„Esszét írni” változatai közötti eltérés

Innen: Hogyankell.hu

(Hogyan kell esszét írni?)
 
a (Visszaállítottam a lap korábbi változatát Katacs (vita) szerkesztéséről 91.83.92.168 szerkesztésére)
(Címke: Visszaállítás)
 
(24 közbenső módosítás, amit 16 másik szerkesztő végzett, nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
 
== Hogyan kell esszét írni? ==
 
== Hogyan kell esszét írni? ==
  
[[Fájl:Essay.jpg|right|200px]]Az esszé a szépirodalmi alkotások egyik sajátos válfaja. Műfaja közismerten nehezen definiálható. Valószínűleg nyugodt szívvel állíthatjuk, hogy annyiféle esszé létezik, ahány esszéíró. Rövid terjedelmű, témáját tekintve merítheti az irodalomból, a tudományos felfedezésekből, a politikai életből, vagy a mindennapi élet megfigyeléséből. Erősen tükrözi írója véleményét, nézőpontját, sokszor szépirodalmi igénnyel íródik. Az középiskola során találkozunk először ezzel a műfajjal, és most kis segítséget nyújtunk hozzá, hogyan is kezdjünk neki.
+
[[Fájl:Essay.jpg|right|250px]]
 +
Az esszé a szépirodalmi alkotások egyik sajátos válfaja. Terjedelme rövid, témáját merítheti az irodalomból, a tudományos felfedezésekből, a politikai életből vagy a mindennapi élet megfigyeléséből. Az esszé erősen tükrözi írója véleményét, és sokszor szépirodalmi igénnyel íródik. Általában a középiskola során találkozunk először a műfajjal, most pedig kis segítséget nyújtunk ahhoz, hogyan is kezdjünk neki az esszéírásnak.
  
 +
== Lépések ==
  
== Lépések ==
+
# '''Miért írunk esszét?''' Az esszéírás lényege, hogy egy konkrét feladatban, az adott témán belül a probléma megfogalmazására koncentráljon. Ezért mindig rendelkezésünkre állnak források, amelyeket felhasználhatunk az írás során (képek, karikatúrák, szövegek), ezeken kívül pedig írásunkba beépíthetjük egyéb információinkat, saját ismereteinket is.
  
# Az irodalmi esszé műnemek hagyományos hármas csoportosítása: líra-dráma-epika közül az epika szerepel gyakran használt elemek közül. Azonban ha kibővítjük a fogalmát (ez alapján létezik esszévers, esszéregény stb.), akkor a negyedik műnemnek tekinthetjük. Azonban még a szűkebben vett esszé is átmeneti műfaj, mégpedig az irodalmi-irodalmiatlan/irodalom alatti szöveg között, mivel írója az irodalmi és bölcseleti beszédmód határsávján mozog.
 
# Az esszé kinézete: az esszének általánosan a lényege, hogy egy konkrétan megfogalmazott feladatban az adott témán, korszakon belül, a probléma megfogalmazására koncentráljon. Ezért mindig rendelkezésünkre állnak források, amelyek fel kell használnunk az esszéírás során (ezek lehetnek képek, karikatúrák, szövegek), valamint ezeken kívül is kell még egyéb információkkal, saját ismeretekkel rendelkeznünk, s azokat szintén beleépítenünk az esszébe.
 
 
=== Az esszé szerkezete ===
 
=== Az esszé szerkezete ===
# Az esszé felépítése: lehetőleg a legelején tisztáznunk kell a tért és időt - helyezzük el időben és helyben is (nem elég annyi, hogy pl. Magyarország, az is kell, hogy pl. Magyarország, amely ekkor a Habsburg Birodalom része). Ezután minimális mesével (nem szükséges sok, inkább bevezetés féle) az adott feladatra, problémára, kérdéskörre összpontosítva írjuk le, hogy mit tudunk azokról, összetett és értelmes mondatokban megfogalmazva.
+
 
# A fedőlap: itt meg kell jelenítenünk a készítő nevét, az esszé címét, a műfajt, képző szervezet nevét, székhelyét, az elkészítés dátumát, a kurzust vagy a tantárgyat és az oktató nevét.
+
# '''A bevezetés:''' ennél a résznél távolabbról mutatjuk be a témánkat, és itt foglaljuk röviden össze a szakirodalomból tudható tényeket. Helyezzük el térben és időben a témát.
# A bevezetés: ennél a résznél mutatjuk be és nevezzük meg tömören a témánkat, és itt foglaljuk röviden össze a szakirodalomból tudható tényeket.
+
# '''A téma definiálása:''' ennél a szakasznál határozzuk meg a vizsgált témánkat a választott elemzési szempontok megnevezése mellett.  
# A téma definiálása: e szakasznál határozzuk meg a vizsgált témánkat, és a kapcsolódását a szakterülethez, valamint az áttekintett irodalomhoz kötődve.  
+
# '''A tárgyalás:''' most lesz lehetőségünk a választott szempontok mentén kifejteni hosszasan a témánkat és vizsgálni annak a problémafeltevését.  
# A tárgyalás: most lesz lehetőségünk kifejteni hosszasan a témánkat és vizsgálni annak a problémafeltevését. A téma tárgyalásának szempontjai a feldolgozott forrásokban, a szerzők által alkalmazott vizsgálati módszerekben, vélekedéseikben mutatkozik meg, valamint a készítő saját véleményének illesztésében az említett tényekhez.  
+
# '''Az összegzés:''' az esszé lezárása, ahol leírhatjuk a saját tapasztalatunkat, véleményünket, a témával kapcsolatos saját álláspontunk rövid összefoglalását, illetve, hogy milyen új információhoz jutottunk a téma feldolgozása során. Fogalmazzunk meg következtetéseket is!
# Az összegzés: az esszé lezárása, ahol leírhatjuk a saját tapasztalatunkat, véleményünket, a témával kapcsolatos saját álláspontunk rövid összefoglalását, illetve, hogy milyen új információhoz jutottunk a téma feldolgozása során.
+
# '''A forrásjegyzék:''' a legvégén meg kell jelölnünk a felhasznált forrásokat.
# A forrásjegyzék: a legvégén kell megjelölnünk a felhasznált forrásokat.
 
  
 
=== Az esszéhez felhasználható források ===
 
=== Az esszéhez felhasználható források ===
# Tudományosan elfogadott nyomtatott és digitalizált források: a könyvek, tanulmányok és cikkek lehetnek.  
+
 
# Szemléltetésre felhasználható illusztrációk: a fotók, a képek és az irodalmi idézetek szabadon felhasználhatóak.  
+
# '''Tudományosan elfogadott nyomtatott és digitalizált források:''' könyvek, tanulmányok és cikkek.
# A forrásjegyzék formai követelményei: a forrásjegyzékben szükséges pontosan jelölni az alábbi pontokat.
+
# '''Szemléltetésre felhasználható illusztrációk:''' fotók, képek és irodalmi idézetek.
#* A forrás címét
+
# '''A forrásjegyzék formai követelményei:''' a forrásjegyzékben szükséges pontosan jelölni az alábbi pontokat:
#* A forrás kiadóját
+
#* a forrás szerzőjét, szerzőit,
#* A forrás szerzőjét, szerzőit
+
#* a forrás címét,
#* A kiadás évét  
+
#* a forrás kiadóját,  
#* A források esetén feltalálási helyét, letöltési) idejét is
+
#* a kiadás évét,
#* A forrásokat abc sorrendben kell megadni
+
#* az idézet helyét (oldalszám).
#* A szöveget másfeles sorközzel, 12-es betűnagysággal kell szerkeszteni
 
  
 
== Tippek ==
 
== Tippek ==
  
* Használjuk az elektronikus könyvtári katalógust - ezek használatához ma már ki sem kell lépnünk otthonról, interneten egyszerűen hozzáférhetőek.
+
* Használjuk az elektronikus könyvtári katalógust - a használatához ma már ki sem kell lépnünk otthonról, interneten egyszerűen hozzáférhetünk.
 
* Az előzetes megtervezés segíthet megtalálni azt a szintet, ahol a bemutatás megtalálja az egyszerűsítés és a pontos kidolgozottság közti kompromisszumot.
 
* Az előzetes megtervezés segíthet megtalálni azt a szintet, ahol a bemutatás megtalálja az egyszerűsítés és a pontos kidolgozottság közti kompromisszumot.
  
44. sor: 42. sor:
 
* Az idézés szabályai, a hivatkozások pontos megadásának kötelezettségei a nem-szóbeli eszközökre is vonatkoznak.
 
* Az idézés szabályai, a hivatkozások pontos megadásának kötelezettségei a nem-szóbeli eszközökre is vonatkoznak.
 
* A témánk tárgyalásában meg kell találnunk az általánosság megfelelő szintjét. A túl általános kidolgozás azt a benyomást teszi az olvasóban, hogy trivialitások sorozatát olvassa.  
 
* A témánk tárgyalásában meg kell találnunk az általánosság megfelelő szintjét. A túl általános kidolgozás azt a benyomást teszi az olvasóban, hogy trivialitások sorozatát olvassa.  
* A túlrészletezett bemutatás pedig elbizonytalanítja az argumentáció követésében, és az álláspontunk valószínűségének növekedését így nehezebben tudja nyomon követni.
+
* A túl részletes bemutatás elbizonytalanítja az argumentáció követésében az olvasót.  
* A szigorú, akár formális érvelésben is el lehet bolyongani a tárgytól.  
 
  
  
 
== Kapcsolódó források, hivatkozások ==
 
== Kapcsolódó források, hivatkozások ==
 
  
 
* [http://www.uni-miskolc.hu/~bolantro/esszeiras/e_frm_1.0.html Hogyan írjunk tudományos esszét tananyaghoz.]
 
* [http://www.uni-miskolc.hu/~bolantro/esszeiras/e_frm_1.0.html Hogyan írjunk tudományos esszét tananyaghoz.]
* [http://www.uni-miskolc.hu/~bolantro/esszeiras/e_frm_1.3.html Az esszé állítításai.]
+
* [http://www.uni-miskolc.hu/~bolantro/esszeiras/e_frm_1.3.html Az esszé állításai.]
 
* [http://www.uni-miskolc.hu/~bolantro/esszeiras/e_frm_1.4.html Bevezetés: hogyan írjunk esszét?]
 
* [http://www.uni-miskolc.hu/~bolantro/esszeiras/e_frm_1.4.html Bevezetés: hogyan írjunk esszét?]
 +
 +
[[Kategória:Művészet-kultúra]]
  
 
[[Kategória:Művészet-kultúra]]
 
[[Kategória:Művészet-kultúra]]

A lap jelenlegi, 2023. május 4., 05:18-kori változata

[szerkesztés] Hogyan kell esszét írni?

Essay.jpg

Az esszé a szépirodalmi alkotások egyik sajátos válfaja. Terjedelme rövid, témáját merítheti az irodalomból, a tudományos felfedezésekből, a politikai életből vagy a mindennapi élet megfigyeléséből. Az esszé erősen tükrözi írója véleményét, és sokszor szépirodalmi igénnyel íródik. Általában a középiskola során találkozunk először a műfajjal, most pedig kis segítséget nyújtunk ahhoz, hogyan is kezdjünk neki az esszéírásnak.

[szerkesztés] Lépések

  1. Miért írunk esszét? Az esszéírás lényege, hogy egy konkrét feladatban, az adott témán belül a probléma megfogalmazására koncentráljon. Ezért mindig rendelkezésünkre állnak források, amelyeket felhasználhatunk az írás során (képek, karikatúrák, szövegek), ezeken kívül pedig írásunkba beépíthetjük egyéb információinkat, saját ismereteinket is.

[szerkesztés] Az esszé szerkezete

  1. A bevezetés: ennél a résznél távolabbról mutatjuk be a témánkat, és itt foglaljuk röviden össze a szakirodalomból tudható tényeket. Helyezzük el térben és időben a témát.
  2. A téma definiálása: ennél a szakasznál határozzuk meg a vizsgált témánkat a választott elemzési szempontok megnevezése mellett.
  3. A tárgyalás: most lesz lehetőségünk a választott szempontok mentén kifejteni hosszasan a témánkat és vizsgálni annak a problémafeltevését.
  4. Az összegzés: az esszé lezárása, ahol leírhatjuk a saját tapasztalatunkat, véleményünket, a témával kapcsolatos saját álláspontunk rövid összefoglalását, illetve, hogy milyen új információhoz jutottunk a téma feldolgozása során. Fogalmazzunk meg következtetéseket is!
  5. A forrásjegyzék: a legvégén meg kell jelölnünk a felhasznált forrásokat.

[szerkesztés] Az esszéhez felhasználható források

  1. Tudományosan elfogadott nyomtatott és digitalizált források: könyvek, tanulmányok és cikkek.
  2. Szemléltetésre felhasználható illusztrációk: fotók, képek és irodalmi idézetek.
  3. A forrásjegyzék formai követelményei: a forrásjegyzékben szükséges pontosan jelölni az alábbi pontokat:
    • a forrás szerzőjét, szerzőit,
    • a forrás címét,
    • a forrás kiadóját,
    • a kiadás évét,
    • az idézet helyét (oldalszám).

[szerkesztés] Tippek

  • Használjuk az elektronikus könyvtári katalógust - a használatához ma már ki sem kell lépnünk otthonról, interneten egyszerűen hozzáférhetünk.
  • Az előzetes megtervezés segíthet megtalálni azt a szintet, ahol a bemutatás megtalálja az egyszerűsítés és a pontos kidolgozottság közti kompromisszumot.

[szerkesztés] Amire szükséged lehet

  • Papír, toll
  • Laptop, számítógép
  • Könyvek, cikkek, háttéranyagok

[szerkesztés] Figyelmeztetések

  • Az idézés szabályai, a hivatkozások pontos megadásának kötelezettségei a nem-szóbeli eszközökre is vonatkoznak.
  • A témánk tárgyalásában meg kell találnunk az általánosság megfelelő szintjét. A túl általános kidolgozás azt a benyomást teszi az olvasóban, hogy trivialitások sorozatát olvassa.
  • A túl részletes bemutatás elbizonytalanítja az argumentáció követésében az olvasót.


[szerkesztés] Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

Bgyorfi, BoglarkaS, Hogyankell, Katacs, Mező