581
szerkesztés
Módosítások
Innen: Hogyankell.hu
Üzleti terv
== Hogyan kell üzleti tervet készíteni? ==
Amikor egy vállalkozás ötlete megszületik a fejünkben, fontos már az elején egy '''üzleti tervet''' készíteni, ami számunkra egy '''brainstorming'''ként (ötletroham, szabad ötletfeltárás, ötletfelvetés) szolgálhat a cégünk beindulása során. Az üzleti terv megírása egyben a vállalkozás alapjait, körvonalát, célját, és megvalósítási pontjait is tartalmazza - így a terveinket, egyben rögzíteni is tudjuk, s ezáltal az alapítás és a működés menetét megtudjuk határozni. Tehát az üzleti tervünk pontokba szedi a vállalkozásunk '''rövid''' (operatív), '''közép''', valamint '''hosszú távú''' (stratégiai) céljainak megvalósítását és annak eléréséhez ad támpontokat. Számos '''célja''' lehet egy üzleti terv megalkotásának: a vállalkozás alapjainak írásban lefektetése, beruházók vagy hitelezők elérése, egy új projekt megtervezése, a vezetőség tájékoztatása és meggyőzése, üzleti stratégia tervezése. Ehhez összesen 7 lépést kell végig venned, hogy egy maximálisan precíz munkát adj ki a kezedből. A következő lépések segítséget adnak, valamint végig vezetik részletesen, hogy milyen feltételeknek, részeknek kell szerepelnie egy jól megírt üzleti tervben.
== Lépések ==
#'''Az üzleti terv alaptételei'''
* Egy jól elkészített tervvel fontos beruházókat, projekteket és pénzeket nyerhetünk meg, ezért lényeges, hogy perecízen, alaposan és rendezetten állítsuk össze. Az alábbi feltételeknek kell, hogy megfeleljen az üzleti tervünk:
* Mindenképpen alapos és körüljárt legyél a témában, legyen előzetes tudásanyagod, információgyűjtésed, s a hiányosságokat pótold. Bármit adsz ki a kezedből az legyen formailag, nyelvezetileg, esztétikailag és stilisztikailag a helyén. Hibás információkat semmiképen ne tartalmazzon, mindenről győződj meg.
* A következő tulajdonságoknak feleljen meg az üzleti terv: '''igényes, reális, dinamikus, átlátható, precíz, szakszerű, lényegre törő, célorientált, előrelátó/tervező, mindenre felkészült, megalapozott.
* Fontos '''piackutatást''' és '''statisztikát''' készíteni a terv megírása előtt, és ezekkel bővíteni azt.
#'''Formai követelmények'''
* Figyeljünk oda, hogy a '''betűk mérete''' (12 vagy 14) és '''típusa''' (lehetőleg Times New Roman vagy Arial) egységes legyen, a '''sorokat''' azonosan formázzuk (sorkizárt), a '''margók/behúzások''' használatára (a fűzés miatt), a '''felsorolásokra''', a '''kiemelésekre''', a '''lábjegyzetekre''' és '''magyarázatokra''', az '''ábrákra''', a '''grafikonokra''' és a '''jegyzékekre''', az '''adatok hitelességére''' (ha tudjuk szakemberrel igazoljuk), a '''dátumra''' és a '''tartalomjegyzékre'''.
#'''Az üzleti terv szerkezete és tartalma'''
#*Ha már a meglévő vállalkozásunkhoz csinálunk üzleti tervet, akkor az első pontban határozzuk meg a '''vállalkozásunk alapadatait: bejegyzés időpontja, cégjegyzékszám, működési forma, a vállalkozás neve, címe, székhelye, telephelye(i), a tulajdonosok és képviselők felsorolása és az elérhetőségük, a törvényes képviselő neve, címe és elérhetősége, a kiemelt tanácsadók, személyek neve, s az elérhetőségeik'''.
*Minden tartalom legyen szakszerű és közérthető nyelvezetű.
#*Amennyiben még '''nincs meglévő cégünk''', vagy egy '''új projekt alapot készítünk elő''', akkor a következő lényeges részegységeknek kell szerepelni a tervben:
*'''mi a célja a vállalkozásnak vagy a projektnek'''
*'''mi a motivációnk, mi a tervünk'''
*'''a vállalat filozófiája és kultúrája'''
*'''a jövőbeli tervek és azok megvalósításának a pontokba szedet és részletezett leírása'''
*'''a célpiac meghatározása'''
*'''a célpiac igényeinek felmérése'''
#'''A stratégiai elemek meghatározása'''
*'''a beszállítók és az üzleti partnerek meghatározása''', azok elérhetősége, és egy teljes tervezet arról, hogy miként képzeljük el az együttműködést, milyen tevékenységben melyik partnerre számítunk.
*a partnerekkel való üzleti kapcsolatok, szerepkörök meghatározása.
#'''A vezetői összefoglaló megírása'''
*Egyik kulcsfontosságú szakasza az üzleti tervnek, a '''vezetői kultúra meghatározása és összefoglalása'''. Vagyis kik a vezetőség tagjai, személy szerint rövid bemutatás, mi a cég filozófiájuk, és miért hozzák(ták) létre a társaságot (Kft., Bt., stb.).
*'''A vezetői összefoglaló és a vállalkozás általános bemutatásának tartalmi tulajdonságai''': tömör, lényegre törő, esztétikus, precíz, céltudatos, figyelemfelkeltő, vázolja a vállalkozás piaci helyzetét, megjelenését, innovációját (fejlesztés) és a törekvését, bemutatja a a piaci és a társadalmi szerepvállalását, megszabja a marketingstratégiát és a célpiacot, meghatározza a profitszerzési lehetőségeket és formákat, bemutatja a jelentősebb partnereket, valamint információt ad a gazdasági társaság felépítéséről, s a struktúrájáról.
#'''Megvalósítási és végrehajtási tervezés'''
*Ahhoz, hogy sikeresen tudjon működni bármilyen ötletünk vagy projektünk, szükségünk lesz egy tanulmány megírására, amely szerepe: információkkal szolgáljon a vezetőség és a menedzsment számára, hogy mérlegelni tudjanak az elfogadásán, valamint nagy vonalakban és tervekben lássák a projekt megvalósulását. Kiinduló pontja lehet a finanszírozási terv kivitelezésének. A '''tanulmányi dokumentum elkészítésekor''' határozzunk meg '''több alternatívát, vész megoldásokat, válságmenedzsmentet, az erőforrások költséghatékony használatát, valamint készítsünk kockázatelemzést.'''
* Meghatározó szempont tehát, hogy információkat gyűjtsünk és azokat elemezzük, illetve azokat értékeljük is ki, hogy a későbbiekben tudjuk használni az adatokat.
* A tanulmány elkészítése során szükség van: '''a projektfelelős bemutatására''' (természetes vagy jogi személy, aki a projekt sikeréért felel), a projektfelelős korábbi innovációinak ismertetésére, a projektfelelős szakértelmének az igazolására, alátámasztására, továbbá a projektmenedzsmentben résztvevő szervezeti személyek bemutatása, és a projektfelelős pénzügyi stabilitását bizonyító tényekre.
#'''Marketing stratégia meghatározása'''
#*'''A piaci szegmens vizsgálata'''
*Mielőtt egy vállalkozásba vagy projektbe kezdünk, érdemes a versenytársak, az aktuális piac és gazdasági helyzetet, valamint a társadalmi, a demográfiai és a gazdasági változásokat kiértékelni és folyamatosan figyelemmel követni.
*Mindenképp rukkoljunk elő '''innovációkkal''', technológia fejlesztésekkel, kövessük a piaci trendeket és az igényeket.
*Legyünk tisztában a jogi szabályokkal és a politikai keretekkel.
#'''A termékek és a szolgáltatások marketing terve'''
*Tartalmaznia kell az üzleti tervünknek a szolgáltatásunkkal kapcsolatos marketing tervezetet. Ennek a '''célja''', hogy bemutassa a termékek, avagy a szolgáltatások jellemzőit, tulajdonságait, pozitívumait és innovációit, valamint szemléltesse azok részletes értékesítési stratégiájának a folyamatát, eszközeit és a csatornáit, illetve meghatározza a célpiacot és annak az igényeit.
#'''A piaci szegmentáció meghatározásának fázisai'''
*E témánál két fontos tényezőre kell kitérnünk: a '''célcsoport demográfia''' és a '''pszichológiai''' jellemzőire.
*A '''célközönség demográfiai tulajdonságainak meghatározásánál''' a következőek kell szempontként figyelembe vennünk: életkor, jövedelem/átlagkereset, nem, családi állapot, foglalkozás, lakóhely, átlag vásárlási összeg, vásárlások gyakorisága.
*A '''célközönség pszichológia jellemvonásainak meghatározásánál''' a következőek kell szempontként figyelembe vennünk: a célközönség életmódja és szokásai, valamint az igények, amiket a termékeinkkel, szolgáltatásainkkal akarunk kielégíteni, továbbá milyen tényezők szerint vásárol a célközönség, a célpiacon milyen pénzügyi és vásárlási tulajdonságok tapasztalhatóak általánosságban (csökkenő, stagnáló vagy növekvő), mekkora a célpiac mérete, képes-e másodlagos célpiacot is kielégíteni a vállalkozásunk, s milyen tendenciában képes növekedni.
#'''A versenytársak elemzése'''
*Ahhoz, hogy tudjuk milyen mértékű a célpiac lefedettsége a konkurenciák által, ahhoz feltétlen fontos a konkurens cégeket alaposan vizsgálnunk.
*Az alábbi szempontok szerint érdemes vizsgálni, elemezni a versenytársakat: milyenek a versenytársak termékei és szolgáltatásai, a célközönségük jellemzői, vásárlási szokásai, milyen árpolitikát és marketinget használnak, a versenytársak gyengeségei és erősségei, a vásárlóikat milyen eszközökkel lehet megszerezni, milyen referenciákkal és múlttal rendelkeznek, kik a partnereik és beszállítóik, valamint milyen kereskedelmi csatornákat használnak a vásárlóközönség eléréséhez.
#'''A marketing mix részelemei'''
*A marketingstratégiánk szerves részének kell lennie a marketing mixnek, mely segítségével számos csatornán keresztül, széles reklámozási eszközökkel tudjuk szerteágazóan elérni a vásárlóközönségünket.
*A '''promóció''' lebonyolításához az alábbi tevékenységeket tudjuk az üzleti tervünkbe betűzni:
#*'''BTL marketing eszközök''' használata (nem hagyományos reklámeszközök), vagyis szponzoráció, rendezvény, PR, telemarketing, eladóhelyi reklámok (POS,POP), értékesítési promóciók, merchandising, valamint az online marketing eszközök használata (hirdetések, bannerek, vírusvideók, DM levél, stb.).
#*'''ATL marketing eszközök''' felhasználása (hagyományos reklámeszközök), avagy a TV reklámok, rádiós reklámspotok, újsághirdetések, és a köztéri reklámfelületek.
*Amennyiben tervezünk '''disztribúciót''', azzal kapcsolatosan kidolgozott alapelvek és stratégia meghatározása.
*Az '''árak''' pontosan kidolgozott tervezete, az előzőekben felmért információkkal egybevetve, amely egyaránt igazodik a versenytársakhoz, illetve a vásárlóközönséghez, valamint az akciók megtervezése.
*A termékpalettánkat és a szolgáltatásainkat a következő perspektívák szerint állítsuk össze: a típus meghatározása, melyik szakaszban szándékozunk bevezetni, elindítani (kezdeti, bevezető, növekvő, hiánypótlás, haladó), a termékinnovációk kifejlesztése és ütemezése, különböző igények szerinti termékek/szolgáltatások, vagyis széles termékpaletta, illetve a hiánypiac kiaknázása, változatosság és sokféleség, valamint a termékek/szolgáltatások előnyeinek és erősségeinek kihangsúlyozása, mivel különb és jobb, mint a versenytársaké.
#'''Az üzemeltetés koncepciója'''
*Ezen résznél két fontos dologra kell figyelnünk és azokat részleteznünk: az '''innovációk tanulmányozása''' és az '''előállítás ütemtervezése'''.
*'''Az innovációk tanulmányozása:''' fontos meghatározni saját magunk számára, hogy a jövőben milyen ütemben, milyen számottevő innovációkat, fejlesztéseket kívánunk véghez vinni. Érdemes megállapítani folyamatosan, hogy az adott termék/szolgáltatás milyen fázisban tart, így pontosabb tervezést és választ tudunk a vezetés számára, hogy mikorra várható a fejlesztés befejezése. Tervezni tudunk valamint még az elkövetkező nehézségekkel, amellett folyamatosan reflektálni (vissza reagálni) a piac változásaira, ráadásul felhívja a figyelmünket a hibákra, hiányosságokra is. Figyeljünk oda, hogy ha valami új terméket, szolgáltatást hozunk létre, szabadalmaztassuk, jegyeztessük be, avagy védessük le.
*'''Az előállítás ütemtervezése:''' határozzuk meg, hogy kik a legmegfelelőbb partnerek, beszállítók a számunkra (árak, megbízhatóság, pontosság, szállítási rugalmasság), milyen gyártási szempontok fontosak számunkra (energiatakarékos, zöld technológia, költségtakarékos, stb.), ezenkívül mutassuk be a gyártás tervezésének folyamatait, fázisait, költségeit, eszközigényt, hely, valamint a határozzuk meg a szervizhálózatot és próbáljunk pályázni terméktámogatásra.
#'''A szervezeti hierarchia és felépítés'''
* Szintén két lényeges összetevőből állítsuk össze a szervezeti hierarchiát: a '''vezetőség és tisztségviselők''', valamint a '''szervezeti kultúra és struktúra'''.
*Első lépés a vezetőség (igazgatóság és menedzsment) és tisztségviselők meghatározásánál, hogy tisztázzuk kik a vállalkozás vezetői, s ki milyen pozícióban és hol helyezkedik majd el a cégben. Ezen kívül ki milyen szegmensért, feladatért, projektért, területért lesz felelős a vállalkozáson belül. Érdemes megjelölni a kulcsfontosságú tanácsadók, partnerek és külsős személyeket is (jogász, könyvelő, pénzügyi tanácsadó, szaktanácsadó)
*Második lépés, hogy kialakítsuk a szervezeti kultúrát, ami magában foglalja a cégen belüli etikai normákat, a cég filozófiáját és szabályait, ami minden dolgozóra vonatkozik, ezen kívül a munkaerő kiválasztásának elveit és a felvétellel kapcsolatos szabályokat, a jutalékok kialakítását, illetve az esetleges továbbképzési rendszert.
#'''A pénzügyi terv kialakítása'''
* A legutolsó lépés a cég számára egyik legfontosabb részegysége: '''a pénzügyi terv'''. Ennek a segítségével kimutatásokat tudsz készíteni, és a jövőben keletkező, előre számítható költségekre tudsz felkészülni.
* Szükség lehet egy költségvetési terve, ami az előző évek pénzügyi terveit és azok összehasonlítását tartalmazza.
* Elengedhetetlen még, hogy tartalmazzon '''cash-flow kimutatást''' (készpénzáramlás), '''eredménykimutatást''', '''pénzügyi mérleget''', az '''induló és a működési költségek''' jegyzékét, '''grafikonokat''' a '''fedezeti és megtérülési pontokat''', és a '''pénzügyi mutatókat'''.
#A legutolsó pontba fűzzük be a '''mellékleteket''', ahol csatoljuk a grafikonokat, táblázatokat, fotókat és grafikákat, specifikációkat, extra információkat, vezetői szakmai életrajzokat, vagyis az összes olyan illusztrációt, ami színesíti és többé, látványosabbá teszi az üzleti tervezetet.
== Tippek ==
* Csak olyan témákról írj, amihez valóban értesz és biztos, hiteles szakmai tudásod van róla - ha valami hiányos, kérj szakembertől segítséget.
* Érdemes egy brainstormig teamet (ötletelgető csapat) összeállítani, ahol többen, az adott szakterületeiteknek megfelelően, közösen kiegészítitek egymást és hatékony, eredményes munkát tudtok kivitelezni.
* Alaposan nézzétek, olvassátok át többen is a kész tervezetet, hogy nincs-e benne hiba, elírás.
* Sose csapd össze az olyan egységeket, amik nem annyira érdekelnek, vagy nem értesz hozzájuk - ilyenkor kérj mástól segítséget.
* Mindenről írj részletesen, alaposan és kellő informáltsággal.
* Bármi ötleted van, ne tartsd vissza, lehet abból lesz az év legjobb innovációja.
== Amire szükséged lehet ==
* Szakértő csapat.
* Ötletek és informáltság.
* Jogi, pénzügyi és gazdasági szakértők.
* Egy jó prezentáció.
== Figyelmeztetések ==
* Sose vágj bele olyan témába, amiben nem érzed magad biztosnak, felkészültnek.
== Kapcsolódó videók ==
== Kapcsolódó források, hivatkozások ==
* [http://www.kkvmagazin.hu/uzleti-terv/27-az-uezleti-terv-felepitese-uzleti-terv-minta /Az üzleti terv felépítése]
* [http://hvg.hu/enesacegem/20131212_Uzleti_terv_mikrovallalkozasoknak / Üzleti terv mikrovállalkozásoknak: mit, hogyan, miért?]
* [http://www.doksi.hu/uzletiterv.php / Üzleti terv]
* [http://www.abfox.eu/btl-below-the-line.html / Mi a BTL]
* [http://www.abfox.eu/atl.html / Mi az ATL]
* [http://www.marketing-terv.hu/ / A marketing terv]
[[Kategória:Befektetés-pénzügyek]]
[[Kategória:Munka-karrier]]
[[Kategória:Üzlet-jog]]
Amikor egy vállalkozás ötlete megszületik a fejünkben, fontos már az elején egy '''üzleti tervet''' készíteni, ami számunkra egy '''brainstorming'''ként (ötletroham, szabad ötletfeltárás, ötletfelvetés) szolgálhat a cégünk beindulása során. Az üzleti terv megírása egyben a vállalkozás alapjait, körvonalát, célját, és megvalósítási pontjait is tartalmazza - így a terveinket, egyben rögzíteni is tudjuk, s ezáltal az alapítás és a működés menetét megtudjuk határozni. Tehát az üzleti tervünk pontokba szedi a vállalkozásunk '''rövid''' (operatív), '''közép''', valamint '''hosszú távú''' (stratégiai) céljainak megvalósítását és annak eléréséhez ad támpontokat. Számos '''célja''' lehet egy üzleti terv megalkotásának: a vállalkozás alapjainak írásban lefektetése, beruházók vagy hitelezők elérése, egy új projekt megtervezése, a vezetőség tájékoztatása és meggyőzése, üzleti stratégia tervezése. Ehhez összesen 7 lépést kell végig venned, hogy egy maximálisan precíz munkát adj ki a kezedből. A következő lépések segítséget adnak, valamint végig vezetik részletesen, hogy milyen feltételeknek, részeknek kell szerepelnie egy jól megírt üzleti tervben.
== Lépések ==
#'''Az üzleti terv alaptételei'''
* Egy jól elkészített tervvel fontos beruházókat, projekteket és pénzeket nyerhetünk meg, ezért lényeges, hogy perecízen, alaposan és rendezetten állítsuk össze. Az alábbi feltételeknek kell, hogy megfeleljen az üzleti tervünk:
* Mindenképpen alapos és körüljárt legyél a témában, legyen előzetes tudásanyagod, információgyűjtésed, s a hiányosságokat pótold. Bármit adsz ki a kezedből az legyen formailag, nyelvezetileg, esztétikailag és stilisztikailag a helyén. Hibás információkat semmiképen ne tartalmazzon, mindenről győződj meg.
* A következő tulajdonságoknak feleljen meg az üzleti terv: '''igényes, reális, dinamikus, átlátható, precíz, szakszerű, lényegre törő, célorientált, előrelátó/tervező, mindenre felkészült, megalapozott.
* Fontos '''piackutatást''' és '''statisztikát''' készíteni a terv megírása előtt, és ezekkel bővíteni azt.
#'''Formai követelmények'''
* Figyeljünk oda, hogy a '''betűk mérete''' (12 vagy 14) és '''típusa''' (lehetőleg Times New Roman vagy Arial) egységes legyen, a '''sorokat''' azonosan formázzuk (sorkizárt), a '''margók/behúzások''' használatára (a fűzés miatt), a '''felsorolásokra''', a '''kiemelésekre''', a '''lábjegyzetekre''' és '''magyarázatokra''', az '''ábrákra''', a '''grafikonokra''' és a '''jegyzékekre''', az '''adatok hitelességére''' (ha tudjuk szakemberrel igazoljuk), a '''dátumra''' és a '''tartalomjegyzékre'''.
#'''Az üzleti terv szerkezete és tartalma'''
#*Ha már a meglévő vállalkozásunkhoz csinálunk üzleti tervet, akkor az első pontban határozzuk meg a '''vállalkozásunk alapadatait: bejegyzés időpontja, cégjegyzékszám, működési forma, a vállalkozás neve, címe, székhelye, telephelye(i), a tulajdonosok és képviselők felsorolása és az elérhetőségük, a törvényes képviselő neve, címe és elérhetősége, a kiemelt tanácsadók, személyek neve, s az elérhetőségeik'''.
*Minden tartalom legyen szakszerű és közérthető nyelvezetű.
#*Amennyiben még '''nincs meglévő cégünk''', vagy egy '''új projekt alapot készítünk elő''', akkor a következő lényeges részegységeknek kell szerepelni a tervben:
*'''mi a célja a vállalkozásnak vagy a projektnek'''
*'''mi a motivációnk, mi a tervünk'''
*'''a vállalat filozófiája és kultúrája'''
*'''a jövőbeli tervek és azok megvalósításának a pontokba szedet és részletezett leírása'''
*'''a célpiac meghatározása'''
*'''a célpiac igényeinek felmérése'''
#'''A stratégiai elemek meghatározása'''
*'''a beszállítók és az üzleti partnerek meghatározása''', azok elérhetősége, és egy teljes tervezet arról, hogy miként képzeljük el az együttműködést, milyen tevékenységben melyik partnerre számítunk.
*a partnerekkel való üzleti kapcsolatok, szerepkörök meghatározása.
#'''A vezetői összefoglaló megírása'''
*Egyik kulcsfontosságú szakasza az üzleti tervnek, a '''vezetői kultúra meghatározása és összefoglalása'''. Vagyis kik a vezetőség tagjai, személy szerint rövid bemutatás, mi a cég filozófiájuk, és miért hozzák(ták) létre a társaságot (Kft., Bt., stb.).
*'''A vezetői összefoglaló és a vállalkozás általános bemutatásának tartalmi tulajdonságai''': tömör, lényegre törő, esztétikus, precíz, céltudatos, figyelemfelkeltő, vázolja a vállalkozás piaci helyzetét, megjelenését, innovációját (fejlesztés) és a törekvését, bemutatja a a piaci és a társadalmi szerepvállalását, megszabja a marketingstratégiát és a célpiacot, meghatározza a profitszerzési lehetőségeket és formákat, bemutatja a jelentősebb partnereket, valamint információt ad a gazdasági társaság felépítéséről, s a struktúrájáról.
#'''Megvalósítási és végrehajtási tervezés'''
*Ahhoz, hogy sikeresen tudjon működni bármilyen ötletünk vagy projektünk, szükségünk lesz egy tanulmány megírására, amely szerepe: információkkal szolgáljon a vezetőség és a menedzsment számára, hogy mérlegelni tudjanak az elfogadásán, valamint nagy vonalakban és tervekben lássák a projekt megvalósulását. Kiinduló pontja lehet a finanszírozási terv kivitelezésének. A '''tanulmányi dokumentum elkészítésekor''' határozzunk meg '''több alternatívát, vész megoldásokat, válságmenedzsmentet, az erőforrások költséghatékony használatát, valamint készítsünk kockázatelemzést.'''
* Meghatározó szempont tehát, hogy információkat gyűjtsünk és azokat elemezzük, illetve azokat értékeljük is ki, hogy a későbbiekben tudjuk használni az adatokat.
* A tanulmány elkészítése során szükség van: '''a projektfelelős bemutatására''' (természetes vagy jogi személy, aki a projekt sikeréért felel), a projektfelelős korábbi innovációinak ismertetésére, a projektfelelős szakértelmének az igazolására, alátámasztására, továbbá a projektmenedzsmentben résztvevő szervezeti személyek bemutatása, és a projektfelelős pénzügyi stabilitását bizonyító tényekre.
#'''Marketing stratégia meghatározása'''
#*'''A piaci szegmens vizsgálata'''
*Mielőtt egy vállalkozásba vagy projektbe kezdünk, érdemes a versenytársak, az aktuális piac és gazdasági helyzetet, valamint a társadalmi, a demográfiai és a gazdasági változásokat kiértékelni és folyamatosan figyelemmel követni.
*Mindenképp rukkoljunk elő '''innovációkkal''', technológia fejlesztésekkel, kövessük a piaci trendeket és az igényeket.
*Legyünk tisztában a jogi szabályokkal és a politikai keretekkel.
#'''A termékek és a szolgáltatások marketing terve'''
*Tartalmaznia kell az üzleti tervünknek a szolgáltatásunkkal kapcsolatos marketing tervezetet. Ennek a '''célja''', hogy bemutassa a termékek, avagy a szolgáltatások jellemzőit, tulajdonságait, pozitívumait és innovációit, valamint szemléltesse azok részletes értékesítési stratégiájának a folyamatát, eszközeit és a csatornáit, illetve meghatározza a célpiacot és annak az igényeit.
#'''A piaci szegmentáció meghatározásának fázisai'''
*E témánál két fontos tényezőre kell kitérnünk: a '''célcsoport demográfia''' és a '''pszichológiai''' jellemzőire.
*A '''célközönség demográfiai tulajdonságainak meghatározásánál''' a következőek kell szempontként figyelembe vennünk: életkor, jövedelem/átlagkereset, nem, családi állapot, foglalkozás, lakóhely, átlag vásárlási összeg, vásárlások gyakorisága.
*A '''célközönség pszichológia jellemvonásainak meghatározásánál''' a következőek kell szempontként figyelembe vennünk: a célközönség életmódja és szokásai, valamint az igények, amiket a termékeinkkel, szolgáltatásainkkal akarunk kielégíteni, továbbá milyen tényezők szerint vásárol a célközönség, a célpiacon milyen pénzügyi és vásárlási tulajdonságok tapasztalhatóak általánosságban (csökkenő, stagnáló vagy növekvő), mekkora a célpiac mérete, képes-e másodlagos célpiacot is kielégíteni a vállalkozásunk, s milyen tendenciában képes növekedni.
#'''A versenytársak elemzése'''
*Ahhoz, hogy tudjuk milyen mértékű a célpiac lefedettsége a konkurenciák által, ahhoz feltétlen fontos a konkurens cégeket alaposan vizsgálnunk.
*Az alábbi szempontok szerint érdemes vizsgálni, elemezni a versenytársakat: milyenek a versenytársak termékei és szolgáltatásai, a célközönségük jellemzői, vásárlási szokásai, milyen árpolitikát és marketinget használnak, a versenytársak gyengeségei és erősségei, a vásárlóikat milyen eszközökkel lehet megszerezni, milyen referenciákkal és múlttal rendelkeznek, kik a partnereik és beszállítóik, valamint milyen kereskedelmi csatornákat használnak a vásárlóközönség eléréséhez.
#'''A marketing mix részelemei'''
*A marketingstratégiánk szerves részének kell lennie a marketing mixnek, mely segítségével számos csatornán keresztül, széles reklámozási eszközökkel tudjuk szerteágazóan elérni a vásárlóközönségünket.
*A '''promóció''' lebonyolításához az alábbi tevékenységeket tudjuk az üzleti tervünkbe betűzni:
#*'''BTL marketing eszközök''' használata (nem hagyományos reklámeszközök), vagyis szponzoráció, rendezvény, PR, telemarketing, eladóhelyi reklámok (POS,POP), értékesítési promóciók, merchandising, valamint az online marketing eszközök használata (hirdetések, bannerek, vírusvideók, DM levél, stb.).
#*'''ATL marketing eszközök''' felhasználása (hagyományos reklámeszközök), avagy a TV reklámok, rádiós reklámspotok, újsághirdetések, és a köztéri reklámfelületek.
*Amennyiben tervezünk '''disztribúciót''', azzal kapcsolatosan kidolgozott alapelvek és stratégia meghatározása.
*Az '''árak''' pontosan kidolgozott tervezete, az előzőekben felmért információkkal egybevetve, amely egyaránt igazodik a versenytársakhoz, illetve a vásárlóközönséghez, valamint az akciók megtervezése.
*A termékpalettánkat és a szolgáltatásainkat a következő perspektívák szerint állítsuk össze: a típus meghatározása, melyik szakaszban szándékozunk bevezetni, elindítani (kezdeti, bevezető, növekvő, hiánypótlás, haladó), a termékinnovációk kifejlesztése és ütemezése, különböző igények szerinti termékek/szolgáltatások, vagyis széles termékpaletta, illetve a hiánypiac kiaknázása, változatosság és sokféleség, valamint a termékek/szolgáltatások előnyeinek és erősségeinek kihangsúlyozása, mivel különb és jobb, mint a versenytársaké.
#'''Az üzemeltetés koncepciója'''
*Ezen résznél két fontos dologra kell figyelnünk és azokat részleteznünk: az '''innovációk tanulmányozása''' és az '''előállítás ütemtervezése'''.
*'''Az innovációk tanulmányozása:''' fontos meghatározni saját magunk számára, hogy a jövőben milyen ütemben, milyen számottevő innovációkat, fejlesztéseket kívánunk véghez vinni. Érdemes megállapítani folyamatosan, hogy az adott termék/szolgáltatás milyen fázisban tart, így pontosabb tervezést és választ tudunk a vezetés számára, hogy mikorra várható a fejlesztés befejezése. Tervezni tudunk valamint még az elkövetkező nehézségekkel, amellett folyamatosan reflektálni (vissza reagálni) a piac változásaira, ráadásul felhívja a figyelmünket a hibákra, hiányosságokra is. Figyeljünk oda, hogy ha valami új terméket, szolgáltatást hozunk létre, szabadalmaztassuk, jegyeztessük be, avagy védessük le.
*'''Az előállítás ütemtervezése:''' határozzuk meg, hogy kik a legmegfelelőbb partnerek, beszállítók a számunkra (árak, megbízhatóság, pontosság, szállítási rugalmasság), milyen gyártási szempontok fontosak számunkra (energiatakarékos, zöld technológia, költségtakarékos, stb.), ezenkívül mutassuk be a gyártás tervezésének folyamatait, fázisait, költségeit, eszközigényt, hely, valamint a határozzuk meg a szervizhálózatot és próbáljunk pályázni terméktámogatásra.
#'''A szervezeti hierarchia és felépítés'''
* Szintén két lényeges összetevőből állítsuk össze a szervezeti hierarchiát: a '''vezetőség és tisztségviselők''', valamint a '''szervezeti kultúra és struktúra'''.
*Első lépés a vezetőség (igazgatóság és menedzsment) és tisztségviselők meghatározásánál, hogy tisztázzuk kik a vállalkozás vezetői, s ki milyen pozícióban és hol helyezkedik majd el a cégben. Ezen kívül ki milyen szegmensért, feladatért, projektért, területért lesz felelős a vállalkozáson belül. Érdemes megjelölni a kulcsfontosságú tanácsadók, partnerek és külsős személyeket is (jogász, könyvelő, pénzügyi tanácsadó, szaktanácsadó)
*Második lépés, hogy kialakítsuk a szervezeti kultúrát, ami magában foglalja a cégen belüli etikai normákat, a cég filozófiáját és szabályait, ami minden dolgozóra vonatkozik, ezen kívül a munkaerő kiválasztásának elveit és a felvétellel kapcsolatos szabályokat, a jutalékok kialakítását, illetve az esetleges továbbképzési rendszert.
#'''A pénzügyi terv kialakítása'''
* A legutolsó lépés a cég számára egyik legfontosabb részegysége: '''a pénzügyi terv'''. Ennek a segítségével kimutatásokat tudsz készíteni, és a jövőben keletkező, előre számítható költségekre tudsz felkészülni.
* Szükség lehet egy költségvetési terve, ami az előző évek pénzügyi terveit és azok összehasonlítását tartalmazza.
* Elengedhetetlen még, hogy tartalmazzon '''cash-flow kimutatást''' (készpénzáramlás), '''eredménykimutatást''', '''pénzügyi mérleget''', az '''induló és a működési költségek''' jegyzékét, '''grafikonokat''' a '''fedezeti és megtérülési pontokat''', és a '''pénzügyi mutatókat'''.
#A legutolsó pontba fűzzük be a '''mellékleteket''', ahol csatoljuk a grafikonokat, táblázatokat, fotókat és grafikákat, specifikációkat, extra információkat, vezetői szakmai életrajzokat, vagyis az összes olyan illusztrációt, ami színesíti és többé, látványosabbá teszi az üzleti tervezetet.
== Tippek ==
* Csak olyan témákról írj, amihez valóban értesz és biztos, hiteles szakmai tudásod van róla - ha valami hiányos, kérj szakembertől segítséget.
* Érdemes egy brainstormig teamet (ötletelgető csapat) összeállítani, ahol többen, az adott szakterületeiteknek megfelelően, közösen kiegészítitek egymást és hatékony, eredményes munkát tudtok kivitelezni.
* Alaposan nézzétek, olvassátok át többen is a kész tervezetet, hogy nincs-e benne hiba, elírás.
* Sose csapd össze az olyan egységeket, amik nem annyira érdekelnek, vagy nem értesz hozzájuk - ilyenkor kérj mástól segítséget.
* Mindenről írj részletesen, alaposan és kellő informáltsággal.
* Bármi ötleted van, ne tartsd vissza, lehet abból lesz az év legjobb innovációja.
== Amire szükséged lehet ==
* Szakértő csapat.
* Ötletek és informáltság.
* Jogi, pénzügyi és gazdasági szakértők.
* Egy jó prezentáció.
== Figyelmeztetések ==
* Sose vágj bele olyan témába, amiben nem érzed magad biztosnak, felkészültnek.
== Kapcsolódó videók ==
== Kapcsolódó források, hivatkozások ==
* [http://www.kkvmagazin.hu/uzleti-terv/27-az-uezleti-terv-felepitese-uzleti-terv-minta /Az üzleti terv felépítése]
* [http://hvg.hu/enesacegem/20131212_Uzleti_terv_mikrovallalkozasoknak / Üzleti terv mikrovállalkozásoknak: mit, hogyan, miért?]
* [http://www.doksi.hu/uzletiterv.php / Üzleti terv]
* [http://www.abfox.eu/btl-below-the-line.html / Mi a BTL]
* [http://www.abfox.eu/atl.html / Mi az ATL]
* [http://www.marketing-terv.hu/ / A marketing terv]
[[Kategória:Befektetés-pénzügyek]]
[[Kategória:Munka-karrier]]
[[Kategória:Üzlet-jog]]