Főmenü megnyitása

Hogyankell.hu β

Megtérülést számolni

A lap korábbi változatát látod, amilyen JViki (vitalap | szerkesztései) 2013. január 11., 14:54-kor történt szerkesztése után volt. (Tippek)

Hogyan kell ROI-t számolni?

ROI.jpg

A ROI (Return On Investment), azaz a beruházás megtérülése az egyik legfontosabb mutató egy vállalkozás életében. Segítségével kiszámolható, hogy mibe érdemes befektetni, vagy érdemes-e folytatni egy korábbi üzleti vagy marketing tevékenységet.

Lépések

  1. Összegezd, hogy mennyi nyereséget hozott az adott kampány vagy tevékenység.
  2. Ezután számold ki, hogy mennyit költöttél ezzel kapcsolatban (hirdetési költség, munkadíjak stb.)
  3. Az első számból, a nyereségből vond ki a második összeget, a költségeket.
  4. A különbözetet ezután oszd el a költségeket mutató számmal, és szorozd meg százzal.
  5. Az így kapott érték (százalékos arány) mutatja meg, hogy hányszorosan térül meg a befektetés.

Tippek

  • A pontos, egyszerűsített képlet:
    bevétel-költség
ROI=--------------- * 100
         költség
  • Példa: Egy webáruház kétféleképpen hirdeti az interneten a termékeit: egy héten keresztül bannerrel, majd egy héten keresztül rövid szöveges hirdetésekkel. A banner megjelentetése és elkészítése 100 000 Ft-ba került, és összesen 120 000 forint értékű megrendelést hozott. A megtérülés tehát 20 százalékos volt (120 000-100 000/100 000*100). A rövid szöveges hirdetésekért a hirdetőnek átkattintás alapon kellett fizetnie, így 32 500 forintot költött el, ugyanakkor a hirdetésekből 50 000 forint megrendelés származott. A szöveges hirdetés ROI-ja így 53,8 százalék volt, ami magasabb, mint a banner megtérülése. Annak ellenére tehát, hogy a banner hozott nagyobb összegű megrendelést, hosszabb távon a szöveges üzenetekbe érdemes fektetnie a webáruháznak a hirdetésre szánt összeget, hiszen ennek nagyobb a megtérülése.

Amire szükséged lehet

  • számológép
  • a bevételek és költségek pontos ismerete

Figyelmeztetések

  • A ROI-t akkor érdemes figyelembe venni, ha az elsődleges szempont a bevétel növelése, a profit maximalizálása. Egy befektetés értéke, egy marketing kampány haszna ugyanakkor más szempontok alapján is megítélhető – ha például az imázsépítés a cél, más szempontok és mutatók alapján kell értékelnünk.

Források, hivatkozások

Az oldal szerzői

Hogyankell, JViki