„Havas úton vezetni” változatai közötti eltérés
Innen: Hogyankell.hu
(Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell havas, jeges úton vezetni? == Minden télen eljön az a pont, amikor az évszak kimutatja a fog fehérjét, és valóban fehérbe borulnak az utak is. Bár…”) |
(→Figyelmeztetések) |
||
(6 közbenső módosítás, amit 3 másik szerkesztő végzett, nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
== Hogyan kell havas, jeges úton vezetni? == | == Hogyan kell havas, jeges úton vezetni? == | ||
− | Minden télen eljön az a pont, amikor az évszak kimutatja a | + | [[Fájl:Hó.jpg|right]]Minden télen eljön az a pont, amikor az évszak kimutatja a foga fehérjét, és valóban fehérbe borulnak az utak is. Bár a közterület fenntartók minden városban igyekeznek a lehető leggyorsabban eltakarítani a hóakadályokat, azért érdemes megtanulni a legalapvetőbb vezetési technikákat, melyekkel felkészülhetünk az időjárási viszontagságokra. |
== Lépések == | == Lépések == | ||
15. sor: | 15. sor: | ||
== Tippek == | == Tippek == | ||
+ | * [http://www.hogyankell.hu/F%C3%A9kezni_cs%C3%BAsz%C3%B3s_%C3%BAton Hogyan kell fékezni csúszós úton?] | ||
* Számoljuk bele, hogy a viszontagságos körülmények miatt meghosszabbodik az útidő, ezért inkább előbb induljunk le, ha időre megyünk, nehogy a sietség okozza vesztünket az utakon! | * Számoljuk bele, hogy a viszontagságos körülmények miatt meghosszabbodik az útidő, ezért inkább előbb induljunk le, ha időre megyünk, nehogy a sietség okozza vesztünket az utakon! | ||
* Ellenőrizzük az akkumulátor állapotát, hogy valóban fel van-e készülve a téli hidegekben való elindulásra is! | * Ellenőrizzük az akkumulátor állapotát, hogy valóban fel van-e készülve a téli hidegekben való elindulásra is! | ||
* Érdemes olajat is cserélni ilyenkor, mivel a kifejezetten nagy hidegekre kifejlesztett olajok segítenek, hogy könnyebben beinduljon az autó! | * Érdemes olajat is cserélni ilyenkor, mivel a kifejezetten nagy hidegekre kifejlesztett olajok segítenek, hogy könnyebben beinduljon az autó! | ||
− | * Használjunk fagyállót az | + | * Használjunk fagyállót az autóban! Mind az ablaktörő folyadékhoz, mind pedig a hűtő folyadékhoz öntsünk fagyállót, ami segít megakadályozni a nagy hidegekben a meghibásodást! Mivel az óvatos téli közlekedéshez hozzátartozik az is, hogy kilátunk az ablakon. :) |
* Az autó téli felszereltségéhez hozzátartozik egy lapát az autóban, mellyel szorult helyzetekből kiáshatjuk magunkat. | * Az autó téli felszereltségéhez hozzátartozik egy lapát az autóban, mellyel szorult helyzetekből kiáshatjuk magunkat. | ||
31. sor: | 32. sor: | ||
== Figyelmeztetések == | == Figyelmeztetések == | ||
* Amennyiben nem rendelkezünk téli abroncsokkal, semmiképpen se induljunk útnak jeges, havas körülmények között! | * Amennyiben nem rendelkezünk téli abroncsokkal, semmiképpen se induljunk útnak jeges, havas körülmények között! | ||
− | * Megálláskor soha ne húzzuk be a kéziféket, mivel nagy az esély arra, hogy erős mínuszok esetén befagy, ezért később nem tudunk elindulni! A biztonság kedvéért hagyjuk | + | * Megálláskor soha ne húzzuk be a kéziféket, mivel nagy az esély arra, hogy erős mínuszok esetén befagy, ezért később nem tudunk elindulni! A biztonság kedvéért hagyjuk sebességben a leállított járművet! |
== Kapcsolódó videók == | == Kapcsolódó videók == | ||
− | <youtube>RNXlnsGFfSU | + | <youtube>RNXlnsGFfSU</youtube> |
== Kapcsolódó források, hivatkozások == | == Kapcsolódó források, hivatkozások == |
A lap jelenlegi, 2012. február 14., 17:09-kori változata
[szerkesztés] Hogyan kell havas, jeges úton vezetni?
Minden télen eljön az a pont, amikor az évszak kimutatja a foga fehérjét, és valóban fehérbe borulnak az utak is. Bár a közterület fenntartók minden városban igyekeznek a lehető leggyorsabban eltakarítani a hóakadályokat, azért érdemes megtanulni a legalapvetőbb vezetési technikákat, melyekkel felkészülhetünk az időjárási viszontagságokra.
[szerkesztés] Lépések
- Elindulás után csináljunk egy fékpróbát, mellyel ellenőrizhetjük a fékút hosszúságát és azt is, hogy nem húz-e egyik vagy másik oldalra a kocsi!
- Kerüljük a hirtelen kormánymozdulatokat! Ez az elv a száraz úton is igaz, de havas, jeges úton egy hirtelen mozdulat akár végzetes is lehet. Ez leginkább a kikerülésekre és előzésekre igaz. Soha ne rántsunk hirtelen nagyot a kormányon, inkább lassítsunk le minden esetben!
- Mit tegyünk, ha alulkormányzott az autó? Az alulkormányzottság azt jelenti, hogy az autó első kerekei elvesztették a tapadásukat. Ilyenkor óvatosan vegyük le a lábunkat a gázpedálról, de ne lépjünk rá a fékre! Így a gépkocsi súlya (terhelése) előre tolódik, így már tudjuk csökkenteni a kormányzási szöget, és finoman visszakormányozhatjuk a gépkocsit a kívánt nyomvonalra.
- Mit tegyünk, ha túlkormányzott az autó? A túlkormányzottság azt jelenti, hogy a hátsó kerekek vesztik el tapadásukat, ezért az autó jobban fordul, mint akarnánk. Ha ilyen helyzetbe kerülünk, adjunk egy kis gázt, ezáltal a terhelés az autó hátsó felére tevődik át, és ezzel egy időben a kocsi farának csúszásával egyező irányba kell kormányoznunk!
- Az úttest közepén, a többi autó nyomvonalán közlekedjünk! Soha ne húzódjunk le az út szélére, mert ott általában kevésbé takarítják el a havat, és egy hirtelen bukkanó miatt rögtön az árokba csúszhatunk!
- Lassítsunk! Ha egy másik autóval egy vonalba érünk, vegyük el lábunkat a gázpedálról, és hagyjuk, hogy a kocsik elguruljanak egymás mellett, majd újra gyorsíthatunk, ha már senki nincs a közelünkben!
- Soha ne tegyük ki üresbe az autót! Száraz úton sokan próbálkoznak azzal, hogy lejtőkön üresbe teszik a sebességváltót, csökkentve ezzel az üzemanyag-fogyasztást. Havas úton ezt soha ne tegyük meg, mivel így a kocsi elveszti a motorfék adta tapadását, és teljesen kiszolgáltatott lesz az útviszonyoknak!
- Tartsunk sokkal nagyobb követési távolságot! Téli időjárási körülmények között az 1,5-2 autónyi követési távolság az ajánlott az útviszonyok miatt.
- A hidakon és felüljárókon különösen vigyázzunk! Ha tehetjük ebben az időszakban, kerüljük el a hidakat és felüljárókat, mert itt az átfolyások miatt gyakoribbak a jeges, csúszós felületek az aszfalton!
- Mit tegyünk, ha elakadunk? Ha egy emelkedőn akadunk el, semmiképp ne bőgessük a motort, és égessük a kerekeket, hanem guruljunk vissza, hogy kellő lendületet nyerhessünk a táv teljesítéséhez, mert helyből esélytelen elindulni! Ha se hátra, se előre nincs menekvés, akkor kénytelenek vagyunk kiszállni, és eltakarítani a havat a kerekek elől!
[szerkesztés] Tippek
- Hogyan kell fékezni csúszós úton?
- Számoljuk bele, hogy a viszontagságos körülmények miatt meghosszabbodik az útidő, ezért inkább előbb induljunk le, ha időre megyünk, nehogy a sietség okozza vesztünket az utakon!
- Ellenőrizzük az akkumulátor állapotát, hogy valóban fel van-e készülve a téli hidegekben való elindulásra is!
- Érdemes olajat is cserélni ilyenkor, mivel a kifejezetten nagy hidegekre kifejlesztett olajok segítenek, hogy könnyebben beinduljon az autó!
- Használjunk fagyállót az autóban! Mind az ablaktörő folyadékhoz, mind pedig a hűtő folyadékhoz öntsünk fagyállót, ami segít megakadályozni a nagy hidegekben a meghibásodást! Mivel az óvatos téli közlekedéshez hozzátartozik az is, hogy kilátunk az ablakon. :)
- Az autó téli felszereltségéhez hozzátartozik egy lapát az autóban, mellyel szorult helyzetekből kiáshatjuk magunkat.
[szerkesztés] Amire szükséged lehet
- óvatosság
- vezetési rutin
- téli abroncsok
- fagyálló folyadék az ablakba
- télre kifejlesztett olaj
- lapát a hóeltakarításhoz
[szerkesztés] Figyelmeztetések
- Amennyiben nem rendelkezünk téli abroncsokkal, semmiképpen se induljunk útnak jeges, havas körülmények között!
- Megálláskor soha ne húzzuk be a kéziféket, mivel nagy az esély arra, hogy erős mínuszok esetén befagy, ezért később nem tudunk elindulni! A biztonság kedvéért hagyjuk sebességben a leállított járművet!