Főmenü megnyitása

Hogyankell.hu β

Módosítások

A bicikli kerekeket műszakilag karbantartani

172 bájt törölve, 2014. március 14., 08:50
A kerék alkatrészeinek ellenőrzése
== Hogyan kell a bicikli kerekeket biciklikerekeket műszakilag karbantartani? ==
[[Fájl:Kerekpar.jpg|right|300px]]Amikor vége a télnek és eljön a tavasz, s vele a jó idő is, ripsz-ropsz elővesszük a tárolóból a hónapokig nem használt biciklinket. Viszont sokan elkövetik azt a hibát, hogy átvizsgálás és karbantartás nélkül nekiindulnak egy hosszasabb kerékpárútnak, és ezzel pedig a balesetek kockázatát növelve , felelőtlenül járnak el. Nem csak időszakonként, hanem minden biciklizés előtt tanácsos átnézni, leellenőrizni a kerékpárunkat, akár szervizbe bevinni egy rutin átnézetésre. Sok részből áll össze egy bicikli: hajtás, kormány, kerekek, fékek, rugózás. Ezeknek fontos egyenként mindig átnézni az állapotát egy huzamosabban nem használt időszak után , és korrigáltatni, amennyiben nem helyesen működnek. A kerekek sínylik talán a legjobban meg a tartósabb használat nélküli időszakot, így pár hét után könnyen leengednek, s laposan használhatatlanná válhatválnak. A karbantartást mi magunk is könnyedén elvégezhetjük, ezért érdemes elsajátítani minden alkatrész kezelését, javítását. Lássuk, hogyan kell a '''kerekeket karbantartani, műszakilag ellenőrizni és javítani'''.
== Lépések ==
=== A guminyomás ellenőrzése ===
* kétféleképpen Kétféleképpen tudjuk leellenőrizni a guminyomást a kerekekben, az egyik, hogy kézzel nyomjuk be a külső gumirészt és tapintással érezhetjük, hogy mennyire lapos. A másik és legjobb módszer pedig, hogy egy speciális nyomást is mutató bicikli pumpát biciklipumpát rákötjük a kerék szelepére , és az egyből mutatni fogja a gumiban lévő levegő mennyiségetlevegőmennyiséget. * Bármilyen (MTB, Országútiországúti, BMX, Városi városi vagy Trekkingtrekking) gumiról is legyen szó, a gumik és belsők élettartalma nagyban függ attól, hogy milyen nyomáson használjuk őket. * Legalapvetőbb szerviztudás, hogy minél keményebbre fújjuk a gumit, annál masszívabban fogja a talajt és jobbam megy az aszfalton - , mivel kisebb felület érintkezik a talajjalvele. * Az '''alacsony nyomás''' nagyobb tapadást biztosít, viszont több a hátránya, mivel kisebb nyomáson az élesebb tárgyak, padkák, kövek a gumit egészen a felniig benyomják és felütéses defektek csinálnak. Valamint az alacsony nyomáson használt gumi káros lehet a belső szelepkialakítására is: megcsúszhat a felnin és magával mozdítva a belsőt, elmozdíthatja a szelep tövét, ezzel javíthatatlan defektet okozva. Illetve Nehezíti még nehezíti a nagyobb ellenállás miatt a menet sebességetmenetsebességet, ráadásul, ha túl lapos a gumi , az balesetveszélyes , és a gumik, valamint a felnik élettartalmát is jelentősen csökkenti.
* Az optimális guminyomás a gumi szélességétől és a bringás testsúlyától, valamint stílusától is függ. Amennyiben valaki könnyebb vagy nehezebb a súlya, értelemszerűen fújhatja kicsit puhábbra vagy keményebbre a gumikat.
* A '''gumi vastagsága''' szerint: átlagban az '''országúti külsők (20-25mm)''' esetében '''7-8 bar''' az ideális, a '''trekking''' és '''túragumiknál (30-40mm) 5 bar''', míg a '''MTB gumiknál 2 collig 3-3,5 bar, 2 coll fölött 2,5-3 bar'''.
=== A kerék ki- és beszerelése ===
* Számtalan szerelési műveletet érdemes lenne ismernie a kerékpárosoknak. Ilyen közülük a '''kerekek kiszerelése, visszahelyezése''', amely elengedhetetlen a '''defektszereléshez''', a '''kerékpár gépjárműben való szállításához'''.#[[Fájl:Fék.jpg|right|300px200px]]'''A fék kioldása''': az országúti kerékpároknál kerékpárok patkófékeit a féktesten vagy a fékkarnál lehet szélesebbre állítani, míg a az MTB-ok V-fékeit fékeinél a pipát kell kiakasztani a fékeket összefogó gumis résznél, míg a tárcsafékeknél pedig nincs szükség kioldásra.#[[Fájl:Kerékagya.jpg|right|300px200px]]'''A patentzár kioldása''': a kiengedéshez a kart fordítsuk kifelé és húzzuk magunk felé. Ejtős kerék esetében a másik oldalon található rögzítő anyát rögzítőanyát is ki kell engedni.#[[Fájl:Lánc.jpg|right|300px200px]]'''A kerekek kivétele''': az '''első kerék''' kivétele egyszerű, a patentszár rögzítő patentszárrögzítő anya kiengedése után , a kormány felemelésével magától kiesik a villából a kerék (ha mégsem, ütögessük meg enyhén). A '''hátsó kerék''' kivételénél a rögzítő anyán ne állítsunk, a váltókanalat húzzuk hátra, hogy a lánckeréksorból le tudjuk engedni a láncot könnyedén.# A '''kerekek visszaszerelésekor''' nézzük meg, hogy a tengely megfelelően ül -e a saruban, és érdemes még a patentszár rögzítése előtt ráülni a kerékpárra. A hátsó kerék behelyezéskor állítsuk át a láncot a legkisebb lánckerékre, húzzuk kissé hátra a váltó kanalát, amivel megkönnyítjük a saruba való behelyezést.#[[Fájl:Rögzítés.jpg|right|300px250px]]'''A patentzár megszorítása''': figyeljünk arra, hogy a gyorszárnál a kart nem forgatni kell, hanem befordítani, viszont előtte a rögzítő anyát hajtsuk be. Addig állítsuk negyed fordulatokkal, míg a kar meghúzása már csak erős lehúzással kivitelezhető, de hozzá még szerszám használata nem szükséges - a karnak a végállásig el kell fordulnia.
# A '''fék gyorskioldóját''' állítsuk vissza és húzzuk meg a kart, így ellenőrizve a kerék helyzetét. A fékpofáknak egyenlő távolságra kell lenniük az abroncstól.
=== A kerék alkatrészeinek ellenőrzése ===
# '''A csapágy vizsgálata''': nagyon fontos megnéznünk, hogy a csapágyunk nem-e lóg vagy kotyog. Fogjuk meg a csapágy kiálló részét , és több irányba elforgatva ellenőrizzük végig, hogy nincs-e lógása. Amennyiben nincs, abban az esetben minden rendben van. #* Abban az esetben, ha a '''csapágy kotyog''' vagy '''lóg''', szükségünk lesz egy db '''darab 13-as méretű kónuszkulcsra''', illetve egy '''17-es méretű villáskulcsra'''.#*[[Fájl:Konusz1.jpg|right|300px200px]]A 13-as kónuszkulcsot helyezzük rá a kónuszra (lásd az ábrán milyen a kónusz) , és a 17-es villáskulccsal a kontraanyát meglazítjuklazítsuk meg.#* Ezt követően a 17-es villáskulcsot átesszük a másik oldal kontranyájára kontraanyájára, azzal stabilizálva a hátsó tengelyt, és a . A 13-as kónuszkulccsal és finoman állítsunk utána a csapágynak, mind csapágyon addig, amíg a kotyogás meg nem szűnik.#* Amikor megszűnt a kotyogás, akkor a helyezzük vissza a kónusz kulcsot kónuszkulcsot a kónuszra, és a 17 -es kulccsal kontrázzuk össze a két csavart – erősen húzzuk meg, hogy ne lazuljon ki.#* Ellenőrizzük le, hogy nem lett-e túl szoros, illetve sikerült-e megszüntetni a kotyogást. – (akadálymentesen kell forognia).# A '''lánckeréksor tisztítása''': ha nagyon koszos , célszerű elvinni egy szaküzletbe és ott kitisztíttatni. Szerezzünk be egy az erre a célra használt speciális folyadékot. A tisztítást házilag egy drótkefével és egy ronggyal tudjuk elvégezni. A drótkefével a racsnin előre irányban irányba körkörösen forgatva , a kereket előre irányba forgatva pucoljuk a lánckereket. Majd ha Ha készen vagyunk vele, egy ronggyal a fogak között menjünk végig vele, forogjon körbe mindegyiknél a keréksor.# '''A felni ellenőrzése''': abban az esetben, ha a felninkben van nyolcas, érdemes szervizben rendbe hozatni. Úgy tudjuk leellenőrizni, hogy van-e nyolcas benne, hogy megforgatva a kereket elölről nézve kicsit a gumi kicsit kimozdul, vagy a féknél fék az egyes részeknél részeinél hozzáér a fékhez felni a felnifékpofához.
== Tippek ==
* Minden bicikli út bicikliút előtt ellenőrizzük le az összes fontos alkatrészt a biciklin.* Érdemes egy segítővel csinálni közösen végezni a szerelést. 
== Amire szükséged lehet ==
581
szerkesztés