Négy évszakos gumit választani
A lap korábbi változatát látod, amilyen Hogyankell (vitalap | szerkesztései) 2017. március 1., 15:22-kor történt szerkesztése után volt. (Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell négy évszakos gumit választani? == Sokan tartanak a négy évszakos gumi vásárlásától, de vajon mi lehet az igazság? Kinek jó, illetve érdeme…”)
Hogyan kell négy évszakos gumit választani?
Sokan tartanak a négy évszakos gumi vásárlásától, de vajon mi lehet az igazság? Kinek jó, illetve érdemes ilyen abroncsot vásárolni? Cikkünkben a négy évszakos gumi kiválasztása mellett azt is bemutatjuk, hogy milyen szempontok alapján érdemes a két (téli+nyári), illetve egy garnitúrás (négy évszakos) megoldás mellett voksolni.
Lépések
- Sem nyári, sem téli?: A közhiedelem szerint a négy évszakos gumi sem nem nyári, sem nem téli. Réges-régen ez az abroncsfajta valóban egy kicsit lebutított téli guminak számított, de ma már nem így van. Szinte minden prémium gumigyártó rendelkezik négy évszakos megoldással, s ezekre általában véve jellemzők, hogy mindkét időjárási véglet mellett megállják a helyüket, bár kétségtelen, hogy a különböző teszteken valamivel rosszabbul teljesítenek a téliesített, illetve nyáriasított változatoknál.
- Ár: Egy hasonló márka nyári gumijához képest a téli, 10-15 százalékkal drágább, míg ehhez képest a négy évszakos árcímkéjén további 15-20 százalékkal nagyobb összeg szerepel. A négy évszakos gumik esetében azonban nem kell számolni a tárolás, illetve csere költségével, hiszen az abroncs mindig az autón van. Ez amellett, hogy kényelmes, költségcsökkentő tényező is egyben.
- Futásteljesítmény, avagy meddig jó egy négy évszakos gumi?: Kompromisszumot alapvetően a futásteljesítmény kapcsán kell kötni, a négy évszakos gumi ugyanis gyorsabban kopik. Míg egy jó minőségű téli és nyári abronccsal összességében el lehet menni akár 80 ezer kilométert, addig a négy évszakos változat nagyjából 60 ezret bír ki. Ennek függvényében azoknak ajánlott, akik már 5-6 éves autóval rendelkeznek, s éppen gumicsere előtt állnak, de jellemzően éves szinten nem mennek többet 15 ezer kilométernél. E fölött ugyanis gazdaságilag már jobban megéri az évszaknak megfelelő gumigarnitúra megvétele.
- Méretválaszték: A méretkínálat a négy évszakos gumik esetében messze nem akkora, mint a téli, illetve nyári abroncsoknál. Általában azok az autósok lesznek gondban, akik nagy teljesítményű gépjárműre, vagy terepjáróra keresnek négy évszakos megoldást, bár a kínálat évről-évre bővül. A méret kiválasztásához ebben a cikkünkben találtok további segítséget. Négy évszakos gumit egyébként kisteher gépjárművekre is gyártanak, bár a méretválaszték itt sem széles.
- Speciális igények és helyzetek: A négy évszakos gumi esetében egyelőre ne keressünk defekttűrő változatot, ilyen ugyanis nem létezik. S mivel a defekttűrő abroncshoz készült felnire nem javasolt hagyományos abroncsot tenni, ezért ebben a helyzetben a négy évszakos gumi nem jelent alternatívát.
- Ajánlott négy évszakos gumik márka, illetve árkategória szerint: Az alábbiakban különböző árkategóriák szerint összegyűjtöttük azokat a márkákat, melyek rendelkeznek négy évszakos kínálattal.
- Négy évszakos prémium gumik: Vredestein Quatrac 5, Michelin CrossClimate és Crossclimate +, Goodyear Vector 4Seasons Gen-2.
- Négy évszakos középkategóriás gumik: Kumho Solus HA31, Apollo Alnac 4G All Season, Fulda Multicontrol.
- Olcsó négy évszakos gumimárka: Maxxis MA-AS
Tippek
- Ugyan a magyar jogszabályok profilmélység tekintetében 1,6 mm-es minimumot írnak elő, a biztonságos téli-nyári autózáshoz a négy évszakos gumik esetében érdemes már 2,5-3 mm-es profilmélység elérésekor gondoskodni.
- Ha 15 ezer kilométer alatt autózunk, új gumi vásárlásakor mindig nézzük meg a négy évszakos gumikínálatot, a gyártók folyamatos fejlesztései révén évről-évre bővül a kínálat. Érdemes olyan forgalmazót keresni, ahol egyébként is széleskörű a gumimárka-kínálat.
Amire szükséged lehet
- Gumiszerelő
Figyelmeztetések
- A gumikra a gyártók a gyártás napjától 10 évig, míg felszerelés után 5 évig vállalnak garanciát. Semmiképpen ne használjunk 10 évnél idősebb gumit, még akkor sem, ha a profilmélység megfelelő!