Az autógumi profilmélységét ellenőrizni szerkesztése

Innen: Hogyankell.hu

Figyelem: Nem vagy bejelentkezve. Ha szerkesztesz, az IP-címed nyilvánosan látható lesz a laptörténetben. Ha bejelentkezel vagy regisztrálsz, a szerkesztéseid a felhasználónevedhez lesznek társítva, egyéb hasznos dolgok mellett.

A szerkesztés visszavonható. Kérlek ellenőrizd alább a változásokat, hogy valóban ezt szeretnéd-e tenni, majd kattints a lap mentése gombra a visszavonás véglegesítéséhez.
Aktuális változat A te változatod
1. sor: 1. sor:
 
== Hogyan kell az autógumi profilmélységét ellenőrizni? ==
 
== Hogyan kell az autógumi profilmélységét ellenőrizni? ==
  
[[Fájl:100-forintos-gumi-profilmelyseg-meres.jpg|right|250px]]A gumiabroncsra jogszabályban előírt minimális profilmélység 1,6 mm, de ha egy, a határértéket éppen csak teljesítő abronccsal vágunk neki a szezonnak, nagyot kockáztatunk. A gumi ugyanis már akár a szezon közepére „alá megy a jogszabálynak”, de általában véve igaz, hogy a nyári gumi akkor tudja ellátni feladatát, ha a profilmélység legalább 2,5-3 mm, téli gumi esetében ez az érték 4 mm. A profilmélység ellenőrzésére számos lehetőség és módszer adódik, az alábbiakban ezeket mutatjuk be.
+
A gumiabroncsra jogszabályban előírt minimális profilmélység 1,6 mm, de ha egy, a határértéket éppen csak teljesítő abronccsal vágunk neki a szezonnak, nagyot kockáztatunk. A gumi ugyanis már akár a szezon közepére „alá megy a jogszabálynak”, de általában véve igaz, hogy a nyári gumi akkor tudja ellátni feladatát, ha a profilmélység legalább 2,5-3 mm, téli gumi esetében ez az érték 4 mm. A profilmélység ellenőrzésére számos lehetőség és módszer adódik, az alábbiakban ezeket mutatjuk be.
  
  
 
== Lépések ==
 
== Lépések ==
  
# '''Mélységmérő: Ha biztosra akarunk menni és pontosan szeretnénk tudni''', hogy mekkora is az abroncsunk profilmélysége, akkor erre a mélységmérő használata a legmegfelelőbb megoldás. Egy ilyen eszközzel tizedmilliméter pontossággal tudjuk meghatározni a profil mélységét.
+
# Mélységmérő: Ha biztosra akarunk menni és pontosan szeretnénk tudni, hogy mekkora is az abroncsunk profilmélysége, akkor erre a mélységmérő használata a legmegfelelőbb megoldás. Egy ilyen eszközzel tizedmilliméter pontossággal tudjuk meghatározni a profil mélységét.
# '''Kopásjelző (TWI): A kopásjelző (Tread Wear Indicator) az autógumi hosszanti barázdáiban, hornyaiban elhelyezett gumiblokk, melynek magassága 1,6 milliméter.''' A kopásjelző helyét a gyártók általában a TWI felirattal vagy egy kis háromszöggel jelölik. Annak érdekében, hogy az egyenetlen kopás is felismerhető legyen, egy gumiabroncson általában több „TWI-blokk” is megtalálható. Mit jelez a kopásjelző? Lényegében a kritikus cserét, ha ugyanis az abroncs futófelülete egy vonalba kerül ezekkel a gumiblokkokkal (vagy akár csak eggyel is), akkor a profilmélység elérte a jogszabályban előírt minimális 1,6 millimétert, az abroncsot azonnal cserélni kel. Itt hívnánk fel a figyelmet arra, hogy a kopásjelző és a futófelület ezt követően már együtt kopik, tehát a TWI valóban vészjelzőként szolgál, és azonnali cserét feltételez.
+
# Kopásjelző (TWI): A kopásjelző (Tread Wear Indicator) az autógumi hosszanti barázdáiban, hornyaiban elhelyezett gumiblokk, melynek magassága 1,6 milliméter. A kopásjelző helyét a gyártók általában a TWI felirattal vagy egy kis háromszöggel jelölik. Annak érdekében, hogy az egyenetlen kopás is felismerhető legyen, egy gumiabroncson általában több „TWI-blokk” is megtalálható. Mit jelez a kopásjelző? Lényegében a kritikus cserét, ha ugyanis az abroncs futófelülete egy vonalba kerül ezekkel a gumiblokkokkal (vagy akár csak eggyel is), akkor a profilmélység elérte a jogszabályban előírt minimális 1,6 millimétert, az abroncsot azonnal cserélni kel. Itt hívnánk fel a figyelmet arra, hogy a kopásjelző és a futófelület ezt követően már együtt kopik, tehát a TWI valóban vészjelzőként szolgál, és azonnali cserét feltételez.
#* '''Kopásjelző számokkal''': A gumigyártók folyamatosan fejlesztenek és ezek olyan apróságokban is megmutatkoznak, mint például a kopásjelző kivitelezése. A Nokian gumik esetében például a gumiban számok, egészen pontosan százalékos értékek láthatók, ezek eltűnésével és újabb számok „előkerülésével” követhető, hogy a gumi hány százalékos. Mindez arra is rávilágít, hogy ha kopásjelzőre hagyatkozunk, érdemes már a gumi vásárlása során érdeklődni, hogy hol, milyen formában érhető el az adott abroncson a TWI. Egyébként a „számos megoldás” annyiban jobb a hagyományos kopásjelzőnél, hogy segítségével pontosabb képet kapunk az abroncs futófelületének állapotáról.
+
#* Kopásjelző számokkal: A gumigyártók folyamatosan fejlesztenek és ezek olyan apróságokban is megmutatkoznak, mint például a kopásjelző kivitelezése. A Nokian gumik esetében például a gumiban számok, egészen pontosan százalékos értékek láthatók, ezek eltűnésével és újabb számok „előkerülésével” követhető, hogy a gumi hány százalékos. Mindez arra is rávilágít, hogy ha kopásjelzőre hagyatkozunk, érdemes már a gumi vásárlása során érdeklődni, hogy hol, milyen formában érhető el az adott abroncson a TWI. Egyébként a „számos megoldás” annyiban jobb a hagyományos kopásjelzőnél, hogy segítségével pontosabb képet kapunk az abroncs futófelületének állapotáról.
#* '''Kopásjelző nyári gumik esetén''': Ez a Contentinental gumiabroncsgyártó saját megoldása, melynél megtalálható a hagyományos kopásjelző – ez az 1,6 milliméteres profilmélység elérésére figyelmeztet, de ezen felül ezek az abroncsok egy másik, 3 mm-es kopásjelzőt is tartalmaznak. Ezt az extrát egy kis esőcsepp jelöli, s arra hívja fel a figyelmet, hogy a profilmélység elérte azt a szintet, ahol az abroncs vízelvezető képessége már jelentősen csökken.
+
#* Kopásjelző nyári gumik esetén: Ez a Contentinental gumiabroncsgyártó saját megoldása, melynél megtalálható a hagyományos kopásjelző – ez az 1,6 milliméteres profilmélység elérésére figyelmeztet, de ezen felül ezek az abroncsok egy másik, 3 mm-es kopásjelzőt is tartalmaznak. Ezt az extrát egy kis esőcsepp jelöli, s arra hívja fel a figyelmet, hogy a profilmélység elérte azt a szintet, ahol az abroncs vízelvezető képessége már jelentősen csökken.
#'''Profilmélység ellenőrzése pénzérmével: Látványos és egyszerű módja a profilmélység ellenőrzésének a pénzérmés módszer, bár ezt pontos mérésre semmiképpen nem javasolnánk.''' Ekkor egy pénzérmét helyezünk el a gumiabroncs hosszanti hornyában (lehetőség szerint több helyen), s a látottak alapján iránymutatást kaphatunk arra nézve, hogy eljött-e a csere ideje.
+
#* Profilmélység ellenőrzése pénzérmével: Látványos és egyszerű módja a profilmélység ellenőrzésének a pénzérmés módszer, bár ezt pontos mérésre semmiképpen nem javasolnánk. Ekkor egy pénzérmét helyezünk el a gumiabroncs hosszanti hornyában (lehetőség szerint több helyen), s a látottak alapján iránymutatást kaphatunk arra nézve, hogy eljött-e a csere ideje.
 +
 
 +
 
  
 
== Tippek ==
 
== Tippek ==
25. sor: 27. sor:
 
== Figyelmeztetések ==
 
== Figyelmeztetések ==
  
* '''Egy abroncson belül mérjünk több helyen is.''' Ha az abroncs nem egyenletesen kopik, az a nem megfelelő futómű beállítására utalhat. Ebben a több helyütt elhelyezett kopásjelző is segít (lásd. még alább).
+
* Egy abroncson belül mérjünk több helyen is. Ha az abroncs nem egyenletesen kopik, az a nem megfelelő futómű beállítására utalhat. Ebben a több helyütt elhelyezett kopásjelző is segít (lásd. még alább).
* '''Egy garnitúra esetében mérjük meg mind a 4 abroncs profilmélységét.''' A meghajtott kerekeken általában nagyobb a terhelés, itt a kopás mértéke is nagyobb lesz. Ha minden mérés még jó értéket mutat, érdemes váltáskor a meghajtott és hajtás nélküli kerekek között megfelelően cserélni.
+
* Egy garnitúra esetében mérjük meg mind a 4 abroncs profilmélységét. A meghajtott kerekeken általában nagyobb a terhelés, itt a kopás mértéke is nagyobb lesz. Ha minden mérés még jó értéket mutat, érdemes váltáskor a meghajtott és hajtás nélküli kerekek között megfelelően cserélni.
  
 
== Kapcsolódó források, hivatkozások ==
 
== Kapcsolódó források, hivatkozások ==
32. sor: 34. sor:
 
* [https://automax.hu/autogumi-hirek/hogyan-kell-gumiabroncs-profilmelyseget-ellenorizni/74 Hogyan kell gumiabroncs profilmélységet ellenőrizni? ]
 
* [https://automax.hu/autogumi-hirek/hogyan-kell-gumiabroncs-profilmelyseget-ellenorizni/74 Hogyan kell gumiabroncs profilmélységet ellenőrizni? ]
 
* [https://automax.hu/autogumi-hirek/mikor-szamit-kopottnak-egy-nyari-gumi/65 Mikor számít kopottnak egy nyári gumi?]
 
* [https://automax.hu/autogumi-hirek/mikor-szamit-kopottnak-egy-nyari-gumi/65 Mikor számít kopottnak egy nyári gumi?]
 
[[Kategória:Autó-motor-járművek]]
 

Vedd figyelembe, hogy a Hogyankell.hu wikin végzett összes módosítást szerkeszthetik, módosíthatják vagy eltávolíthatják más szerkesztők. Ha nem akarod, hogy az írásodat módosítsák, akkor ne küldd be.
Azt is megígéred, hogy ezt magadtól írtad, vagy egy közkincsből vagy más szabad forrásból másoltad (lásd a(z) Hogyankell.hu:Szerzői jogok lapot a részletekért). NE KÜLDJ BE JOGVÉDETT MUNKÁT ENGEDÉLY NÉLKÜL!

Kategóriák kiválasztása:

A lap szerkesztéséhez kérlek válaszolj az alábbi kérdésre (további információk):

Mégse Szerkesztési segítség (új ablakban nyílik meg)