Az autógumi profilmélységét ellenőrizni szerkesztése
Innen: Hogyankell.hu
Figyelem: Nem vagy bejelentkezve. Ha szerkesztesz, az IP-címed nyilvánosan látható lesz a laptörténetben. Ha bejelentkezel vagy regisztrálsz, a szerkesztéseid a felhasználónevedhez lesznek társítva, egyéb hasznos dolgok mellett.
A szerkesztés visszavonható. Kérlek ellenőrizd alább a változásokat, hogy valóban ezt szeretnéd-e tenni, majd kattints a lap mentése gombra a visszavonás véglegesítéséhez.
Aktuális változat | A te változatod | ||
1. sor: | 1. sor: | ||
== Hogyan kell az autógumi profilmélységét ellenőrizni? == | == Hogyan kell az autógumi profilmélységét ellenőrizni? == | ||
− | + | A gumiabroncsra jogszabályban előírt minimális profilmélység 1,6 mm, de ha egy, a határértéket éppen csak teljesítő abronccsal vágunk neki a szezonnak, nagyot kockáztatunk. A gumi ugyanis már akár a szezon közepére „alá megy a jogszabálynak”, de általában véve igaz, hogy a nyári gumi akkor tudja ellátni feladatát, ha a profilmélység legalább 2,5-3 mm, téli gumi esetében ez az érték 4 mm. A profilmélység ellenőrzésére számos lehetőség és módszer adódik, az alábbiakban ezeket mutatjuk be. | |
== Lépések == | == Lépések == | ||
− | # | + | # Mélységmérő: Ha biztosra akarunk menni és pontosan szeretnénk tudni, hogy mekkora is az abroncsunk profilmélysége, akkor erre a mélységmérő használata a legmegfelelőbb megoldás. Egy ilyen eszközzel tizedmilliméter pontossággal tudjuk meghatározni a profil mélységét. |
− | # | + | # Kopásjelző (TWI): A kopásjelző (Tread Wear Indicator) az autógumi hosszanti barázdáiban, hornyaiban elhelyezett gumiblokk, melynek magassága 1,6 milliméter. A kopásjelző helyét a gyártók általában a TWI felirattal vagy egy kis háromszöggel jelölik. Annak érdekében, hogy az egyenetlen kopás is felismerhető legyen, egy gumiabroncson általában több „TWI-blokk” is megtalálható. Mit jelez a kopásjelző? Lényegében a kritikus cserét, ha ugyanis az abroncs futófelülete egy vonalba kerül ezekkel a gumiblokkokkal (vagy akár csak eggyel is), akkor a profilmélység elérte a jogszabályban előírt minimális 1,6 millimétert, az abroncsot azonnal cserélni kel. Itt hívnánk fel a figyelmet arra, hogy a kopásjelző és a futófelület ezt követően már együtt kopik, tehát a TWI valóban vészjelzőként szolgál, és azonnali cserét feltételez. |
− | #* | + | #* Kopásjelző számokkal: A gumigyártók folyamatosan fejlesztenek és ezek olyan apróságokban is megmutatkoznak, mint például a kopásjelző kivitelezése. A Nokian gumik esetében például a gumiban számok, egészen pontosan százalékos értékek láthatók, ezek eltűnésével és újabb számok „előkerülésével” követhető, hogy a gumi hány százalékos. Mindez arra is rávilágít, hogy ha kopásjelzőre hagyatkozunk, érdemes már a gumi vásárlása során érdeklődni, hogy hol, milyen formában érhető el az adott abroncson a TWI. Egyébként a „számos megoldás” annyiban jobb a hagyományos kopásjelzőnél, hogy segítségével pontosabb képet kapunk az abroncs futófelületének állapotáról. |
− | #* | + | #* Kopásjelző nyári gumik esetén: Ez a Contentinental gumiabroncsgyártó saját megoldása, melynél megtalálható a hagyományos kopásjelző – ez az 1,6 milliméteres profilmélység elérésére figyelmeztet, de ezen felül ezek az abroncsok egy másik, 3 mm-es kopásjelzőt is tartalmaznak. Ezt az extrát egy kis esőcsepp jelöli, s arra hívja fel a figyelmet, hogy a profilmélység elérte azt a szintet, ahol az abroncs vízelvezető képessége már jelentősen csökken. |
− | # | + | #* Profilmélység ellenőrzése pénzérmével: Látványos és egyszerű módja a profilmélység ellenőrzésének a pénzérmés módszer, bár ezt pontos mérésre semmiképpen nem javasolnánk. Ekkor egy pénzérmét helyezünk el a gumiabroncs hosszanti hornyában (lehetőség szerint több helyen), s a látottak alapján iránymutatást kaphatunk arra nézve, hogy eljött-e a csere ideje. |
+ | |||
+ | |||
== Tippek == | == Tippek == | ||
25. sor: | 27. sor: | ||
== Figyelmeztetések == | == Figyelmeztetések == | ||
− | * | + | * Egy abroncson belül mérjünk több helyen is. Ha az abroncs nem egyenletesen kopik, az a nem megfelelő futómű beállítására utalhat. Ebben a több helyütt elhelyezett kopásjelző is segít (lásd. még alább). |
− | * | + | * Egy garnitúra esetében mérjük meg mind a 4 abroncs profilmélységét. A meghajtott kerekeken általában nagyobb a terhelés, itt a kopás mértéke is nagyobb lesz. Ha minden mérés még jó értéket mutat, érdemes váltáskor a meghajtott és hajtás nélküli kerekek között megfelelően cserélni. |
== Kapcsolódó források, hivatkozások == | == Kapcsolódó források, hivatkozások == | ||
32. sor: | 34. sor: | ||
* [https://automax.hu/autogumi-hirek/hogyan-kell-gumiabroncs-profilmelyseget-ellenorizni/74 Hogyan kell gumiabroncs profilmélységet ellenőrizni? ] | * [https://automax.hu/autogumi-hirek/hogyan-kell-gumiabroncs-profilmelyseget-ellenorizni/74 Hogyan kell gumiabroncs profilmélységet ellenőrizni? ] | ||
* [https://automax.hu/autogumi-hirek/mikor-szamit-kopottnak-egy-nyari-gumi/65 Mikor számít kopottnak egy nyári gumi?] | * [https://automax.hu/autogumi-hirek/mikor-szamit-kopottnak-egy-nyari-gumi/65 Mikor számít kopottnak egy nyári gumi?] | ||
− | |||
− |