„Hidat építeni szög és kötél nélkül” változatai közötti eltérés

Innen: Hogyankell.hu

(Tippek)
(Kapcsolódó videók)
 
27. sor: 27. sor:
  
 
== Kapcsolódó videók ==
 
== Kapcsolódó videók ==
Leonardo da Vinci önhordó fahídja egy kiskertben:
+
===Leonardo da Vinci önhordó fahídja egy kiskertben:===
 
<youtube>QKdQV2q5PRk</youtube>
 
<youtube>QKdQV2q5PRk</youtube>
10 perc alatt elkészülő fahíd, amely elbír egy autót:
+
===10 perc alatt elkészülő fahíd, amely elbír egy autót:===
 
<youtube>ybsIi9h-ROI </youtube>
 
<youtube>ybsIi9h-ROI </youtube>
 
<youtube>BvG7X_ZZ8ls </youtube>
 
<youtube>BvG7X_ZZ8ls </youtube>

A lap jelenlegi, 2017. június 14., 08:16-kori változata

[szerkesztés] Hogyan kell hidat építeni szög és kötél nélkül?

Leonardo-da-vinci-onhordo-hid-1.png

Leonardo da Vinci sok zseniális tervrajza közül az egyik egy olyan hidat ábrázol, amelyet a saját szerkezete tart össze, a megépítéséhez tehát sem szögekre, sem kötélre nincs szükség, csak egyenes fadarabokra. Egy ilyen hidat a középkori katonák gyorsan felállíthattak, ha például egy kisebb patakon kellett átkelni. Napjainkban inkább csapatépítő játékokon vagy a tudományt népszerűsítő rendezvényeken próbálhatjuk ki, hogyan lehet szögek nélkül önhordó hidat építeni.

[szerkesztés] Lépések

  1. Fektessünk le két hosszabb és vastagabb fadarabot („gerendát”) egymással párhuzamosan.
  2. Nagyjából középen fektessünk rajtuk keresztbe egy (rövidebb) lécet.
  3. Ismét két gerenda következik – ezeket az előzőekkel párhuzamosan, azok közé kell tenni úgy, hogy az egyik végük a keresztlécen fekszik, míg másik végük túlnyúlik a külső gerendákon. Ebbe az irányba folytatjuk a híd építését.
  4. Emeljük fel a kívül lévő gerendák végét annyira, hogy a belül lévő gerendák fölé emelkedjen. Miközben tartjuk a szerkezetet, a csapat egyik tagja tegyen egy keresztlécet a külső és belső gerendák közé. Ez akadályozza meg, hogy a készülő híd összeomoljon.
  5. Ezután nincs más dolgunk, mint a fenti lépéseket ismételni: tegyünk két újabb gerendát a híd belsejébe, az utolsó keresztlécre, majd az előző lépésben letett gerendák végét emeljük meg, és egy keresztléccel rögzítsük a szerkezetet. A híd egyre hosszabb és magasabb lesz.
  6. Ügyeljünk arra, hogy a híd szimmetrikus maradjon, a gerendák és keresztlécek párhuzamosan feküdjenek. Ha szükséges, kisebb korrekciókkal javítsunk a szerkezeten még az építés folyamán.

[szerkesztés] Tippek

  • Ha még stabilabb szerkezetet szeretnénk, a gerendák elejére, végére és közepére érdemes bemélyedést vágni a keresztlécek számára.
  • Az önhordó fahíd építését az alábbi ábra szerint is végezhetjük (itt a keresztlécet teszik le előbb, és azután toldják a hídhoz az újabb gerendát): Leonardo-da-vinci-onhordo-híd-2.jpg

[szerkesztés] Amire szükséged lehet

  • Egyenes fadarabok, lécek – a hosszabbak és vastagabbak lesznek a külső vázat alkotó gerendák, a rövidebb és vékonyabb darabok pedig a szerkezetet összetartó keresztlécek.

[szerkesztés] Figyelmeztetések

  • Lehet, hogy nem elsőre sikerül felépíteni a hidat, de egy kis gyakorlással, kísérletezéssel biztosan megtaláljuk a biztos módszert.
  • A kínaiak már jóval Leonardo előtt készítettek hasonló elv alapján hidakat, így egyetlen személy helyett érdemes általánosságban az emberi elme találékonyságát méltatni a szerkezet kapcsán.

[szerkesztés] Kapcsolódó videók

[szerkesztés] Leonardo da Vinci önhordó fahídja egy kiskertben:

[szerkesztés] 10 perc alatt elkészülő fahíd, amely elbír egy autót:

[szerkesztés] Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

JViki