„Esszét írni” változatai közötti eltérés

Innen: Hogyankell.hu

(Az esszé szerkezete)
a (Visszaállítottam a lap korábbi változatát Katacs (vita) szerkesztéséről 91.83.92.168 szerkesztésére)
(Címke: Visszaállítás)
 
(18 közbenső módosítás, amit 12 másik szerkesztő végzett, nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
 
== Hogyan kell esszét írni? ==
 
== Hogyan kell esszét írni? ==
  
[[Fájl:Essay.jpg|right|250px]]Az esszé a szépirodalmi alkotások egyik sajátos válfaja. Terjedelme rövid, témáját merítheti az irodalomból, a tudományos felfedezésekből, a politikai életből vagy a mindennapi élet megfigyeléséből. Az esszé erősen tükrözi írója véleményét, és sokszor szépirodalmi igénnyel íródik. Általában a középiskola során találkozunk először a műfajjal, most pedig kis segítséget nyújtunk ahhoz, hogyan is kezdjünk neki az esszéírásnak.
+
[[Fájl:Essay.jpg|right|250px]]
 +
Az esszé a szépirodalmi alkotások egyik sajátos válfaja. Terjedelme rövid, témáját merítheti az irodalomból, a tudományos felfedezésekből, a politikai életből vagy a mindennapi élet megfigyeléséből. Az esszé erősen tükrözi írója véleményét, és sokszor szépirodalmi igénnyel íródik. Általában a középiskola során találkozunk először a műfajjal, most pedig kis segítséget nyújtunk ahhoz, hogyan is kezdjünk neki az esszéírásnak.
  
 
== Lépések ==
 
== Lépések ==
13. sor: 14. sor:
 
# '''A tárgyalás:''' most lesz lehetőségünk a választott szempontok mentén kifejteni hosszasan a témánkat és vizsgálni annak a problémafeltevését.  
 
# '''A tárgyalás:''' most lesz lehetőségünk a választott szempontok mentén kifejteni hosszasan a témánkat és vizsgálni annak a problémafeltevését.  
 
# '''Az összegzés:''' az esszé lezárása, ahol leírhatjuk a saját tapasztalatunkat, véleményünket, a témával kapcsolatos saját álláspontunk rövid összefoglalását, illetve, hogy milyen új információhoz jutottunk a téma feldolgozása során. Fogalmazzunk meg következtetéseket is!
 
# '''Az összegzés:''' az esszé lezárása, ahol leírhatjuk a saját tapasztalatunkat, véleményünket, a témával kapcsolatos saját álláspontunk rövid összefoglalását, illetve, hogy milyen új információhoz jutottunk a téma feldolgozása során. Fogalmazzunk meg következtetéseket is!
# '''A forrásjegyzék:''' a legvégén meg kell jelölnünk a felhasznált forrásokat..
+
# '''A forrásjegyzék:''' a legvégén meg kell jelölnünk a felhasznált forrásokat.
  
 
=== Az esszéhez felhasználható források ===
 
=== Az esszéhez felhasználható források ===
49. sor: 50. sor:
 
* [http://www.uni-miskolc.hu/~bolantro/esszeiras/e_frm_1.3.html Az esszé állításai.]
 
* [http://www.uni-miskolc.hu/~bolantro/esszeiras/e_frm_1.3.html Az esszé állításai.]
 
* [http://www.uni-miskolc.hu/~bolantro/esszeiras/e_frm_1.4.html Bevezetés: hogyan írjunk esszét?]
 
* [http://www.uni-miskolc.hu/~bolantro/esszeiras/e_frm_1.4.html Bevezetés: hogyan írjunk esszét?]
 +
 +
[[Kategória:Művészet-kultúra]]
  
 
[[Kategória:Művészet-kultúra]]
 
[[Kategória:Művészet-kultúra]]

A lap jelenlegi, 2023. május 4., 05:18-kori változata

[szerkesztés] Hogyan kell esszét írni?

Essay.jpg

Az esszé a szépirodalmi alkotások egyik sajátos válfaja. Terjedelme rövid, témáját merítheti az irodalomból, a tudományos felfedezésekből, a politikai életből vagy a mindennapi élet megfigyeléséből. Az esszé erősen tükrözi írója véleményét, és sokszor szépirodalmi igénnyel íródik. Általában a középiskola során találkozunk először a műfajjal, most pedig kis segítséget nyújtunk ahhoz, hogyan is kezdjünk neki az esszéírásnak.

[szerkesztés] Lépések

  1. Miért írunk esszét? Az esszéírás lényege, hogy egy konkrét feladatban, az adott témán belül a probléma megfogalmazására koncentráljon. Ezért mindig rendelkezésünkre állnak források, amelyeket felhasználhatunk az írás során (képek, karikatúrák, szövegek), ezeken kívül pedig írásunkba beépíthetjük egyéb információinkat, saját ismereteinket is.

[szerkesztés] Az esszé szerkezete

  1. A bevezetés: ennél a résznél távolabbról mutatjuk be a témánkat, és itt foglaljuk röviden össze a szakirodalomból tudható tényeket. Helyezzük el térben és időben a témát.
  2. A téma definiálása: ennél a szakasznál határozzuk meg a vizsgált témánkat a választott elemzési szempontok megnevezése mellett.
  3. A tárgyalás: most lesz lehetőségünk a választott szempontok mentén kifejteni hosszasan a témánkat és vizsgálni annak a problémafeltevését.
  4. Az összegzés: az esszé lezárása, ahol leírhatjuk a saját tapasztalatunkat, véleményünket, a témával kapcsolatos saját álláspontunk rövid összefoglalását, illetve, hogy milyen új információhoz jutottunk a téma feldolgozása során. Fogalmazzunk meg következtetéseket is!
  5. A forrásjegyzék: a legvégén meg kell jelölnünk a felhasznált forrásokat.

[szerkesztés] Az esszéhez felhasználható források

  1. Tudományosan elfogadott nyomtatott és digitalizált források: könyvek, tanulmányok és cikkek.
  2. Szemléltetésre felhasználható illusztrációk: fotók, képek és irodalmi idézetek.
  3. A forrásjegyzék formai követelményei: a forrásjegyzékben szükséges pontosan jelölni az alábbi pontokat:
    • a forrás szerzőjét, szerzőit,
    • a forrás címét,
    • a forrás kiadóját,
    • a kiadás évét,
    • az idézet helyét (oldalszám).

[szerkesztés] Tippek

  • Használjuk az elektronikus könyvtári katalógust - a használatához ma már ki sem kell lépnünk otthonról, interneten egyszerűen hozzáférhetünk.
  • Az előzetes megtervezés segíthet megtalálni azt a szintet, ahol a bemutatás megtalálja az egyszerűsítés és a pontos kidolgozottság közti kompromisszumot.

[szerkesztés] Amire szükséged lehet

  • Papír, toll
  • Laptop, számítógép
  • Könyvek, cikkek, háttéranyagok

[szerkesztés] Figyelmeztetések

  • Az idézés szabályai, a hivatkozások pontos megadásának kötelezettségei a nem-szóbeli eszközökre is vonatkoznak.
  • A témánk tárgyalásában meg kell találnunk az általánosság megfelelő szintjét. A túl általános kidolgozás azt a benyomást teszi az olvasóban, hogy trivialitások sorozatát olvassa.
  • A túl részletes bemutatás elbizonytalanítja az argumentáció követésében az olvasót.


[szerkesztés] Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

Bgyorfi, BoglarkaS, Hogyankell, Katacs, Mező