Módosítások
Innen: Hogyankell.hu
Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell affiliate kampányt indítani? == Az első affiliate programot 1994-ben indította a PC Flowers & Gifts, és ez tette igazán népszerűvé az Amazon.com-o…”
== Hogyan kell affiliate kampányt indítani? ==
Az első affiliate programot 1994-ben indította a PC Flowers & Gifts, és ez tette igazán népszerűvé az Amazon.com-ot, mely 1996-tól alkalmazott affiliate marketinget. Az egész kulcsa tulajdonképpen a bevételmegosztás: az affiliate-gazda (tehát aki valamit értékesíteni akar) konkrét eladás (vagy más konverzió) után jutalékot fizet a programban résztvevő médiatulajdonosnak.
== Lépések ==
# Gondoljuk át, hogyan tudjuk beleilleszteni a stratégiánkba az affiliate program. Vagyis online kampány esetében pl. szükség van honlapra, gondoljuk át, hogy van-e lehetőség online megrendelésre, értékesítésre vagy más egyéb olyan interakcióra, ami után jutalékot tudunk fizetni (pl. hírlevél-feliratkozás).
# Jelöljük ki a felelőst a cégünknél! Az affiliate kampány erőforrásokat igényel. Ezért jelöljünk ki valakit, aki a szükséges feladatokat elvégzi, a médiapartnereket támogatni tudja, az elszámolást intézi stb.
# Határozzuk meg, hogy mi legyen az elszámolás alapja! Klasszikusan az eladás után (PPC – Pay per lead- alapú elszámolás) szoktak jutalékot fizetni, de lehet más konverzió is, például az átkattintás a honlapra (PPC – Pay per click) vagy egy adott cél (PPL – Pay per lead), mint a hírlevélre feliratkozás, egy ingyenes tanulmány letöltése, az ajánlatkérő formula kitöltése vagy egy ingyenes próbaverzió letöltése mondjuk egy szoftver esetében. Fizethetünk az értékesítés után százalékban és fix összegben is.
# Számoljunk utána, hogy mennyi jutalékot tudunk maximálisan adni.
# Gondoljuk végig, hogy minden médiumnak ugyanazt az összeget/százalékot adjuk-e a konverzió után vagy egyedi elszámolás lesz (pozitívan diszkriminálhatunk egy médiumot).
# Határozzuk meg, hogy milyen feltételek mellett folytatjuk a kampányt:
#* kampány időszaka
#* megjelenés elévülése: miután egy adott médiumban megjelent a hirdetésünk, még hány napig fogadjuk el, ha az adott médium látogatója (aki láthatta a hirdetésünket) a honlapunkon konverziót teljesít (pl. vásárol).
#* kattintás elévülése: miután egy adott internetező rákattintott a hirdetésünkre az adott médiumon, még hány napig fogadjuk el, ha később a honlapunkon konverziót teljesít.
# Döntsünk arról, hogy milyen rendszert használunk majd a méréshez:
#* saját fejlesztés,
#* külső fejlesztésű szoftver (pl. iDevAffiliate),
#* megpróbálkozhatunk az ingyenes Google Analytics rendszer használatával is.
# Gondoljuk át, hogy nyílt vagy zárt affiliate hálózatot szeretnénk-e. Ha egy affiliate hálózat nyitott, imázsban nem passzoló felületeken is elérhetővé válik. Problémát okoz a hatékony célcsoport elérés, ami rossz konverzióhoz, a partner elégedetlenségéhez vezet. A nyitottság mellett szól, hogy így gyorsabban növelhetjük a hálózat méretét, nem kell akkora erőfeszítést befektetnünk az affiliate hálózat felépítésébe, mintha zárt rendszerként mi magunk szerveznénk be a partnereket.
# Határozzuk meg pontosan a célcsoportunkat, gyűjtsünk róluk össze minden olyan információt, ami segítheti a médiumokat a célzásban (pl. életkor, státus, demográfiai tényezők, érdeklődési körök stb.). Ez azért fontos, mert minél jobban „becélozzuk” a hirdetéseket, annál könnyebben célba találunk, így jóval magasabb konverziót érhetünk el. Ebből adódóan a médium is elégedettebb lesz, így a jövőben is szívesen dolgozik majd velünk. Így ez egy win-win szituáció.
# Szervezzük be a partnereket:
#* Keressük meg azokat a médiumokat, amelyeket be szeretnénk szervezni zárt hálózat esetében.
#* Fordulhatunk a nagy saleshouse-okhoz is, hogy partnereket keresünk. Ebben az esetben azonban mindenképpen szabjuk meg, hogy zárt vagy nyílt hálózatot szeretnénk-e, hiszen ők rengeteg médiummal foglalkoznak.
#* Csatlakozhatunk már meglévő affiliate hálózatokhoz is.
# Alkudozzunk! Próbáljuk meg az előzetesen meghatározott összeg alatt kialkudni egy jutalékot. Ha nem is sikerül, a maximális összeg fölé ne menjünk, hiszen az ráfizetéses.
# Ha sikerül megállapodni, kössünk szerződést. Ebbe pontosan foglaljuk bele a feltételeinket.
# Segítsük a médiumot abban, hogy minél jobban sikerüljön a kampány. Kapjanak marketing anyagokat, pr anyagokat, amit használni tudnak a különböző felületeken. Javasoljunk felületeket aszerint, hogy nekünk mi a tapasztalatunk, mi működik jól.
# Mérjünk! Folyamatosan nézzük a statisztikákat, nem csupán azt, hogy mennyi a konverzió, de az egyes médiumokon az egyes felületek hogyan teljesítenek, és a médiumokkal egyeztetve szükség esetén változtassunk. (Pl. ha láthatóan eredményesebb egy pr cikk, mint a banner, jelezzük a médiumnak, hogy inkább azon a vonalon haladjon tovább a kampány, hiszen így jobb lesz a konverzió) Ehhez használhatjuk a Google Analyticset (mérőkódokkal).
# A kampány végén számoljunk el!
# Csatoljunk vissza! Az eredményeket megvizsgálva állapítsuk meg, mi volt az, ami jól működött, mi az, ami kevésbé, és hogy a legközelebbi alkalommal mit tehetünk azért, hogy még sikeresebb legyen a kampány. Erről egyeztessünk a médiumokkal is.
== Tippek ==
* A Nielsen Netratings 2009-es kutatása szerint az affiliate kampányok leginkább az alábbi területeken működnek: könyvek, film, DVD, ajándékok, étel, ital, szórakozás, pénzügyi szolgáltatások, egészséges életmód, irodai termékek, sport és rekreáció.
* Nem muszáj feltétlenül csak online magazinokban, hírportálokban stb. gondolkodni, nyugodtan próbáljunk befűzni pl. bloggereket is.
== Amire szükséged lehet ==
* jól átgondolt szabályrendszer
* jól meghatározott célcsoport
* affiliate partnerek
* kreatívok
* bizalom
* affiliate rendszer
== Figyelmeztetések ==
* Az affiliate program nem alkalmazható imázs kampány esetében.
* Rossz terméket, szolgáltatást affiliate kampánnyal sem tudunk eladni.
== Kapcsolódó források, hivatkozások ==
* Saját tapasztalat
[[Kategória:Internet]]
[[Kategória:Üzlet-jog]]
[[Kategória:Internet]]
[[Kategória:Üzlet-jog]]
[[Kategória:Internet]]
[[Kategória:Üzlet-jog]]
Az első affiliate programot 1994-ben indította a PC Flowers & Gifts, és ez tette igazán népszerűvé az Amazon.com-ot, mely 1996-tól alkalmazott affiliate marketinget. Az egész kulcsa tulajdonképpen a bevételmegosztás: az affiliate-gazda (tehát aki valamit értékesíteni akar) konkrét eladás (vagy más konverzió) után jutalékot fizet a programban résztvevő médiatulajdonosnak.
== Lépések ==
# Gondoljuk át, hogyan tudjuk beleilleszteni a stratégiánkba az affiliate program. Vagyis online kampány esetében pl. szükség van honlapra, gondoljuk át, hogy van-e lehetőség online megrendelésre, értékesítésre vagy más egyéb olyan interakcióra, ami után jutalékot tudunk fizetni (pl. hírlevél-feliratkozás).
# Jelöljük ki a felelőst a cégünknél! Az affiliate kampány erőforrásokat igényel. Ezért jelöljünk ki valakit, aki a szükséges feladatokat elvégzi, a médiapartnereket támogatni tudja, az elszámolást intézi stb.
# Határozzuk meg, hogy mi legyen az elszámolás alapja! Klasszikusan az eladás után (PPC – Pay per lead- alapú elszámolás) szoktak jutalékot fizetni, de lehet más konverzió is, például az átkattintás a honlapra (PPC – Pay per click) vagy egy adott cél (PPL – Pay per lead), mint a hírlevélre feliratkozás, egy ingyenes tanulmány letöltése, az ajánlatkérő formula kitöltése vagy egy ingyenes próbaverzió letöltése mondjuk egy szoftver esetében. Fizethetünk az értékesítés után százalékban és fix összegben is.
# Számoljunk utána, hogy mennyi jutalékot tudunk maximálisan adni.
# Gondoljuk végig, hogy minden médiumnak ugyanazt az összeget/százalékot adjuk-e a konverzió után vagy egyedi elszámolás lesz (pozitívan diszkriminálhatunk egy médiumot).
# Határozzuk meg, hogy milyen feltételek mellett folytatjuk a kampányt:
#* kampány időszaka
#* megjelenés elévülése: miután egy adott médiumban megjelent a hirdetésünk, még hány napig fogadjuk el, ha az adott médium látogatója (aki láthatta a hirdetésünket) a honlapunkon konverziót teljesít (pl. vásárol).
#* kattintás elévülése: miután egy adott internetező rákattintott a hirdetésünkre az adott médiumon, még hány napig fogadjuk el, ha később a honlapunkon konverziót teljesít.
# Döntsünk arról, hogy milyen rendszert használunk majd a méréshez:
#* saját fejlesztés,
#* külső fejlesztésű szoftver (pl. iDevAffiliate),
#* megpróbálkozhatunk az ingyenes Google Analytics rendszer használatával is.
# Gondoljuk át, hogy nyílt vagy zárt affiliate hálózatot szeretnénk-e. Ha egy affiliate hálózat nyitott, imázsban nem passzoló felületeken is elérhetővé válik. Problémát okoz a hatékony célcsoport elérés, ami rossz konverzióhoz, a partner elégedetlenségéhez vezet. A nyitottság mellett szól, hogy így gyorsabban növelhetjük a hálózat méretét, nem kell akkora erőfeszítést befektetnünk az affiliate hálózat felépítésébe, mintha zárt rendszerként mi magunk szerveznénk be a partnereket.
# Határozzuk meg pontosan a célcsoportunkat, gyűjtsünk róluk össze minden olyan információt, ami segítheti a médiumokat a célzásban (pl. életkor, státus, demográfiai tényezők, érdeklődési körök stb.). Ez azért fontos, mert minél jobban „becélozzuk” a hirdetéseket, annál könnyebben célba találunk, így jóval magasabb konverziót érhetünk el. Ebből adódóan a médium is elégedettebb lesz, így a jövőben is szívesen dolgozik majd velünk. Így ez egy win-win szituáció.
# Szervezzük be a partnereket:
#* Keressük meg azokat a médiumokat, amelyeket be szeretnénk szervezni zárt hálózat esetében.
#* Fordulhatunk a nagy saleshouse-okhoz is, hogy partnereket keresünk. Ebben az esetben azonban mindenképpen szabjuk meg, hogy zárt vagy nyílt hálózatot szeretnénk-e, hiszen ők rengeteg médiummal foglalkoznak.
#* Csatlakozhatunk már meglévő affiliate hálózatokhoz is.
# Alkudozzunk! Próbáljuk meg az előzetesen meghatározott összeg alatt kialkudni egy jutalékot. Ha nem is sikerül, a maximális összeg fölé ne menjünk, hiszen az ráfizetéses.
# Ha sikerül megállapodni, kössünk szerződést. Ebbe pontosan foglaljuk bele a feltételeinket.
# Segítsük a médiumot abban, hogy minél jobban sikerüljön a kampány. Kapjanak marketing anyagokat, pr anyagokat, amit használni tudnak a különböző felületeken. Javasoljunk felületeket aszerint, hogy nekünk mi a tapasztalatunk, mi működik jól.
# Mérjünk! Folyamatosan nézzük a statisztikákat, nem csupán azt, hogy mennyi a konverzió, de az egyes médiumokon az egyes felületek hogyan teljesítenek, és a médiumokkal egyeztetve szükség esetén változtassunk. (Pl. ha láthatóan eredményesebb egy pr cikk, mint a banner, jelezzük a médiumnak, hogy inkább azon a vonalon haladjon tovább a kampány, hiszen így jobb lesz a konverzió) Ehhez használhatjuk a Google Analyticset (mérőkódokkal).
# A kampány végén számoljunk el!
# Csatoljunk vissza! Az eredményeket megvizsgálva állapítsuk meg, mi volt az, ami jól működött, mi az, ami kevésbé, és hogy a legközelebbi alkalommal mit tehetünk azért, hogy még sikeresebb legyen a kampány. Erről egyeztessünk a médiumokkal is.
== Tippek ==
* A Nielsen Netratings 2009-es kutatása szerint az affiliate kampányok leginkább az alábbi területeken működnek: könyvek, film, DVD, ajándékok, étel, ital, szórakozás, pénzügyi szolgáltatások, egészséges életmód, irodai termékek, sport és rekreáció.
* Nem muszáj feltétlenül csak online magazinokban, hírportálokban stb. gondolkodni, nyugodtan próbáljunk befűzni pl. bloggereket is.
== Amire szükséged lehet ==
* jól átgondolt szabályrendszer
* jól meghatározott célcsoport
* affiliate partnerek
* kreatívok
* bizalom
* affiliate rendszer
== Figyelmeztetések ==
* Az affiliate program nem alkalmazható imázs kampány esetében.
* Rossz terméket, szolgáltatást affiliate kampánnyal sem tudunk eladni.
== Kapcsolódó források, hivatkozások ==
* Saját tapasztalat
[[Kategória:Internet]]
[[Kategória:Üzlet-jog]]
[[Kategória:Internet]]
[[Kategória:Üzlet-jog]]
[[Kategória:Internet]]
[[Kategória:Üzlet-jog]]