Címet adni

Innen: Hogyankell.hu

A lap korábbi változatát látod, amilyen JViki (vitalap | szerkesztései) 2012. december 11., 09:43-kor történt szerkesztése után volt. (Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell címet adni? == right Bármilyen szövegről, kép- vagy hanganyagról van szó, sokak szerint a legnehezebb pillanat az, amikor cí…”)
(eltér) ← Régebbi változat | Aktuális változat (eltér) | Újabb változat→ (eltér)

Hogyan kell címet adni?

Cimadas.jpg

Bármilyen szövegről, kép- vagy hanganyagról van szó, sokak szerint a legnehezebb pillanat az, amikor címet kell adni a kész műnek. Ez természetesen nagyban függ attól, hogy milyen céllal, milyen közönségnek készül az anyag, de az alábbi tanácsok segíthetnek jobbá tenni a címet.

Lépések

  1. Foglald össze a lényeget! A jó címből mindig lehet következtetni arra, hogy mi következik utána – milyen stílusú lesz a film, vagy mi szerepel majd a fogalmazásban. Ezért akkor érdemes címet adni, ha már tudod, mit akarsz elmondani. Ha sokkal korábban kell megadnod a címet, minthogy elkészítenéd magát az anyagot (jellemzően ez a helyzet a szakdolgozatoknál), akkor is próbáld megragadni a lényeget, és ezt leírni pár szóval (például: Karinthy korai műveinek elemzése). Lehet, hogy így még nem lesz frappáns a cím, de biztosan nem okoz majd csalódást.
  2. Legyél figyelemfelkeltő! Általában nem csak az összefoglalás, hanem a figyelemfelkeltés is a cím feladata – gondolj arra, hogy amikor a hírportálok címlapját böngészed, te is általában a címeket olvasod el. Ezért próbálj olyan címet adni, amit sokan érdekesnek találnak – ehhez jó, ha kiemelsz valamilyen izgalmas eseményt vagy furcsa, szokatlan dolgot (miközben nem térsz el túlságosan a tárgytól). Nem baj, ha kicsit hatásvadász vagy – inkább a címben túlozz egy kicsit, mint később a tényanyagban! Az „Érdekes kutyabemutató a falunapon” cím helyett például használd ezt: „Tacskó kapta el a csibészt”.
  3. Rövidíts! Egy jó cím maximum 5-6 szóból áll. Ha ennél hosszabb egy cím, gondold át, hogyan tudnád ugyanezt rövidebben mondani, feltétlenül szükség van-e minden szóra. Például azt, hogy „Húsevő növények gondozása és szaporítása a lakásban” mondhatod így is: „Húsevő növények a lakásban”.
  4. Csak magyarul! Ha nem egy szűk szakmai csoportnak vagy hozzáértőknek írsz, hanem nagyobb közönségnek, akkor próbálj olyan kifejezéseket használni, amit mindenki megért. Kerüld az idegen szavakat, a rövidítéseket, a szlenget, a szakmai kifejezéseket. Ha a „Warezolás miatt jegelték” helyett az a cím, hogy „Internetes kalózkodásért letöltendő börtön”, valószínűleg többen értik, miről szól a hír.
  5. Cselekvő, aktív módban! A címet az teszi igazán „élővé”, ha igét is írsz bele. A „Hatalmas tüntetés a minisztérium előtt” cím helyett ez a változat jobban átélhető: „Ezrek tiltakoznak az adóemelés ellen”. Kerüld a passzív szerkezeteket (példa: Megszavazták a földreformot – Indulhat a földosztás). Ha lehet, inkább jelen időt használj, a múlt idő távolinak tűnteti fel a cselekményt.
  6. Mellőzd az írásjeleket! Ha címként szolgáló mondatban vesszőt kell használni, az azt jelenti, hogy túl hosszú – próbáld meg rövidíteni! A mondatvégi írásjeleket is érdemes kerülni, vagyis ha lehet, ne használj felkiáltójelet (ez erőszakosságot, durvaságot sugall), és kérdőjelet se (a címben alkalmazott kérdés bizonytalanná teszi az egész anyag mondanivalóját).
  7. Óvatosan az idézettel! Verseknél gyakori, hogy egy-egy hangsúlyos vagy visszatérő sor válik címmé (pl. Kosztolányi Dezső: Azon az éjjel). Hivatalos vagy tudományos szövegben azonban az idézet használata egyáltalán nem jellemző, és hírekben is csak akkor használják, ha nagyon erős, nagyon fontos dologról van szó (pl. a miniszterelnök bejelenti, hogy „Nem lesz áremelés!”).
  8. Használj alcímet! Ha esetleg nem tudod néhány frappáns szóval kifejezni a mondanivalódat, inkább használj egy figyelemfelkeltő, rövid főcímet, és egy alcímet, amivel kiegészíted és megmagyarázod a főcím jelentését (például: Hol repül a kismadár? – Objektívek töréshibáinak szoftveres javítási lehetőségei tükörreflexes fényképezőgépekben).

Tippek

  • Tanulj az újságíróktól! Főleg az interneten nagy a hírversenynek nevezett jelenség: mivel az olvasók csak átfutják a hírportálok címlapját, és ha nem látnak érdekes címet, már tovább is kattintanak, a szerkesztők próbálják minél érdekesebb címekkel felkelteni az érdeklődésüket. Ha jó címeket akarsz írni, rendszeresen hasonlítsd össze, hogy egy-egy témáról hogyan számolnak be a legfontosabb portálok, milyen címeket adtak a cikkeknek – ebből nagyon sok trükköt lehetsz el.
  • Gyakorolj! Minél több anyagnak adsz címet, minél többször gondolkozol azon, hogy tudod a mondanivalódat tömören, mégis frappánsan megfogalmazni, annál könnyebben fog menni. Használj ki minden alkalmat – ha például blogot írsz, ne csak a dátummal különböztesd meg a bejegyzéseidet, hanem minden írásnak adj külön címet is.

Amire szükséged lehet

  • Jó szókincs
  • Egy kis kreativitás

Figyelmeztetések

  • Mint minden kreatív dolog esetén, a címek megítélésével kapcsolatban is sokat számít az egyéni ízlés. Ne sértődj meg, ha valaki azt mondja, ő más címet adott volna a munkádnak! Ha vannak objektív érvei, hallgasd meg – de lehet, hogy csak más az ízlésetek, amit el kell fogadni.

Források, hivatkozások

Az oldal szerzői

JViki