Főmenü megnyitása

Hogyankell.hu β

Módosítások

Dönteni a mobiloldal és a reszponzív webdesign között

6 976 bájt hozzáadva, 2013. október 16., 15:23
Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell dönteni a mobiloldal és a reszponzív webdesign között? == A mobilos jelenlét ma már szinte elengedhetetlen a vállalatok számára, hiszen egyre elt…”
== Hogyan kell dönteni a mobiloldal és a reszponzív webdesign között? ==

A mobilos jelenlét ma már szinte elengedhetetlen a vállalatok számára, hiszen egyre elterjedtebbek hazánkban az okostelefonok (2012 év végére 2,9 millió db) és tabletek (150 ezer db). A cégeknek ugyanakkor nem elég eldönteniük, hogy lesz mobileszközről elérhető oldaluk, de azt is meg kell fontolniuk, hogy önálló mobiloldalt hozzanak létre saját URL-lel (m.pelda.hu vagy pelda.mobi) és külön tartalommal, vagy meglévő honlapjukat tegyék reszponzívvá. Utóbbi esetében egyetlen honlapja lesz a vállalatnak, de annak megjelenítése rugalmasan alkalmazkodik a kijelzőkhöz, így PC-n, tableten és okostelefonon stb. egyaránt jól jelenik meg. Mindkét megoldásnak megvannak a maga előnyei és hátrányai.

== Lépések ==
# '''Határozzuk meg a céljainkat és célcsoportunkat!''' A döntés előkészítéséhez fontos, hogy kik nézik mobileszközökről az oldalunkat, és ők jellemzően milyen tevékenységet folytatnak azon. Ebben segíthet, ha a meglévő honlapunk elérhető webstatisztikáit kielemezzük (a Google Analytics például nagyon jó adatokat biztosít). Ezen kívül a vállalat céljait is meg kell határozni: teljes körű funkcionalitást szeretnénk biztosítani a mobiloldalon, vagy elég, ha például elsősorban a vásárlást támogatja majd, és csupán az ehhez szükséges információkat tennénk ki az oldalra.
# '''Vizsgáljuk meg jelenlegi oldalunkat!''' Ha a vállalati website nagyon összetett és rengeteg információ van rajta, akkor valószínűleg a responsive weboldal nem lesz jó megoldás, hiszen a mobilon sokkal letisztultabb jelenlétre van szükség. Az pedig nem a jó irány, hogy az asztali, PC-ről, laptopról elérhető verziót „butítjuk le”.
# '''Határozzuk meg az erőforrásokat!''' A büdzsé mellett az is fontos, hogy mennyi energiát tudunk beletenni az oldal létrehozásába és menedzselésébe. A külön mobiloldal és a reszponzív oldal létrehozása egyaránt munkaigényes, de míg a reszponzív honlap esetében elegendő egy oldalt karbantartani, addig a külön mobilsite-nál dupla munkát jelent az új tartalmak felvitele, az adatok frissítése stb.
# '''Tekintsük át az egyes megoldások előnyeit és hátrányait!'''
## A reszponzív webdesign előnyei:
### Elég egy oldalt létrehozni és karbantartani, ami jelentősen megkönnyíti a dolgunkat.
### Egy URL tartozik a weboldalhoz, így a felhasználóknak könnyebb rátalálni.
### Keresőoptimalizálási szempontból is jó, ugyanis a Google könnyebben be tudja indexelni, ráadásul duplikált tartalom sincs (a többszörös tartalmat a Google bünteti).
### Alacsony a betöltődési idő, hiszen nincs átirányítás az asztali és mobiloldal között, a látogató mindig a megfelelő verziót látja.
### Sok responsive template van a különböző tartalomkezelő rendszerekhez (pl. Wordpresshez, Drupalhoz stb.).
## A reszponzív webdesign hátrányai:
### Mivel egyetlen oldalt hozunk létre, előfordulhat, hogy kompromisszumokat kell kötnünk. Mobileszközökön ugyanis nem jó, ha túl hosszú tartalmaink vannak, vagy pl. le kell mondanunk a flashről stb.
### Ha sok a tartalom, az lassítja a betöltődést (ezzel szemben egy külön mobiloldal esetében jellemzően kevesebb, kifejezetten mobilra szánt tartalmat töltenénk fel).
### Nem könnyű mindent úgy kialakítani, hogy minden kijelzőn egyaránt jól jelenjen meg. Ezért összetettebb oldalak esetében nem célszerű ezt a megoldást választani.
### A keresőoptimalizálást nehezíti, hogy a „mobilos” kulcsszavakra is optimalizálni kell (mobilon jellemzően rövidebb, kevesebb szóból álló kifejezésekre keresünk rá).
### Nem lehet kihasználni a csak mobileszközökön elérhető lehetőségeket, így pl. a GPS-t vagy a kamerát.
## A külön mobiloldal előnyei:
### A tartalmakat és dizájnt kifejezetten a mobileszközökhöz igazíthatjuk.
### A keresőoptimalizálást megkönnyíti, hogy külön oldalt kell mobilra optimalizálni.
### Mobilos keresés esetén nagyobb az esélye, hogy egy mobiloldal előre kerül az organikus találatok között.
### A mobileszközök nyújtotta lehetőségeket is kihasználhatjuk (pl. a GPS segítségével ajánlhatjuk a legközelebbi boltunkat).
## A külön mobiloldal hátrányai:
### Több időt és energiát igényel a két külön honlap létrehozása és frissítése.
### A keresőoptimalizálás is több erőforrást köt le, hiszen két külön oldalról van szó.
### Előfordulhatnak duplikált tartalmak, amit a Google büntet.
### Az asztali verzióról a mobiloldalra történő átirányítás lassíthatja az oldal betöltődését.
# '''Hozzunk döntést!''' Ha ezeket a szempontokat mind végigvettük, már könnyebben választhatunk a két megoldás közül. Néhány ökölszabály:
## Az összetett, bonyolult oldalak esetében érdemes külön mobiloldalt létrehozni mobilra optimalizált tartalmakkal.
## Keresőoptimalizálási szempontból jobban működik a reszponzív oldal.
## Ha csak egyetlen jól elkülöníthető funkciót szeretnénk a mobilos verzióban használni, érdemes alkalmazásban is gondolkodni (azonban itt érdemes figyelembe venni, hogy az appot minden platformra külön le kell fejleszteni).
## A felhasználói élményt nagyban segíti, ha a mobilos lehetőségeket kihasználjuk, ezt a külön mobiloldal esetében tudjuk igazán jól megvalósítani.

== Tippek ==
* Alaposan gondoljuk át, hogy milyen legyen a mobilos megjelenése vállalatunknak, hiszen ez (jó esetben) hosszú távra szól!
* Nézzünk meg néhány mintát a neten, az segítheti a döntést! Responsive template-eket is érdemes nézegetni.

== Figyelmeztetések ==
* A mobiloldalakat érdemes minden platformon (iOS, Android stb.) tesztelni.
* A hibák kiszűrésére, a tesztelésre áldozzunk időt és energiát, különben könnyen lehet, hogy egy használhatatlan mobiloldalunk lesz. Ehhez érdemes olyan átlagos felhasználókat is bevonni, akik nem vettek részt a fejlesztésben, és nem ismerik az oldalunkat.

== Amire szükséged lehet ==
* Honlap
* Grafikus és webfejlesztő
* Sok idő és energia
* Esetleg website template

== Felhasznált források, kapcsolódó webcímek ==
* Saját szakmai tapasztalatok
* [http://www.sakkom.hu/mobil-marketing-kategoria SAKKOM blog]
* [http://www.sakkom.hu/blog/2013/10/16/mobiloptimalizalas-reszponziv-webdesign-vagy-mobiloldal SAKKOM blog: Mobiloptimalizálás: reszponzív webdesign vagy mobiloldal?]
* [http://www.wordstream.com/blog/ws/2013/08/28/mobile-websites?goback=%2Egde_3097769_member_269308433#%21 Creating Mobile Websites: Prepare Your Business for the Mobile Takeover]
* [http://mashable.com/2013/08/06/responsive-vs-native-app/ Should you build a responsive site or a native mobile app?]

[[Kategória:Mobil]]
[[Kategória:Üzlet-jog]]
532
szerkesztés