„Esszét írni” változatai közötti eltérés
Innen: Hogyankell.hu
(→Kapcsolódó források, hivatkozások) |
|||
1. sor: | 1. sor: | ||
== Hogyan kell esszét írni? == | == Hogyan kell esszét írni? == | ||
− | [[Fájl:Essay.jpg|right|250px]]Az esszé a szépirodalmi alkotások egyik sajátos válfaja. | + | [[Fájl:Essay.jpg|right|250px]]Az esszé a szépirodalmi alkotások egyik sajátos válfaja. Terjedelme rövid, témáját merítheti az irodalomból, a tudományos felfedezésekből, a politikai életből vagy a mindennapi élet megfigyeléséből. Az esszé erősen tükrözi írója véleményét, és sokszor szépirodalmi igénnyel íródik. Általában a középiskola során találkozunk először a műfajjal, most pedig kis segítséget nyújtunk ahhoz, hogyan is kezdjünk neki az esszéírásnak. |
== Lépések == | == Lépések == | ||
− | # ''' | + | # '''Miért írunk esszét?''' Az esszéírás lényege, hogy egy konkrét feladatban, az adott témán belül a probléma megfogalmazására koncentráljon. Ezért mindig rendelkezésünkre állnak források, amelyeket felhasználhatunk az írás során (képek, karikatúrák, szövegek), ezeken kívül pedig írásunkba beépíthetjük egyéb információinkat, saját ismereteinket is. |
− | |||
=== Az esszé szerkezete === | === Az esszé szerkezete === | ||
− | + | # '''A bevezetés:''' ennél a résznél távolabbról mutatjuk be a témánkat, és itt foglaljuk röviden össze a szakirodalomból tudható tényeket. Helyezzük el térben és időben a témát. | |
− | + | # '''A téma definiálása:''' ennél a szakasznál határozzuk meg a vizsgált témánkat a választott elemzési szempontok megnevezése mellett. | |
− | # '''A bevezetés:''' ennél a résznél mutatjuk be | + | # '''A tárgyalás:''' most lesz lehetőségünk a választott szempontok mentén kifejteni hosszasan a témánkat és vizsgálni annak a problémafeltevését. |
− | # '''A téma definiálása:''' | + | # '''Az összegzés:''' az esszé lezárása, ahol leírhatjuk a saját tapasztalatunkat, véleményünket, a témával kapcsolatos saját álláspontunk rövid összefoglalását, illetve, hogy milyen új információhoz jutottunk a téma feldolgozása során. Fogalmazzunk meg következtetéseket is! |
− | # '''A tárgyalás:''' most lesz lehetőségünk kifejteni hosszasan a témánkat és vizsgálni annak a problémafeltevését | + | # '''A forrásjegyzék:''' a legvégén meg kell jelölnünk a felhasznált forrásokat. |
− | # '''Az összegzés:''' az esszé lezárása, ahol leírhatjuk a saját tapasztalatunkat, véleményünket, a témával kapcsolatos saját álláspontunk rövid összefoglalását, illetve, hogy milyen új információhoz jutottunk a téma feldolgozása során. | ||
− | # '''A forrásjegyzék:''' a legvégén kell | ||
=== Az esszéhez felhasználható források === | === Az esszéhez felhasználható források === | ||
− | # '''Tudományosan elfogadott nyomtatott és digitalizált források:''' | + | # '''Tudományosan elfogadott nyomtatott és digitalizált források:''' könyvek, tanulmányok és cikkek. |
− | # '''Szemléltetésre felhasználható illusztrációk:''' | + | # '''Szemléltetésre felhasználható illusztrációk:''' fotók, képek és irodalmi idézetek. |
− | # '''A forrásjegyzék formai követelményei:''' a forrásjegyzékben szükséges pontosan jelölni az alábbi pontokat | + | # '''A forrásjegyzék formai követelményei:''' a forrásjegyzékben szükséges pontosan jelölni az alábbi pontokat: |
− | #* | + | #* a forrás szerzőjét, szerzőit, |
− | #* | + | #* a forrás címét, |
− | #* | + | #* a forrás kiadóját, |
− | #* | + | #* a kiadás évét, |
− | #* | + | #* az idézet helyét (oldalszám). |
− | |||
− | |||
== Tippek == | == Tippek == | ||
− | * Használjuk az elektronikus könyvtári katalógust - | + | * Használjuk az elektronikus könyvtári katalógust - a használatához ma már ki sem kell lépnünk otthonról, interneten egyszerűen hozzáférhetünk. |
* Az előzetes megtervezés segíthet megtalálni azt a szintet, ahol a bemutatás megtalálja az egyszerűsítés és a pontos kidolgozottság közti kompromisszumot. | * Az előzetes megtervezés segíthet megtalálni azt a szintet, ahol a bemutatás megtalálja az egyszerűsítés és a pontos kidolgozottság közti kompromisszumot. | ||
46. sor: | 41. sor: | ||
* Az idézés szabályai, a hivatkozások pontos megadásának kötelezettségei a nem-szóbeli eszközökre is vonatkoznak. | * Az idézés szabályai, a hivatkozások pontos megadásának kötelezettségei a nem-szóbeli eszközökre is vonatkoznak. | ||
* A témánk tárgyalásában meg kell találnunk az általánosság megfelelő szintjét. A túl általános kidolgozás azt a benyomást teszi az olvasóban, hogy trivialitások sorozatát olvassa. | * A témánk tárgyalásában meg kell találnunk az általánosság megfelelő szintjét. A túl általános kidolgozás azt a benyomást teszi az olvasóban, hogy trivialitások sorozatát olvassa. | ||
− | * A | + | * A túl részletes bemutatás elbizonytalanítja az argumentáció követésében az olvasót. |
− | |||
== Kapcsolódó források, hivatkozások == | == Kapcsolódó források, hivatkozások == | ||
− | |||
* [http://www.uni-miskolc.hu/~bolantro/esszeiras/e_frm_1.0.html Hogyan írjunk tudományos esszét tananyaghoz.] | * [http://www.uni-miskolc.hu/~bolantro/esszeiras/e_frm_1.0.html Hogyan írjunk tudományos esszét tananyaghoz.] |
A lap 2014. június 10., 11:57-kori változata
Hogyan kell esszét írni?
Az esszé a szépirodalmi alkotások egyik sajátos válfaja. Terjedelme rövid, témáját merítheti az irodalomból, a tudományos felfedezésekből, a politikai életből vagy a mindennapi élet megfigyeléséből. Az esszé erősen tükrözi írója véleményét, és sokszor szépirodalmi igénnyel íródik. Általában a középiskola során találkozunk először a műfajjal, most pedig kis segítséget nyújtunk ahhoz, hogyan is kezdjünk neki az esszéírásnak.
Lépések
- Miért írunk esszét? Az esszéírás lényege, hogy egy konkrét feladatban, az adott témán belül a probléma megfogalmazására koncentráljon. Ezért mindig rendelkezésünkre állnak források, amelyeket felhasználhatunk az írás során (képek, karikatúrák, szövegek), ezeken kívül pedig írásunkba beépíthetjük egyéb információinkat, saját ismereteinket is.
Az esszé szerkezete
- A bevezetés: ennél a résznél távolabbról mutatjuk be a témánkat, és itt foglaljuk röviden össze a szakirodalomból tudható tényeket. Helyezzük el térben és időben a témát.
- A téma definiálása: ennél a szakasznál határozzuk meg a vizsgált témánkat a választott elemzési szempontok megnevezése mellett.
- A tárgyalás: most lesz lehetőségünk a választott szempontok mentén kifejteni hosszasan a témánkat és vizsgálni annak a problémafeltevését.
- Az összegzés: az esszé lezárása, ahol leírhatjuk a saját tapasztalatunkat, véleményünket, a témával kapcsolatos saját álláspontunk rövid összefoglalását, illetve, hogy milyen új információhoz jutottunk a téma feldolgozása során. Fogalmazzunk meg következtetéseket is!
- A forrásjegyzék: a legvégén meg kell jelölnünk a felhasznált forrásokat.
Az esszéhez felhasználható források
- Tudományosan elfogadott nyomtatott és digitalizált források: könyvek, tanulmányok és cikkek.
- Szemléltetésre felhasználható illusztrációk: fotók, képek és irodalmi idézetek.
- A forrásjegyzék formai követelményei: a forrásjegyzékben szükséges pontosan jelölni az alábbi pontokat:
- a forrás szerzőjét, szerzőit,
- a forrás címét,
- a forrás kiadóját,
- a kiadás évét,
- az idézet helyét (oldalszám).
Tippek
- Használjuk az elektronikus könyvtári katalógust - a használatához ma már ki sem kell lépnünk otthonról, interneten egyszerűen hozzáférhetünk.
- Az előzetes megtervezés segíthet megtalálni azt a szintet, ahol a bemutatás megtalálja az egyszerűsítés és a pontos kidolgozottság közti kompromisszumot.
Amire szükséged lehet
- Papír, toll
- Laptop, számítógép
- Könyvek, cikkek, háttéranyagok
Figyelmeztetések
- Az idézés szabályai, a hivatkozások pontos megadásának kötelezettségei a nem-szóbeli eszközökre is vonatkoznak.
- A témánk tárgyalásában meg kell találnunk az általánosság megfelelő szintjét. A túl általános kidolgozás azt a benyomást teszi az olvasóban, hogy trivialitások sorozatát olvassa.
- A túl részletes bemutatás elbizonytalanítja az argumentáció követésében az olvasót.