Sikeres vezetőnek lenni

Innen: Hogyankell.hu

[szerkesztés] Hogyan kell sikeres vezetőnek lenni?

Vezető.jpg

Egy kiváló vezető olyan egy cégnek, mint egy versenyautónak egy csúcsminőségű olaj. Nélküle nem garantált a biztos és tartós siker. Számos vezető rossz taktikát és stratégiát választ a vállalkozásának vezetése során, amivel mind belső, mind külső válságokat indíthat el. Egy jó vezető képes a saját személyes érzéseit, előítéleteit és profitszerzési vágyait félretéve úgy irányítani a beosztottjait, hogy a szervezete hatékonyan és sikeresen tudjon működni. Jó néhány pszichológiai és életvezetési készséggel elérhetjük, hogy nagyobb kihívások és több elismerés érhesse a tevékenységeinket. Aki képes pozitívan és emberségesen gondolkodni, az képes mindig fejlődni, tanulni, és minden körülmény között építkezni a mindennapos megmérettetésekből. A sikerhez nemcsak pénzre van szükség, hanem mindinkább egy igazán erős, kiegyensúlyozott, céltudatos és empatikus vezetőre, és az általa vezetett hűséges és kitartó csapatra. A közös siker eredménye egy dinamikusan fejlődő vállalat. Temérdek tulajdonsággal, készséggel és képességgel kell rendelkeznie egy kiváló vezetőnek, és ahhoz, hogy valaki azzá váljon, alapvető és gyökeres változásokon kell átmennie. Amennyiben szeretnél sikeresebb és eredményesebb vezető lenni, tarts velünk, és sajátítsd el azon tulajdonságokat és praktikákat, amelyek a személyiség rejtett gátjait oldhatják fel.

[szerkesztés] Lépések

Compass-modell1.jpg

  1. Dicsérj: aki ki tudja hangsúlyozni és előtérbe tudja helyezni a dolgozók sikereit, mindig nagyobb tekintélynek és tiszteletnek fog örvendeni, mint aki állandóan csak a hibákat keresi. Mindennap keresd a dolgozókban a pozitív, kreatív és motiválandó tulajdonságokat, és díjazd őket egy dicsérő, elismerő szóval, mondattal. Adj nekik hitelt és hitet, hogy sikeresek a munkájukban és jól csinálják feladataikat. Sose a negatív és sikertelen lépésekre koncentrálj, inkább keresd mindig, minden beosztottban az erős készségeket, amelyekben kiemelkedően teljesíthetnek. Próbáld megismerni minden munkatársad, és találd meg bennük egyénenként az erősségeket. Értékeld és ismerd el a dolgozóid, hogy hasznosnak és eredményesnek érezzék magukat, így számukra nem kényszer és kötelezettség lesz a munka, hanem annál inkább élvezet. Meglátod, ha eszerint tevékenykedsz, elismerésnek és közkedveltségnek leszel tulajdonosa.
  2. Vezess naplót: már a céged indulásakor kezdj el naplót vezetni, hogy tudd: mit, hogyan és milyen eredménnyel sikerült abszolválni. Ha tisztában vagy a saját és céged, valamint dolgozóid gyengeségeivel és erősségeivel, akkor azokat értékelni és javítani is tudod. Évekre visszamenőleg tanulhatsz a régmúlt ballépéseiből és a befutott projektekből. Lesznek a kezedben adatok, amelyek segítségével értékelni tudsz, és be is tudod építeni azokat a cég stratégiájába.
  3. Tűzz ki célokat: az a vezető, aki erősen célorientált, biztosan tervező, bizakodó és optimista is. Ha vállalkozó indíttatású egyénként mutatsz példát, és nem ismersz félelmet, nincsenek szorongásaid, akkor sokkal több sikert karolhatsz fel, mint ha nem lépsz meg egyes dolgokat. Aki inkább profitorientált, az sokszor kudarcba vezető útra kergeti saját elképzeléseit. Mindenképpen reális és megvalósítható célokat tűzz ki. Mindig legyenek újabb és újabb elérendő céljaid. Szedd szét két fázisra a kitűzött célokat: Rövidtávú célok: legyen pár hónapra eltervezett és levezett stratégiád, ami tartalmaz minden olyan fontos összetevőt, amelyek a célokat megvalósíthatóvá teszik. Hosszútávú célok: feltétlen tervezz évekre előre. Készíts legalább 5 éves intervallumra évekre lebontott és alaposan megtervezett stratégiát. Mindig több megoldási lehetőséget dolgozz ki!
  4. Olvass és tájékozódj minden nap: kövesd a piac és konkurenciáid híreit, változásait, hogy reagálni tudj rájuk. Legyél naprakész akár gazdasági, akár pénzpiaci témáról legyen szó. Ne csak a saját piacod híreit kövesd nyomon, hanem az élet minden területéről legyen aktuális információid. Érdemes a pszichológia- és kommunikációtudomány egyes részleteibe is belemerülni, melyek segíthetnek sikeresebbnek lenni.
  5. Rendszerezd a teendőid: az a vezető, aki rendezett és összeszedett, az igazán sebezhetetlen, pontos, és precíz lesz. Tervezd meg minden napod előre, hagyd a sziesztaidőt és a munkaidőt is kellő harmóniában. Ne hagyd megoldatlanul a napi elvégzendő feladataid, mert csak halmozódni fog és problémaként gyülemlik fel. Tegyél mindent rendszerbe, s így egyszerűbb lesz őket teljesítened. Ha a rendszeredben van hibás elem, mindig végezd el, és tovább tudsz lépni a következő lépcsőfokra.
  6. Gondolkozz rugalmasan és alkalmazkodj: ne ragaszkodj feszesen a megszokott, megtanult és berögzült, valamint bejáratott dolgaidhoz. Minden nap változtatni és újítani kell. Mivel folyton változik a piac, a beosztottak élete és a saját dolgaid is, ezért ezekre állandóan reagálnod kell. Lehet egyszerűbb a már jól bejáratott és megszokott tevékenységeket alkalmazni, viszont néha célravezetőbb, ha képesek vagyunk mindennap tanulni, újítani, és ez által változni is. Minden egy folyamatot ölel magába, így ha egy folyamatnak vége, rugaszkodj el tőle, és a másik teendőre koncentrálj. A beosztottak munkaidejében, szabadságában ne mindig a cég és saját érdekeid érvényesítsd, próbáld meg az ő igényeiket is összehangolni ezekkel. Próbálj te is alkalmazkodni, mutasd nekik, hogy ők szükségesek és jó emberek. Mielőtt valamire nemet mondasz, számolj tízig, és gondold át, lehet idővel igent fogsz mégis rá mondani és jobb döntés lesz. Ha képes vagy mindenben rugalmasan gondolkodni, szeretni és kedvelni fognak téged, így egy erős bizalmat és jó hírnevet (goodwill) is építhetsz az emberek felé.
  7. Oszd meg az információt: ne kövesd el azt a hibát, hogy minden információt elhallgatsz, és egyedül te reagálsz rájuk. Add meg a lehetőséget és bizalmat munkatársaid számára is! Nem szabad elhallgatni semmilyen rossz hírt, inkább játssz tisztalappal. Akár jó hír, akár rossz, érdemes megosztanod a fontosabb emberekkel a cégedben - lehetőséget adva magad számára, hogy számíthatsz bárkire, bármikor az adott ügyben.
  8. Vállalj felelősséget a tetteidért: ha meglépsz egy fontos dolgot, vállald érte mindig a felelősséget, akár pozitívan, akár negatívan sült el. Megbízható ember, aki meri a nevét adni az elvégzendő munkáért és az esetleges problémákért. Bármi is történik, sose bújj el, vagy keress más felelőst érte, és ne mutogass másra. Ez a gyengeség és gyávaság jele, így senki nem fog komolyan venni, és a tiszteletet sem kapod meg tőlük. Legyél hiteles és felelősségteljes, így nem hagysz támadófelületet.
  9. Ismerd el a mások győzelmét: ha irigységet mutatsz bárki számára, az azt jelenti, hogy a saját sikereid nem teljesek, valami hiányzik, és a máséra lenne szükséged. Mindig ismerd el az emberek sikereit, győzelmeit és eredményeit.
  10. Akard a másik sikerét: a lehető legcélravezetőbb stratégia, ha te magad is akarod a másik sikerét. Akik azért dolgoznak, hogy a céged sikeres legyen (tehát Te is az legyél), akkor add meg nekik fordítva is ugyanezt az érzést, segítsd őket kölcsönösen. Amennyiben sikeres emberekkel dolgozol együtt, mutasd nekik, hogy támogatod őket abban, hogy sikeressé váljanak, és tegyél meg mindent érte, hogy valóban azok legyenek. Együtt és összefogva minden egyszerűbb. Ha azt látják rajtad, hogy az ő sikerüket akarod elsősorban és nem a sajátod, merőben másképp fognak tevékenykedni, mint ha azt látják, hogy önzően csak a saját sikered érdekes a számodra.
  11. Tanulj folyamatosan: szívd magadba a tudást mindennap, akár a beosztottjaidtól, akár a partnereidtől, akár a versenytársaidtól. Tanuld meg a kudarcot és a sikert is kezelni. Aki képes tanulni, az nem ragaszkodik makacsan a már megszerzett tudáshoz, hanem mindig fejlődni akar és innovációra éhes lesz.
  12. Szeress változni: nem az az erős, aki képtelen változni, hanem az, aki mindig szeret és tud is változni, változtatni. Nem szabad leragadni egyes dolgoknál, és azt bevetni minden egyes projektben. Inkább figyelj, legyél nyitott a világra és az emberekre, és tudj változtatni. Aki változtat, az sosem egysíkú, mindig fantáziát ad a partnereknek. Az emberek azért nem szeretnek változtatni, mert félnek a kudarctól és az ismeretlentől. Sose félj semmitől, inkább mindig változni és fejlődni akarj. A félelem legyen az utolsó a szótáradban, inkább keresd mindig a kihívásokat, mert azok fognak előrébb vinni.
  13. Beszélj az ötleteidről: a kommunikáció nélkülözhetetlen egy jó üzlethez. Hogyha a tarsolyunkban vannak azok a trükkök, technikák, amik segítségével képesek vagyunk hatni bárkire, meglátod nem lesz lehetetlen számodra. Oszd meg mindenkivel a terveid, ötleteid, mivel sosem tudhatod, kinek lesz egy igazán hasznos hozzászólása, amiből a későbbiekben akár siker is lehet. Amennyiben mindenki tisztában van az ötleteiddel, képesek ahhoz hozzá adni bármit, és segíteni téged benne, de ha eltitkolod őket, mindig egyedül maradsz a megvalósításukkal, így kevésbé lesz eredményes, mint ha bevontad volna a többieket.
  14. Árassz mindig örömöt és magabiztosságot: amikor a beosztottak, partnerek és versenytársaid azt látják rajtad, hogy maximálisan meginghatatlan és harmonikus vagy, nem is lesz a számukra semmilyen sebezhető felület, ahol megtudnak támadni téged. A pozitív gondolkodás, öröm, barátságosság és magabiztosság mindig egy erős és összeszedett ember képét fogják éreztetni. Egy olyan cégnél ezerszer jobb dolgozni, ahol a főnök minden nap jókedvű, örömmel teli és barátságos, mint ha búskomor hangulat áradna egész nap. Ez a légkör és hangulat sokkal motiválóbb, mindenki jobb kedvel dolgozik, így javul a munka hatékonysága és a közösségi összetartás is.
  15. Bocsáss meg: bárki, bármivel is megbánt vagy hibázik, semmikor sem szabad haragot tartani magadban, mivel saját magadat és a másik félt is pusztítod belülről, egészségileg. Az az ember, aki képes mindig megbocsájtani, annak nem lesz min rágódnia, nem fog az számára problémát és fejtörést okozni. Az élet minden területén előnyös a megbocsájtás alkalmazása, mivel fölösleges feszültségektől tudod megszabadítani magad és más dolgokra tudsz koncentrálni a bosszúság gondolata helyett. Tanuld meg elengedni a dühöt, a bosszúságot, és inkább bocsáss meg és mosolyogj rajta egyet - ne aggódj fölöslegesen, nem létezik megoldhatatlan dolog.
  16. Legyél hálás: egy igazán emberséges és pozitív tulajdonság a hálaadás. Díjazd és mondd el a dolgozóid és társaid számára, hogy hálás vagy nekik, azért, hogy a Te sikeredért dolgoznak becsületesen. Az egyik legjobb érzés, ha valakinek hálát adhatsz. Viszonozd mindig a kemény munkát, éreztesd, hogy a legjobb emberekkel dolgozol, akik tűzőn-vízen veled tartanak és melletted állnak. Értékeld az embereket, az élet kis örömeit és dolgait egyaránt, és adj hálát mindenért. Becsüld a kis dolgokat is, és ne legyél nagyravágyó, kapzsi, önző.
  17. Lépj ki a komfortzónádból: rugaszkodj el a félelmeid uralta hétköznapokból és merj vállalkozni, belevágni új és új dolgokba, legyél bátor és valósítsd meg az álmaid. Higgy önmagadban és a képességeidben, hisz a korlátokat saját magad állítod fel, így csak te vagy képes átlépni azokat. Meglátod, ha képes vagy a korlátaidat átlépni, elengedni az összes félelmed, sokkal szabadabb és magabiztosabb ember leszel, és ezt mindenki érezni fogja rajtad. Játssz el a gondolattal, mi lenne ha... Merj álmodozni és határtalannak lenni. Legyél bátor és keresd az izgalmat, így az anyagi függetlenséget is hamarabb érheted el. Amikor bemész dolgozni, ne az elvárásokat teljesítsd, és ne a túlélésre törekedj, hanem próbálj meg alkotni, kreatívnak lenni, és bízz önmagadban.
M 20111221195841 sikeres-ember.jpg

[szerkesztés] Tippek

  • Mindig bízz önmagadban és a képességeidben!
  • Ne legyél kritikus!
  • Ne legyél türelmetlen!
  • Ne tarts haragot!
  • Ne mutogass másokra és ne hibáztass mást a saját ballépésed miatt!
  • Ne a problémát keresd, hanem a megoldást!
  • Tanulj meg változni, rugalmasnak lenni!
  • Tervezz előre és rendszerezz!
  • Beszélgess az emberekkel és ismerd meg őket!
  • Ne mások kudarcát keresd, és ne örülj sosem mások sikertelenségének!
  • Ne higgy el mindent, és ne hagyd magad manipulálni!
  • Ne legyél önző!
  • Élj és cselekedj rendszeresen!
  • Ne kelts feszültséget és haragot!
  • Legyenek céljaid, terveid és ötleteid!
  • Ne dicsekedj!
  • Ne legyél lusta!

[szerkesztés] Amire szükséged lehet

  • Önfejlesztő könyvek, videók
  • Pszichológia továbbképzések
  • Sikeres vezetőkkel való konzultáció
  • Tagság egy közösségben, ahol hasonló vezetők vannak


[szerkesztés] Figyelmeztetések

[szerkesztés] Kapcsolódó videók

[szerkesztés] Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

BoglarkaS, Mező