A bicikli kerekeket műszakilag karbantartani szerkesztése

Innen: Hogyankell.hu

Figyelem: Nem vagy bejelentkezve. Ha szerkesztesz, az IP-címed nyilvánosan látható lesz a laptörténetben. Ha bejelentkezel vagy regisztrálsz, a szerkesztéseid a felhasználónevedhez lesznek társítva, egyéb hasznos dolgok mellett.

A szerkesztés visszavonható. Kérlek ellenőrizd alább a változásokat, hogy valóban ezt szeretnéd-e tenni, majd kattints a lap mentése gombra a visszavonás véglegesítéséhez.
Aktuális változat A te változatod
1. sor: 1. sor:
== Hogyan kell a biciklikerekeket műszakilag karbantartani? ==
+
== Hogyan kell a bicikli kerekeket műszakilag karbantartani? ==
  
[[Fájl:Kerekpar.jpg|right|300px]]Amikor vége a télnek és eljön a tavasz, s vele a jó idő is, ripsz-ropsz elővesszük a tárolóból a hónapokig nem használt biciklinket. Viszont sokan elkövetik azt a hibát, hogy átvizsgálás és karbantartás nélkül nekiindulnak egy hosszasabb kerékpárútnak, ezzel pedig a balesetek kockázatát növelve, felelőtlenül járnak el. Nem csak időszakonként, hanem minden biciklizés előtt tanácsos átnézni, leellenőrizni a kerékpárunkat, akár szervizbe bevinni egy rutin átnézetésre. Sok részből áll össze egy bicikli: hajtás, kormány, kerekek, fékek, rugózás. Ezeknek fontos egyenként mindig átnézni az állapotát egy huzamosabban nem használt időszak után, és korrigáltatni, amennyiben nem helyesen működnek. A kerekek sínylik talán a legjobban meg a tartósabb használat nélküli időszakot, így pár hét után könnyen leengednek, s laposan használhatatlanná válnak. A karbantartást mi magunk is könnyedén elvégezhetjük, ezért érdemes elsajátítani minden alkatrész kezelését, javítását. Lássuk, hogyan kell a kerekeket karbantartani, műszakilag ellenőrizni és javítani.
+
[[Fájl:Kerekpar.jpg|right|300px]]Amikor vége a télnek és eljön a tavasz, s vele a jó idő is, ripsz-ropsz elővesszük a tárolóból a hónapokig nem használt biciklinket. Viszont sokan elkövetik azt a hibát, hogy átvizsgálás és karbantartás nélkül nekiindulnak egy hosszasabb kerékpárútnak, és ezzel a balesetek kockázatát növelve felelőtlenül járnak el. Nem csak időszakonként, hanem minden biciklizés előtt tanácsos átnézni, leellenőrizni a kerékpárunkat, akár szervizbe bevinni egy rutin átnézetésre. Sok részből áll össze egy bicikli: hajtás, kormány, kerekek, fékek, rugózás. Ezeknek fontos egyenként mindig átnézni az állapotát egy huzamosabban nem használt időszak után és korrigáltatni, amennyiben nem helyesen működnek. A kerekek sínylik talán a legjobban meg a tartósabb használat nélküli időszakot, így pár hét után könnyen leengednek, s laposan használhatatlanná válhat. A karbantartást mi magunk is könnyedén elvégezhetjük, ezért érdemes elsajátítani minden alkatrész kezelését, javítását. Lássuk, hogyan kell a '''kerekeket karbantartani, műszakilag ellenőrizni és javítani'''.
  
 
== Lépések ==
 
== Lépések ==
9. sor: 9. sor:
 
=== A guminyomás ellenőrzése ===
 
=== A guminyomás ellenőrzése ===
  
* Kétféleképpen tudjuk leellenőrizni a guminyomást a kerekekben, az egyik, hogy kézzel nyomjuk be a külső gumirészt és tapintással érezhetjük, hogy mennyire lapos. A másik és legjobb módszer pedig, hogy egy speciális nyomást is mutató biciklipumpát rákötjük a kerék szelepére, és az egyből mutatni fogja a gumiban lévő levegőmennyiséget.  
+
* Kétféleképpen tudjuk leellenőrizni a guminyomást a kerekekben, az egyik, hogy kézzel nyomjuk be a külső gumirészt és tapintással érezhetjük, hogy mennyire lapos. A másik és legjobb módszer pedig, hogy egy speciális nyomást is mutató bicikli pumpát rákötjük a kerék szelepére és az egyből mutatni fogja a gumiban lévő levegő mennyiséget.  
* Bármilyen (MTB, országúti, BMX, városi vagy trekking) gumiról is legyen szó, a gumik és belsők élettartalma nagyban függ attól, hogy milyen nyomáson használjuk őket.  
+
* Bármilyen (MTB, Országúti, BMX, Városi vagy Trekking) gumiról is legyen szó, a gumik és belsők élettartalma nagyban függ attól, hogy milyen nyomáson használjuk őket.  
* Legalapvetőbb szerviztudás, hogy minél keményebbre fújjuk a gumit, annál masszívabban fogja a talajt, mivel kisebb felület érintkezik vele.  
+
* Legalapvetőbb szerviztudás, hogy minél keményebbre fújjuk a gumit, annál masszívabban fogja a talajt és jobbam megy az aszfalton - mivel kisebb felület érintkezik a talajjal.  
* Az alacsony nyomás nagyobb tapadást biztosít, viszont több a hátránya, mivel kisebb nyomáson az élesebb tárgyak, padkák, kövek a gumit egészen a felniig benyomják és felütéses defektek csinálnak. Valamint az alacsony nyomáson használt gumi káros lehet a belső szelepkialakítására is: megcsúszhat a felnin és magával mozdítva a belsőt, elmozdíthatja a szelep tövét, ezzel javíthatatlan defektet okozva. Nehezíti még a nagyobb ellenállás miatt a menetsebességet, ráadásul, ha túl lapos a gumi, az balesetveszélyes, és a gumik, valamint a felnik élettartalmát is jelentősen csökkenti.
+
* Az '''alacsony nyomás''' nagyobb tapadást biztosít, viszont több a hátránya, mivel kisebb nyomáson az élesebb tárgyak, padkák, kövek a gumit egészen a felniig benyomják és felütéses defektek csinálnak. Valamint az alacsony nyomáson használt gumi káros lehet a belső szelepkialakítására is: megcsúszhat a felnin és magával mozdítva a belsőt, elmozdíthatja a szelep tövét, ezzel javíthatatlan defektet okozva. Illetve még nehezíti a nagyobb ellenállás miatt a menet sebességet, ráadásul, ha túl lapos a gumi az balesetveszélyes és a gumik, valamint a felnik élettartalmát is jelentősen csökkenti.
 
* Az optimális guminyomás a gumi szélességétől és a bringás testsúlyától, valamint stílusától is függ. Amennyiben valaki könnyebb vagy nehezebb a súlya, értelemszerűen fújhatja kicsit puhábbra vagy keményebbre a gumikat.
 
* Az optimális guminyomás a gumi szélességétől és a bringás testsúlyától, valamint stílusától is függ. Amennyiben valaki könnyebb vagy nehezebb a súlya, értelemszerűen fújhatja kicsit puhábbra vagy keményebbre a gumikat.
* A '''gumi vastagsága''' szerint: átlagban az országúti külsők (20-25mm) esetében 7-8 bar az ideális, a trekking és túragumiknál (30-40mm) 5 bar, míg a MTB gumiknál 2 collig 3-3,5 bar, 2 coll fölött 2,5-3 bar.
+
* A '''gumi vastagsága''' szerint: átlagban az '''országúti külsők (20-25mm)''' esetében '''7-8 bar''' az ideális, a '''trekking''' és '''túragumiknál (30-40mm) 5 bar''', míg a '''MTB gumiknál 2 collig 3-3,5 bar, 2 coll fölött 2,5-3 bar'''.
  
 
=== A kerék ki- és beszerelése ===
 
=== A kerék ki- és beszerelése ===
  
* Számtalan szerelési műveletet érdemes lenne ismernie a kerékpárosoknak. Ilyen közülük a kerekek kiszerelése, visszahelyezése, amely elengedhetetlen a defektszereléshez, a kerékpár gépjárműben való szállításához.
+
* Számtalan szerelési műveletet érdemes lenne ismernie a kerékpárosoknak. Ilyen közülük a '''kerekek kiszerelése, visszahelyezése''', amely elengedhetetlen a '''defektszereléshez''', a '''kerékpár gépjárműben való szállításához'''.
#[[Fájl:Fék.jpg|right|200px]]'''A fék kioldása''': az országúti kerékpárok patkófékeit a féktesten vagy a fékkarnál lehet szélesebbre állítani, míg az MTB V-fékeinél a pipát kell kiakasztani a fékeket összefogó gumis résznél, a tárcsafékeknél pedig nincs szükség kioldásra.
+
#[[Fájl:Fék.jpg|right|300px]]'''A fék kioldása''': az országúti kerékpároknál patkófékeit a féktesten vagy a fékkarnál lehet szélesebbre állítani, míg a MTB V-fékeinél a pipát kell kiakasztani, a fékeket összefogó gumis résznél, míg a tárcsafékeknél nincs szükség kioldásra.
#[[Fájl:Kerékagya.jpg|right|200px]]'''A patentzár kioldása''': a kiengedéshez a kart fordítsuk kifelé és húzzuk magunk felé. Ejtős kerék esetében a másik oldalon található rögzítőanyát is ki kell engedni.
+
#[[Fájl:Kerékagya.jpg|right|300px]]'''A patentzár kioldása''': a kiengedéshez a kart fordítsuk kifelé és húzzuk magunk felé. Ejtős kerék esetében a másik oldalon található rögzítő anyát is ki kell engedni.
#[[Fájl:Lánc.jpg|right|200px]]'''A kerekek kivétele''': az első kerék kivétele egyszerű, a patentszárrögzítő anya kiengedése után, a kormány felemelésével magától kiesik a villából a kerék (ha mégsem, ütögessük meg enyhén). A hátsó kerék kivételénél a rögzítő anyán ne állítsunk, a váltókanalat húzzuk hátra, hogy a lánckeréksorból le tudjuk engedni a láncot könnyedén.
+
#[[Fájl:Lánc.jpg|right|300px]]'''A kerekek kivétele''': az '''első kerék''' kivétele egyszerű, a patentszár rögzítő anya kiengedése után a kormány felemelésével magától kiesik a villából a kerék (ha mégsem, ütögessük meg enyhén). A '''hátsó kerék''' kivételénél a rögzítő anyán ne állítsunk, a váltókanalat húzzuk hátra, hogy a lánckeréksorból le tudjuk engedni a láncot könnyedén.
# A '''kerekek visszaszerelésekor''' nézzük meg, hogy a tengely megfelelően ül-e a saruban, és érdemes még a patentszár rögzítése előtt ráülni a kerékpárra. A hátsó kerék behelyezéskor állítsuk át a láncot a legkisebb lánckerékre, húzzuk kissé hátra a váltó kanalát, amivel megkönnyítjük a saruba való behelyezést.
+
# A '''kerekek visszaszerelésekor''' nézzük meg, hogy a tengely megfelelően ül a saruban, és érdemes még a patentszár rögzítése előtt ráülni a kerékpárra. A hátsó kerék behelyezéskor állítsuk át a láncot a legkisebb lánckerékre, húzzuk kissé hátra a váltó kanalát, amivel megkönnyítjük a saruba való behelyezést.
#[[Fájl:Rögzítés.jpg|right|250px]]'''A patentzár megszorítása''': figyeljünk arra, hogy a gyorszárnál a kart nem forgatni kell, hanem befordítani, viszont előtte a rögzítő anyát hajtsuk be. Addig állítsuk negyed fordulatokkal, míg a kar meghúzása már csak erős lehúzással kivitelezhető, de hozzá még szerszám használata nem szükséges - a karnak a végállásig el kell fordulnia.
+
#[[Fájl:Rögzítés.jpg|right|300px]]'''A patentzár megszorítása''': figyeljünk arra, hogy a gyorszárnál a kart nem forgatni kell, hanem befordítani, viszont előtte a rögzítő anyát hajtsuk be. Addig állítsuk negyed fordulatokkal, míg a kar meghúzása már csak erős lehúzással kivitelezhető, de hozzá még szerszám használata nem szükséges - a karnak a végállásig el kell fordulnia.
 
#  A '''fék gyorskioldóját''' állítsuk vissza és húzzuk meg a kart, így ellenőrizve a kerék helyzetét. A fékpofáknak egyenlő távolságra kell lenniük az abroncstól.
 
#  A '''fék gyorskioldóját''' állítsuk vissza és húzzuk meg a kart, így ellenőrizve a kerék helyzetét. A fékpofáknak egyenlő távolságra kell lenniük az abroncstól.
  
 
=== A kerék alkatrészeinek ellenőrzése ===
 
=== A kerék alkatrészeinek ellenőrzése ===
  
#  '''A csapágy vizsgálata''': nagyon fontos megnéznünk, hogy a csapágyunk nem lóg vagy kotyog. Fogjuk meg a csapágy kiálló részét, és több irányba elforgatva ellenőrizzük végig, hogy nincs-e lógása. Amennyiben nincs, abban az esetben minden rendben van.  
+
#  '''A csapágy vizsgálata''': nagyon fontos megnéznünk, hogy a csapágyunk nem-e lóg vagy kotyog. Fogjuk meg a csapágy kiálló részét és több irányba elforgatva ellenőrizzük végig, hogy nincs-e lógása. Amennyiben nincs, abban az esetben minden rendben van.  
#* Abban az esetben, ha a csapágy kotyog vagy lóg, szükségünk lesz egy darab 13-as méretű kónuszkulcsra, illetve egy 17-es méretű villáskulcsra.
+
#* Abban az esetben, ha a '''csapágy kotyog''' vagy '''lóg''', szükségünk lesz egy db '''13-as méretű kónuszkulcsra''', illetve egy '''17-es méretű villáskulcsra'''.
#*[[Fájl:Konusz1.jpg|right|200px]]A 13-as kónuszkulcsot helyezzük rá a kónuszra (lásd az ábrán), és a 17-es villáskulccsal a kontraanyát lazítsuk meg.
+
#*[[Fájl:Konusz1.jpg|right|300px]]A 13-as kónuszkulcsot helyezzük rá a kónuszra (lásd az ábrán milyen a kónusz) és a 17-es villáskulccsal a kontraanyát meglazítjuk.
#* Ezt követően a 17-es villáskulcsot átesszük a másik oldal kontraanyájára, azzal stabilizálva a hátsó tengelyt. A 13-as kónuszkulccsal finoman állítsunk a csapágyon addig, amíg a kotyogás meg nem szűnik.
+
#* Ezt követően a 17-es villáskulcsot átesszük a másik oldal kontranyájára azzal stabilizálva a hátsó tengelyt, és a 13-as kónuszkulccsal és finoman állítsunk utána a csapágynak, mind addig, amíg a kotyogás meg nem szűnik.
#* Amikor megszűnt a kotyogás, akkor helyezzük vissza a kónuszkulcsot a kónuszra, és a 17-es kulccsal kontrázzuk össze a két csavart – erősen húzzuk meg, hogy ne lazuljon ki.
+
#* Amikor megszűnt a kotyogás, akkor a helyezzük vissza a kónusz kulcsot a kónuszra, és a 17 kulccsal kontrázzuk össze a két csavart – erősen húzzuk meg, hogy ne lazuljon ki.
#* Ellenőrizzük le, hogy nem lett-e túl szoros, illetve sikerült-e megszüntetni a kotyogást (akadálymentesen kell forognia).
+
#* Ellenőrizzük le, hogy nem lett-e túl szoros, illetve sikerült-e megszüntetni a kotyogást. – akadálymentesen kell forognia.
# A '''lánckeréksor tisztítása''': ha nagyon koszos, célszerű elvinni egy szaküzletbe és ott kitisztíttatni. Szerezzünk be egy erre a célra használt speciális folyadékot. A tisztítást házilag egy drótkefével és egy ronggyal tudjuk elvégezni. A drótkefével a racsnin előre irányba körkörösen, a kereket előre irányba forgatva pucoljuk a lánckereket. Ha készen vagyunk vele, egy ronggyal a fogak között menjünk végig, forogjon körbe mindegyiknél a keréksor.
+
# A '''lánckeréksor tisztítása''': ha nagyon koszos célszerű elvinni egy szaküzletbe és ott kitisztíttatni. Szerezzünk be egy az erre a célra használt speciális folyadékot. A tisztítást házilag egy drótkefével és egy ronggyal tudjuk elvégezni. A drótkefével racsnin előre irányban körkörösen forgatva a kereket előre irányba pucoljuk a lánckereket. Majd ha készen vagyunk vele, egy ronggyal a fogak között menjünk végig vele, forogjon körbe mindegyiknél a keréksor.
# '''A felni ellenőrzése''': abban az esetben, ha a felninkben van nyolcas, érdemes szervizben rendbe hozatni. Úgy tudjuk leellenőrizni, hogy van-e nyolcas benne, hogy megforgatva a kereket elölről nézve a gumi kicsit kimozdul, vagy a fék az egyes részeinél hozzáér a felni a fékpofához.
+
# '''A felni ellenőrzése''': abban az esetben, ha a felninkben van nyolcas, érdemes szervizben rendbe hozatni. Úgy tudjuk leellenőrizni, hogy van-e nyolcas benne, hogy megforgatva a kereket elölről nézve kicsit a gumi kimozdul, vagy a féknél egyes részeknél hozzáér a fékhez a felni.
  
 
== Tippek ==
 
== Tippek ==
  
* Minden bicikliút előtt ellenőrizzük le az összes fontos alkatrészt a biciklin.
+
* Minden bicikli út előtt ellenőrizzük le az összes fontos alkatrészt a biciklin.
* Érdemes egy segítővel közösen végezni a szerelést.
+
* Érdemes egy segítővel csinálni a szerelést.
 +
 
  
 
== Amire szükséged lehet ==
 
== Amire szükséged lehet ==
66. sor: 67. sor:
  
 
* [http://bikemag.hu/tech/kerekpar-karbantartasi-alapismeretek A bicikli karbantartási alapismeretek.]
 
* [http://bikemag.hu/tech/kerekpar-karbantartasi-alapismeretek A bicikli karbantartási alapismeretek.]
 
[[Kategória:Autó-motor-járművek]]
 

Vedd figyelembe, hogy a Hogyankell.hu wikin végzett összes módosítást szerkeszthetik, módosíthatják vagy eltávolíthatják más szerkesztők. Ha nem akarod, hogy az írásodat módosítsák, akkor ne küldd be.
Azt is megígéred, hogy ezt magadtól írtad, vagy egy közkincsből vagy más szabad forrásból másoltad (lásd a(z) Hogyankell.hu:Szerzői jogok lapot a részletekért). NE KÜLDJ BE JOGVÉDETT MUNKÁT ENGEDÉLY NÉLKÜL!

Kategóriák kiválasztása:

A lap szerkesztéséhez kérlek válaszolj az alábbi kérdésre (további információk):

Mégse Szerkesztési segítség (új ablakban nyílik meg)