Vállalkozói igazolványt igényelni

Innen: Hogyankell.hu

A lap korábbi változatát látod, amilyen Bianka (vitalap | szerkesztései) 2013. március 30., 14:16-kor történt szerkesztése után volt. (Lépések)
(eltér) ← Régebbi változat | Aktuális változat (eltér) | Újabb változat→ (eltér)

[szerkesztés] Hogyan kell vállalkozói igazolványt igényelni?

Document.jpg

Az egyik legegyszerűbb és legolcsóbb formája a vállalkozásnak az egyéni vállalkozás, amihez 2010 januárjától már a vállalkozói igazolványt sem szükséges kiváltani, hanem elektronikusan kérvényezhető. Az elektronikus ügyintézés előnye, hogy nem kell az okmányirodába sorban állni, ha bármit is intézni szeretnénk a vállalkozással kapcsolatosan, továbbá a vállalkozói igazolványt sem szükséges kiváltani, ami által még olcsóbb lett az egyéni vállalkozás indítása.

[szerkesztés] Lépések

Két ügyintézési lehetőség közül választhatunk:

  1. Személyesen az ország bármely okmányirodájában igényeljük, amennyiben vállalkozói igazolványt kívánunk igényelni.
    1. Személyes kezdeményezés esetén, az eljárás bejelentéssel indul „Kérelem egyéni vállalkozók részére” adatlapot kell kitöltenünk az okmányirodában.
    2. Az ügyintézés során be kell mutatnunk:
      1. a személyazonosító okiratunkat, (mely lehet: személyazonosító igazolvány és lakcímigazolvány (amennyiben azzal rendelkezünk) vagy kártyaformátumú vezetői engedély és lakcímigazolvány vagy útlevél és lakcímigazolvány),
      2. az adóazonosító kártyánkat.
    3. Az okmányiroda az adatainkat ellenőrzi, azt követően egyéni vállalkozóként nyilvántartásba vesz minket és erről igazolást ad ki.
    4. Az első vállalkozói igazolvány kiváltásának díja 10.000 forint. Az összeget befizethetjük az okmányirodában készpénz-átutalási megbízáson illetve bankkártyával is kiegyenlíthetjük.
  2. Egyéni vállalkozói tevékenység bejelentése elektronikus úton az ügyfélkapun keresztül.
    1. Ha még nem rendelkezünk elektronikus ügyfélkapuval, akkor szükséges elmennünk az okmányirodába vagy a NAV (Nemzeti Adó- és Vámhivatal) bármelyik központi ügyfélszolgálatára, ahol ingyenesen létrehozzák azt.
    2. Ha megvan az ügyfélkapu hozzáférésünk, akkor az elektronikus ügyintézés megkezdéséhez töltsük le az Általános Nyomtatványkitöltő Alkalmazást (ÁNYK).
    3. Válasszuk ki az egyéni vállalkozói tevékenységünk székhelyéhez (a választott székhelyhez) kapcsolódó okmányirodát az okmányiroda-keresőalkalmazás segítségével.
    4. Ezen az oldalon keressük meg a vállalkozásunk székhelye szerinti okmányiroda nyomtatványát (az érintett megye, majd a település kiválasztásával), és mentsük le “Az egyéni vállalkozói tevékenység megkezdésének bejelentése” elektronikus nyomtatványt a számítógépünkre.
    5. Töltsük ki a nyomtatványt a kitöltési útmutató segítségével, és ügyfélkapun bejelentkezve az “Általános dokumentumfeltöltő alkalmazás” oldalán, vagy az ÁNYK nyomtatványkitöltő program segítségével közvetlenül tudjuk feltölteni.
    6. A feltöltést követően az elektronikus úton megküldött bejelentés okmányirodai fogadásáról értesítést, a bejelentett adatok nyilvántartásba vételéről pedig igazolást fogunk kapni az ügyfélkapus tárhelyünkre. A bejelentést akkor tekinthetjük eredményesnek, azaz az egyéni vállalkozói tevékenységünket akkor kezdhetjük meg, ha az ügyfélkapus tárhelyünkre a nyilvántartásba vételről szóló igazolás is megérkezett. Innentől a bejelentett adatainkat ellenőrizhetjük az Egyéni Vállalkozók Nyilvános Nyilvántartásában.
    7. Elektronikus úton történő vállalkozói tevékenység megkezdésének bejelentése díj- és illetékmentes.

[szerkesztés] Tippek

  • Az ügyfélkapu első ránézésre elég bonyolultnak tűnik, de rövid idő alatt ki lehet ismerni. Az elektronikus űrlapok kitöltését pedig az úgynevezett ÁNYK elektronikus nyomtatványkitöltő program segítségével írhatjuk, amihez nem árt egy kis technikai ismeret, habár a program előnye, hogy nem engedi a nyomtatványokat rosszul kitölteni.
  • Ha túl bonyolultnak tűnik vagy csak egyszerűen nincs kedvünk bíbelődni az elektronikus ügyintézéssel, akkor érdemes lehet fizetnünk pár ezer forintot egy könyvelőnek, aki valószínűleg gyorsan el tudja intézni a kiváltást.
  • Az igényléshez szükséges nyomtatványokat és kitöltésükhöz szükséges programot ezen az oldalon oldalon találjuk meg, ahol további hasznos leírások is vannak.
  • Ha pontosan akarjuk tudni, hogy ki lehet egyéni vállalkozó, és milyen főbb szabályokra kell figyelnünk, akkor tekintsük át a hivatkozott források által megjelölt jogszabályokat!

[szerkesztés] Amire szükséged lehet

  • Ügyfélkapus regisztráció intézéséhez a személyi igazolványunkra és a lakcímkártyánkra.
  • Elektronikus ügyintézés esetén asztali számítógépre vagy laptopra.

[szerkesztés] Figyelmeztetések

  • Egyéni vállalkozó szinte bárki lehet, kivéve:
    • aki korlátozottan cselekvőképes vagy cselekvőképtelen,
    • akit valamely bűncselekmény miatt jogerősen végrehajtandó szabadságvesztésre ítéltek, amíg az elítéléséhez fűződő hátrányos jogkövetkezmények alól nem mentesül,
    • aki egyéni cég tagja vagy gazdasági társaság korlátlanul felelős tagja.
  • A vállalkozói tevékenység bejelentésével a feladataink nem érnek véget. Az igazolás megérkezése után az ÁNYK program segítségével letölthető 13T180 sz. nyomtatványt ki kell töltenünk, majd egy példányban papír alapon a NAV-hoz be kell nyújtanunk.
  • Az adóhatósági visszaigazolást követően további két nyomtatványt kell az ÁNYK program segítségével kitöltenünk és elektronikus úton az adóhatósághoz benyújtanunk: 13T101E és 13T1041!

[szerkesztés] Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

Bianka