Hajókirándulás motorcsónak jogosítvány nélkül: Hogyan működik

Innen: Hogyankell.hu

A lap korábbi változatát látod, amilyen Hogyankell (vitalap | szerkesztései) 2022. június 25., 10:19-kor történt szerkesztése után volt. (Új oldal, tartalma: „== Hajókirándulás motorcsónak jogosítvány nélkül: Hogyan működik? == A hajózás és csónakázás sokak álma, azonban motorcsónak jogosítvány nélkül i…”)
(eltér) ← Régebbi változat | Aktuális változat (eltér) | Újabb változat→ (eltér)

Hajókirándulás motorcsónak jogosítvány nélkül: Hogyan működik?

A hajózás és csónakázás sokak álma, azonban motorcsónak jogosítvány nélkül is lehetséges a hajókirándulás. Ehhez akár egy barátunk invitálása, akár egy menetrendszerinti járat, vagy turisták által közkedvelt csónakázás is remek megoldás. A hajókormány közelébe kerülés viszont eddig csak álom volt - pedig nincs is annál felszabadítóbb, mint szelni a hullámokat!

A csónakázás előnyei nyaralás alatt

Ha csónakázni szeretnénk, akkor számtalan előnyre tehetünk szert. A családi csónakázás összehozza a családot, hiszen izgalmakkal teli kikapcsolódásban és programokban lehet részünk. A különböző vízi élőlények csodálata, megismerése kicsiknek és nagyoknak is újdonság lehet. Olyan helyekre is eljuthatunk, ahol még sosem jártunk, főleg, ha külföldön nyaralunk. Apró szigeteket, azok élővilágát ismerhetjük meg, miközben gyönyörű tájakra juthatunk el. Nem beszélve arról, ha napoznánk is a csónakázás alatt, egy hajókirándulás közben - a fényvédelemre azonban fokozottan ügyeljünk ekkor is!

Milyen hajókat lehet jogosítvány nélkül vezetni?

A motorcsónak jogosítvány, más néven a hajóvezetői engedély kiváltása a hajóiskolákban lehetséges. A Nemzeti Közlekedési Hatóság alá tartozik az engedély megadása, és az általuk jóváhagyott tartalmat fogadják el, ezt tanítják a hajósiskolák. Általában 120.000-200.000 forint közötti összeggel számolhatunk a motorcsónak jogosítvány megszerzése esetén. Ezen felül pedig ugyanúgy orvosi vizsgálattal is kell számolnunk, mint bármely más jogosítvány megszerzésénél, és okmány kiállítási díj is terhel.

2022 januártól azonban módosították annak a követelményeit és szabályait, hogy kik és milyen jellegű, nagyságú hajót vezethetnek. Elektromos, 20 lóerős (14,7 kW-os) és 7 méteres csónakot vezethetünk jogosítvány és hajóvezetői engedély nélkül. Ezek a csónakok 40-50 km/órával is képesek közlekedni, ezért óvatosnak kell lenni velük! Emellett kötelező a 14. életév betöltése, úszni tudás és a 57/2011. (XI. 22.) NFM rendelettel közzétett Hajózási Szabályzat rendelkezéseinek ismerete, valamint ismeri az igénybe vett vízterület sajátosságait. Ha viszont több személy is van a csónakban, akkor csak 16. évet betöltött személy vezetheti a hajót, gépi meghajtású csónak esetén pedig legalább 17. évet kell betölteni. A legnagyobb előnye annak, hogy hajóvizsga nélkül is vezethetünk hajót, mert így nem kell 5 évente megújítani a vizsgát (hiszen annak is lejár az érvényessége, mint bármilyen más jogosítványnak), sem a hajót lajstromba vételezni. Ha tehát igazi vízi élményre vágyunk, válasszunk egy motorcsónakot a Boataround motorcsónakjai közül!

Az engedély nélküli csónakázás szabályai

Az igaz, hogy az ilyen kisebb hajókat lehet jogosítvány nélkül vezetni, de a hajózási ismeretekkel kötelező tisztában lenni. A vízi közlekedésnek ugyanúgy van egy saját KRESZ szabályzata, mint a közúti közelekedésnek, amelyet érdemes elsajátítani, mielőtt belevágunk a vezetésbe, hajókirándulásba.

A legfontosabb tudnivalók, hogy az engedély nélküli csónakázás esetén a partot legfeljebb 1,5 kilométerrel hagyhatjuk el, ennél távolabb nem mehetünk. Elsőfokú viharjelzés esetén 500 méter a maximális távolság a parttól számítva, másodfokú viharjelzés esetén pedig nem hagyhatjuk el a kikötőt. Életveszélyes lehet ezekben az esetekben a hajókirándulás, így inkább válasszunk másik programot.

• Kötelező az alábbiaknak lennie a csónakban:
  • Mentőmellény
  • Evező
  • Horgony
  • Legalább 10 fm kötél vagy lánc
  • Vízmerő eszköz
  • Fehér kézi villamos jelzőlámpa
  • A csónak üzemben tartójának nevét és lakcímét (telephelyét) tartalmazó, a csónaktesten tartósan rögzített tábla.
  • Megfelelő tűzoltó készülék

Különösen fontos, hogy vízbetörés esetén folyamatosan, de hirtelen mozdulat nélkül távolítsuk el a hajóból a vizet. Ha pedig csónakázás közben tör ki a vihar, akkor haladéktalanul a legközelebbi kikötőben kell kikötni, függetlenül attól, hogy az az úticélunk-e vagy sem.

A motorcsónakázás és hajókirándulás gyönyörű látvánnyal, élménnyel gazdagíthat minket, viszont kötelező betartani a hajóközlekedés szabályait. Nagy előnnyel járhat a motorcsónak jogosítvány nélküli hajókirándulás, de mindig a biztonságot tartsuk szem előtt!