy több, a játékos plusz 35 pont bónuszt kap. Ezután az alsó szekció pontszámait is összegezzük, majd hozzáadjuk az (esetleg bónusszal megtoldott) első eredményt. Akinél a végső pontszám összege a legmagasabb, az nyerte a játékot.
[szerkesztés] Segédlet
Az alábbi segédlet jellemzően benn van a megvásárolt játékban, de ha mégsem, akkor ki lehet nyomtatni.
Kategória | Leírás | Pontszám | Példa |
---|---|---|---|
1-es | Legalább egy egyes | Az egyesek összege | 1,1,2,5,6 (pontszám: 2) |
2-es | Legalább egy kettes | A kettesek összege | 1,2,2,2,4 (pontszám: 6) |
3-as | Legalább egy hármas | A hármasok összege | 2,3,4,4,6 (pontszám: 3) |
4-es | Legalább egy négyes | A négyesek összege | 2,4,4,4,4 (pontszám: 16) |
5-ös | Legalább egy ötös | Az ötösök összege | 2,4,5,5,5 (pontszám: 15) |
6-os | Legalább egy hatos | A hatosok összege | 3,6,6,6,6 (pontszám: 24) |
Összesen | Az első szekció eredménye | A fenti 6 sor összege | X |
Bónusszal (+35) | Ha az első összeg 63 vagy több, +35 pont bónusz | X+35 (ha X>=63) | |
Terc | Legalább három egyforma | Mind az öt kocka összege | 2,4,5,5,5 (pontszám: 21) |
Kvartett | Legalább négy egyforma | Mind az öt kocka összege | 3,6,6,6,6 (pontszám: 27) |
Full House | Három egyforma + két egyforma | 25 | 2,2,4,4,4 (pontszám: 25) |
Kis sor | Négy egymást követő számból álló sor | 30 | 1,2,3,4,6 (pontszám: 30) |
Nagy sor | Öt egymást követő számból álló sor | 40 | 2,3,4,5,6 (pontszám: 40) |
Póker | Öt egyforma szám | 50 | 2,2,2,2,2 (pontszám: 50) |
Sansz | Bármilyen öt szám | Mind az öt kocka összege | 1,2,4,4,6 (pontszám: 17) |
Összesen | A második szekció eredménye | A fenti 7 sor összege | Y |
Mindösszesen | A bónusszal kiegészített első, valamint a második összeg együttvéve | X(+35)+Y |
[szerkesztés] Tippek
- A játék során azt kell mérlegelned, mennyire vagy szerencsés, mekkora az esélye annak, hogy ki tudod dobni a kombinációkat, illetve egy-egy eredmény melyik sorban hoz több pontot. Ha például négy egyest és egy hatost dobsz, ezt három helyre írhatod: az egyesekhez (4 pontot), a hatosokhoz (ekkor 6 pontot ér), vagy a kvartetthez (10 pontért). Gondolj bele, hogy a következő kör(ökben) még van-e esélyed az adott sorba több pontot írni! Az előbbi példánál maradva annak például kicsi az esélye, hogy egyesekből ötöt fogsz dobni, viszont hatosból még lehet több, és a kvartetthez is írhatnál még magasabb pontszámot – persze csak ha nem ez volt az utolsó köröd, illetve még mindegyik hely üres.
- A bónusz eléréséhez minden számból legalább három egyformát kell dobni. Ha ez a kisebb számoknál nem sikerül, még nem kell kétségbe esni, hiszen ellensúlyozni lehet, ha egy nagyobb számból négy egyformát dobsz. Ha viszont ötösből vagy hatosból nem tudsz legalább hármat beírni az első szekcióba, nagy valószínűséggel le kell mondanod a bónuszról.
- A játék angol nyelvű Wikipedián található leírása szerint a póker dobásának esélye 1:22-höz. Ezért vannak, akik inkább a bónuszra hajtanak, vagyis ha magasabb számból dobnak négy (vagy öt) egyformát, azt inkább az első szekcióba írják.
[szerkesztés] Figyelmeztetések
- A kockapókernél nincs fogadás! Mint minden játékot, természetesen ezt is lehet(ne) pénznyereményért játszani, ebben az esetben azonban már szerencsejátéknak minősül, így 18 éven aluli nem vehet benne részt.
- A kockapóker (angolul Yahtzee) szabályait Milton Bradley fektette le. Vannak más kockajátékok, amelyek csak kis mértékben térnek el ettől a változattól (például a kis sor az 1,2,3,4,5-ös kombinációt jelenti, vagy a terc és a kvartett mellett/helyett pár, két pár kombinációkat is elismernek). Ezért játék előtt alaposan beszéljétek meg a szabályokat a félreértések elkerülése érdekében! A veszekedések helyett a szabályokat akár módosíthatjátok is, a lényeg, hogy mindenki ugyanazokkal a kombinációkkal számoljon a játék során.
[szerkesztés] Amire szükséged lehet
- Papírlap
- Íróeszköz (toll vagy ceruza)
- 5 darab dobókocka
- Esetleg műanyag- vagy papírpohár (ebben könnyebb összerázni a kockákat és dobni)
- Esetleg számológép (a játék végén az összeadáshoz)