Kirakni a Rubik kockát szerkesztése
Innen: Hogyankell.hu
Figyelem: Nem vagy bejelentkezve. Ha szerkesztesz, az IP-címed nyilvánosan látható lesz a laptörténetben. Ha bejelentkezel vagy regisztrálsz, a szerkesztéseid a felhasználónevedhez lesznek társítva, egyéb hasznos dolgok mellett.
A szerkesztés visszavonható. Kérlek ellenőrizd alább a változásokat, hogy valóban ezt szeretnéd-e tenni, majd kattints a lap mentése gombra a visszavonás véglegesítéséhez.
Aktuális változat | A te változatod | ||
16. sor: | 16. sor: | ||
#* A kék, a narancssárga és a sárga van az óramutató járásával megegyező sorrendben. | #* A kék, a narancssárga és a sárga van az óramutató járásával megegyező sorrendben. | ||
# A cikkben két különböző nézetet alkalmazunk: | # A cikkben két különböző nézetet alkalmazunk: | ||
− | #* 3D nézet, mely a kocka három oldalát mutatja: a szemközti (piros), a felső (sárga) és a jobb oldali (zöld). A 4. lépésnél az algoritmus (1b) ez eltér, mert a bal oldalt mutatja (kék), a szemköztit (piros) és a felsőt (sárga). | + | #* 3D nézet, mely a kocka három oldalát mutatja: a szemközti (piros), a felső (sárga) és a jobb oldali (zöld). A 4. lépésnél az algoritmus (1b) ez eltér, mert a bal oldalt mutatja (kék), a szemköztit (piros) és a felsőt (sárga). Rubik_3D.png |
− | #* A felső nézet, mely a kockának csak a tetejét (sárga) mutatja. A 3D rajzon szemközti oldal, vagyis a piros ilyenkor az illusztráció alján van. | + | #* A felső nézet, mely a kockának csak a tetejét (sárga) mutatja. A 3D rajzon szemközti oldal, vagyis a piros ilyenkor az illusztráció alján van. Rubik_topview.png |
− | # A felső nézetnél a sávok azt mutatják, hogy hol helyezkednek el a fontos lapocskák. A képen a sárga lapocskák a felső oldal hátsó sarkaiban a hagyományosan felső oldal (sárga) sarkaiban vannak, míg a hagyományosan a felső oldal (sárga) elülső sarkaiban lévő sárga lapocskák ezúttal a szemközti oldalon vannak (ezt jelzik a sávok). | + | # A felső nézetnél a sávok azt mutatják, hogy hol helyezkednek el a fontos lapocskák. A képen a sárga lapocskák a felső oldal hátsó sarkaiban a hagyományosan felső oldal (sárga) sarkaiban vannak, míg a hagyományosan a felső oldal (sárga) elülső sarkaiban lévő sárga lapocskák ezúttal a szemközti oldalon vannak (ezt jelzik a sávok). Rubik_yellow_facelets.png |
#Amikor a lapocska szürke, az azt jelenti, hogy az adott szituációban nem játszik szerepet, figyelmen kívül lehet hagyni ennél a lépésnél. | #Amikor a lapocska szürke, az azt jelenti, hogy az adott szituációban nem játszik szerepet, figyelmen kívül lehet hagyni ennél a lépésnél. | ||
− | # A nyilak (kék vagy piros) azt mutatják, hogy milyen algoritmust kell követni. Ebben az esetben az algoritmus (3a) például a három sarkot magukba forgatja. Az algoritmus végére a rajzon jelölt sárga lapocskák a tetejére kerülnek. | + | # A nyilak (kék vagy piros) azt mutatják, hogy milyen algoritmust kell követni. Ebben az esetben az algoritmus (3a) például a három sarkot magukba forgatja. Az algoritmus végére a rajzon jelölt sárga lapocskák a tetejére kerülnek. Rubik_3a_algoritmus.png |
#* A forgástengely a kocka nagy átlója (az egyik saroktól a kocka teljesen ellentétes oldalán lévő sarokig). | #* A forgástengely a kocka nagy átlója (az egyik saroktól a kocka teljesen ellentétes oldalán lévő sarokig). | ||
#* A kék nyilak az óramutató járásával megegyező irányba forgatást szimbolizálják (3a algoritmus). | #* A kék nyilak az óramutató járásával megegyező irányba forgatást szimbolizálják (3a algoritmus). | ||
#* A piros nyilak az óramutató járásával ellentétes irányba forgatást mutatják (3b algoritmus, a 3a-val szimmetrikus). | #* A piros nyilak az óramutató járásával ellentétes irányba forgatást mutatják (3b algoritmus, a 3a-val szimmetrikus). | ||
− | # A felső nézetben a világoskékkel ábrázolt lapocskák azt jelzik, hogy egy szélső kis kocka nem megfelelő irányban van. A képen a bal és jobb oldali szélső kis kockák egyaránt rossz helyen vannak. Ez azt jelenti, hogy ha a felső oldal a sárga, akkor a két szélső sárga lapocskák nem a felső oldalon vannak, hanem oldalt. | + | # A felső nézetben a világoskékkel ábrázolt lapocskák azt jelzik, hogy egy szélső kis kocka nem megfelelő irányban van. A képen a bal és jobb oldali szélső kis kockák egyaránt rossz helyen vannak. Ez azt jelenti, hogy ha a felső oldal a sárga, akkor a két szélső sárga lapocskák nem a felső oldalon vannak, hanem oldalt. Rubik_incorrectly_oriented.png |
− | # A mozgás jelmagyarázatánál fontos, hogy mindig a szemközti oldalról nézzük | + | # A mozgás jelmagyarázatánál fontos, hogy mindig a szemközti oldalról nézzük: Rubik_mozgatas.png |
=== Első sáv === | === Első sáv === | ||
# Válassz egy oldalt! A példánkban az első oldal a fehér lesz. | # Válassz egy oldalt! A példánkban az első oldal a fehér lesz. | ||
− | # Oldd meg a keresztet! Helyezd a megfelelő pozícióba a négy fehéret tartalmazó szélső kis kockát. Ezt elvileg magadtól is meg tudod oldani legfeljebb 8 lépésből. | + | # Oldd meg a keresztet! Helyezd a megfelelő pozícióba a négy fehéret tartalmazó szélső kis kockát. Ezt elvileg magadtól is meg tudod oldani legfeljebb 8 lépésből. Kereszt.png |
# Ha kész a kereszt, ezt az oldalt rakd át a kocka aljára. | # Ha kész a kereszt, ezt az oldalt rakd át a kocka aljára. | ||
− | # Oldd meg a négy sarkot az első oldalon egymás után. E lépésnek a végén az első oldalnak készen kell lennie. A fehér oldalt tegyük a kocka aljára. Még ezt a lépést is algoritmus nélkül kellene megoldani, ugyanakkor itt egy példa arra, hogy hogyan lehet megoldani | + | # Oldd meg a négy sarkot az első oldalon egymás után. E lépésnek a végén az első oldalnak készen kell lennie. A fehér oldalt tegyük a kocka aljára. Még ezt a lépést is algoritmus nélkül kellene megoldani, ugyanakkor itt egy példa arra, hogy hogyan lehet megoldani: Feher_oldal.png |
− | # Ha elkészültél az első oldallal, akkor az alsó nézetből így kell, hogy kinézzen a Rubik kockád | + | # Ha elkészültél az első oldallal, akkor az alsó nézetből így kell, hogy kinézzen a Rubik kockád: Kesz_az_elso.png |
=== Középső sáv === | === Középső sáv === | ||
# Helyezd el a középső sáv négy szélső kis kockáját a helyére egymás után. A mi példánkban ezek a kis kockák nem tartalmaznak sárgát. Egyetlen algoritmust kell ismerni, hogy megoldd a középső sávot. A második algoritmus szimmetrikus az elsővel. | # Helyezd el a középső sáv négy szélső kis kockáját a helyére egymás után. A mi példánkban ezek a kis kockák nem tartalmaznak sárgát. Egyetlen algoritmust kell ismerni, hogy megoldd a középső sávot. A második algoritmus szimmetrikus az elsővel. | ||
− | #* Ha a szélső kis kockák az utolsó sávban vannak | + | #* Ha a szélső kis kockák az utolsó sávban vannak: Kozepso_sav.png |
#* Ha a szélső kis kockák a középső sávban vannak, de rossz helyen vagy rossz irányban, egyszerűen használd ugyanezt az algoritmust annak érdekében, hogy minden szélső kis kockát a megfelelő pozícióba helyezz. Ha a megfelelő pozícióba kerülnek, akkor átkerülnek az utolsó sávba, innen pedig már csak ismételni kell az algoritmust, hogy a megfelelő pozícióban a középső sávba kerüljenek. | #* Ha a szélső kis kockák a középső sávban vannak, de rossz helyen vagy rossz irányban, egyszerűen használd ugyanezt az algoritmust annak érdekében, hogy minden szélső kis kockát a megfelelő pozícióba helyezz. Ha a megfelelő pozícióba kerülnek, akkor átkerülnek az utolsó sávba, innen pedig már csak ismételni kell az algoritmust, hogy a megfelelő pozícióban a középső sávba kerüljenek. | ||
− | #* Most az alsó nézetból így kell, hogy kinézzen a Rubik kockád | + | #* Most az alsó nézetból így kell, hogy kinézzen a Rubik kockád: Masodik_sav_kesz.png |
=== Utolsó sáv === | === Utolsó sáv === | ||
# Cseréld fel a sarkokat! Ennél a lépésnél az a cél, hogy az utolsó sáv sarkai a megfelelő helyre kerüljenek attól függetlenül, hogy merre fordulnak. | # Cseréld fel a sarkokat! Ennél a lépésnél az a cél, hogy az utolsó sáv sarkai a megfelelő helyre kerüljenek attól függetlenül, hogy merre fordulnak. | ||
#* Keresd meg azt a két szomszédos sarkat, amelyekben olyan szín van közös, ami a másik két saroknál nincs (a mi esetünkben a narancssárga). | #* Keresd meg azt a két szomszédos sarkat, amelyekben olyan szín van közös, ami a másik két saroknál nincs (a mi esetünkben a narancssárga). | ||
− | #* Forgasd a felső sávot addig, amíg ez a két sarok a megfelelő színű oldalra kerül szemben veled. Például, ha a két szomszédos sarok mindegyike tartalmaz pirosat, akkor a felső sávot forgasd addig, míg ez a két sarok a kocka piros oldalára nem kerül. Ne feledd, hogy a másik oldalon, a felső sáv másik két sarka szintén azt a színt tartalmazza majd, mint a hátsó oldal (a példánkban ez a narancssárga). | + | #* Forgasd a felső sávot addig, amíg ez a két sarok a megfelelő színű oldalra kerül szemben veled. Például, ha a két szomszédos sarok mindegyike tartalmaz pirosat, akkor a felső sávot forgasd addig, míg ez a két sarok a kocka piros oldalára nem kerül. Ne feledd, hogy a másik oldalon, a felső sáv másik két sarka szintén azt a színt tartalmazza majd, mint a hátsó oldal (a példánkban ez a narancssárga). Piros_narancs.png |
− | #* Nézd meg, hogy az a két sarok, amelyik az elülső oldalon van, a megfelelő pozícióban vannak-e, és cseréld fel őket, ha szükséges. A mi példánkban a jobb oldal zöld, a bal oldal pedig kék. Ezért a az elülső jobb oldali sarok tartalmaz zöldet, míg az elülső bal oldali sarok kéket. Ha mégsem, akkor az alábbi algoritmust követve cseréld fel őket | + | #* Nézd meg, hogy az a két sarok, amelyik az elülső oldalon van, a megfelelő pozícióban vannak-e, és cseréld fel őket, ha szükséges. A mi példánkban a jobb oldal zöld, a bal oldal pedig kék. Ezért a az elülső jobb oldali sarok tartalmaz zöldet, míg az elülső bal oldali sarok kéket. Ha mégsem, akkor az alábbi algoritmust követve cseréld fel őket: 1es2escsere.png |
#* Tégy ugyanígy a hátsó két sarokkal. Forgasd a kockát úgy körbe, hogy a narancsos oldal legyen feléd, és ha szükséges, cseréld fel a két sarkot. | #* Tégy ugyanígy a hátsó két sarokkal. Forgasd a kockát úgy körbe, hogy a narancsos oldal legyen feléd, és ha szükséges, cseréld fel a két sarkot. | ||
− | #* Alternatívaként, ha látod, hogy mind az elülső, mind a hátulsó sarkok fel vannak cserélődve, egy algoritmussal felcserélheted őket | + | #* Alternatívaként, ha látod, hogy mind az elülső, mind a hátulsó sarkok fel vannak cserélődve, egy algoritmussal felcserélheted őket: Mindent_cserel_Rubik.png |
− | # Helyezd a megfelelő irányba a sarkokat! Keresd meg az összes, a felső oldal színét tartalmazó sarkot (esetünkben sárgát)! Majd ezeket helyezd a megfelelő helyre | + | # Helyezd a megfelelő irányba a sarkokat! Keresd meg az összes, a felső oldal színét tartalmazó sarkot (esetünkben sárgát)! Majd ezeket helyezd a megfelelő helyre: Sarga_sarkok.png |
− | Az algoritmus szerint 3 sarkot önmagába forgat át egyszer (oldalról a tetejére). A kék nyilak azt mutatják, hogy melyik 3 sarkot kell forgatni és melyik irányba (óramutató járásával megegyező irány). Ha a sárga lapocskák úgy helyezkednek el a kockán, mint a képen a pálcikák, akkor az algoritust egyszer kell alkalmazni, s ez esetben ezt az eredményt kapjuk | + | Az algoritmus szerint 3 sarkot önmagába forgat át egyszer (oldalról a tetejére). A kék nyilak azt mutatják, hogy melyik 3 sarkot kell forgatni és melyik irányba (óramutató járásával megegyező irány). Ha a sárga lapocskák úgy helyezkednek el a kockán, mint a képen a pálcikák, akkor az algoritust egyszer kell alkalmazni, s ez esetben ezt az eredményt kapjuk: Sargak_helyre.png |
+ | Az is jó, ha a szimmetrikus algoritmust alkalmazod (a piros nyilak az óramutató járásával ellentétes irányt szemléltetnek: Masik_opcio.png | ||
+ | (Ne feledd, ha kétszer csinálod meg ezeket az algoritmusokat, az egyenértékű a másikkal.) | ||
+ | Néhány esetben az algoritmust egynél többször kell végrehajtani: Sok.png | ||
# Cseréld fel a széleket! Ehhez a lépéshez csupán egyetlen algoritmusra lesz szükség. Ellenőrizd, hogy van-e már olyan szélső kis kocka, amelyik már a helyén van (az, hogy helyes állásban, ezen a ponton nem számít). | # Cseréld fel a széleket! Ehhez a lépéshez csupán egyetlen algoritmusra lesz szükség. Ellenőrizd, hogy van-e már olyan szélső kis kocka, amelyik már a helyén van (az, hogy helyes állásban, ezen a ponton nem számít). | ||
#* Ha az összes szélső kis kocka a helyén van, akkor ezt a lépést ki lehet hagyni. | #* Ha az összes szélső kis kocka a helyén van, akkor ezt a lépést ki lehet hagyni. | ||
− | #* Ha csak egy szélső kis kocka van a helyén, használd az alábbi algoritmust | + | #* Ha csak egy szélső kis kocka van a helyén, használd az alábbi algoritmust: 4a.png |
+ | vagy ennek a szimmetrikus verziója: 4b.png | ||
+ | (Ne feledd, ha kétszer csinálod meg ezeket az algoritmusokat, az egyenértékű a másikkal.) | ||
#* Ha egyik szélső kis kocka sincs a helyén, a fenti két algoritmus egyikét csináld meg az egyik oldalról. Ezt követően már az egyik szélső kis kocka a helyén van, így lehet innen folytatni. | #* Ha egyik szélső kis kocka sincs a helyén, a fenti két algoritmus egyikét csináld meg az egyik oldalról. Ezt követően már az egyik szélső kis kocka a helyén van, így lehet innen folytatni. | ||
− | # Forgasd be a megfelelő irányba a széleket! Két algoritmust kell ehhez tudni: | + | # Forgasd be a megfelelő irányba a széleket! Két algoritmust kell ehhez tudni: |
− | + | Utolso.png | |
+ | Ha mind a négy szélső kis kocka el van fordulva, bármelyik oldalról kezd el a H mintát, majd még egyszer. | ||
# Gratulálunk, megoldottad! | # Gratulálunk, megoldottad! | ||
62. sor: | 68. sor: | ||
* Rubik kocka | * Rubik kocka | ||
* türelem | * türelem | ||
− | |||
== Figyelmeztetések == | == Figyelmeztetések == | ||
71. sor: | 76. sor: | ||
* [http://www.wikihow.com/Solve-a-Rubik%27s-Cube-%28Easy-Move-Notation%29#Notations How to solve a Rubik's cube?] | * [http://www.wikihow.com/Solve-a-Rubik%27s-Cube-%28Easy-Move-Notation%29#Notations How to solve a Rubik's cube?] | ||
− | |||
− |