Kirakni a Rubik kockát szerkesztése

Innen: Hogyankell.hu

Figyelem: Nem vagy bejelentkezve. Ha szerkesztesz, az IP-címed nyilvánosan látható lesz a laptörténetben. Ha bejelentkezel vagy regisztrálsz, a szerkesztéseid a felhasználónevedhez lesznek társítva, egyéb hasznos dolgok mellett.

A szerkesztés visszavonható. Kérlek ellenőrizd alább a változásokat, hogy valóban ezt szeretnéd-e tenni, majd kattints a lap mentése gombra a visszavonás véglegesítéséhez.
Aktuális változat A te változatod
2. sor: 2. sor:
  
 
Mint minden játéknak, a Rubik kockának is megvan a trükkje. Több megoldási mód is van, mi most ebben a cikkben azt mutatjuk meg, aminek a lényege, hogy előbb kirakjuk körbe az egyik sávot, aztán a középsőt, végül az utolsót.
 
Mint minden játéknak, a Rubik kockának is megvan a trükkje. Több megoldási mód is van, mi most ebben a cikkben azt mutatjuk meg, aminek a lényege, hogy előbb kirakjuk körbe az egyik sávot, aztán a középsőt, végül az utolsót.
 
== Lépések ==
 
 
=== Először is ismerkedj meg a jelmagyarázattal ===
 
# A Rubik kocka kis kockákból áll, és a kockák látható, színezett oldalait lapocskáknak nevezzük, a kocka egy oldala 3*3 lapocskából épül fel. A kis kockáknak 3 típusa van:
 
#* A középső kis kockák: a kocka minden oldalán a középső kocka, melyből összesen hat van, minden oldalon egy.
 
#* A sarkok: ebből összesen 8 van.
 
#* A szélek: a sarkok közötti kis kockák, ebből összesen 12 van, mindkettőnek két lapocskája látszik.
 
# Nem minden kockának egyezik a színsémája. Az ábrákon alkalmazott kockánál a színek így épülnek fel:
 
#* a fehérrel szemben sárga van,
 
#* a kékkel szemben van a zöld,
 
#* a narancssárgával szemben a piros,
 
#* A kék, a narancssárga és a sárga van az óramutató járásával megegyező sorrendben.
 
# A cikkben két különböző nézetet alkalmazunk:
 
#* 3D nézet, mely a kocka három oldalát mutatja: a szemközti (piros), a felső (sárga) és a jobb oldali (zöld). A 4. lépésnél az algoritmus (1b) ez eltér, mert a bal oldalt mutatja (kék), a szemköztit (piros) és a felsőt (sárga). [[Fájl:Rubik_3D.png]]
 
#* A felső nézet, mely a kockának csak a tetejét (sárga) mutatja. A 3D rajzon szemközti oldal, vagyis a piros ilyenkor az illusztráció alján van. [[Fájl:Rubik_topview.png]]
 
# A felső nézetnél a sávok azt mutatják, hogy hol helyezkednek el a fontos lapocskák. A képen a sárga lapocskák a felső oldal hátsó sarkaiban a hagyományosan felső oldal (sárga) sarkaiban vannak, míg a hagyományosan a felső oldal (sárga) elülső sarkaiban lévő sárga lapocskák ezúttal a szemközti oldalon vannak (ezt jelzik a sávok). [[Fájl:Rubik_yellow_facelets.png]]
 
#Amikor a lapocska szürke, az azt jelenti, hogy az adott szituációban nem játszik szerepet, figyelmen kívül lehet hagyni ennél a lépésnél.
 
# A nyilak (kék vagy piros) azt mutatják, hogy milyen algoritmust kell követni. Ebben az esetben az algoritmus (3a) például a három sarkot magukba forgatja. Az algoritmus végére a rajzon jelölt sárga lapocskák a tetejére kerülnek. [[Fájl:Rubik_3a_algoritmus.png]]
 
#* A forgástengely a kocka nagy átlója (az egyik saroktól a kocka teljesen ellentétes oldalán lévő sarokig).
 
#* A kék nyilak az óramutató járásával megegyező irányba forgatást szimbolizálják (3a algoritmus).
 
#* A piros nyilak az óramutató járásával ellentétes irányba forgatást mutatják (3b algoritmus, a 3a-val szimmetrikus).
 
# A felső nézetben a világoskékkel ábrázolt lapocskák azt jelzik, hogy egy szélső kis kocka nem megfelelő irányban van. A képen a bal és jobb oldali szélső kis kockák egyaránt rossz helyen vannak. Ez azt jelenti, hogy ha a felső oldal a sárga, akkor a két szélső sárga lapocskák nem a felső oldalon vannak, hanem oldalt. [[Fájl:Rubik_incorrectly_oriented.png]]
 
# A mozgás jelmagyarázatánál fontos, hogy mindig a szemközti oldalról nézzük: [[Fájl:Rubik_mozgatas.png]]
 
=== Első sáv ===
 
# Válassz egy oldalt! A példánkban az első oldal a fehér lesz.
 
# Oldd meg a keresztet! Helyezd a megfelelő pozícióba a négy fehéret tartalmazó szélső kis kockát. Ezt elvileg magadtól is meg tudod oldani legfeljebb 8 lépésből. [[Fájl:Kereszt.png]]
 
# Ha kész a kereszt, ezt az oldalt rakd át a kocka aljára.
 
# Oldd meg a négy sarkot az első oldalon egymás után. E lépésnek a végén az első oldalnak készen kell lennie. A fehér oldalt tegyük a kocka aljára. Még ezt a lépést is algoritmus nélkül kellene megoldani, ugyanakkor itt egy példa arra, hogy hogyan lehet megoldani: [[Fájl:Feher_oldal.png]]
 
# Ha elkészültél az első oldallal, akkor az alsó nézetből így kell, hogy kinézzen a Rubik kockád: [[Fájl:Kesz_az_elso.png]]
 
=== Középső sáv ===
 
# Helyezd el a középső sáv négy szélső kis kockáját a helyére egymás után. A mi példánkban ezek a kis kockák nem tartalmaznak sárgát. Egyetlen algoritmust kell ismerni, hogy megoldd a középső sávot. A második algoritmus szimmetrikus az elsővel.
 
#* Ha a szélső kis kockák az utolsó sávban vannak: [[Fájl:Kozepso_sav.png]]
 
#* Ha a szélső kis kockák a középső sávban vannak, de rossz helyen vagy rossz irányban, egyszerűen használd ugyanezt az algoritmust annak érdekében, hogy minden szélső kis kockát a megfelelő pozícióba helyezz. Ha a megfelelő pozícióba kerülnek, akkor átkerülnek az utolsó sávba, innen pedig már csak ismételni kell az algoritmust, hogy a megfelelő pozícióban a középső sávba kerüljenek.
 
#* Most az alsó nézetból így kell, hogy kinézzen a Rubik kockád: [[Fájl:Masodik_sav_kesz.png]]
 
=== Utolsó sáv ===
 
# Cseréld fel a sarkokat! Ennél a lépésnél az a cél, hogy az utolsó sáv sarkai a megfelelő helyre kerüljenek attól függetlenül, hogy merre fordulnak.
 
#* Keresd meg azt a két szomszédos sarkat, amelyekben olyan szín van közös, ami a másik két saroknál nincs (a mi esetünkben a narancssárga).
 
#* Forgasd a felső sávot addig, amíg ez a két sarok a megfelelő színű oldalra kerül szemben veled. Például, ha a két szomszédos sarok mindegyike tartalmaz pirosat, akkor a felső sávot forgasd addig, míg ez a két sarok a kocka piros oldalára nem kerül. Ne feledd, hogy a másik oldalon, a felső sáv másik két sarka szintén azt a színt tartalmazza majd, mint a hátsó oldal (a példánkban ez a narancssárga). [[Fájl:Piros_narancs.png]]
 
#* Nézd meg, hogy az a két sarok, amelyik az elülső oldalon van, a megfelelő pozícióban vannak-e, és cseréld fel őket, ha szükséges. A mi példánkban a jobb oldal zöld, a bal oldal pedig kék. Ezért a az elülső jobb oldali sarok tartalmaz zöldet, míg az elülső bal oldali sarok kéket. Ha mégsem, akkor az alábbi algoritmust követve cseréld fel őket: [[Fájl:1es2escsere.png]]
 
#* Tégy ugyanígy a hátsó két sarokkal. Forgasd a kockát úgy körbe, hogy a narancsos oldal legyen feléd, és ha szükséges, cseréld fel a két sarkot.
 
#* Alternatívaként, ha látod, hogy mind az elülső, mind a hátulsó sarkok fel vannak cserélődve, egy algoritmussal felcserélheted őket: [[Fájl:Mindent_cserel_Rubik.png]]
 
# Helyezd a megfelelő irányba a sarkokat! Keresd meg az összes, a felső oldal színét tartalmazó sarkot (esetünkben sárgát)! Majd ezeket helyezd a megfelelő helyre: [[Fájl:Sarga_sarkok.png]]
 
Az algoritmus szerint 3 sarkot önmagába forgat át egyszer (oldalról a tetejére). A kék nyilak azt mutatják, hogy melyik 3 sarkot kell forgatni és melyik irányba (óramutató járásával megegyező irány). Ha a sárga lapocskák úgy helyezkednek el a kockán, mint a képen a pálcikák,  akkor az algoritust egyszer kell alkalmazni, s ez esetben ezt az eredményt kapjuk: [[Fájl:Sargak_helyre.png]] Az is jó, ha a szimmetrikus algoritmust alkalmazod (a piros nyilak az óramutató járásával ellentétes irányt szemléltetnek: [[Fájl:Masik_opcio.png]] (Ne feledd, ha kétszer csinálod meg ezeket az algoritmusokat, az egyenértékű a másikkal.) Néhány esetben az algoritmust egynél többször kell végrehajtani:[[Fájl:Sok.png]]
 
# Cseréld fel a széleket! Ehhez a lépéshez csupán egyetlen algoritmusra lesz szükség. Ellenőrizd, hogy van-e már olyan szélső kis kocka, amelyik már a helyén van (az, hogy helyes állásban, ezen a ponton nem számít).
 
#* Ha az összes szélső kis kocka a helyén van, akkor ezt a lépést ki lehet hagyni.
 
#* Ha csak egy szélső kis kocka van a helyén, használd az alábbi algoritmust: [[Fájl:4a.png]] vagy ennek a szimmetrikus verziója: [[Fájl:4b.png]] (Ne feledd, ha kétszer csinálod meg ezeket az algoritmusokat, az egyenértékű a másikkal.)
 
#* Ha egyik szélső kis kocka sincs a helyén, a fenti két algoritmus egyikét csináld meg az egyik oldalról. Ezt követően már az egyik szélső kis kocka a helyén van, így lehet innen folytatni.
 
# Forgasd be a megfelelő irányba a széleket! Két algoritmust kell ehhez tudni: [[Fájl:Utolso.png]]
 
#*Ha mind a négy szélső kis kocka el van fordulva, bármelyik oldalról kezd el a H mintát, majd még egyszer.
 
# Gratulálunk, megoldottad!
 
  
 
== Tippek ==
 
== Tippek ==
62. sor: 11. sor:
 
* Rubik kocka
 
* Rubik kocka
 
* türelem
 
* türelem
* és egy boxzsák amit üthetsz ha felhúztad magad
+
* és egy box zsák amit üthetsz ha felhúztad magad, és, hogy odaképzelhesdd azt a faszt aki ezt írta!
  
 
== Figyelmeztetések ==
 
== Figyelmeztetések ==
71. sor: 20. sor:
  
 
* [http://www.wikihow.com/Solve-a-Rubik%27s-Cube-%28Easy-Move-Notation%29#Notations How to solve a Rubik's cube?]
 
* [http://www.wikihow.com/Solve-a-Rubik%27s-Cube-%28Easy-Move-Notation%29#Notations How to solve a Rubik's cube?]
 
[[Kategória:Játék]]
 

Vedd figyelembe, hogy a Hogyankell.hu wikin végzett összes módosítást szerkeszthetik, módosíthatják vagy eltávolíthatják más szerkesztők. Ha nem akarod, hogy az írásodat módosítsák, akkor ne küldd be.
Azt is megígéred, hogy ezt magadtól írtad, vagy egy közkincsből vagy más szabad forrásból másoltad (lásd a(z) Hogyankell.hu:Szerzői jogok lapot a részletekért). NE KÜLDJ BE JOGVÉDETT MUNKÁT ENGEDÉLY NÉLKÜL!

Kategóriák kiválasztása:

A lap szerkesztéséhez kérlek válaszolj az alábbi kérdésre (további információk):

Mégse Szerkesztési segítség (új ablakban nyílik meg)