„Sajtóközleményhez fotót választani” változatai közötti eltérés

Innen: Hogyankell.hu

(Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell sajtóközleményhez fotót választani? == Az újságíróknak fontos, hogy a sajtóközleményekhez jó minőségű képanyagot is kapjanak, melyeket sza…”)
(Nincs különbség)

A lap 2014. augusztus 27., 14:45-kori változata

Hogyan kell sajtóközleményhez fotót választani?

Az újságíróknak fontos, hogy a sajtóközleményekhez jó minőségű képanyagot is kapjanak, melyeket szabadon felhasználhatnak a cikkeikhez. Ahhoz, hogy megfelelő fotót válasszunk a sajtóközleményhez az alábbi lépéseket érdemes követni.

Lépések

  1. A legfontosabb, hogy témába vágjon a fotó. A sajtóközlemény témája minden esetben meghatározza, hogy milyen fotót érdemes csatolni hozzá. Termékbejelentésnél egyértelműen termékfotókra van szükség, karrierhír esetében arról a személyről kell fotót csatolni, akiről szól a hír. Ha az iskolakezdés a téma, akkor iskolai környezetben készült fotót érdemes választani, míg egy céges hír esetében a logó is fontos részét képezi a szükséges képanyagnak.
  2. A médium típusától függő képanyag összeállítása. Amennyiben ugyanazon témához több változatban készítünk sajtóközleményt a különböző típusú médiumoknak, akkor érdemes a képanyagot is ehhez mérten módosítani a különböző sajtóközlemények esetében. Példaként a magyar családok hiteligénylési szokásait, attitűdjeit bemutató sajtóközleményből készíthetünk egy gazdasági médiumoknak szánt változatot, amelyben a gazdasági összefüggéseket sokkal erősebben hangsúlyozzuk, mint a családi magazinoknak szánt közleményben, amelyben a családok motivációit és a hitelfelvételnek a családokra gyakorolt hatásait domborítjuk ki. Ebben az esetben a gazdasági lapoknak elküldött közleményhez érdemes a pénzügyi vonalat tematizáló képet csatolni, míg a családi magazinok esetében olyan képet használni, amelyen egy család tagjai is megjelennek, sokkal személyesebb, közvetlenebb benyomást keltve ezzel.
  3. Készítsünk grafikonokat, infografikát, ha lehet! Amennyiben statisztikai adatokat, felméréseket kommunikálunk, vagy a sajtóhír tartalmaz mélyebb pénzügyi vagy gazdasági adatokat, akkor érdemes olyan grafikont készíteni hozzá, amely segít az olvasóknak megérteni a közleményben foglalt összefüggéseket. Ezeket minden esetben képanyagként csatoljuk a közleményhez, mivel az újságíróknak is jelentős segítség, ha ezeket nem nekik kell a cikk szerkesztésekor elkészíteni. Egyben jó lehetőség a cégnek is, mivel a grafikon fölött vagy alatt elhelyezheti a saját logóját, ami plusz képi megjelenést generál számára a cikkekben.
  4. Ha van nyilatkozó a sajtóközleményben, csatoljunk róla fotót minden esetben! Amennyiben céges sajtóközleményről van szó, fontos, hogy stílusában megfelelő, üzleties képet válasszunk a nyilatkozóról. Ha lehet, érdemes olyan vállalati környezetben elkészíteni a fotót a megszólalóról, ahol a cég arculati elemei is megjelenhetnek a háttérben, például iroda enteriőr, logó stb. Más típusú téma esetében természetesen lehet kevésbé hivatalos fotót is csatolni a nyilatkozóról, de a legfontosabb, hogy mindig a fókuszban levő tevékenységével kapcsolatos környezetben jelenjen meg a képen.
  5. A sajtóközleményhez mellékelt fotók esetében a legfontosabb szempont az, hogy minden esetben jogtiszta képekről legyen szó, melyeket a médiumok jogi problémák nélkül szabadon felhasználhatnak. Ezt érdemes külön kihangsúlyozni az újságírók számára, hogy bátran használhassák a fotót. Vásárolhatunk nyilvános képadatbázisból is fotót, ha szükséges. Ha fotóssal készíttetünk képeket, akkor mindenképp egyeztetni kell azok felhasználásáról. Például, ha egy fotózás alkalmával készült valakiről egy kép, de a szerződés csak egy megadott felhasználási célra szólt, pl. brossurában való megjelenésre, akkor külön engedélyt kell kérnünk a kép készítőjétől és tulajdonosától, hogy a képet sajtóhírhez vagy éppen további marketing anyagokhoz is felhasználhassuk. Az is előfordulhat, hogy a kép készítője hozzájárul a sajtóhírben való leközléshez, de csak a neve megjelölésével. Ilyenkor ezt fontos az újságírókkal is tudatni, így a médiumoknak küldött levélben leszögezni, hogy a képet csak a szerző feltüntetésével használhatják fel a cikkben.
  6. Tartsuk be a vonatkozó jogi szabályokat! A kép szerzőjén túl a képen szereplő személyek jogait is szem előtt kell tartanunk, amikor egy fotót kiválasztunk egy sajtóközleményhez. Fontos, hogy mindig pontosan tájékozódjunk a vonatkozó jogi szabályokról (pl. személyiségi jog védelme stb.), és ezeket figyelembe véve, az esetleges hozzájárulásokat beszerezve járjunk el.
  7. Mindig nagy felbontású képeket használjunk! Technikai szempontból fontos, hogy mindig jó minőségű, nagy felbontású képeket küldjünk az újságíróknak. Érdemes a megadott képeket nyomdai és webes felbontásban is csatolni a sajtóhírhez.
  8. Ügyeljünk a megfelelő formátumra! Fontos, hogy olyan képeket csatoljunk, melyeket az újságírók egyszerűen és kényelmesen fel tudnak használni, például jpg, jpeg vagy png formátumú képeket.
  9. Minden esetben kérjük ki az ügyfél jóváhagyását is! Nemcsak a sajtóközlemény szövegére igaz, hanem a kapcsolódó képanyagra is, hogy minden esetben jóvá kell hagyatni a megbízóval, akinek kérésére a sajtóhírt készítettük.


Tippek

  • A sajtóközleményhez megadott képanyagot több módon is eljuttathatjuk a médiumoknak. Az egyik megoldás, ha csatolva mellékletként küldjük el a fotókat, ez azonban problémát jelenthet a kiküldéskor, ha túl nagy méretű fájlokról van szó. Ezért célszerűbb feltölteni a kapcsolódó képanyagot egy olyan helyre, ahonnan a link birtokában könnyedén letölthetik azt az újságírók.
  • A kapcsolódó képanyagra mindig külön hívjuk fel az újságírók figyelmét a sajtóközlemény kiküldésekor!


Amire szükséged lehet

  • Egy fényképezőgép, amivel jó minőségű képet lehet készíteni.


Figyelmeztetések

  • Fontos, hogy soha ne olyan képet válasszunk a sajtóközleményekhez, amelyek felhasználásából jogi problémák adódhatnak.


Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

Bianka