1 100
szerkesztés
Módosítások
Innen: Hogyankell.hu
Unózni
,→Lépések
# A maradék lapokat lefordítva helyezzük középre. A legfelső kártyát fordítsuk fel, és tegyük lapjával felfelé az asztalra, hogy mindenki lássa.
# Az osztótól balra ülő játékos kezd. Az alábbi lehetőségek közül választhat:
## '''''Letesz a kezéből egy lapot: ''''' Ha van a kezében olyan lap, amely a felfordított kártya számával, színével vagy szimbólumával egyezik, akkor azt ráteheti a felfordított kártyára. Ha például az elsőként felfordított lap egy piros 7-es volt, akkor erre bármilyen piros lapot vagy bármilyen színű hetest tehet le. Emellett színválasztó kártyát is dobhat (lásd később). Az általános szabály: Színre színt, számra számot!## '''''Húz egy kártyát: ''''' Ha a játékosnak nincs eldobható lapja, vagy nem akar abban a körben semmit sem letenni, akkor fel kell húznia egy lapot a lefordított pakli tetejéről. Ha ez a kártya illik a legfelső felfordított laphoz, akkor azonnal eldobhatja – de a kezében tartott többi lap közül ekkor már nem választhat másikat.
# A játékot ezután a soron következő játékos folytatja: dob vagy húz egy kártyát. Ekkor már a felfordított lapok közül a legfelső, legutoljára letett kártyához kell igazodni.
# Az Uno kártya lapjai között négy színben találhatók 0-9-ig számozott lapok, emellett úgynevezett akciókártyákat is tartalmaz a csomag. Ezekkel a következő szabályok szerint kell játszani:
## '''''„Húzz kettőt!”: ''''' Ezt a kártyát egy ugyanolyan színű lapra lehet dobni, vagy egy másik „Húzz kettőt!” kártyára. Ha valaki kijátssza, a következő játékos nem dobhat lapot, és két kártyát kell húznia. (Ha a soron következő játékosnál is van „Húzz kettőt!” kártya, akkor ezt kijátszhatja, ekkor a következő játékosnak már négy kártyát kell húznia.) Ugyanez történik, ha ez a kezdőlap. Ezután a játékosok a korábban leírtak szerint folytatják a játékot, a „Húzz kettőt!” kártya színének megfelelő lapot kell dobniuk.## '''''„Fordulj vissza!”: ''''' Ezt a kártyát egy ugyanolyan színű lapra lehet dobni, vagy egy másik „Fordulj vissza” kártyára. Ha valaki kijátssza, a játék iránya megfordul: ha a balra ülő játékos következett volna, akkor helyette a jobb oldalon ülőnek kell dobnia. Ha ez a kezdőlap, akkor az osztótól jobbra ülő játékos kezd. Ezután a játékosok a korábban leírtak szerint folytatják a játékot, a „Fordulj vissza” kártya színének megfelelő lapot kell dobniuk. ## '''''„Kimaradsz!”: ''''' Csak ugyanolyan színű kártyára lehet letenni, vagy egy másik „Kimaradsz!” kártyára. Ha valaki kijátssza, a soron következő játékos semmit sem csinál, az utána következő folytatja a játékot. Ha ilyen kártyát fordítunk fel kezdőlapnak, akkor az osztótól balra ülő első játékos kimarad, és az ő bal oldali szomszédja kezd.## '''''„Színválasztó” kártya: ''''' A színválasztó kártyát bármilyen másik lapra le lehet tenni, ezért Jokernek is nevezik. Aki ilyen kártyát játszik ki, meghatározhatja, hogy milyen színnel kell folytatni a játékot. A játékos akár azt a színt is választhatja, amellyel korábban játszottak (tehát ha egy piros 7-es lapra tette le a színválasztó kártyát, választhatja a piros színt is). A színválasztó kártyát akkor is kijátszhatja a játékos, ha van másik eldobható kártya a kezében. Ha a játék kezdetén színválasztó lapot fordítunk fel, akkor az osztótól balra ülő játékos választ színt, a következő játékosnak pedig ilyen színű lapot kell letennie.## '''''„Színválasztó + húzz négyet!” kártya: ''''' Ezt a kártyát csak akkor lehet kijátszani, ha a játékosnak nincs olyan eldobható lapja, amelynek a színe megegyezne a felső felfordított lapéval. (Például ha a legfelső lap egy piros 7-es, a játékos csak abban az esetben játszhatja ki a „Színválasztó + húzz négyet!” kártyáját, ha nincs másik piros lapja.). Ennek a kártyának a kijátszásakor a soron következő játékos nem dobhat, hanem négy lapot húz a lefordított pakliból. A játék azzal a színnel folytatódik, amelyet a „Színválasztó + húzz négyet!” kártyát lerakó játékos választ. Ha esetleg ilyen kártyát fordítunk fel kezdőlapnak, keverjük vissza a pakliba és húzzunk újat.
##:Megjegyzés: Ha felmerül a gyanú, hogy a játékos szabálytalanul dobta el a „Színválasztó + húzz négyet!” kártyát, akkor fel lehet szólítani arra, hogy mutassa meg a lapjait a kihívónak. Ha valóban volt a korábbi kártyával egyező színű lapja, akkor neki kell plusz négy kártyát húznia. Ha viszont a vád alaptalan volt, akkor a kihívónak 4+2 (összesen 6!) lapot kell húznia.
# A fenti szabályokat követve úgy kell játszani, hogy nekünk lehetőség szerint fogyjanak a lapok a kezünkből, míg ellenfeleinknek újabb és újabb kártyát kelljen húznia.
# Ha esetleg elfogynak a lefelé fordított lapok, akkor az eldobott kártyákat (az utolsó kivételével) összekeverjük és lefordítjuk, majd ezzel folytatjuk a játékot.
# Ha valaki az utolsó előtti lapját rakja le, hangosan az '''''UNO ''''' (jelentése: egy) szót kell mondania, mielőtt a soron következő játékos cselekedne. Ha erről elfeledkezik, és ezt a többi játékos észreveszi, akkor 2 lapot kell húznia.
# Amikor valaki az utolsó lapját is lerakja, véget ér a játék. Ha esetleg utolsóként egy „Húzz kettőt!” vagy „Színválasztó + húzz négyet!” kártyát játszott ki, akkor a következő játékosnak ezeket még fel kell húznia.
# Ezután következik a pontozás. A játékosok összeszámolják, hány pontot érnek a kezükben maradt kártyák.
#* Színválasztó és „Színválasztó + húzz négyet!” kártyák: 50-50 pont
# A pontokat összeadják, és annak az egyenlegéhez írják, aki minden lapját le tudta tenni. A játék addig folytatódik, amíg valaki el nem éri az 500 pontot.
## * Egy másik változatban a pontokat „hibapontként” tartják nyilván, és az nyeri az aznapi játéksorozatot, aki a legkevesebb hibapontot gyűjti.## * Ez utóbbi esetben meghatározhatunk egy hibahatárt is (pl. 500 pontot), és aki eléri ezt, az nem játszik tovább. A parti addig tart, amíg két játékos marad. Ők egymással vívnak egy párbajt a nyertes címéért.
== Tippek ==