Főmenü megnyitása

Hogyankell.hu β

Kockapókert játszani

A lap korábbi változatát látod, amilyen JViki (vitalap | szerkesztései) 2011. június 7., 10:07-kor történt szerkesztése után volt.

Hogyan kell kockapókert játszani?

Kocka.jpg

A kockapóker egyszerű és szórakoztató játék, amelyben előre meghatározott kombinációkat kell kidobni öt kockával. A játék menete nyílt, így – a kártyával játszott pókerrel ellentétben – nincs szerepe a blöffölésnek, viszont a szerencse mellett itt is szükség van a taktikai érzékre.

Lépések

  1. Minden játékos fogjon egy darab (négyzetrácsos) papírt és egy íróeszközt, majd a lap bal szélére másolja le az alábbi táblázat első oszlopát:
Kategória Leírás Pontszám Példa
1-es Legalább egy egyes Az egyesek összege 1,1,2,5,6 (pontszám: 2)
2-es Legalább egy kettes A kettesek összege 1,2,2,2,4 (pontszám: 6)
3-as Legalább egy hármas A hármasok összege 2,3,4,4,6 (pontszám: 3)
4-es Legalább egy négyes A négyesek összege 2,4,4,4,4 (pontszám: 16)
5-ös Legalább egy ötös Az ötösök összege 2,4,5,5,5 (pontszám: 15)
6-os Legalább egy hatos A hatosok összege 3,6,6,6,6 (pontszám: 24)
Összesen Az első szekció eredménye A fenti hat 6 sor összege X
Bónusszal (+35) Ha az első összeg 63 vagy több, +35 pont bónusz X+35 (ha X>=63)
Terc Legalább három egyforma Mind az öt kocka összege 2,4,5,5,5 (pontszám: 21)
Kvartett Legalább négy egyforma Mind az öt kocka összege 3,6,6,6,6 (pontszám: 27)
Full House Három egyforma + két egyforma 25 2,2,4,4,4 (pontszám: 25)
Kis sor Négy egymást követő számból álló sor 30 1,2,3,4,6 (pontszám: 30)
Nagy sor Öt egymást követő számból álló sor 40 2,3,4,5,6 (pontszám: 40)
Póker Öt egyforma szám 50 2,2,2,2,2 (pontszám: 50)
Sansz Bármilyen öt szám Mind az öt kocka összege 1,2,4,4,6 (pontszám: 17)
Összesen A második szekció eredménye A fenti 7 sor összege Y
Mindösszesen A bónusszal kiegészített első, valamint a második összeg együttvéve X(+35)+Y
  1. Ha minden játékosnál megvan a kombinációkat felsoroló sablon, elkezdődhet a játék. Az első játékos egyszerre öt dobókockával dob.
  2. Az első játékos a kidobott kockák alapján eldönti, hogy milyen kombinációra akar törekedni, az ennek megfelelő kockákat az asztalon hagyja, a többivel hasonló szabályok szerint még kétszer dobhat. Az első dobás után még mindegyik kockát fel lehet venni, viszont ha egy kockát egyszer az asztalon hagyott a játékos, azt nem veheti fel újra (pl. a harmadik dobásnál). Ha már az első dobásnál olyan kombináció jön ki, amit fel akar használni, nem kell még kétszer dobnia.
  3. Az eredményt be kell írni valamelyik kombinációhoz. Ha több lehetőség is van, a játékosnak az esélyeket és a pontszámokat mérlegelve kell döntenie, hová írja az adott eredményt.
  4. Az első játékos után a többiek is dobnak, amíg mindenki sorra nem kerül, majd az első játékos új kört kezd.
  5. A játék összesen 13 körből áll. Ahogy egyre több kombináció mellé kerül konkrét eredmény, és fogynak a lehetőségek, nő annak a valószínűsége, hogy valaki olyan számokat dob, amit egy üres helyre sem tud beírni. Mivel minden kombinációt csak egyszer lehet felhasználni, ilyenkor az egyik (még üres) sorba 0-t kell írni.
  6. A 13. kör után össze kell adni az eredményeket. Külön kell kiszámolni az első hat sor pontszámainak összegét, mert ha ez 63 vagy több, a játékos plusz 35 pont bónuszt kap. Ezután az alsó szekció pontszámait is összegezzük, majd hozzáadjuk az (esetleg bónusszal megtoldott) első eredményt. Akinél a végső pontszám összege a legmagasabb, az nyerte a játékot.

Tippek

  • A játék során azt kell mérlegelned, mennyire vagy szerencsés, mekkora az esélye annak, hogy ki tudod dobni a kombinációkat, illetve egy-egy eredmény melyik sorban hoz több pontot. Ha például négy egyest és egy hatost dobsz, ezt három helyre írhatod: az egyesekhez (4 pontot), a hatosokhoz (ekkor 6 pontot ér), vagy a kvartetthez (10 pontért). Gondolj bele, hogy a következő kör(ökben) még van-e esélyed az adott sorba több pontot írni! Az előbbi példánál maradva annak például kicsi az esélye, hogy egyesekből ötöt fogsz dobni, viszont hatosból még lehet több, és a kvartetthez is írhatnál még magasabb pontszámot – persze csak ha nem ez volt az utolsó köröd.
  • A bónusz eléréséhez minden számból legalább három egyformát kell dobni. Ha ez a kisebb számoknál nem sikerül, még nem kell kétségbe esni, hiszen ellensúlyozni lehet, ha egy nagyobb számból négy egyformát dobsz. Ha viszont ötösből vagy hatosból nem tudsz legalább hármat beírni az első szekcióba, nagy valószínűséggel le kell mondanod a bónuszról.
  • A játék angol nyelvű Wikipedián található leírása szerint a póker dobásának esélye 1:22-höz. Ezért vannak, akik inkább a bónuszra hajtanak, vagyis ha magasabb számból dobnak négy (vagy öt) egyformát, azt inkább az első szekcióba írják.

Figyelmeztetések

  • A kockapókernél nincs fogadás! Mint minden játékot, természetesen ezt is lehet(ne) pénznyereményért játszani, ebben az esetben azonban már szerencsejátéknak minősül, így 18 éven aluli nem vehet benne részt.
  • A kockapóker (angolul Yahtzee) szabályait Milton Bradley fektette le. Vannak más kockajátékok, amelyek csak kis mértékben térnek el ettől a változattól (például a kis sor az 1,2,3,4,5-ös kombinációt jelenti, vagy a terc és a kvartett mellett/helyett pár, két pár kombinációkat is elismernek). Ezért játék előtt alaposan beszéljétek meg a szabályokat a félreértések elkerülése érdekében! A veszekedések elkerülése érdekében a szabályok akár módosíthatók is, a lényeg, hogy mindenki ugyanazokkal a kombinációkkal számoljon a játék során.

Amire szükséged lehet

  • Papírlap
  • Íróeszköz (toll vagy ceruza)
  • 5 darab dobókocka
  • Esetleg pohár (ebben könnyebb összerázni a kockákat és dobni)
  • Esetleg számológép (a játék végén az összeadáshoz)

Források, hivatkozások

Az oldal szerzői

Hogyankell, JViki