Affiliate kampányt indítani
Innen: Hogyankell.hu
A lap korábbi változatát látod, amilyen Kiscsillag (vitalap | szerkesztései) 2012. szeptember 6., 10:01-kor történt szerkesztése után volt. (→Kapcsolódó források, hivatkozások)
Hogyan kell affiliate kampányt indítani?
Az első affiliate programot 1994-ben indította a PC Flowers & Gifts, és ez tette igazán népszerűvé az Amazon.com-ot, mely 1996-tól alkalmazott affiliate marketinget. Az egész kulcsa tulajdonképpen a bevételmegosztás: az affiliate-gazda (tehát aki valamit értékesíteni akar) konkrét eladás (vagy más konverzió) után jutalékot fizet a programban résztvevő médiatulajdonosnak.
Lépések
- Gondoljuk át, hogyan tudjuk beleilleszteni a stratégiánkba az affiliate programot. Vagyis online kampány esetében pl. szükség van honlapra, gondoljuk át, hogy van-e lehetőség online megrendelésre, értékesítésre vagy más egyéb olyan interakcióra, ami után jutalékot tudunk fizetni (pl. hírlevél-feliratkozás).
- Jelöljük ki a felelőst a cégünknél! Az affiliate kampány erőforrásokat igényel. Ezért jelöljünk ki valakit, aki a szükséges feladatokat elvégzi, a médiapartnereket támogatni tudja, az elszámolást intézi stb.
- Határozzuk meg, hogy mi legyen az elszámolás alapja! Klasszikusan az eladás után (PPC – Pay per lead- alapú elszámolás) szoktak jutalékot fizetni, de lehet más konverzió is, például az átkattintás a honlapra (PPC – Pay per click) vagy egy adott cél (PPL – Pay per lead), mint a hírlevélre feliratkozás, egy ingyenes tanulmány letöltése, az ajánlatkérő formula kitöltése vagy egy ingyenes próbaverzió letöltése mondjuk egy szoftver esetében. Fizethetünk az értékesítés után százalékban és fix összegben is.
- Számoljunk utána, hogy mennyi jutalékot tudunk maximálisan adni.
- Gondoljuk végig, hogy minden médiumnak ugyanazt az összeget/százalékot adjuk-e a konverzió után vagy egyedi elszámolás lesz (pozitívan diszkriminálhatunk egy médiumot).
- Határozzuk meg, hogy milyen feltételek mellett folytatjuk a kampányt:
- kampány időszaka
- megjelenés elévülése: miután egy adott médiumban megjelent a hirdetésünk, még hány napig fogadjuk el, ha az adott médium látogatója (aki láthatta a hirdetésünket) a honlapunkon konverziót teljesít (pl. vásárol).
- kattintás elévülése: miután egy adott internetező rákattintott a hirdetésünkre az adott médiumon, még hány napig fogadjuk el, ha később a honlapunkon konverziót teljesít.
- Döntsünk arról, hogy milyen rendszert használunk majd a méréshez:
- saját fejlesztés,
- külső fejlesztésű szoftver (pl. iDevAffiliate),
- megpróbálkozhatunk az ingyenes Google Analytics rendszer használatával is.
- Gondoljuk át, hogy nyílt vagy zárt affiliate hálózatot szeretnénk-e. Ha egy affiliate hálózat nyitott, imázsban nem passzoló felületeken is elérhetővé válik. Problémát okoz a hatékony célcsoport elérés, ami rossz konverzióhoz, a partner elégedetlenségéhez vezet. A nyitottság mellett szól, hogy így gyorsabban növelhetjük a hálózat méretét, nem kell akkora erőfeszítést befektetnünk az affiliate hálózat felépítésébe, mintha zárt rendszerként mi magunk szerveznénk be a partnereket.
- Határozzuk meg pontosan a célcsoportunkat, gyűjtsünk róluk össze minden olyan információt, ami segítheti a médiumokat a célzásban (pl. életkor, státus, demográfiai tényezők, érdeklődési körök stb.). Ez azért fontos, mert minél jobban „becélozzuk” a hirdetéseket, annál könnyebben célba találunk, így jóval magasabb konverziót érhetünk el. Ebből adódóan a médium is elégedettebb lesz, így a jövőben is szívesen dolgozik majd velünk. Így ez egy win-win szituáció.
- Szervezzük be a partnereket:
- Keressük meg azokat a médiumokat, amelyeket be szeretnénk szervezni zárt hálózat esetében.
- Fordulhatunk a nagy saleshouse-okhoz is, hogy partnereket keresünk. Ebben az esetben azonban mindenképpen szabjuk meg, hogy zárt vagy nyílt hálózatot szeretnénk-e, hiszen ők rengeteg médiummal foglalkoznak.
- Csatlakozhatunk már meglévő affiliate hálózatokhoz is.
- Alkudozzunk! Próbáljuk meg az előzetesen meghatározott összeg alatt kialkudni egy jutalékot. Ha nem is sikerül, a maximális összeg fölé ne menjünk, hiszen az ráfizetéses.
- Ha sikerül megállapodni, kössünk szerződést. Ebbe pontosan foglaljuk bele a feltételeinket.
- Segítsük a médiumot abban, hogy minél jobban sikerüljön a kampány. Kapjanak marketing anyagokat, pr anyagokat, amit használni tudnak a különböző felületeken. Javasoljunk felületeket aszerint, hogy nekünk mi a tapasztalatunk, mi működik jól.
- Mérjünk! Folyamatosan nézzük a statisztikákat, nem csupán azt, hogy mennyi a konverzió, de az egyes médiumokon az egyes felületek hogyan teljesítenek, és a médiumokkal egyeztetve szükség esetén változtassunk. (Pl. ha láthatóan eredményesebb egy pr cikk, mint a banner, jelezzük a médiumnak, hogy inkább azon a vonalon haladjon tovább a kampány, hiszen így jobb lesz a konverzió) Ehhez használhatjuk a Google Analyticset (mérőkódokkal).
- A kampány végén számoljunk el!
- Csatoljunk vissza! Az eredményeket megvizsgálva állapítsuk meg, mi volt az, ami jól működött, mi az, ami kevésbé, és hogy a legközelebbi alkalommal mit tehetünk azért, hogy még sikeresebb legyen a kampány. Erről egyeztessünk a médiumokkal is.
Tippek
- A Nielsen Netratings 2009-es kutatása szerint az affiliate kampányok leginkább az alábbi területeken működnek: könyvek, film, DVD, ajándékok, étel, ital, szórakozás, pénzügyi szolgáltatások, egészséges életmód, irodai termékek, sport és rekreáció.
- Nem muszáj feltétlenül csak online magazinokban, hírportálokban stb. gondolkodni, nyugodtan próbáljunk befűzni pl. bloggereket is.
Amire szükséged lehet
- jól átgondolt szabályrendszer
- jól meghatározott célcsoport
- affiliate partnerek
- kreatívok
- bizalom
- affiliate rendszer
Figyelmeztetések
- Az affiliate program nem alkalmazható imázs kampány esetében.
- Rossz terméket, szolgáltatást affiliate kampánnyal sem tudunk eladni.