1 100
szerkesztés
Módosítások
Innen: Hogyankell.hu
Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell reklámegyenértéket számolni? == right A reklámegyenérték vagy AVE érték a pr hatékonyságának mérésére haszn…”
== Hogyan kell reklámegyenértéket számolni? ==
[[Fájl:reklamegyenertek.jpg|right]]
A reklámegyenérték vagy AVE érték a pr hatékonyságának mérésére használt egyik lehetséges mutató, amely azt mutatja meg, hogy a megjelenés mennyibe került volna, ha fizetett hirdetésként publikálják. A használata rendkívül vitatott, de sok ügynökség – részben az ügyféligények és a többi hatékonyságmérési módszer alacsony elterjedtsége, elismertsége miatt – a mai napig használja egyéb adatok mellett a különböző riportokban.
== Lépések ==
# Készíts részletes [[médiafigyelést_készíteni |médiafigyelést]], amelyben azt is feltünteted, hogy milyen terjedelmű az adott megjelenés, illetve ezen belül mekkora rész szól arról vállalatról, amelynek pr tevékenységét mérni kívánod.
# Válogasd le a pozitív megjelenéseket.
# Keresd meg az adott médium hirdetési tartifáit – ezt a legtöbb esetben a kiadó honlapján „médiaajánlat” néven közzéteszik, vagy megadják egy hirdetésszervező elérhetőségét, akitől be tudod kérni. Nagyobb ügynökségek eleve meg szokták kapni a kiadóktól az aktuális árlistát.
# Válaszd ki azt a hirdetési felületet, amelynek mérete leginkább megfelel a pr megjelenés méretének (pl 1/4 oldal), és írd fel az árát. Ha nincs olyan méret, ami nagyjából megfelelne a pr megjelenésének, akkor az 1 oldalas hirdetés árát arányosítsd.
# Ha a cikk nem teljes terjedelmében az adott vállalatról szól, akkor az előbb kapott árat még oszd el a megfelelő arányszámmal. Például ha a cikk fele szól a cégről, akkor az adott méretre számolt ár felét használd.
# A kapott eredményt sok helyen még fel szokták szorozni egy „pr hitelességi szorzóval”, ami azt mutatja, hogy a szerkesztőségi írásként megjelenő cikk mennyivel ér többet, mint a fizetett hirdetésként közölt – akár szöveges – anyag. Ennek mértéke nagyon széles skálán mozog (1-től akár 14-ig is terjedhet), és nincs általánosan elismert mértéke – sőt, a marketingesek a szorzó létjogosultságát is megkérdőjelezik. (Többek között az általánosan elfogadott érték hiánya és a nagy eltérések is hozzájárulnak az AVE érték szakmai elutasításához.)
# Ha több megjelenés is van, akkor a fentiek alapján számolt AVE értékeket add össze.
== Tippek ==
* Vannak ügynökségek, amelyek a negatív megjelenésekre számolt AVE értéket levonják a pozitív megjelenések értékéből.
* Külföldön az AVE érték kiváltására kezdték el használni a súlyozott reklámegyenértéket (Weighted Media Cost, WMC) – érdemes megfontolni ennek használatát.
== Amire szükséged lehet ==
* Médiamegjelenések
* Hirdetési tarifák
== Figyelmeztetések ==
* Az AVE értéket a pr szakma nem tartja alkalmasnak a hatékonyság mérésére.
* Az AVE érték helyettesítésére és a pr eredményességének mérésére ugyanakkor nincs egységes, általánosan elfogadott és kidolgozott módszer.
== Források, hivatkozások ==
* [http://www.szanto.org/2006/02/02/merni-a-merhetetlent/ PR eredmények számításának különböző módjai Spindoctortól]
* [http://www.comprad.hu/hu/compradblog/394.html#more-389 Az AVE összehasonlítása a súlyozott reklámegyenértékkel (WMC]
* [http://www.prherald.hu/2010/02/a-pr-merese-6-resz/ A PR méréséről és az AVE-érték megítéléséről a PR Heraldban]
[[Kategória:Üzlet-jog]]
[[Fájl:reklamegyenertek.jpg|right]]
A reklámegyenérték vagy AVE érték a pr hatékonyságának mérésére használt egyik lehetséges mutató, amely azt mutatja meg, hogy a megjelenés mennyibe került volna, ha fizetett hirdetésként publikálják. A használata rendkívül vitatott, de sok ügynökség – részben az ügyféligények és a többi hatékonyságmérési módszer alacsony elterjedtsége, elismertsége miatt – a mai napig használja egyéb adatok mellett a különböző riportokban.
== Lépések ==
# Készíts részletes [[médiafigyelést_készíteni |médiafigyelést]], amelyben azt is feltünteted, hogy milyen terjedelmű az adott megjelenés, illetve ezen belül mekkora rész szól arról vállalatról, amelynek pr tevékenységét mérni kívánod.
# Válogasd le a pozitív megjelenéseket.
# Keresd meg az adott médium hirdetési tartifáit – ezt a legtöbb esetben a kiadó honlapján „médiaajánlat” néven közzéteszik, vagy megadják egy hirdetésszervező elérhetőségét, akitől be tudod kérni. Nagyobb ügynökségek eleve meg szokták kapni a kiadóktól az aktuális árlistát.
# Válaszd ki azt a hirdetési felületet, amelynek mérete leginkább megfelel a pr megjelenés méretének (pl 1/4 oldal), és írd fel az árát. Ha nincs olyan méret, ami nagyjából megfelelne a pr megjelenésének, akkor az 1 oldalas hirdetés árát arányosítsd.
# Ha a cikk nem teljes terjedelmében az adott vállalatról szól, akkor az előbb kapott árat még oszd el a megfelelő arányszámmal. Például ha a cikk fele szól a cégről, akkor az adott méretre számolt ár felét használd.
# A kapott eredményt sok helyen még fel szokták szorozni egy „pr hitelességi szorzóval”, ami azt mutatja, hogy a szerkesztőségi írásként megjelenő cikk mennyivel ér többet, mint a fizetett hirdetésként közölt – akár szöveges – anyag. Ennek mértéke nagyon széles skálán mozog (1-től akár 14-ig is terjedhet), és nincs általánosan elismert mértéke – sőt, a marketingesek a szorzó létjogosultságát is megkérdőjelezik. (Többek között az általánosan elfogadott érték hiánya és a nagy eltérések is hozzájárulnak az AVE érték szakmai elutasításához.)
# Ha több megjelenés is van, akkor a fentiek alapján számolt AVE értékeket add össze.
== Tippek ==
* Vannak ügynökségek, amelyek a negatív megjelenésekre számolt AVE értéket levonják a pozitív megjelenések értékéből.
* Külföldön az AVE érték kiváltására kezdték el használni a súlyozott reklámegyenértéket (Weighted Media Cost, WMC) – érdemes megfontolni ennek használatát.
== Amire szükséged lehet ==
* Médiamegjelenések
* Hirdetési tarifák
== Figyelmeztetések ==
* Az AVE értéket a pr szakma nem tartja alkalmasnak a hatékonyság mérésére.
* Az AVE érték helyettesítésére és a pr eredményességének mérésére ugyanakkor nincs egységes, általánosan elfogadott és kidolgozott módszer.
== Források, hivatkozások ==
* [http://www.szanto.org/2006/02/02/merni-a-merhetetlent/ PR eredmények számításának különböző módjai Spindoctortól]
* [http://www.comprad.hu/hu/compradblog/394.html#more-389 Az AVE összehasonlítása a súlyozott reklámegyenértékkel (WMC]
* [http://www.prherald.hu/2010/02/a-pr-merese-6-resz/ A PR méréséről és az AVE-érték megítéléséről a PR Heraldban]
[[Kategória:Üzlet-jog]]