Fékezni csúszós úton szerkesztése

Innen: Hogyankell.hu

Figyelem: Nem vagy bejelentkezve. Ha szerkesztesz, az IP-címed nyilvánosan látható lesz a laptörténetben. Ha bejelentkezel vagy regisztrálsz, a szerkesztéseid a felhasználónevedhez lesznek társítva, egyéb hasznos dolgok mellett.

A szerkesztés visszavonható. Kérlek ellenőrizd alább a változásokat, hogy valóban ezt szeretnéd-e tenni, majd kattints a lap mentése gombra a visszavonás véglegesítéséhez.
Aktuális változat A te változatod
1. sor: 1. sor:
 
== Hogyan kell fékezni csúszós úton? ==
 
== Hogyan kell fékezni csúszós úton? ==
  
[[Fájl:sikos_uton_fekezni.jpg|right]]A téli közlekedés során nagyon fontos, hogy folyamatosan éberek legyünk, az útviszonyoknak és az időjárásnak megfelelően vezessünk, megfelelő követési távolságot tartsunk, ne vezessünk túl gyorsan, és kerüljük a hirtelen fékezést. Ha viszont csúszós úton fékezni kényszerülünk, kerüljük a hirtelen, erőteljes mozdulatokat, mivel ezzel általában rontunk a helyzeten.
+
A téli közlekedés során nagyon fontos, hogy folyamatosan éberek legyünk, az útviszonyoknak és az időjárásnak megfelelően vezessünk, megfelelő követési távolságot tartsunk, ne vezessünk túl gyorsan, és kerüljük a hirtelen fékezést. Ha viszont csúszós úton fékezni kényszerülünk, kerüljük a hirtelen, erőteljes mozdulatokat, mivel ezzel általában rontunk a helyzeten.
  
 
== Lépések ==
 
== Lépések ==
  
# '''Amikor elindulunk az autóval, fokozatosan gyorsítsunk.''' Ha a kerekek megcsúsznak, váltsunk magasabb fokozatba. Ha jobban nyomjuk a gázt, az a megcsúszáson nem segít.
+
# Amikor elindulunk az autóval, fokozatosan gyorsítsunk. Ha a kerekek megcsúsznak, váltsunk magasabb fokozatba. Ha jobban nyomjuk a gázt, az a megcsúszáson nem segít.
# '''Ügyeljünk rá, hogy síkos úton a féktáv általában hosszabb.''' Kerüljük a hirtelen fékezést, és ne vezessünk túl gyorsan.
+
# Ügyeljünk rá, hogy síkos úton a féktáv általában hosszabb. Kerüljük a hirtelen fékezést, és ne vezessünk túl gyorsan.
# '''Amennyiben a kerekek leblokkolnak, és az autó irányíthatatlanná válik, vegyük le a lábunkat a fékről, és hozzuk egyenesbe az autót.''' Csak akkor fékezzünk, ha már egyenesbe állt az autó. Ilyenkor felváltva lassítsunk a motorfékkel és a fékpedál lenyomásával.
+
# Amennyiben a kerekek leblokkolnak, és az autó irányíthatatlanná válik, vegyük le a lábunkat a fékről, és hozzuk egyenesbe az autót. Csak akkor fékezzünk, ha már egyenesbe állt az autó. Ilyenkor felváltva lassítsunk a motorfékkel és a fékpedál lenyomásával.
# '''Emelkedőn úgy csökkentsük a megcsúszás veszélyét, hogy magasabb fokozatba váltunk.'''
+
# Emelkedőn úgy csökkentsük a megcsúszás veszélyét, hogy magasabb fokozatba váltunk.
# '''Ha kanyarban alulkormányzottá válik a jármű (az eleje csúszni kezd), tartsuk a kormányt (ne kormányozzunk rá, inkább egy kicsit vissza), és csak kicsiket fékezzünk.'''
+
# Ha kanyarban alulkormányzottá válik a jármű (az eleje csúszni kezd), tartsuk a kormányt (ne kormányozzunk rá, inkább egy kicsit vissza), és csak kicsiket fékezzünk.
# '''Ha a kanyarban túlkormányzott lesz az autó (a hátulja kezd csúszni), akkor ellenkormányozzunk addig, amíg az autó már nem csúszik.''' Ha ez megvan, tekerjük vissza egyenesbe. Vagyis mindig arra kell kormányozni, amerre menni szeretnénk. Ha fékezünk, az általában ront a helyzeten.
+
# Ha a kanyarban túlkormányzott lesz az autó (a hátulja kezd csúszni), akkor ellenkormányozzunk addig, amíg az autó már nem csúszik. Ha ez megvan, tekerjük vissza egyenesbe. Vagyis mindig arra kell kormányozni, amerre menni szeretnénk. Ha fékezünk, az általában ront a helyzeten.
  
 
== Tippek ==
 
== Tippek ==
  
* [http://www.hogyankell.hu/Havas_%C3%BAton_vezetni Hogyan kell havas úton vezetni?]
 
 
* Intenzív hóesés vagy fagyott hótakaró esetén használjunk hóláncot a hajtott tengelyen lévő kerekeken.
 
* Intenzív hóesés vagy fagyott hótakaró esetén használjunk hóláncot a hajtott tengelyen lévő kerekeken.
 
* Jó, ha útközben megnézzük, milyen a tapadás. Ehhez végezzünk fékpróbát olyan helyen, ahol nincs balesetveszély.
 
* Jó, ha útközben megnézzük, milyen a tapadás. Ehhez végezzünk fékpróbát olyan helyen, ahol nincs balesetveszély.
25. sor: 24. sor:
 
* lehetőség szerint ABS
 
* lehetőség szerint ABS
 
* karbantartott fékek
 
* karbantartott fékek
* téli gumik
 
  
 
== Figyelmeztetések ==
 
== Figyelmeztetések ==
35. sor: 33. sor:
 
* [http://www.katasztrofavedelem.hu/index2.php?pageid=lakossag_kattipus_reszletek&ready_id=13 Téli veszélyek - Síkosságmentesítés és jeges úton közlekedés]
 
* [http://www.katasztrofavedelem.hu/index2.php?pageid=lakossag_kattipus_reszletek&ready_id=13 Téli veszélyek - Síkosságmentesítés és jeges úton közlekedés]
 
* [http://www.katasztrofavedelem.hu/index2.php?pageid=lakossag_kattipus_reszletek&ready_id=6 Téli veszélyek - Biztonságos vezetés téli időjárási körülmények között]
 
* [http://www.katasztrofavedelem.hu/index2.php?pageid=lakossag_kattipus_reszletek&ready_id=6 Téli veszélyek - Biztonságos vezetés téli időjárási körülmények között]
 
[[Kategória:Autó-motor-járművek]]
 

Vedd figyelembe, hogy a Hogyankell.hu wikin végzett összes módosítást szerkeszthetik, módosíthatják vagy eltávolíthatják más szerkesztők. Ha nem akarod, hogy az írásodat módosítsák, akkor ne küldd be.
Azt is megígéred, hogy ezt magadtól írtad, vagy egy közkincsből vagy más szabad forrásból másoltad (lásd a(z) Hogyankell.hu:Szerzői jogok lapot a részletekért). NE KÜLDJ BE JOGVÉDETT MUNKÁT ENGEDÉLY NÉLKÜL!

Kategóriák kiválasztása:

A lap szerkesztéséhez kérlek válaszolj az alábbi kérdésre (további információk):

Mégse Szerkesztési segítség (új ablakban nyílik meg)