„A bicikli kerekeket műszakilag karbantartani” változatai közötti eltérés

Innen: Hogyankell.hu

(Hogyan kell a bicikli kerekeket műszakilag karbantartani?)
 
(A kerék alkatrészeinek ellenőrzése)
 
(23 közbenső módosítás, amit 4 másik szerkesztő végzett, nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
== Hogyan kell a bicikli kerekeket műszakilag karbantartani? ==
+
== Hogyan kell a biciklikerekeket műszakilag karbantartani? ==
 
 
Amikor vége a télnek és eljön a tavasz, s vele a jó idő is, ripsz-ropsz elővesszük a tárolóból a hónapokig nem használt biciklinket. Viszont sokan elkövetik azt a hibát, hogy átvizsgálás és karbantartás nélkül nekiindulnak egy hosszasabb kerékpárútnak, és ezzel a balesetek kockázatát növelve felelőtlenül járnak el. Nem csak időszakonként, hanem minden biciklizés előtt tanácsos átnézni, leellenőrizni a kerékpárunkat, akár szervizbe bevinni egy rutin átnézetésre. Sok részből áll össze egy bicikli: hajtás, kormány, kerekek, fékek, rugózás. Ezeknek fontos egyenként mindig átnézni, avagy átnézetni egy hosszabb nem használt időszak után az állapotát és korrigáltatni, amennyiben nem helyesen működnek. A kerekek sínylik talán a legjobban meg a huzamosabb használat nélküli időszakot, így pár hét után könnyen leengednek, s laposan használhatatlanná válhat. A karbantartást mi magunk is könnyedén elvégezhetjük, ezért érdemes elsajátítani minden alkatrész kezelését, javítását. Lássuk, hogyan kell a ’’’kerekeket karbantartani, műszakilag ellenőrizni és javítani’’’.
 
  
 +
[[Fájl:Kerekpar.jpg|right|300px]]Amikor vége a télnek és eljön a tavasz, s vele a jó idő is, ripsz-ropsz elővesszük a tárolóból a hónapokig nem használt biciklinket. Viszont sokan elkövetik azt a hibát, hogy átvizsgálás és karbantartás nélkül nekiindulnak egy hosszasabb kerékpárútnak, ezzel pedig a balesetek kockázatát növelve, felelőtlenül járnak el. Nem csak időszakonként, hanem minden biciklizés előtt tanácsos átnézni, leellenőrizni a kerékpárunkat, akár szervizbe bevinni egy rutin átnézetésre. Sok részből áll össze egy bicikli: hajtás, kormány, kerekek, fékek, rugózás. Ezeknek fontos egyenként mindig átnézni az állapotát egy huzamosabban nem használt időszak után, és korrigáltatni, amennyiben nem helyesen működnek. A kerekek sínylik talán a legjobban meg a tartósabb használat nélküli időszakot, így pár hét után könnyen leengednek, s laposan használhatatlanná válnak. A karbantartást mi magunk is könnyedén elvégezhetjük, ezért érdemes elsajátítani minden alkatrész kezelését, javítását. Lássuk, hogyan kell a kerekeket karbantartani, műszakilag ellenőrizni és javítani.
  
 
== Lépések ==
 
== Lépések ==
10. sor: 9. sor:
 
=== A guminyomás ellenőrzése ===
 
=== A guminyomás ellenőrzése ===
  
* kétféleképpen tudjuk leellenőrizni a guminyomást a kerekekben, az egyik, hogy kézzel nyomjuk be a külső gumirészt és tapintással érezhetjük, hogy mennyire lapos. A másik és legjobb módszer pedig, hogy egy speciális nyomást is mutató bicikli pumpát rákötjük a kerék szelepére és az egyből mutatni fogja a gumiban lévő levegő mennyiséget.  
+
* Kétféleképpen tudjuk leellenőrizni a guminyomást a kerekekben, az egyik, hogy kézzel nyomjuk be a külső gumirészt és tapintással érezhetjük, hogy mennyire lapos. A másik és legjobb módszer pedig, hogy egy speciális nyomást is mutató biciklipumpát rákötjük a kerék szelepére, és az egyből mutatni fogja a gumiban lévő levegőmennyiséget.  
* Bármilyen (MTB, Országúti, BMX, Városi vagy Trekking) gumiról is legyen szó, a gumik és belsők élettartalma nagyban függ attól, hogy milyen nyomáson használjuk őket.  
+
* Bármilyen (MTB, országúti, BMX, városi vagy trekking) gumiról is legyen szó, a gumik és belsők élettartalma nagyban függ attól, hogy milyen nyomáson használjuk őket.  
* Legalapvetőbb szerviztudás, hogy minél keményebbre fújjuk a gumit, annál masszívabban fogja a talajt és jobbam megy az aszfalton - mivel kisebb felület érintkezik a talajjal.  
+
* Legalapvetőbb szerviztudás, hogy minél keményebbre fújjuk a gumit, annál masszívabban fogja a talajt, mivel kisebb felület érintkezik vele.  
* Az ’’’alacsony nyomás’’’ nagyobb tapadást biztosít, viszont több a hátránya, mivel kisebb nyomáson az élesebb tárgyak, padkák, kövek a gumit egészen a felniig benyomják és "felütéses" defektek csinálnak. Valamint az alacsony nyomáson használt gumi káros lehet a belső szelepkialakítására is: megcsúszhat a felnin és magával mozdítva a belsőt, elmozdíthatja a szelep tövét, ezzel javíthatatlan defektet okozva. Illetve még nehezíti a nagyobb ellenállás miatt a menet sebességet, ráadásul, ha túl lapos a gumi az balesetveszélyes és a gumik, valamint a felnik élettartalmát is jelentősen csökkenti.
+
* Az alacsony nyomás nagyobb tapadást biztosít, viszont több a hátránya, mivel kisebb nyomáson az élesebb tárgyak, padkák, kövek a gumit egészen a felniig benyomják és felütéses defektek csinálnak. Valamint az alacsony nyomáson használt gumi káros lehet a belső szelepkialakítására is: megcsúszhat a felnin és magával mozdítva a belsőt, elmozdíthatja a szelep tövét, ezzel javíthatatlan defektet okozva. Nehezíti még a nagyobb ellenállás miatt a menetsebességet, ráadásul, ha túl lapos a gumi, az balesetveszélyes, és a gumik, valamint a felnik élettartalmát is jelentősen csökkenti.
 
* Az optimális guminyomás a gumi szélességétől és a bringás testsúlyától, valamint stílusától is függ. Amennyiben valaki könnyebb vagy nehezebb a súlya, értelemszerűen fújhatja kicsit puhábbra vagy keményebbre a gumikat.
 
* Az optimális guminyomás a gumi szélességétől és a bringás testsúlyától, valamint stílusától is függ. Amennyiben valaki könnyebb vagy nehezebb a súlya, értelemszerűen fújhatja kicsit puhábbra vagy keményebbre a gumikat.
* A ’’’gumi vastagsága’’’ szerint: átlagban az ’’’országúti külsők (20-25mm)’’’ esetében ’’’7-8 bar’’’ az ideális, a ’’’trekking’’’ és ’’’túragumiknál (30-40mm) 5 bar’’’, míg a ’’’MTB gumiknál 2 collig 3-3,5 bar’’’,’’’ 2 coll fölött 2,5-3 bar’’’.
+
* A '''gumi vastagsága''' szerint: átlagban az országúti külsők (20-25mm) esetében 7-8 bar az ideális, a trekking és túragumiknál (30-40mm) 5 bar, míg a MTB gumiknál 2 collig 3-3,5 bar, 2 coll fölött 2,5-3 bar.
  
 
=== A kerék ki- és beszerelése ===
 
=== A kerék ki- és beszerelése ===
* Számtalan szerelési műveletet érdemes lenne ismernie a kerékpárosoknak. Ilyen közülük a ’’’kerekek kiszerelése, visszahelyezése’’’, amely elengedhetetlen a ’’’defektszereléshez’’’, a ’’’kerékpár gépjárműben való szállításához’’’.
+
 
# ’’’A fék kioldása’’’: az országúti kerékpároknál patkófékeit a féktesten vagy a fékkarnál lehet szélesebbre állítani, míg a MTB-ok V-fékeit a pipát kell kiakasztani a fékeket összefogó gumis résznél, míg a tárcsafékeknél nincs szükség kioldásra.  
+
* Számtalan szerelési műveletet érdemes lenne ismernie a kerékpárosoknak. Ilyen közülük a kerekek kiszerelése, visszahelyezése, amely elengedhetetlen a defektszereléshez, a kerékpár gépjárműben való szállításához.
# ’’’A patentzár kioldása’’’: a kiengedéshez a kart fordítsuk kifelé és húzzuk magunk felé. Ejtős kerék esetében a másik oldalon található rögzítő anyát is ki kell engedni.
+
#[[Fájl:Fék.jpg|right|200px]]'''A fék kioldása''': az országúti kerékpárok patkófékeit a féktesten vagy a fékkarnál lehet szélesebbre állítani, míg az MTB V-fékeinél a pipát kell kiakasztani a fékeket összefogó gumis résznél, a tárcsafékeknél pedig nincs szükség kioldásra.
# ’’’A kerekek kivétele’’’: az ’’’első kerék’’’ kivétele egyszerű, a patentszár rögzítő anya kiengedése után a kormány felemelésével magától kiesik a villából a kerék (ha mégsem, ütögessük meg enyhén). A ’’’hátsó kerék’’’ kivételénél a rögzítő anyán ne állítsunk, a váltókanalat húzzuk hátra, hogy a lánckeréksorból le tudjuk engedni a láncot könnyedén.
+
#[[Fájl:Kerékagya.jpg|right|200px]]'''A patentzár kioldása''': a kiengedéshez a kart fordítsuk kifelé és húzzuk magunk felé. Ejtős kerék esetében a másik oldalon található rögzítőanyát is ki kell engedni.
# ’’’A kerekek visszaszerelésekor’’’ nézzük meg, hogy a tengely megfelelően ül a saruban, és érdemes még a patentszár rögzítése előtt ráülni a kerékpárra. A hátsó kerék behelyezéskor állítsuk át a láncot a legkisebb lánckerékre, húzzuk kissé hátra a váltó kanalát, amivel megkönnyítjük a saruba való behelyezést.
+
#[[Fájl:Lánc.jpg|right|200px]]'''A kerekek kivétele''': az első kerék kivétele egyszerű, a patentszárrögzítő anya kiengedése után, a kormány felemelésével magától kiesik a villából a kerék (ha mégsem, ütögessük meg enyhén). A hátsó kerék kivételénél a rögzítő anyán ne állítsunk, a váltókanalat húzzuk hátra, hogy a lánckeréksorból le tudjuk engedni a láncot könnyedén.
# ’’’A patentzár megszorítása’’’: figyeljünk arra, hogy a gyorszárnál a kart nem forgatni kell, hanem befordítani, viszont előtte a rögzítő anyát hajtsuk be. Addig állítsuk negyed fordulatokkal, míg a kar meghúzása már csak erős lehúzással kivitelezhető, de hozzá még szerszám használata nem szükséges - a karnak a végállásig el kell fordulnia.
+
# A '''kerekek visszaszerelésekor''' nézzük meg, hogy a tengely megfelelően ül-e a saruban, és érdemes még a patentszár rögzítése előtt ráülni a kerékpárra. A hátsó kerék behelyezéskor állítsuk át a láncot a legkisebb lánckerékre, húzzuk kissé hátra a váltó kanalát, amivel megkönnyítjük a saruba való behelyezést.
’’’A fék gyorskioldóját’’’ állítsuk vissza és húzzuk meg a kart, így ellenőrizve a kerék helyzetét. A fékpofáknak egyenlő távolságra kell lenniük az abroncstól.
+
#[[Fájl:Rögzítés.jpg|right|250px]]'''A patentzár megszorítása''': figyeljünk arra, hogy a gyorszárnál a kart nem forgatni kell, hanem befordítani, viszont előtte a rögzítő anyát hajtsuk be. Addig állítsuk negyed fordulatokkal, míg a kar meghúzása már csak erős lehúzással kivitelezhető, de hozzá még szerszám használata nem szükséges - a karnak a végállásig el kell fordulnia.
 +
A '''fék gyorskioldóját''' állítsuk vissza és húzzuk meg a kart, így ellenőrizve a kerék helyzetét. A fékpofáknak egyenlő távolságra kell lenniük az abroncstól.
 +
 
 
=== A kerék alkatrészeinek ellenőrzése ===
 
=== A kerék alkatrészeinek ellenőrzése ===
#  ’’’A csapágy vizsgálata’’’: nagyon fontos megnéznünk, hogy a csapágyunk nem-e lóg vagy kotyog. Fogjuk meg a csapágy kiálló részét és több irányba elforgatva ellenőrizzük végig, hogy nincs-e lógása. Amennyiben nincs, abban az esetben minden rendben van.
 
#* Abban az esetben, ha a ’’’csapágy kotyog’’’ vagy ’’’lóg’’’, szükségünk lesz egy db ’’’13-as méretű kónuszkulcsra’’’, illetve egy ’’’17-es méretű villáskulcsra’’’.
 
#* A 13-as kónuszkulcsot helyezzük rá a kónuszra (lásd az ábrán milyen a kónusz) és a 17-es villáskulccsal a kontraanyát meglazítjuk.
 
#* Ezt követően a 17-es villáskulcsot átesszük a másik oldal kontranyájára azzal stabilizálva a hátsó tengelyt, és a 13-as kónuszkulccsal és finoman állítsunk utána a csapágynak, mind addig, amíg a kotyogás meg nem szűnik.
 
#* Amikor megszűnt a kotyogás, akkor a helyezzük vissza a kónusz kulcsot a kónuszra, és a 17 kulccsal kontrázzuk össze a két csavart – erősen húzzuk meg, hogy ne lazuljon ki.
 
#* Ellenőrizzük le, hogy nem lett-e túl szoros, illetve sikerült-e megszüntetni a kotyogást. – akadálymentesen kell forognia.
 
# ’’’A lánckeréksor tisztítása’’’: ha nagyon koszos célszerű elvinni egy szaküzletbe és ott kitisztíttatni. Szerezzünk be egy az erre a célra használt speciális folyadékot. A tisztítást házilag egy drótkefével és egy ronggyal tudjuk elvégezni. A drótkefével racsnin előre irányban körkörösen forgatva a kereket előre irányba pucoljuk a lánckereket. Majd ha készen vagyunk vele, egy ronggyal a fogak között menjünk végig vele, forogjon körbe mindegyiknél a keréksor.
 
# ’’’A felni ellenőrzése’’’: abban az esetben, ha a felninkben van nyolcas, érdemes szervizben rendbe hozatni. Úgy tudjuk leellenőrizni, hogy van-e nyolcas benne, hogy megforgatva a kereket elölről nézve kicsit a gumi kimozdul, vagy a féknél egyes részeknél hozzáér a fékhez a felni.
 
  
 +
#  '''A csapágy vizsgálata''': nagyon fontos megnéznünk, hogy a csapágyunk nem lóg vagy kotyog. Fogjuk meg a csapágy kiálló részét, és több irányba elforgatva ellenőrizzük végig, hogy nincs-e lógása. Amennyiben nincs, abban az esetben minden rendben van.
 +
#* Abban az esetben, ha a csapágy kotyog vagy lóg, szükségünk lesz egy darab 13-as méretű kónuszkulcsra, illetve egy 17-es méretű villáskulcsra.
 +
#*[[Fájl:Konusz1.jpg|right|200px]]A 13-as kónuszkulcsot helyezzük rá a kónuszra (lásd az ábrán), és a 17-es villáskulccsal a kontraanyát lazítsuk meg.
 +
#* Ezt követően a 17-es villáskulcsot átesszük a másik oldal kontraanyájára, azzal stabilizálva a hátsó tengelyt. A 13-as kónuszkulccsal finoman állítsunk a csapágyon addig, amíg a kotyogás meg nem szűnik.
 +
#* Amikor megszűnt a kotyogás, akkor helyezzük vissza a kónuszkulcsot a kónuszra, és a 17-es kulccsal kontrázzuk össze a két csavart – erősen húzzuk meg, hogy ne lazuljon ki.
 +
#* Ellenőrizzük le, hogy nem lett-e túl szoros, illetve sikerült-e megszüntetni a kotyogást (akadálymentesen kell forognia).
 +
# A '''lánckeréksor tisztítása''': ha nagyon koszos, célszerű elvinni egy szaküzletbe és ott kitisztíttatni. Szerezzünk be egy erre a célra használt speciális folyadékot. A tisztítást házilag egy drótkefével és egy ronggyal tudjuk elvégezni. A drótkefével a racsnin előre irányba körkörösen, a kereket előre irányba forgatva pucoljuk a lánckereket. Ha készen vagyunk vele, egy ronggyal a fogak között menjünk végig, forogjon körbe mindegyiknél a keréksor.
 +
# '''A felni ellenőrzése''': abban az esetben, ha a felninkben van nyolcas, érdemes szervizben rendbe hozatni. Úgy tudjuk leellenőrizni, hogy van-e nyolcas benne, hogy megforgatva a kereket elölről nézve a gumi kicsit kimozdul, vagy a fék az egyes részeinél hozzáér a felni a fékpofához.
  
 
== Tippek ==
 
== Tippek ==
  
* Minden bicikli út előtt ellenőrizzük le az összes fontos alkatrészt a biciklin.
+
* Minden bicikliút előtt ellenőrizzük le az összes fontos alkatrészt a biciklin.
* Érdemes egy segítővel csinálni a szerelést.
+
* Érdemes egy segítővel közösen végezni a szerelést.
 
 
  
 
== Amire szükséged lehet ==
 
== Amire szükséged lehet ==

A lap jelenlegi, 2014. március 14., 08:50-kori változata

[szerkesztés] Hogyan kell a biciklikerekeket műszakilag karbantartani?

Kerekpar.jpg

Amikor vége a télnek és eljön a tavasz, s vele a jó idő is, ripsz-ropsz elővesszük a tárolóból a hónapokig nem használt biciklinket. Viszont sokan elkövetik azt a hibát, hogy átvizsgálás és karbantartás nélkül nekiindulnak egy hosszasabb kerékpárútnak, ezzel pedig a balesetek kockázatát növelve, felelőtlenül járnak el. Nem csak időszakonként, hanem minden biciklizés előtt tanácsos átnézni, leellenőrizni a kerékpárunkat, akár szervizbe bevinni egy rutin átnézetésre. Sok részből áll össze egy bicikli: hajtás, kormány, kerekek, fékek, rugózás. Ezeknek fontos egyenként mindig átnézni az állapotát egy huzamosabban nem használt időszak után, és korrigáltatni, amennyiben nem helyesen működnek. A kerekek sínylik talán a legjobban meg a tartósabb használat nélküli időszakot, így pár hét után könnyen leengednek, s laposan használhatatlanná válnak. A karbantartást mi magunk is könnyedén elvégezhetjük, ezért érdemes elsajátítani minden alkatrész kezelését, javítását. Lássuk, hogyan kell a kerekeket karbantartani, műszakilag ellenőrizni és javítani.

[szerkesztés] Lépések

  1. Tisztítsuk át az egész biciklit: ősz végén, amikor elrakjuk a bringánkat, rossz szokásunk, hogy egészen tavaszig nem is foglalkozunk a karbantartásával. Pedig egy apró nagytakarítással sok hibásodást elkerülhetünk. Érdemes hetente 1x-2x áttisztogatni minden alkatrészt a biciklin, hogy a por ne rakódjon le rájuk.

[szerkesztés] A guminyomás ellenőrzése

  • Kétféleképpen tudjuk leellenőrizni a guminyomást a kerekekben, az egyik, hogy kézzel nyomjuk be a külső gumirészt és tapintással érezhetjük, hogy mennyire lapos. A másik és legjobb módszer pedig, hogy egy speciális nyomást is mutató biciklipumpát rákötjük a kerék szelepére, és az egyből mutatni fogja a gumiban lévő levegőmennyiséget.
  • Bármilyen (MTB, országúti, BMX, városi vagy trekking) gumiról is legyen szó, a gumik és belsők élettartalma nagyban függ attól, hogy milyen nyomáson használjuk őket.
  • Legalapvetőbb szerviztudás, hogy minél keményebbre fújjuk a gumit, annál masszívabban fogja a talajt, mivel kisebb felület érintkezik vele.
  • Az alacsony nyomás nagyobb tapadást biztosít, viszont több a hátránya, mivel kisebb nyomáson az élesebb tárgyak, padkák, kövek a gumit egészen a felniig benyomják és felütéses defektek csinálnak. Valamint az alacsony nyomáson használt gumi káros lehet a belső szelepkialakítására is: megcsúszhat a felnin és magával mozdítva a belsőt, elmozdíthatja a szelep tövét, ezzel javíthatatlan defektet okozva. Nehezíti még a nagyobb ellenállás miatt a menetsebességet, ráadásul, ha túl lapos a gumi, az balesetveszélyes, és a gumik, valamint a felnik élettartalmát is jelentősen csökkenti.
  • Az optimális guminyomás a gumi szélességétől és a bringás testsúlyától, valamint stílusától is függ. Amennyiben valaki könnyebb vagy nehezebb a súlya, értelemszerűen fújhatja kicsit puhábbra vagy keményebbre a gumikat.
  • A gumi vastagsága szerint: átlagban az országúti külsők (20-25mm) esetében 7-8 bar az ideális, a trekking és túragumiknál (30-40mm) 5 bar, míg a MTB gumiknál 2 collig 3-3,5 bar, 2 coll fölött 2,5-3 bar.

[szerkesztés] A kerék ki- és beszerelése

  • Számtalan szerelési műveletet érdemes lenne ismernie a kerékpárosoknak. Ilyen közülük a kerekek kiszerelése, visszahelyezése, amely elengedhetetlen a defektszereléshez, a kerékpár gépjárműben való szállításához.
  1. Fék.jpg
    A fék kioldása: az országúti kerékpárok patkófékeit a féktesten vagy a fékkarnál lehet szélesebbre állítani, míg az MTB V-fékeinél a pipát kell kiakasztani a fékeket összefogó gumis résznél, a tárcsafékeknél pedig nincs szükség kioldásra.
  2. Kerékagya.jpg
    A patentzár kioldása: a kiengedéshez a kart fordítsuk kifelé és húzzuk magunk felé. Ejtős kerék esetében a másik oldalon található rögzítőanyát is ki kell engedni.
  3. Lánc.jpg
    A kerekek kivétele: az első kerék kivétele egyszerű, a patentszárrögzítő anya kiengedése után, a kormány felemelésével magától kiesik a villából a kerék (ha mégsem, ütögessük meg enyhén). A hátsó kerék kivételénél a rögzítő anyán ne állítsunk, a váltókanalat húzzuk hátra, hogy a lánckeréksorból le tudjuk engedni a láncot könnyedén.
  4. A kerekek visszaszerelésekor nézzük meg, hogy a tengely megfelelően ül-e a saruban, és érdemes még a patentszár rögzítése előtt ráülni a kerékpárra. A hátsó kerék behelyezéskor állítsuk át a láncot a legkisebb lánckerékre, húzzuk kissé hátra a váltó kanalát, amivel megkönnyítjük a saruba való behelyezést.
  5. Rögzítés.jpg
    A patentzár megszorítása: figyeljünk arra, hogy a gyorszárnál a kart nem forgatni kell, hanem befordítani, viszont előtte a rögzítő anyát hajtsuk be. Addig állítsuk negyed fordulatokkal, míg a kar meghúzása már csak erős lehúzással kivitelezhető, de hozzá még szerszám használata nem szükséges - a karnak a végállásig el kell fordulnia.
  6. A fék gyorskioldóját állítsuk vissza és húzzuk meg a kart, így ellenőrizve a kerék helyzetét. A fékpofáknak egyenlő távolságra kell lenniük az abroncstól.

[szerkesztés] A kerék alkatrészeinek ellenőrzése

  1. A csapágy vizsgálata: nagyon fontos megnéznünk, hogy a csapágyunk nem lóg vagy kotyog. Fogjuk meg a csapágy kiálló részét, és több irányba elforgatva ellenőrizzük végig, hogy nincs-e lógása. Amennyiben nincs, abban az esetben minden rendben van.
    • Abban az esetben, ha a csapágy kotyog vagy lóg, szükségünk lesz egy darab 13-as méretű kónuszkulcsra, illetve egy 17-es méretű villáskulcsra.
    • Konusz1.jpg
      A 13-as kónuszkulcsot helyezzük rá a kónuszra (lásd az ábrán), és a 17-es villáskulccsal a kontraanyát lazítsuk meg.
    • Ezt követően a 17-es villáskulcsot átesszük a másik oldal kontraanyájára, azzal stabilizálva a hátsó tengelyt. A 13-as kónuszkulccsal finoman állítsunk a csapágyon addig, amíg a kotyogás meg nem szűnik.
    • Amikor megszűnt a kotyogás, akkor helyezzük vissza a kónuszkulcsot a kónuszra, és a 17-es kulccsal kontrázzuk össze a két csavart – erősen húzzuk meg, hogy ne lazuljon ki.
    • Ellenőrizzük le, hogy nem lett-e túl szoros, illetve sikerült-e megszüntetni a kotyogást (akadálymentesen kell forognia).
  2. A lánckeréksor tisztítása: ha nagyon koszos, célszerű elvinni egy szaküzletbe és ott kitisztíttatni. Szerezzünk be egy erre a célra használt speciális folyadékot. A tisztítást házilag egy drótkefével és egy ronggyal tudjuk elvégezni. A drótkefével a racsnin előre irányba körkörösen, a kereket előre irányba forgatva pucoljuk a lánckereket. Ha készen vagyunk vele, egy ronggyal a fogak között menjünk végig, forogjon körbe mindegyiknél a keréksor.
  3. A felni ellenőrzése: abban az esetben, ha a felninkben van nyolcas, érdemes szervizben rendbe hozatni. Úgy tudjuk leellenőrizni, hogy van-e nyolcas benne, hogy megforgatva a kereket elölről nézve a gumi kicsit kimozdul, vagy a fék az egyes részeinél hozzáér a felni a fékpofához.

[szerkesztés] Tippek

  • Minden bicikliút előtt ellenőrizzük le az összes fontos alkatrészt a biciklin.
  • Érdemes egy segítővel közösen végezni a szerelést.

[szerkesztés] Amire szükséged lehet

  • 13-as méretű kónuszkulcs
  • 17-es villáskulcs
  • Rongy
  • Speciális biciklitisztító folyadék, spray


[szerkesztés] Figyelmeztetések

  • Vigyázzunk az ujjunkra, nehogy odacsípjük.


[szerkesztés] Kapcsolódó videók


[szerkesztés] Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

BoglarkaS, Mező, Nárcisz10