„Cikkek:Hogyan fejleszti a TSMT torna a gyermekedet” változatai közötti eltérés

Innen: Hogyankell.hu

a („Cikkek:Hogyan fejleszti a TSMT torna a gyermekedet” levédve ([Szerkesztés=csak adminisztrátoroknak engedélyezett] (határozatlan) [Átnevezés=csak adminisztrátoroknak engedélyezett] (határozatlan)))
 
(Nincs különbség)

A lap jelenlegi, 2022. április 27., 14:31-kori változata


Hogyan fejleszti a TSMT torna a gyermekedet?

Https- www.jatekliget.hu - 2022 április - Cikk2.jpeg

A TSMT, azaz a Tervezett SzenzoMotoros Tréning egy szakember által megtervezett gyakorlatsor, amely végrehajtásával a gyermek érzékszervi és mozgásszervi eltérései fejleszthetők. A várandósság ideje alatt vagy a szülés közben fellépő komplikációk befolyásolhatják az idegrendszer megfelelő működését, ami bizonyos mozgások, tevékenységek elmaradásával vagy “nehéz természetben” mutatkoznak meg.

Dr. Lakatos Katalin mozgásterapeuta fejlesztette ki a módszert, ami a központi idegrendszer működésére hat, így a gyermek képes lesz a lemaradását behozni.

Milyen esetekben érdemes felkeresni egy TSMT szakembert?

- Ha a gyermeknél késik vagy teljesen kimarad a kúszás / mászás

- Ha mozgása nem olyan rendezett, mint a korabeli társaié

- Egyensúlyzavar fennállásakor

- Ha egyszerre csak egy dologra tud figyelni

- Késői beszédfejlődés

- Alvási problémák

- Magatartási, beilleszkedési zavar

- Bizonytalan iskolaérettség esetén

Az első, személyes felmérés alkalmával 5 területet vizsgálnak, melyek a következők:

1. Központi idegrendszer fejlettsége

2. Mozgáskoordináció

3. Testtudat és dominancia, azaz oldaliság (hogy a jobb vagy a bal keze és lába a hangsúlyosabb)

4. Érintési ingerek

5. Ritmus

Az eredményeket minden témakörre vonatkozóan százalékosan értékeli a szakember. Amennyiben az ötből háromnál 50 vagy annál kevesebb százalék az elért eredmény, illetve egy-másfél évvel le van maradva a gyermek a társaitól, akkor mindenképpen érdemes felkeresni egy terapeutát.

Hogyan fejleszti a mozgás a központi idegrendszert?

Közel ezer gyakorlatból állítja össze a terapeuta az egyéni feladatsort. Egy feladat több érzékszervre is hatással van: egyensúlyozás, önérzékelés, tapintás, így különböző területeket érintve van a központi idegrendszer bekapcsolva a folyamatba. A gyakorlatok fejlesztik az egyensúlyt, az egy időben egyszerre több dologra való koncentrációt. Általában szükséges néhány eszköz beszerzése: gimnasztikai labda, gördeszka, mini trambulin, billenőrács, forgófotel.

A Játékligetnél tornához szükséges fejlesztőeszközök széles palettája várja a vásárlókat, érdemes körülnézni a kínálatban.

Egyénileg vagy csoportosan

A tornára lehet csoportosan vagy egyénileg is jelentkezni, ami hetente 45 perc fix elfoglaltságot jelent. Ezek általában kiscsoportban történnek, viszont a szakembertől megkapott feladatsor alapján javasolt otthon is legalább még egyszer rászánni az időt, és elvégezni a gyakorlatokat. Annál hamarabb lesz látható eredménye a fejlődésnek. Ahogy érik a gyermek idegrendszere, úgy kap egyre nehezebb / újabb feladatokat. A mozgásokat gyakran dalok vagy mozgások kísérik, amik nemcsak játékosabbá teszik a tornát, hanem fontos szerepe van az iskolában szükséges részképességek fejlesztésében is. Így nem fog nehézséget okozni a tollbamondás vagy írás, olvasás elsajátítása.

A pozitív visszajelzés, a szülővel való együttműködés és közös munka még a kapcsolat elmélyítésében is sokat segíthet.