593
szerkesztés
Módosítások
Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell mobilbarát weboldalt felépíteni? == right|350px A Google 2015. decemberi adatai szerint az internetes vásárlások 6…”
== Hogyan kell mobilbarát weboldalt felépíteni? ==
[[Fájl:mobilbarat-weboldal.png|right|350px]] A Google 2015. decemberi adatai szerint az internetes vásárlások 69 százaléka mobilon történő kereséssel kezdődik (vö. táblagépeken 4%). Ez az arány annyira magas, hogy annak is érdemes minél előbb egy mobilra jól optimalizált weboldalt létrehoznia, aki még mindig nem adta be a derekát a ma már egyébként elvárt trendnek. Ha jó a mobiloldalunk, a vásárlóink 74%-a vissza fog térni, ellenben ha nem, a felhasználók 50% el is felejti gyorsan, hogy valaha a weboldalunkon járt. Hogy egy külön mobiloldalt érdemes létrehozni, vagy meglévő oldalunkat reszponzívvá tenni, [http://hogyankell.hu/D%C3%B6nteni_a_mobiloldal_%C3%A9s_a_reszponz%C3%ADv_webdesign_k%C3%B6z%C3%B6tt egy korábbi bejegyzésünkben] már foglalkoztunk, ebben a bejegyzésben pedig általános irányelveket fogalmazunk meg annak érdekében, hogy mobileszközről is felhasználóbarát weboldalra juthassanak látogatóink.
== Lépések ==
# '''Igazodjanak a tartalmak, oldalelemek, képek és betűk a kijelző méretéhez!''' Mivel az okoseszközök rendkívül változatok képernyőmérettel és –felbontással rendelkeznek, úgy kell kialakítanunk a mobilra optimalizált weboldalunkat, hogy az bármely eszközön kényelmesen használható legyen.
# '''Legyenek kis méretűek a képek!''' A betöltési idő hossza mellett azzal is számolnunk kell, aki a mobilinternet kerete terhére nézi az oldalunkat – nem szeretnénk, ha pár óriás felbontású képpel nagyban lecsökkentsük a felhasználható adatmennyiségét!
# '''Rendeződjenek egy hasábba a tartalmak!''' A mobileszközöket nem azért találták ki, hogy a lefelé görgetés mellett oldalirányba is csúsztatni kelljen a felhasználónak a tartalmat. Törekedjünk arra, hogy a weboldalunk 2-3 hasábja mobilon csússzon egymás alá.
# '''Figyeljünk a menü megjelenítésére!''' Abban az esetben, ha sok menüpontunk van, vagy hosszúak az elnevezések, rejtsük el azokat egyetlen menügomb alá, melyre kattintva jelennek meg a pontok függőlegesen.
# '''Vegyük figyelembe az érintőkijelző sajátosságait kattintógomb kialakításkor!''' Nyilvánvalóan pontatlanabbak vagyunk az ujjunkkal, mint az egérmutatóval, ezért tervezzünk nagyobb/szélesebb gombokat – persze az ízlésesség határain belül –, mellyel elkerülhetjük azt az irritációt, amit a sikertelen kattintás válthat ki a látogatónkból.
# '''Ne használjunk olyan megoldásokat, melyeket a mobileszközök nem tudnak kezelni!''' Iyen például a Flash. A Google azt ajánlja, hogy fontoljuk meg a HTML5 használatát videók és animációk lejátszásához, vagy használjunk videóbeágyazást.
# '''Ne vezessük 404-es oldalra a mobilos látogatóinkat!'''
# '''Az appunk letöltésére buzdító feliratok illeszkedjenek mobiloldalunk struktúrájába!''' Sok esetben úgy jelenik meg egy natív app letöltés, hogy az egész képernyőt elfoglalják – ezzel nemcsak a felhasználónak okoznak bosszúságot, de a Google is nehezebben vagy egyáltalán nem tudja beindexelni a mobiloldalunkat. (Ugyanez vonatkozik pl. a hírlevél-feliratkozásra vagy a megjelenő hirdetésekre is!) [[Fájl:mobiloptimalizalas-1.png|center|200px]]
== Tippek ==
* Teszteljük az összes platformon (iOS, Android stb.) mobiloldalunkat!
* Ellenőrizzük a [https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/?hl=hu Google eszközével], mennyire mobilbarát az oldalunk!
* A Google [https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ Pagespeed eszköze] nemcsak a mobilos, hanem a asztali weboldalunk tartalmát is elemzi, majd konkrét javaslatokat tesz az oldalunk gyorsabbá tételére.
== Amire szükséged lehet ==
* weboldal
* fejlesztő vagy fejlesztői ismeretek
* tartalmak, képek
* pénz, idő és energia
== Figyelmeztetések ==
* Nagyon fontos, hogy a szövegeid jól olvashatók legyenek! Hiába Tiéd a legjobb tartalom, ha nem foglalkozol a mobilon megjelenő betűk méretével.
* A Google tavasszal bejelentett algoritmusváltozása alapján a találati listán előnyben részesülnek a mobilbarát oldallal rendelkező vállalkozások!
== Kapcsolódó források, hivatkozások ==
* [http://sakkom.hu/mobil-marketing-kategoria Minden a mobilmarketingről]
* [http://ite.hu/google-mobilbarat-weboldal-rangsorolasi-tenyezo/ Google mobilbarát rangsorolás]
* [https://developers.google.com/webmasters/mobile-sites/ Google – Mobile Friendly Websites]
* [https://developers.google.com/webmasters/mobile-sites/mobile-seo/common-mistakes A leggyakrabb hibák mobilra optimalizált weboldalak esetén]
[[Kategória:Mobil]]
[[Kategória:Üzlet-jog]]
[[Fájl:mobilbarat-weboldal.png|right|350px]] A Google 2015. decemberi adatai szerint az internetes vásárlások 69 százaléka mobilon történő kereséssel kezdődik (vö. táblagépeken 4%). Ez az arány annyira magas, hogy annak is érdemes minél előbb egy mobilra jól optimalizált weboldalt létrehoznia, aki még mindig nem adta be a derekát a ma már egyébként elvárt trendnek. Ha jó a mobiloldalunk, a vásárlóink 74%-a vissza fog térni, ellenben ha nem, a felhasználók 50% el is felejti gyorsan, hogy valaha a weboldalunkon járt. Hogy egy külön mobiloldalt érdemes létrehozni, vagy meglévő oldalunkat reszponzívvá tenni, [http://hogyankell.hu/D%C3%B6nteni_a_mobiloldal_%C3%A9s_a_reszponz%C3%ADv_webdesign_k%C3%B6z%C3%B6tt egy korábbi bejegyzésünkben] már foglalkoztunk, ebben a bejegyzésben pedig általános irányelveket fogalmazunk meg annak érdekében, hogy mobileszközről is felhasználóbarát weboldalra juthassanak látogatóink.
== Lépések ==
# '''Igazodjanak a tartalmak, oldalelemek, képek és betűk a kijelző méretéhez!''' Mivel az okoseszközök rendkívül változatok képernyőmérettel és –felbontással rendelkeznek, úgy kell kialakítanunk a mobilra optimalizált weboldalunkat, hogy az bármely eszközön kényelmesen használható legyen.
# '''Legyenek kis méretűek a képek!''' A betöltési idő hossza mellett azzal is számolnunk kell, aki a mobilinternet kerete terhére nézi az oldalunkat – nem szeretnénk, ha pár óriás felbontású képpel nagyban lecsökkentsük a felhasználható adatmennyiségét!
# '''Rendeződjenek egy hasábba a tartalmak!''' A mobileszközöket nem azért találták ki, hogy a lefelé görgetés mellett oldalirányba is csúsztatni kelljen a felhasználónak a tartalmat. Törekedjünk arra, hogy a weboldalunk 2-3 hasábja mobilon csússzon egymás alá.
# '''Figyeljünk a menü megjelenítésére!''' Abban az esetben, ha sok menüpontunk van, vagy hosszúak az elnevezések, rejtsük el azokat egyetlen menügomb alá, melyre kattintva jelennek meg a pontok függőlegesen.
# '''Vegyük figyelembe az érintőkijelző sajátosságait kattintógomb kialakításkor!''' Nyilvánvalóan pontatlanabbak vagyunk az ujjunkkal, mint az egérmutatóval, ezért tervezzünk nagyobb/szélesebb gombokat – persze az ízlésesség határain belül –, mellyel elkerülhetjük azt az irritációt, amit a sikertelen kattintás válthat ki a látogatónkból.
# '''Ne használjunk olyan megoldásokat, melyeket a mobileszközök nem tudnak kezelni!''' Iyen például a Flash. A Google azt ajánlja, hogy fontoljuk meg a HTML5 használatát videók és animációk lejátszásához, vagy használjunk videóbeágyazást.
# '''Ne vezessük 404-es oldalra a mobilos látogatóinkat!'''
# '''Az appunk letöltésére buzdító feliratok illeszkedjenek mobiloldalunk struktúrájába!''' Sok esetben úgy jelenik meg egy natív app letöltés, hogy az egész képernyőt elfoglalják – ezzel nemcsak a felhasználónak okoznak bosszúságot, de a Google is nehezebben vagy egyáltalán nem tudja beindexelni a mobiloldalunkat. (Ugyanez vonatkozik pl. a hírlevél-feliratkozásra vagy a megjelenő hirdetésekre is!) [[Fájl:mobiloptimalizalas-1.png|center|200px]]
== Tippek ==
* Teszteljük az összes platformon (iOS, Android stb.) mobiloldalunkat!
* Ellenőrizzük a [https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/?hl=hu Google eszközével], mennyire mobilbarát az oldalunk!
* A Google [https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ Pagespeed eszköze] nemcsak a mobilos, hanem a asztali weboldalunk tartalmát is elemzi, majd konkrét javaslatokat tesz az oldalunk gyorsabbá tételére.
== Amire szükséged lehet ==
* weboldal
* fejlesztő vagy fejlesztői ismeretek
* tartalmak, képek
* pénz, idő és energia
== Figyelmeztetések ==
* Nagyon fontos, hogy a szövegeid jól olvashatók legyenek! Hiába Tiéd a legjobb tartalom, ha nem foglalkozol a mobilon megjelenő betűk méretével.
* A Google tavasszal bejelentett algoritmusváltozása alapján a találati listán előnyben részesülnek a mobilbarát oldallal rendelkező vállalkozások!
== Kapcsolódó források, hivatkozások ==
* [http://sakkom.hu/mobil-marketing-kategoria Minden a mobilmarketingről]
* [http://ite.hu/google-mobilbarat-weboldal-rangsorolasi-tenyezo/ Google mobilbarát rangsorolás]
* [https://developers.google.com/webmasters/mobile-sites/ Google – Mobile Friendly Websites]
* [https://developers.google.com/webmasters/mobile-sites/mobile-seo/common-mistakes A leggyakrabb hibák mobilra optimalizált weboldalak esetén]
[[Kategória:Mobil]]
[[Kategória:Üzlet-jog]]