„A bicikli kerekeket műszakilag karbantartani” változatai közötti eltérés

Innen: Hogyankell.hu

(Hogyan kell a bicikli kerekeket műszakilag karbantartani?)
(A guminyomás ellenőrzése)
9. sor: 9. sor:
 
=== A guminyomás ellenőrzése ===
 
=== A guminyomás ellenőrzése ===
  
* Kétféleképpen tudjuk leellenőrizni a guminyomást a kerekekben, az egyik, hogy kézzel nyomjuk be a külső gumirészt és tapintással érezhetjük, hogy mennyire lapos. A másik és legjobb módszer pedig, hogy egy speciális nyomást is mutató bicikli pumpát rákötjük a kerék szelepére és az egyből mutatni fogja a gumiban lévő levegő mennyiséget.  
+
* Kétféleképpen tudjuk leellenőrizni a guminyomást a kerekekben, az egyik, hogy kézzel nyomjuk be a külső gumirészt és tapintással érezhetjük, hogy mennyire lapos. A másik és legjobb módszer pedig, hogy egy speciális nyomást is mutató biciklipumpát rákötjük a kerék szelepére, és az egyből mutatni fogja a gumiban lévő levegőmennyiséget.  
* Bármilyen (MTB, Országúti, BMX, Városi vagy Trekking) gumiról is legyen szó, a gumik és belsők élettartalma nagyban függ attól, hogy milyen nyomáson használjuk őket.  
+
* Bármilyen (MTB, országúti, BMX, városi vagy trekking) gumiról is legyen szó, a gumik és belsők élettartalma nagyban függ attól, hogy milyen nyomáson használjuk őket.  
* Legalapvetőbb szerviztudás, hogy minél keményebbre fújjuk a gumit, annál masszívabban fogja a talajt és jobbam megy az aszfalton - mivel kisebb felület érintkezik a talajjal.  
+
* Legalapvetőbb szerviztudás, hogy minél keményebbre fújjuk a gumit, annál masszívabban fogja a talajt, mivel kisebb felület érintkezik vele.  
* Az '''alacsony nyomás''' nagyobb tapadást biztosít, viszont több a hátránya, mivel kisebb nyomáson az élesebb tárgyak, padkák, kövek a gumit egészen a felniig benyomják és felütéses defektek csinálnak. Valamint az alacsony nyomáson használt gumi káros lehet a belső szelepkialakítására is: megcsúszhat a felnin és magával mozdítva a belsőt, elmozdíthatja a szelep tövét, ezzel javíthatatlan defektet okozva. Illetve még nehezíti a nagyobb ellenállás miatt a menet sebességet, ráadásul, ha túl lapos a gumi az balesetveszélyes és a gumik, valamint a felnik élettartalmát is jelentősen csökkenti.
+
* Az '''alacsony nyomás''' nagyobb tapadást biztosít, viszont több a hátránya, mivel kisebb nyomáson az élesebb tárgyak, padkák, kövek a gumit egészen a felniig benyomják és felütéses defektek csinálnak. Valamint az alacsony nyomáson használt gumi káros lehet a belső szelepkialakítására is: megcsúszhat a felnin és magával mozdítva a belsőt, elmozdíthatja a szelep tövét, ezzel javíthatatlan defektet okozva. Nehezíti még a nagyobb ellenállás miatt a menetsebességet, ráadásul, ha túl lapos a gumi, az balesetveszélyes, és a gumik, valamint a felnik élettartalmát is jelentősen csökkenti.
 
* Az optimális guminyomás a gumi szélességétől és a bringás testsúlyától, valamint stílusától is függ. Amennyiben valaki könnyebb vagy nehezebb a súlya, értelemszerűen fújhatja kicsit puhábbra vagy keményebbre a gumikat.
 
* Az optimális guminyomás a gumi szélességétől és a bringás testsúlyától, valamint stílusától is függ. Amennyiben valaki könnyebb vagy nehezebb a súlya, értelemszerűen fújhatja kicsit puhábbra vagy keményebbre a gumikat.
 
* A '''gumi vastagsága''' szerint: átlagban az '''országúti külsők (20-25mm)''' esetében '''7-8 bar''' az ideális, a '''trekking''' és '''túragumiknál (30-40mm) 5 bar''', míg a '''MTB gumiknál 2 collig 3-3,5 bar, 2 coll fölött 2,5-3 bar'''.
 
* A '''gumi vastagsága''' szerint: átlagban az '''országúti külsők (20-25mm)''' esetében '''7-8 bar''' az ideális, a '''trekking''' és '''túragumiknál (30-40mm) 5 bar''', míg a '''MTB gumiknál 2 collig 3-3,5 bar, 2 coll fölött 2,5-3 bar'''.

A lap 2014. március 12., 14:41-kori változata

Hogyan kell a biciklikerekeket műszakilag karbantartani?

Kerekpar.jpg

Amikor vége a télnek és eljön a tavasz, s vele a jó idő is, ripsz-ropsz elővesszük a tárolóból a hónapokig nem használt biciklinket. Viszont sokan elkövetik azt a hibát, hogy átvizsgálás és karbantartás nélkül nekiindulnak egy hosszasabb kerékpárútnak, ezzel pedig a balesetek kockázatát növelve, felelőtlenül járnak el. Nem csak időszakonként, hanem minden biciklizés előtt tanácsos átnézni, leellenőrizni a kerékpárunkat, akár szervizbe bevinni egy rutin átnézetésre. Sok részből áll össze egy bicikli: hajtás, kormány, kerekek, fékek, rugózás. Ezeknek fontos egyenként mindig átnézni az állapotát egy huzamosabban nem használt időszak után, és korrigáltatni, amennyiben nem helyesen működnek. A kerekek sínylik talán a legjobban meg a tartósabb használat nélküli időszakot, így pár hét után könnyen leengednek, s laposan használhatatlanná válnak. A karbantartást mi magunk is könnyedén elvégezhetjük, ezért érdemes elsajátítani minden alkatrész kezelését, javítását. Lássuk, hogyan kell a kerekeket karbantartani, műszakilag ellenőrizni és javítani.

Lépések

  1. Tisztítsuk át az egész biciklit: ősz végén, amikor elrakjuk a bringánkat, rossz szokásunk, hogy egészen tavaszig nem is foglalkozunk a karbantartásával. Pedig egy apró nagytakarítással sok hibásodást elkerülhetünk. Érdemes hetente 1x-2x áttisztogatni minden alkatrészt a biciklin, hogy a por ne rakódjon le rájuk.

A guminyomás ellenőrzése

  • Kétféleképpen tudjuk leellenőrizni a guminyomást a kerekekben, az egyik, hogy kézzel nyomjuk be a külső gumirészt és tapintással érezhetjük, hogy mennyire lapos. A másik és legjobb módszer pedig, hogy egy speciális nyomást is mutató biciklipumpát rákötjük a kerék szelepére, és az egyből mutatni fogja a gumiban lévő levegőmennyiséget.
  • Bármilyen (MTB, országúti, BMX, városi vagy trekking) gumiról is legyen szó, a gumik és belsők élettartalma nagyban függ attól, hogy milyen nyomáson használjuk őket.
  • Legalapvetőbb szerviztudás, hogy minél keményebbre fújjuk a gumit, annál masszívabban fogja a talajt, mivel kisebb felület érintkezik vele.
  • Az alacsony nyomás nagyobb tapadást biztosít, viszont több a hátránya, mivel kisebb nyomáson az élesebb tárgyak, padkák, kövek a gumit egészen a felniig benyomják és felütéses defektek csinálnak. Valamint az alacsony nyomáson használt gumi káros lehet a belső szelepkialakítására is: megcsúszhat a felnin és magával mozdítva a belsőt, elmozdíthatja a szelep tövét, ezzel javíthatatlan defektet okozva. Nehezíti még a nagyobb ellenállás miatt a menetsebességet, ráadásul, ha túl lapos a gumi, az balesetveszélyes, és a gumik, valamint a felnik élettartalmát is jelentősen csökkenti.
  • Az optimális guminyomás a gumi szélességétől és a bringás testsúlyától, valamint stílusától is függ. Amennyiben valaki könnyebb vagy nehezebb a súlya, értelemszerűen fújhatja kicsit puhábbra vagy keményebbre a gumikat.
  • A gumi vastagsága szerint: átlagban az országúti külsők (20-25mm) esetében 7-8 bar az ideális, a trekking és túragumiknál (30-40mm) 5 bar, míg a MTB gumiknál 2 collig 3-3,5 bar, 2 coll fölött 2,5-3 bar.

A kerék ki- és beszerelése

  • Számtalan szerelési műveletet érdemes lenne ismernie a kerékpárosoknak. Ilyen közülük a kerekek kiszerelése, visszahelyezése, amely elengedhetetlen a defektszereléshez, a kerékpár gépjárműben való szállításához.
  1. Fék.jpg
    A fék kioldása: az országúti kerékpároknál patkófékeit a féktesten vagy a fékkarnál lehet szélesebbre állítani, míg a MTB V-fékeinél a pipát kell kiakasztani, a fékeket összefogó gumis résznél, míg a tárcsafékeknél nincs szükség kioldásra.
  2. Kerékagya.jpg
    A patentzár kioldása: a kiengedéshez a kart fordítsuk kifelé és húzzuk magunk felé. Ejtős kerék esetében a másik oldalon található rögzítő anyát is ki kell engedni.
  3. Lánc.jpg
    A kerekek kivétele: az első kerék kivétele egyszerű, a patentszár rögzítő anya kiengedése után a kormány felemelésével magától kiesik a villából a kerék (ha mégsem, ütögessük meg enyhén). A hátsó kerék kivételénél a rögzítő anyán ne állítsunk, a váltókanalat húzzuk hátra, hogy a lánckeréksorból le tudjuk engedni a láncot könnyedén.
  4. A kerekek visszaszerelésekor nézzük meg, hogy a tengely megfelelően ül a saruban, és érdemes még a patentszár rögzítése előtt ráülni a kerékpárra. A hátsó kerék behelyezéskor állítsuk át a láncot a legkisebb lánckerékre, húzzuk kissé hátra a váltó kanalát, amivel megkönnyítjük a saruba való behelyezést.
  5. Rögzítés.jpg
    A patentzár megszorítása: figyeljünk arra, hogy a gyorszárnál a kart nem forgatni kell, hanem befordítani, viszont előtte a rögzítő anyát hajtsuk be. Addig állítsuk negyed fordulatokkal, míg a kar meghúzása már csak erős lehúzással kivitelezhető, de hozzá még szerszám használata nem szükséges - a karnak a végállásig el kell fordulnia.
  6. A fék gyorskioldóját állítsuk vissza és húzzuk meg a kart, így ellenőrizve a kerék helyzetét. A fékpofáknak egyenlő távolságra kell lenniük az abroncstól.

A kerék alkatrészeinek ellenőrzése

  1. A csapágy vizsgálata: nagyon fontos megnéznünk, hogy a csapágyunk nem-e lóg vagy kotyog. Fogjuk meg a csapágy kiálló részét és több irányba elforgatva ellenőrizzük végig, hogy nincs-e lógása. Amennyiben nincs, abban az esetben minden rendben van.
    • Abban az esetben, ha a csapágy kotyog vagy lóg, szükségünk lesz egy db 13-as méretű kónuszkulcsra, illetve egy 17-es méretű villáskulcsra.
    • Konusz1.jpg
      A 13-as kónuszkulcsot helyezzük rá a kónuszra (lásd az ábrán milyen a kónusz) és a 17-es villáskulccsal a kontraanyát meglazítjuk.
    • Ezt követően a 17-es villáskulcsot átesszük a másik oldal kontranyájára azzal stabilizálva a hátsó tengelyt, és a 13-as kónuszkulccsal és finoman állítsunk utána a csapágynak, mind addig, amíg a kotyogás meg nem szűnik.
    • Amikor megszűnt a kotyogás, akkor a helyezzük vissza a kónusz kulcsot a kónuszra, és a 17 kulccsal kontrázzuk össze a két csavart – erősen húzzuk meg, hogy ne lazuljon ki.
    • Ellenőrizzük le, hogy nem lett-e túl szoros, illetve sikerült-e megszüntetni a kotyogást. – akadálymentesen kell forognia.
  2. A lánckeréksor tisztítása: ha nagyon koszos célszerű elvinni egy szaküzletbe és ott kitisztíttatni. Szerezzünk be egy az erre a célra használt speciális folyadékot. A tisztítást házilag egy drótkefével és egy ronggyal tudjuk elvégezni. A drótkefével racsnin előre irányban körkörösen forgatva a kereket előre irányba pucoljuk a lánckereket. Majd ha készen vagyunk vele, egy ronggyal a fogak között menjünk végig vele, forogjon körbe mindegyiknél a keréksor.
  3. A felni ellenőrzése: abban az esetben, ha a felninkben van nyolcas, érdemes szervizben rendbe hozatni. Úgy tudjuk leellenőrizni, hogy van-e nyolcas benne, hogy megforgatva a kereket elölről nézve kicsit a gumi kimozdul, vagy a fék egyes részeknél hozzáér a felni a fékpofához.

Tippek

  • Minden bicikli út előtt ellenőrizzük le az összes fontos alkatrészt a biciklin.
  • Érdemes egy segítővel csinálni a szerelést.


Amire szükséged lehet

  • 13-as méretű kónuszkulcs
  • 17-es villáskulcs
  • Rongy
  • Speciális biciklitisztító folyadék, spray


Figyelmeztetések

  • Vigyázzunk az ujjunkra, nehogy odacsípjük.


Kapcsolódó videók


Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

BoglarkaS, Mező, Nárcisz10