Médiafelületet vásárolni
Innen: Hogyankell.hu
A lap korábbi változatát látod, amilyen JViki (vitalap | szerkesztései) 2013. július 29., 08:02-kor történt szerkesztése után volt. (Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell médiafelületeket vásárolni? == right Bármit is akarunk hirdetni, szükség van valamilyen (média)felületre. Ha már…”)
Hogyan kell médiafelületeket vásárolni?
Bármit is akarunk hirdetni, szükség van valamilyen (média)felületre. Ha már kiválasztottuk a számunkra szimpatikus megoldást, már csak kapcsolatba kell lépni a tulajdonossal és megrendelni a megjelenést. Ugye, milyen egyszerű? Az alábbiakban azért összegyűjtöttünk néhány szempontot, amit a megrendelés előtt érdemes tisztázni.
Lépések
- Bár elsőre talán nem ez tűnik a legfontosabbnak, de mindenképpen azt egyeztesd le először, hogy a számodra szimpatikusnak tűnő felületet pontosan milyen módon és feltételekkel tudja átadni a médiatulajdonos. Előfordulhat, hogy egy újság csak kapcsolódó témájú (szerkesztőségi) tartalom mellett jelentet meg hirdetéseket, vagy hogy egy portál a főoldalára nem tesz ki pop-up bannereket, így neked is át kell gondolnod, hogy megfelel-e még a céljaidnak a felület.
- Ha a paramétereket tisztáztátok, általában az ártárgyalás kezdődik, ami több körös is lehet. Ha a médium először csak egy (irányadónak szánt) listaárat ad meg, akkor kérdezz rá konkrétan, hogy ebből tudnak-e adni valamilyen kedvezményt. Ha az ár még ezután sem (teljesen) elfogadató a számodra, próbálj olyan érveket találni, amelyekre hivatkozva további kedvezményt kérhetsz – például hogy más hirdetőknél nagyobb felületet kötsz le, vagy olyan időszakban hirdetnél, amikor kevesebben vesznek médiafelületet. Amennyiben még így sem tudtok megegyezni, érdemes más megoldást keresni – akár az adott médiumnál egy másfajta megjelenésben gondolkodni.
- Ha megállapodtok az árban, akkor az időzítést is egyeztetned kell – hiszen előfordulhat, hogy a jövő héten megjelenő havilap már a nyomdában van, így semmiképp se tudják beletenni a hirdetésedet. Ne csak a megjelenés kezdetét, hanem a végét is rögzítsétek, mert például megtévesztő lehet, ha egy hirdetés az akció vége után is a kedvezményes árat népszerűsíti.
- A szerződés aláírása előtt még érdemes néhány gyakorlati teendőt is egyeztetni, például hogy ki tördeli be a hirdetést, milyen formátumban kell átküldeni a bannert, vagy ki fogja kihelyezni az óriásplakátokat.
- Az utolsó pont, amit nem szabad elfelejteni, hogy mikor tekintitek teljesítettnek a szerződést, és hogy ezt hogyan méritek. A kihelyezett plakátokról például kérhetsz fényképet, az újságokból egy úgynevezett támpéldányt, a bannerekről pedig statisztikát.
Tippek
- A médiavásárláskor érdemes partnerként tekinteni a médiatulajdonosokra, hiszen ők ismerik legjobban a fogyasztóikat. Ha például tudod, hogy nagyjából milyen médiumban szeretnél megjelenni, de nem pontosan tudod, hogy mi lenne hatékonyabb, nyugodtan kérd a tulajdonos vagy a hirdetésszervező segítségét.
- A nagy médiaértékesítő vállalatok (sales house-ok) sok médiatulajdonossal állnak kapcsolatban, így ha megkeresed őket, egyszerre több felületből álló hirdetési portfoliót tudnak ajánlani számodra.
- Ha nagyobb kampányt szervezel, de nem szeretnél minden médiatulajdonossal külön-külön egyezkedni, érdemes megbízni egy olyan marketing ügynökséget, amelynek a médiatervezés és -vásárlás területén is nagy tapasztalata van.
Amire szükséged lehet
- Médiaterv
- A médiatulajdonosok elérhetőségei (általában a médiumokban megtalálható az impresszumban, vagy egy külön médiaajánlat címszó alatt)
- Odafigyelés a részletekre
Figyelmeztetések
- A médiavásárlás előtt mindig alaposan gondold át, hogy milyen eszközzel, mikor és mit akarsz elérni!
- Mint minden más esetben, médiavásárlásról szóló szerződést, megrendelőt is csak akkor írj alá, ha minden részletet egyeztettetek a teljesítéssel és a fizetéssel kapcsolatban.