Céges arculatot váltani

Innen: Hogyankell.hu

A lap korábbi változatát látod, amilyen BoglarkaS (vitalap | szerkesztései) 2014. augusztus 25., 12:30-kor történt szerkesztése után volt.
(eltér) ← Régebbi változat | Aktuális változat (eltér) | Újabb változat→ (eltér)

[szerkesztés] Hogyan kell céges arculatot váltani?

Arculatvaltas.jpg

Az arculat az, ami először eszébe jut az embereknek egy vállalatról, ami kifejezi és leírja az egész cég jellegét, működését és küldetését. Bár gyakorlatilag ide tartozik a cég külső és belső kommunikációja valamint magatartási kódexe is, szűkebb értelemben sokszor csak azokat a dizájnelemeket értik e fogalom alatt, amelyeket a vállalat saját identitása kifejezésére használ (pl. logó, vállalati színek, betűtípus). Az alábbiakban lépésről lépésre átvesszük a céges arculatváltás során szükséges teendőket.

[szerkesztés] Lépések

  1. Szükség van egyáltalán az arculatváltásra? Szinte minden működő vállalatnak van valamilyen kialakult arculata, amelynek megváltoztatása komoly idő- és pénzbeli ráfordítással járhat. Bár a legnagyobb vállalatok is felülvizsgálják és módosítják időnként az arculatukat, csak akkor érdemes belekezdenünk a folyamatba, ha a váltás valóban indokolt, például az alábbi esetekben:
    • Cégnév változása (fúzió, felvásárlás, szétválás stb.)
    • Új vezetőség kinevezése
    • Új piacra lépés
    • Új termék, szolgáltatás bevezetése
    • A régi arculat idejétmúlt, már nem fejezi ki a vállalat értékeit, céljait.
  2. Kutassunk! Mielőtt belekezdünk az új arculat kialakításába, fontos tudnunk, hogy milyen irányba induljunk. Az alábbi kérdésekre érdemes mindenképpen választ keresni:
    • Mi az a vállalat történetéből, múltjából, amit az arculati elemek szintjén is szeretnénk megőrizni? Min kell mindenképpen változtatni?
    • Mit gondolnak a cégről, arculati elemeiről a munkatársak, külső partnerek, a vállalatot még nem alaposabban ismerő személyek?
    • Milyen üzeneteket, arculati elemeket használnak a konkurensek? Ehhez képest a vállalatunk hogyan szeretné magát pozícionálni?
    • Melyek azok az új célok, értékek, üzenetek, amelyek az új arculatnak ki kell fejeznie?
  3. Állítsunk össze profi csapatot! Kérjünk fel tapasztalt szövegírókat és grafikusokat a vállalat új arculatának elkészítésére, emellett delegáljunk a vállalattól is egy olyan munkatársat, aki az arculattal kapcsolatos kérdésekben – belső egyeztetés után – döntéseket hozhat, valamint koordinálja a munkát.
  4. Adjunk részletes briefet! Tisztázzuk le az eredeti tervekből és a kutatás eredményeiből összeállt koncepciót, az új arculattal kapcsolatos elvárásainkat. Minél részletesebben meg tudjuk fogalmazni, hogy mit szeretnénk, annál jobb.
  5. Fussunk több kört! Mind a grafikusoktól, mind a szövegíróktól kérjünk több ötletet az új arculatra. Az első körben azonban még ne hozzunk végleges döntést: válogassuk ki a legjobban tetsző szlogeneket, logókat, és határozzuk meg, hogy melyik miért tetszik (pl. az egyik logónak a színvilága, míg a másiknak a betűtípusa áll hozzánk közelebb). A képi elemeket küldjük át a szövegíróknak és fordítva, hogy mindenki lásson minden tervet. Így a második vagy harmadik körben már valószínűleg az elképzeléseinkhez nagyon közel álló változatokat kapunk.
  6. Válasszuk ki a fő elemeket! A teljes arculat megújítása előtt döntsünk a legfőbb elemekről: a logóról, az új vállalati színekről, betűtípusról, szlogenről. Ha van rá lehetőségünk, a kapott ötletek közül a legjobbakat érdemes letesztelni, megkérdezni róla az alkalmazottak véleményét vagy a potenciális partnerek, vásárlók körében fókuszcsoportos vizsgálatot végezni.
  7. Készítsünk útmutatót! Ha végleges döntést hoztunk, a fő arculati elemekből kiindulva meghatározhatjuk a vállalat teljes imázsára vonatkozó új előírásokat. Ezt érdemes minél átfogóbb módon, tág perspektívában gondolkodva megtenni, hiszen az új arculat sokféle felületen (online és nyomatott anyagokon, névjegykártyán és óriásplakáton, munkaruhán és cégtáblán) megjelenhet. Rögzítsük a használni kívánt színek pontos kódjait, a fontok szedését (pl. betűvastagság, dőlésszög), az arculati elemek méretarányait. Foglaljuk össze egy arculati kézikönyvben, hogy melyek azok a szabályok, amelyek mentén egy új kommunikációs anyagnak el kell készülnie.
  8. Fogjunk hozzá a gyártáshoz! Az arculati kézikönyv alapján készíttessük el az új dizájnnak megfelelő vállalati anyagok tervét, majd rendeljük meg az elkészítésüket. Határozzunk meg egy határidőt, ameddig mindennek el kell készülnie. Az arculatváltás általában az alábbiakat érinti:
    • Papír alapú céges anyagok:
      • Névjegykártyák
      • Levélpapírok
      • Borítékok
      • Címkék
      • Szórólapok
      • Prospektusok
      • Termékkatalógusok stb.
    • Elektronikus anyagok:
      • E-mail aláírások, fejlécek
      • Céges prezentációk, dokumentumok elemei
      • Vállalati honlap, kisebb microsite-ok
      • A vállalathoz kapcsolódó közösségi oldalak
    • Egyéb anyagok
      • Hivatalos pecsétek, bélyegző stb.
      • Cégtáblák, útbaigazító feliratok
      • Emblémázott szóróanyagok (pl. tollak, bögrék)
      • Vállalati ruházat (pl. egyenruha, kitűző, feliratozott sapka, sál)
      • Céges járműveken elhelyezett feliratok
  9. Jöhet a fordulónap! Amit lehet (pl. névjegykártyák, szóróanyagok) készíttessünk el és osszunk ki az arculatváltás előtt néhány nappal, hogy mindenkihez biztosan eljusson a megfelelő anyag. Ha megújul a honlap is, az érintett kollégáknak mutassuk be a változásokat. Nyomatékosan hívjuk fel minden munkatárs figyelmét, hogy mikor van az átállás, mikor kell az új elemekkel ellátott eszközöket használniuk. A régi arculati elemeket hordozó tárgyakat, eszközöket a fordulónap után gyűjtsük be és archiváljuk, hogy többé ne legyenek hozzáférhetők illetéktelenek számára.

[szerkesztés] Tippek

Arculatvaltas-pelda.jpg
  • Tanulj a legjobbaktól! Az internetes oldalakon számos összeállítást találhatunk arról, hogyan változtak a legnagyobb márkák logói az elmúlt évtizedekben. Érdemes megfigyelni, hogy egy-egy módosítással milyen hatást értek el, emellett akár „divatirányzatokat” is felfedezhetünk (pl. egyszerűsödés, térhatás bevezetése, színezés stb.).
  • A kevesebb néha több! A legtöbb esetben a vállalatoknál nem teljes arculatváltásra, hanem inkább arculatfrissítésre van szükség. A betűtípus megváltoztatásával, a kép elemek arányának vagy elhelyezésének módosításával például már önmagában is jelentős változást érhetünk el.

[szerkesztés] Amire szükséged lehet

  • Idő a körültekintő tervezéshez és a gondos kivitelezéshez
  • Megfelelő anyagi és emberi erőforrások
  • Tudatosság az arculatváltással kapcsolatban
  • Elszántság a folyamat véghezviteléhez

[szerkesztés] Figyelmeztetések

  • Az arculatváltás mind a vállalat vezetősége, mind az alkalmazottak részéről ellenállást válthat ki, hiszen idő- és energiaigényes folyamatról van szó. Érdemes a belső kommunikáció során jó előre hangsúlyozni, hogy miért van erre szükség, milyen előnyöket várunk stb. Az érintettek bevonásával (például ha a munkavállalók körében is megszavaztatjuk a logóterveket) csökkenthetők az ellenérzések.
  • Ha nagy mértékben változtatjuk meg az arculatot, vagy nem készítünk hatástanulmányt és a megjelenés fontos elemén változtatunk, a cég ügyfelei vagy vásárlói körében visszatetszést kelthet a változás, esetleg azt kockáztatjuk, hogy nehezebben azonosítják majd a vállalatot.

[szerkesztés] Források, hivatkozások

Az oldal szerzői

BoglarkaS, JViki