A bicikli kerekeket műszakilag karbantartani szerkesztése
Figyelem: Nem vagy bejelentkezve. Ha szerkesztesz, az IP-címed nyilvánosan látható lesz a laptörténetben. Ha bejelentkezel vagy regisztrálsz, a szerkesztéseid a felhasználónevedhez lesznek társítva, egyéb hasznos dolgok mellett.
A szerkesztés visszavonható. Kérlek ellenőrizd alább a változásokat, hogy valóban ezt szeretnéd-e tenni, majd kattints a lap mentése gombra a visszavonás véglegesítéséhez.
Aktuális változat | A te változatod | ||
1. sor: | 1. sor: | ||
== Hogyan kell a biciklikerekeket műszakilag karbantartani? == | == Hogyan kell a biciklikerekeket műszakilag karbantartani? == | ||
− | [[Fájl:Kerekpar.jpg|right|300px]]Amikor vége a télnek és eljön a tavasz, s vele a jó idő is, ripsz-ropsz elővesszük a tárolóból a hónapokig nem használt biciklinket. Viszont sokan elkövetik azt a hibát, hogy átvizsgálás és karbantartás nélkül nekiindulnak egy hosszasabb kerékpárútnak, ezzel pedig a balesetek kockázatát növelve, felelőtlenül járnak el. Nem csak időszakonként, hanem minden biciklizés előtt tanácsos átnézni, leellenőrizni a kerékpárunkat, akár szervizbe bevinni egy rutin átnézetésre. Sok részből áll össze egy bicikli: hajtás, kormány, kerekek, fékek, rugózás. Ezeknek fontos egyenként mindig átnézni az állapotát egy huzamosabban nem használt időszak után, és korrigáltatni, amennyiben nem helyesen működnek. A kerekek sínylik talán a legjobban meg a tartósabb használat nélküli időszakot, így pár hét után könnyen leengednek, s laposan használhatatlanná válnak. A karbantartást mi magunk is könnyedén elvégezhetjük, ezért érdemes elsajátítani minden alkatrész kezelését, javítását. Lássuk, hogyan kell a kerekeket karbantartani, műszakilag ellenőrizni és javítani. | + | [[Fájl:Kerekpar.jpg|right|300px]]Amikor vége a télnek és eljön a tavasz, s vele a jó idő is, ripsz-ropsz elővesszük a tárolóból a hónapokig nem használt biciklinket. Viszont sokan elkövetik azt a hibát, hogy átvizsgálás és karbantartás nélkül nekiindulnak egy hosszasabb kerékpárútnak, ezzel pedig a balesetek kockázatát növelve, felelőtlenül járnak el. Nem csak időszakonként, hanem minden biciklizés előtt tanácsos átnézni, leellenőrizni a kerékpárunkat, akár szervizbe bevinni egy rutin átnézetésre. Sok részből áll össze egy bicikli: hajtás, kormány, kerekek, fékek, rugózás. Ezeknek fontos egyenként mindig átnézni az állapotát egy huzamosabban nem használt időszak után, és korrigáltatni, amennyiben nem helyesen működnek. A kerekek sínylik talán a legjobban meg a tartósabb használat nélküli időszakot, így pár hét után könnyen leengednek, s laposan használhatatlanná válnak. A karbantartást mi magunk is könnyedén elvégezhetjük, ezért érdemes elsajátítani minden alkatrész kezelését, javítását. Lássuk, hogyan kell a '''kerekeket karbantartani, műszakilag ellenőrizni és javítani'''. |
== Lépések == | == Lépések == | ||
18. sor: | 18. sor: | ||
=== A kerék ki- és beszerelése === | === A kerék ki- és beszerelése === | ||
− | * Számtalan szerelési műveletet érdemes lenne ismernie a kerékpárosoknak. Ilyen közülük a kerekek kiszerelése, visszahelyezése, amely elengedhetetlen a defektszereléshez, a kerékpár gépjárműben való szállításához. | + | * Számtalan szerelési műveletet érdemes lenne ismernie a kerékpárosoknak. Ilyen közülük a '''kerekek kiszerelése, visszahelyezése''', amely elengedhetetlen a '''defektszereléshez''', a '''kerékpár gépjárműben való szállításához'''. |
#[[Fájl:Fék.jpg|right|200px]]'''A fék kioldása''': az országúti kerékpárok patkófékeit a féktesten vagy a fékkarnál lehet szélesebbre állítani, míg az MTB V-fékeinél a pipát kell kiakasztani a fékeket összefogó gumis résznél, a tárcsafékeknél pedig nincs szükség kioldásra. | #[[Fájl:Fék.jpg|right|200px]]'''A fék kioldása''': az országúti kerékpárok patkófékeit a féktesten vagy a fékkarnál lehet szélesebbre állítani, míg az MTB V-fékeinél a pipát kell kiakasztani a fékeket összefogó gumis résznél, a tárcsafékeknél pedig nincs szükség kioldásra. | ||
#[[Fájl:Kerékagya.jpg|right|200px]]'''A patentzár kioldása''': a kiengedéshez a kart fordítsuk kifelé és húzzuk magunk felé. Ejtős kerék esetében a másik oldalon található rögzítőanyát is ki kell engedni. | #[[Fájl:Kerékagya.jpg|right|200px]]'''A patentzár kioldása''': a kiengedéshez a kart fordítsuk kifelé és húzzuk magunk felé. Ejtős kerék esetében a másik oldalon található rögzítőanyát is ki kell engedni. | ||
− | #[[Fájl:Lánc.jpg|right|200px]]'''A kerekek kivétele''': az első kerék kivétele egyszerű, a patentszárrögzítő anya kiengedése után, a kormány felemelésével magától kiesik a villából a kerék (ha mégsem, ütögessük meg enyhén). A hátsó kerék kivételénél a rögzítő anyán ne állítsunk, a váltókanalat húzzuk hátra, hogy a lánckeréksorból le tudjuk engedni a láncot könnyedén. | + | #[[Fájl:Lánc.jpg|right|200px]]'''A kerekek kivétele''': az '''első kerék''' kivétele egyszerű, a patentszárrögzítő anya kiengedése után, a kormány felemelésével magától kiesik a villából a kerék (ha mégsem, ütögessük meg enyhén). A '''hátsó kerék''' kivételénél a rögzítő anyán ne állítsunk, a váltókanalat húzzuk hátra, hogy a lánckeréksorból le tudjuk engedni a láncot könnyedén. |
# A '''kerekek visszaszerelésekor''' nézzük meg, hogy a tengely megfelelően ül-e a saruban, és érdemes még a patentszár rögzítése előtt ráülni a kerékpárra. A hátsó kerék behelyezéskor állítsuk át a láncot a legkisebb lánckerékre, húzzuk kissé hátra a váltó kanalát, amivel megkönnyítjük a saruba való behelyezést. | # A '''kerekek visszaszerelésekor''' nézzük meg, hogy a tengely megfelelően ül-e a saruban, és érdemes még a patentszár rögzítése előtt ráülni a kerékpárra. A hátsó kerék behelyezéskor állítsuk át a láncot a legkisebb lánckerékre, húzzuk kissé hátra a váltó kanalát, amivel megkönnyítjük a saruba való behelyezést. | ||
#[[Fájl:Rögzítés.jpg|right|250px]]'''A patentzár megszorítása''': figyeljünk arra, hogy a gyorszárnál a kart nem forgatni kell, hanem befordítani, viszont előtte a rögzítő anyát hajtsuk be. Addig állítsuk negyed fordulatokkal, míg a kar meghúzása már csak erős lehúzással kivitelezhető, de hozzá még szerszám használata nem szükséges - a karnak a végállásig el kell fordulnia. | #[[Fájl:Rögzítés.jpg|right|250px]]'''A patentzár megszorítása''': figyeljünk arra, hogy a gyorszárnál a kart nem forgatni kell, hanem befordítani, viszont előtte a rögzítő anyát hajtsuk be. Addig állítsuk negyed fordulatokkal, míg a kar meghúzása már csak erős lehúzással kivitelezhető, de hozzá még szerszám használata nem szükséges - a karnak a végállásig el kell fordulnia. | ||
29. sor: | 29. sor: | ||
# '''A csapágy vizsgálata''': nagyon fontos megnéznünk, hogy a csapágyunk nem lóg vagy kotyog. Fogjuk meg a csapágy kiálló részét, és több irányba elforgatva ellenőrizzük végig, hogy nincs-e lógása. Amennyiben nincs, abban az esetben minden rendben van. | # '''A csapágy vizsgálata''': nagyon fontos megnéznünk, hogy a csapágyunk nem lóg vagy kotyog. Fogjuk meg a csapágy kiálló részét, és több irányba elforgatva ellenőrizzük végig, hogy nincs-e lógása. Amennyiben nincs, abban az esetben minden rendben van. | ||
− | #* Abban az esetben, ha a csapágy kotyog vagy lóg, szükségünk lesz egy darab 13-as méretű kónuszkulcsra, illetve egy 17-es méretű villáskulcsra. | + | #* Abban az esetben, ha a '''csapágy kotyog''' vagy '''lóg''', szükségünk lesz egy darab '''13-as méretű kónuszkulcsra''', illetve egy '''17-es méretű villáskulcsra'''. |
#*[[Fájl:Konusz1.jpg|right|200px]]A 13-as kónuszkulcsot helyezzük rá a kónuszra (lásd az ábrán), és a 17-es villáskulccsal a kontraanyát lazítsuk meg. | #*[[Fájl:Konusz1.jpg|right|200px]]A 13-as kónuszkulcsot helyezzük rá a kónuszra (lásd az ábrán), és a 17-es villáskulccsal a kontraanyát lazítsuk meg. | ||
#* Ezt követően a 17-es villáskulcsot átesszük a másik oldal kontraanyájára, azzal stabilizálva a hátsó tengelyt. A 13-as kónuszkulccsal finoman állítsunk a csapágyon addig, amíg a kotyogás meg nem szűnik. | #* Ezt követően a 17-es villáskulcsot átesszük a másik oldal kontraanyájára, azzal stabilizálva a hátsó tengelyt. A 13-as kónuszkulccsal finoman állítsunk a csapágyon addig, amíg a kotyogás meg nem szűnik. | ||
66. sor: | 66. sor: | ||
* [http://bikemag.hu/tech/kerekpar-karbantartasi-alapismeretek A bicikli karbantartási alapismeretek.] | * [http://bikemag.hu/tech/kerekpar-karbantartasi-alapismeretek A bicikli karbantartási alapismeretek.] | ||
− | |||
− |