„8 golyós poolt játszani” változatai közötti eltérés

Innen: Hogyankell.hu

(Lépések)
11. sor: 11. sor:
 
## A fentieken felül a távoli lökésekhez használhatunk hosszabbítót, a pontosabb célzáshoz pedig biliárd krétát.
 
## A fentieken felül a távoli lökésekhez használhatunk hosszabbítót, a pontosabb célzáshoz pedig biliárd krétát.
 
# '''A játék célja:''' A játékot az nyeri, aki előbb teszi el a lyukakba saját golyóit, majd szabályosan elteszi a feketét is.
 
# '''A játék célja:''' A játékot az nyeri, aki előbb teszi el a lyukakba saját golyóit, majd szabályosan elteszi a feketét is.
# '''A golyók felállítása:''' A golyókat háromszög alakban állítsuk fel, úgy, hogy az elülső golyó az asztalon kijelölt tőponton helyezkedjen el! A 8-as, fekete golyó kerül középre. A 7 színes, illetve 7 csíkos golyót vegyesen, minél jobban összekeverve állítsuk fel a fekete köré! A háromszög legalsó sorában az egyik sarokban csíkos, a másikban tele golyó legyen![[Fájl:biliard.jpg]]
+
# '''A golyók felállítása:''' A golyókat háromszög alakban állítsuk fel, úgy, hogy az elülső golyó az asztalon kijelölt tőponton helyezkedjen el! A 8-as, fekete golyó kerül középre. A 7 színes, illetve 7 csíkos golyót vegyesen, minél jobban összekeverve állítsuk fel a fekete köré! A háromszög legalsó sorában az egyik sarokban csíkos, a másikban tele golyó legyen!
 
# '''Kezdőjátékos kijelölése tempólökéssel (Face off):''' Tempólökés során két azonos méretű és súlyú fehér golyóval egyszerre löknek a játékosok. A golyókat az asztal jobb és bal oldalán, a homlokvonal mögé helyezzük föl! Az a játékos, akinek a golyója a szemközti falról visszapattanva közelebb áll meg az alsó falhoz, eldöntheti, hogy kezd-e. A tempólökést elveszti az, akinek a golyója (1) nem megy el a szemközti falig, (2) átmegy az ellenfél térfelére, (3) beleesik valamelyik lyukba, (4) felugrik, (5) hozzáér a hosszú falhoz, (6) a homlokfal élén túl áll meg a lukban.
 
# '''Kezdőjátékos kijelölése tempólökéssel (Face off):''' Tempólökés során két azonos méretű és súlyú fehér golyóval egyszerre löknek a játékosok. A golyókat az asztal jobb és bal oldalán, a homlokvonal mögé helyezzük föl! Az a játékos, akinek a golyója a szemközti falról visszapattanva közelebb áll meg az alsó falhoz, eldöntheti, hogy kezd-e. A tempólökést elveszti az, akinek a golyója (1) nem megy el a szemközti falig, (2) átmegy az ellenfél térfelére, (3) beleesik valamelyik lyukba, (4) felugrik, (5) hozzáér a hosszú falhoz, (6) a homlokfal élén túl áll meg a lukban.
 
# '''Kezdőlökés:''' A fehér golyót helyezzük a homlokmezőbe! A kezdőlökés akkor szabályos, ha a fehér és a fekete golyó is az asztalon marad, és legalább egy színes (teli vagy csíkos) golyó elmegy a lyukba, vagy legalább 4 színes golyó ütközik a fallal. Ha a kezdőlökés hibás, akkor az ellenfél 3 lehetőség közül választhat: folytathatja a játékot a meglévő állásból, elvégeztetheti újra a kezdőlökést, vagy ő is elvégezheti azt.
 
# '''Kezdőlökés:''' A fehér golyót helyezzük a homlokmezőbe! A kezdőlökés akkor szabályos, ha a fehér és a fekete golyó is az asztalon marad, és legalább egy színes (teli vagy csíkos) golyó elmegy a lyukba, vagy legalább 4 színes golyó ütközik a fallal. Ha a kezdőlökés hibás, akkor az ellenfél 3 lehetőség közül választhat: folytathatja a játékot a meglévő állásból, elvégeztetheti újra a kezdőlökést, vagy ő is elvégezheti azt.

A lap 2011. március 11., 15:03-kori változata

Hogyan kell 8 golyós poolt (klasszikus biliárdot) játszani?

A 8 golyós pool az egyik legelterjedtebb biliárd játék. Elsajátítása a szabályok megismerésével kezdődik, ebben segít ez a cikk. Igazi nagy játékossá azonban csak nagyon sok gyakorlással válhatunk!

Lépések

  1. A játék kellékei:
    1. Asztal: A 8 golyós poolt 6 zsebes asztalon játsszák.
    2. Dákó: A golyókat csak a dákó végén lévő bőrrel lökhetjük meg, egyébként szabálytalannak minősül a lökés.
    3. 16 golyó: 7 db (1-7) teli, 7 db (9-15) csíkos, 1 fekete és 1 fehér golyó kell a játékhoz. Az egyik játékosé a 7 teli színes, míg a másiké a 7 csíkos golyó.
    4. Háromszög alakú sablon (rack) a golyók felrakásához.
    5. A fentieken felül a távoli lökésekhez használhatunk hosszabbítót, a pontosabb célzáshoz pedig biliárd krétát.
  2. A játék célja: A játékot az nyeri, aki előbb teszi el a lyukakba saját golyóit, majd szabályosan elteszi a feketét is.
  3. A golyók felállítása: A golyókat háromszög alakban állítsuk fel, úgy, hogy az elülső golyó az asztalon kijelölt tőponton helyezkedjen el! A 8-as, fekete golyó kerül középre. A 7 színes, illetve 7 csíkos golyót vegyesen, minél jobban összekeverve állítsuk fel a fekete köré! A háromszög legalsó sorában az egyik sarokban csíkos, a másikban tele golyó legyen!
  4. Kezdőjátékos kijelölése tempólökéssel (Face off): Tempólökés során két azonos méretű és súlyú fehér golyóval egyszerre löknek a játékosok. A golyókat az asztal jobb és bal oldalán, a homlokvonal mögé helyezzük föl! Az a játékos, akinek a golyója a szemközti falról visszapattanva közelebb áll meg az alsó falhoz, eldöntheti, hogy kezd-e. A tempólökést elveszti az, akinek a golyója (1) nem megy el a szemközti falig, (2) átmegy az ellenfél térfelére, (3) beleesik valamelyik lyukba, (4) felugrik, (5) hozzáér a hosszú falhoz, (6) a homlokfal élén túl áll meg a lukban.
  5. Kezdőlökés: A fehér golyót helyezzük a homlokmezőbe! A kezdőlökés akkor szabályos, ha a fehér és a fekete golyó is az asztalon marad, és legalább egy színes (teli vagy csíkos) golyó elmegy a lyukba, vagy legalább 4 színes golyó ütközik a fallal. Ha a kezdőlökés hibás, akkor az ellenfél 3 lehetőség közül választhat: folytathatja a játékot a meglévő állásból, elvégeztetheti újra a kezdőlökést, vagy ő is elvégezheti azt.
  6. Kié melyik golyó? A kezdő játékos azzal a golyóval lesz, amilyet a kezdőlökés során eltett. Így ha teli ment a lyukba, akkor a telivel, ha csíkos, akkor a csíkossal. Ha több golyót is eltett a kezdőlökéssel, akkor bemondással dönthet. Ha a kezdőlökés során egyetlen golyó sem került a lyukba, akkor nyitott marad a játék, vagyis a következő játékos is bármelyik golyót célozhatja (ilyenkor még a fekete golyót is eltalálhatja elsőként). A legelőször szabályosan eltett golyó dönti el, hogy melyik játékos mivel (teli vagy csíkos) lesz. Ezután már csak akkor szabályos a lökés, ha a fehér golyóval elsőként saját csoportunkból találunk el egy golyót!
  7. A játék menete: Addig jöhetünk, amíg minden egyes lökéssel szabályosan elteszünk legalább egyet saját golyóink közül. Ha egyet sem teszünk el, az ugyan nem számít hibának, de az ellenfél következik. Ha már nincs fent saját golyónk az asztalon, akkor a fekete golyót kell eltenni.
  8. Szabálytalanságok: Szabálytalanság (foul) esetén át kell adni lökés jogát, és az ellenfél kézből jöhet, vagyis oda helyezheti az asztalon a fehér golyót, ahova szeretné. Foulnak számítanak a következők:
    1. A fehér golyó nem ütközik másik golyóval.
    2. A fehér golyó először nem a saját csoportjával koccol.
    3. A fehér golyó beleesik a lyukba.
    4. Egyetlen golyó sem ér a falhoz és nem is megy a lyukba.
    5. Nem lökünk 60 másodpercen belül.
  9. A vesztes: A játékot nem csak akkor veszíthetjük el, ha az ellenfelünk minden golyót szabályosan eltett. A következő eset is a játék végét jelentik:
    1. Eltesszük a feketét úgy, hogy az asztalon még van saját golyónk.
    2. Szabálytalanul tesszük el a feketét.

Tippek

  • A tempólökés fehér golyók helyett két egyszínű golyóval is elvégezhető.
  • A kezdőlökés eldöntésére a tempólökés csak a hivatalos versenyeken kötelező.

Figyelmeztetések

  • Ügyeljünk arra, hogy a dákóval csak a célzott golyót találjuk el! Ha egy másik golyó is megmozdul, mert pl. hozzáért a dákó nyele, vagy bármi mással (pl. kézzel, ruhaujjal stb.) megmozdítunk egy golyót, az szabálytalanságnak számít.
  • A lökés alatt az egyik lábunkkal folyamatosan érinteni kell a talajt, különben a lökés szabálytalannak számít!
  • Ne lökjünk addig, amíg az asztalon akár egyetlen golyó is mozgásban van! Az egy helyben pörgő golyó is számít.

Amire szükséged lehet

  • Biliárd asztal
  • Dákó
  • 16 golyó
  • Háromszög
  • Biliárd kréta
  • Hosszabbító
  • Ellenfél

Felhasznált források, kapcsolódó webcímek

Az oldal szerzői

Andi02