„Métázni” változatai közötti eltérés
Innen: Hogyankell.hu
(Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell métázni? == right|250pxA régi várháborúk emlékét őrző méta kiváló program lehet egy igazi mozgásra vágyó csapat energ…”) |
(→Hogyan kell métázni?) |
||
(2 közbenső módosítás, amit 2 másik szerkesztő végzett, nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
== Hogyan kell métázni? == | == Hogyan kell métázni? == | ||
− | [[Fájl:Meta.jpg|right|250px]]A régi várháborúk emlékét őrző méta kiváló program lehet egy igazi mozgásra vágyó csapat energiájának lekötésére. A tíz-tizenöt főből álló, | + | [[Fájl:Meta.jpg|right|250px]]A régi várháborúk emlékét őrző méta kiváló program lehet egy igazi mozgásra vágyó csapat energiájának lekötésére. A tíz-tizenöt főből álló, métaütővel felszerelkezett csapat minden tagjára szükség van, de egyénileg is megtalálhatja mindenki a szerepét ebben a sportban. Érdemes megtanulnod ezt a játékot, hogy egy igazán izgalmas meccset játszhass barátaiddal, vagy leköthess egy csapat fiatalt. |
− | |||
== Lépések == | == Lépések == | ||
− | #Szerezz be egy | + | #'''Szerezz be egy métaütőt, és -labdát!''' |
− | #Állíts össze két legalább 11, legfeljebb 15 fős csapatot | + | #'''Állíts össze két legalább 11, legfeljebb 15 fős csapatot!''' |
− | #Jelöld ki a | + | #'''Jelöld ki a métapályát a rajzon látható módon!''' Fontos, hogy legyenek benne kőből vagy fából kirakott pontok, melyek a várat jelképezik. |
[[Fájl:Metapalya.jpg|400px]] | [[Fájl:Metapalya.jpg|400px]] | ||
− | #A két csapat közül sorsold ki, hogy ki kezdi az ütést. | + | #'''A két csapat közül sorsold ki, hogy ki kezdi az ütést.''' |
− | #Az ütők csapatának | + | #'''Az ütők csapatának egyes tagjai elhelyezkednek a métavonal közepén, velük szemben áll a feldobó.''' |
− | #A dobó csapat többi tagja elhelyezkedik a pályán. A cél, hogy az elütött labdát minél hamarabb összeszedjék, és visszajuttassák a feldobóhoz. | + | #'''A dobó csapat többi tagja elhelyezkedik a pályán.''' A cél, hogy az elütött labdát minél hamarabb összeszedjék, és visszajuttassák a feldobóhoz. |
− | #Az ütő játékos a labda elütése után választhat: | + | #'''Az ütő játékos a labda elütése után választhat:''' |
− | #*ha jól sikerült az ütés kifut a pályára, és a várak mentén végigfutja a pályát, visszaérkezve a méta vonalhoz | + | #*ha jól sikerült az ütés, kifut a pályára, és a várak mentén végigfutja a pályát, visszaérkezve a méta vonalhoz; |
− | #*ha nem jól sikerült az ütés, várhat a következő lehetőségre, de helyét és ütőjét át kell adnia a soron következő csapattársának | + | #*ha nem jól sikerült az ütés, várhat a következő lehetőségre, de helyét és ütőjét át kell adnia a soron következő csapattársának; |
− | #*ha a feldobott labdát nem találja el, még két dobást kérhet, aztán mindenképpen át kell adnia a helyét | + | #*ha a feldobott labdát nem találja el, még két dobást kérhet, aztán mindenképpen át kell adnia a helyét. |
− | #Az elütött labdát a dobó csapat tagjai visszajuttatják a feldobóhoz, aki a métavonalra helyezve a labdát „ÁLLJ”-t | + | #'''Az elütött labdát a dobó csapat tagjai visszajuttatják a feldobóhoz, aki a métavonalra helyezve a labdát „ÁLLJ”-t kiált.''' Ekkor ellenőrizned kell, hogy az ütő játékosok közül ki az, aki nem a várban állt, mert az a játékos börtönbe kerül. |
− | #Az ütő csapat addig folytatja az ütést, amíg el nem fogytak a játékosai, vagy amíg le nem telt az előre meghatározott hosszúságú első félidő. A második félidőben a csapatok szerepet cserélnek. | + | #'''Az ütő csapat addig folytatja az ütést, amíg el nem fogytak a játékosai, vagy amíg le nem telt az előre meghatározott hosszúságú első félidő.''' A második félidőben a csapatok szerepet cserélnek. |
− | #A több pontot elérő csapat nyeri a játékot. Az ütők a körök megtételével, az elkapók a labda megszerzésével érhetnek el pontot. | + | #'''A több pontot elérő csapat nyeri a játékot.''' Az ütők a körök megtételével, az elkapók a labda megszerzésével érhetnek el pontot. |
== Tippek == | == Tippek == | ||
− | *A börtönbe került játékost | + | *A börtönbe került játékost a csapattársak akkor tudják kiszabadítani, ha az ütő játékos saját ütésének ideje alatt a sikerül a pályát teljesen körbefutnia, és visszaérnie a métavonalhoz. |
*Futni bármikor lehet, de nem mindig érdemes. Ha látod, hogy a labda nem ment túl messzire, érdemes a várban kivárni a következő ütést, hogy több időd legyen eljutni a következő pontig. | *Futni bármikor lehet, de nem mindig érdemes. Ha látod, hogy a labda nem ment túl messzire, érdemes a várban kivárni a következő ütést, hogy több időd legyen eljutni a következő pontig. | ||
*A pálya körvonalát megjelölheted krétával, madzaggal vagy egyéb jól látható anyaggal. | *A pálya körvonalát megjelölheted krétával, madzaggal vagy egyéb jól látható anyaggal. | ||
29. sor: | 28. sor: | ||
== Amire szükséged lehet == | == Amire szükséged lehet == | ||
− | *Métaütő, | + | *Métaütő, métalabda |
*22-30 lelkes résztvevő | *22-30 lelkes résztvevő | ||
*Kréta, madzag | *Kréta, madzag | ||
35. sor: | 34. sor: | ||
== Figyelmeztetések == | == Figyelmeztetések == | ||
− | |||
*Az ütés érvénytelen, ha a labda a pályán kívül ér földet (kivéve, ha egy elkapó játékos ejtette ki). | *Az ütés érvénytelen, ha a labda a pályán kívül ér földet (kivéve, ha egy elkapó játékos ejtette ki). | ||
*A csapatok azonnal helyet cserélnek: | *A csapatok azonnal helyet cserélnek: | ||
− | **ha valamelyik elkapó megfogja a labdát, és még visszaérkezése előtt | + | **ha valamelyik elkapó megfogja a labdát, és még visszaérkezése előtt eltalálja a soron lévő ütőt; |
− | **ha a fogók egyike még röptében elkapja az elütött labdát | + | **ha a fogók egyike még röptében elkapja az elütött labdát. |
− | |||
== Kapcsolódó videók == | == Kapcsolódó videók == |
A lap jelenlegi, 2019. május 14., 19:20-kori változata
[szerkesztés] Hogyan kell métázni?
A régi várháborúk emlékét őrző méta kiváló program lehet egy igazi mozgásra vágyó csapat energiájának lekötésére. A tíz-tizenöt főből álló, métaütővel felszerelkezett csapat minden tagjára szükség van, de egyénileg is megtalálhatja mindenki a szerepét ebben a sportban. Érdemes megtanulnod ezt a játékot, hogy egy igazán izgalmas meccset játszhass barátaiddal, vagy leköthess egy csapat fiatalt.
[szerkesztés] Lépések
- Szerezz be egy métaütőt, és -labdát!
- Állíts össze két legalább 11, legfeljebb 15 fős csapatot!
- Jelöld ki a métapályát a rajzon látható módon! Fontos, hogy legyenek benne kőből vagy fából kirakott pontok, melyek a várat jelképezik.
- A két csapat közül sorsold ki, hogy ki kezdi az ütést.
- Az ütők csapatának egyes tagjai elhelyezkednek a métavonal közepén, velük szemben áll a feldobó.
- A dobó csapat többi tagja elhelyezkedik a pályán. A cél, hogy az elütött labdát minél hamarabb összeszedjék, és visszajuttassák a feldobóhoz.
- Az ütő játékos a labda elütése után választhat:
- ha jól sikerült az ütés, kifut a pályára, és a várak mentén végigfutja a pályát, visszaérkezve a méta vonalhoz;
- ha nem jól sikerült az ütés, várhat a következő lehetőségre, de helyét és ütőjét át kell adnia a soron következő csapattársának;
- ha a feldobott labdát nem találja el, még két dobást kérhet, aztán mindenképpen át kell adnia a helyét.
- Az elütött labdát a dobó csapat tagjai visszajuttatják a feldobóhoz, aki a métavonalra helyezve a labdát „ÁLLJ”-t kiált. Ekkor ellenőrizned kell, hogy az ütő játékosok közül ki az, aki nem a várban állt, mert az a játékos börtönbe kerül.
- Az ütő csapat addig folytatja az ütést, amíg el nem fogytak a játékosai, vagy amíg le nem telt az előre meghatározott hosszúságú első félidő. A második félidőben a csapatok szerepet cserélnek.
- A több pontot elérő csapat nyeri a játékot. Az ütők a körök megtételével, az elkapók a labda megszerzésével érhetnek el pontot.
[szerkesztés] Tippek
- A börtönbe került játékost a csapattársak akkor tudják kiszabadítani, ha az ütő játékos saját ütésének ideje alatt a sikerül a pályát teljesen körbefutnia, és visszaérnie a métavonalhoz.
- Futni bármikor lehet, de nem mindig érdemes. Ha látod, hogy a labda nem ment túl messzire, érdemes a várban kivárni a következő ütést, hogy több időd legyen eljutni a következő pontig.
- A pálya körvonalát megjelölheted krétával, madzaggal vagy egyéb jól látható anyaggal.
[szerkesztés] Amire szükséged lehet
- Métaütő, métalabda
- 22-30 lelkes résztvevő
- Kréta, madzag
- Nagy, lehetőleg füves terület
[szerkesztés] Figyelmeztetések
- Az ütés érvénytelen, ha a labda a pályán kívül ér földet (kivéve, ha egy elkapó játékos ejtette ki).
- A csapatok azonnal helyet cserélnek:
- ha valamelyik elkapó megfogja a labdát, és még visszaérkezése előtt eltalálja a soron lévő ütőt;
- ha a fogók egyike még röptében elkapja az elütött labdát.
[szerkesztés] Kapcsolódó videók