„Az EU gumiabroncs matrica jelöléseit értelmezni” változatai közötti eltérés
Innen: Hogyankell.hu
(3 közbenső módosítás ugyanattól a szerkesztőtől nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
== Hogyan kell az EU gumiabroncs címke jelöléseit értelmezni? == | == Hogyan kell az EU gumiabroncs címke jelöléseit értelmezni? == | ||
− | Az „EU gumiabroncs matrica rendelete” egy 2012 óta bevezetett jelölésrendszer, mely az abroncs 3 jellemzője (üzemanyag-hatékonyság, nedves tapadás, zajszint) alapján sorolja be az autogumikat. Fontos: mivel mindössze 3 jelölőről van szó, ezek nem helyettesítik a gumiabroncs teszteket, hiszen nem mindenre adnak választ. | + | [[Fájl:Eu-gumiabroncs-matrica-jeloles-egyben.png|right|150px]]Az „EU gumiabroncs matrica rendelete” egy 2012 óta bevezetett jelölésrendszer, mely az abroncs 3 jellemzője (üzemanyag-hatékonyság, nedves tapadás, zajszint) alapján sorolja be az autogumikat. Fontos: mivel mindössze 3 jelölőről van szó, ezek nem helyettesítik a gumiabroncs teszteket, hiszen nem mindenre adnak választ. |
== Lépések == | == Lépések == | ||
− | # | + | # [[Fájl:Eu-gumiabroncs-matrica-jeloles-zajszint.png|right|80px]]A EU gumiabroncs címke ezen paramétere '''a gördülési zajról ad felvilágosítást,''' lényegében tehát arra, hogy mennyire „hangos” a gumiabroncs. A jelölés egy hangszoró piktogramja, az alábbiak szerint: |
− | |||
− | |||
#* Hangszóró egy hullámmal: Csendes (legalább 3 decibellel a későbbiekben bevezetésre kerülő európai határérték alatt van.) | #* Hangszóró egy hullámmal: Csendes (legalább 3 decibellel a későbbiekben bevezetésre kerülő európai határérték alatt van.) | ||
#* Hangszóró 2 hullámmal: Mérsékelt (a későbbiekben bevezetésre kerülő európai határérték és a 3 decibellel alatta lévő tartomány között). | #* Hangszóró 2 hullámmal: Mérsékelt (a későbbiekben bevezetésre kerülő európai határérték és a 3 decibellel alatta lévő tartomány között). | ||
#* Hangszóró 3 hullámmal: Zajos (a későbbiekben bevezetésre kerülő európai határérték felett). | #* Hangszóró 3 hullámmal: Zajos (a későbbiekben bevezetésre kerülő európai határérték felett). | ||
+ | # [[Fájl:Eu-gumiabroncs-matrica-jeloles-uzemanyag-hatekonysag.png|80px|right]]'''Az üzemanyag-hatékonyság:''' Ez a paraméter lényegében azt mutatja meg számunkra, hogy adott abroncs használatával hogyan alakul az autó fogyasztása. A skála A-tól G-ig terjed, ahol A jelenti a legzöldebb kategóriát (s egyben a legalacsonyabb fogyasztást), míg a G az üzemanyag-hatékonyság szempontjából legrosszabbat (a D-t személyautók esetében nem alkalmazzák). A két szélsőérték között a fogyasztásban megmutatkozó különbség 7,5 százalék, ami első hallásra nem tűnik soknak, de például havi 1000 kilométeres futásteljesítménnyel számolva a megtakarítás éves szinten mintegy 60 liter benzin, illetve ennek megfelelő pénzösszeg lehet. | ||
+ | # [[Fájl:Eu-gumiabroncs-matrica-jeloles-nedves-tapadas.png|right|80px]]'''Nedves tapadás:''' Ez a jelölő A-tól F-ig terjedő skálán ad visszajelzést az adott gumiabroncs nedves tapadásáról (a D értéket személygépkocsik esetében itt sem használják). Az A érték a legjobb, míg az F a legrosszabb, de hogy konkrétumokról beszéljünk, lássuk a két végérték közötti eltérést. Ha „A” kategóriás abroncsokkal ellátott, 80 km/h sebességgel haladó autóval teljes erővel fékezünk, akkor 18 méterrel rövidebb fékúton tudunk megállni, mintha ugyanezt az „F” kategóriás gumiabroncsokkal tennénk. | ||
A lap jelenlegi, 2017. április 11., 09:37-kori változata
[szerkesztés] Hogyan kell az EU gumiabroncs címke jelöléseit értelmezni?
Az „EU gumiabroncs matrica rendelete” egy 2012 óta bevezetett jelölésrendszer, mely az abroncs 3 jellemzője (üzemanyag-hatékonyság, nedves tapadás, zajszint) alapján sorolja be az autogumikat. Fontos: mivel mindössze 3 jelölőről van szó, ezek nem helyettesítik a gumiabroncs teszteket, hiszen nem mindenre adnak választ.
[szerkesztés] Lépések
- A EU gumiabroncs címke ezen paramétere a gördülési zajról ad felvilágosítást, lényegében tehát arra, hogy mennyire „hangos” a gumiabroncs. A jelölés egy hangszoró piktogramja, az alábbiak szerint:
- Hangszóró egy hullámmal: Csendes (legalább 3 decibellel a későbbiekben bevezetésre kerülő európai határérték alatt van.)
- Hangszóró 2 hullámmal: Mérsékelt (a későbbiekben bevezetésre kerülő európai határérték és a 3 decibellel alatta lévő tartomány között).
- Hangszóró 3 hullámmal: Zajos (a későbbiekben bevezetésre kerülő európai határérték felett).
- Az üzemanyag-hatékonyság: Ez a paraméter lényegében azt mutatja meg számunkra, hogy adott abroncs használatával hogyan alakul az autó fogyasztása. A skála A-tól G-ig terjed, ahol A jelenti a legzöldebb kategóriát (s egyben a legalacsonyabb fogyasztást), míg a G az üzemanyag-hatékonyság szempontjából legrosszabbat (a D-t személyautók esetében nem alkalmazzák). A két szélsőérték között a fogyasztásban megmutatkozó különbség 7,5 százalék, ami első hallásra nem tűnik soknak, de például havi 1000 kilométeres futásteljesítménnyel számolva a megtakarítás éves szinten mintegy 60 liter benzin, illetve ennek megfelelő pénzösszeg lehet.
- Nedves tapadás: Ez a jelölő A-tól F-ig terjedő skálán ad visszajelzést az adott gumiabroncs nedves tapadásáról (a D értéket személygépkocsik esetében itt sem használják). Az A érték a legjobb, míg az F a legrosszabb, de hogy konkrétumokról beszéljünk, lássuk a két végérték közötti eltérést. Ha „A” kategóriás abroncsokkal ellátott, 80 km/h sebességgel haladó autóval teljes erővel fékezünk, akkor 18 méterrel rövidebb fékúton tudunk megállni, mintha ugyanezt az „F” kategóriás gumiabroncsokkal tennénk.
[szerkesztés] Tippek
- A decibel egy logaritmikus érték, ami azt jelenti, hogy egységnyi emelkedése jelentős zajszintnövekedéssel jár. A 3 decibellel magasabb zajszint esetén például kétszer olyan intenzív a külső zaj.
[szerkesztés] Amire szükséged lehet
- Új gumi esetében a matrica megléte kötelező.
[szerkesztés] Figyelmeztetések
- Az EU gumiabroncs matrica jelölői nem adnak semmilyen információt az alábbiakkal kapcsolatban:
- A gumiabroncs kopása és ennek kapcsán várható élettartama.
- Vízelvezető képesség egyenes futás, illetve kanyarodás esetén (lásd. aquaplanning).
- Kormányozhatóság, stabilitás száraz és nedves úton.
- Téli gumi esetében a vonóerő, illetve fékút nagysága havas és jeges úton.