Prezentációt tartani
Innen: Hogyankell.hu
A lap korábbi változatát látod, amilyen 89.134.234.116 (vitalap) 2012. május 13., 14:59-kor történt szerkesztése után volt. (→Lépések)
Hogyan kell prezentációt tartani?
Prezentálni nem egyszerű. A legtöbben nem születtek pódiumra, pedig munkájuk vagy tanulmányaik során nagy szükségük lenne arra, hogy jól prezentáljanak. A jó hír, hogy ez is tanulható. Már a felkészülésen nagyon sok múlik, hiszen ilyenkor gondoljuk át a mondanivalónkat, állítjuk fel az előadás logikai felépítését, és ilyenkor készítjük el a mondandónk alátámasztására szolgáló prezentációt. Hogyan csináljuk jól? Ebben segít ez a cikk.
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Tippek
- Ha a gondolkodás fázisában több ötletünk is van, vessük papírra mindegyiket! Sőt, ha már van egy ötletünk, akkor is gondolkodjunk tovább! Hiába tűnik jónak az első gondolat, sokszor a második, harmadik még jobban működik, ezért érdemes mindenre több verziót kidolgozni, és később kiválasztani azokat, amik a legjobban segítik az üzenet átadását!
- A prezentáció készítésekor vegyük figyelembe, hogy kikből fog állni a hallgatóság, milyen előképzettségük van az adott témában, milyen a viszonyulásuk az előadáshoz, mit várnak tőlünk. Tudjuk meg azt is, hogy mennyi időnk lesz és milyen technikai feltételek adottak a prezentációhoz!
- A képkereséshez használhatunk ingyenes képadatbázisokat, ilyen például az sxc.hu, a FreeDigitalPhotos.net vagy a morgueFile.com. Ezen kívül saját készítésű (jó minőségű!) fotóinkat is betehetjük, ez még személyesebbé teszi az előadást.
- A humor segít színesíteni az előadást, ezért ne féljünk egy-két poént, vicces történetet beleszőni az előadásunkba! Viszont ha a humor nem a mi terepünk, akkor inkább ne erőltessük!
- Szőjünk bele a mondandónkba személyes történeteket, saját példákat és eseteket! Ez megerősíti a hitelességünket, emellett sokkal közvetlenebb légkört teremt.
Figyelmeztetések
- Ne akarjunk mindent beleírni a prezentációba! Nem cél, hogy a diákban minden információ benne legyen. Ha szeretnénk mégis valamilyen írásos formában átadni az anyagokat, akkor készítsünk külön egy írásos dokumentumot, ami szövegesen tartalmazza az elmondottakat.
- Ne bonyolítsuk túl a dolgokat! Ne használjunk szakzsargont és bonyolult szakmai magyarázatokat! A cél, hogy megértsék a mondanivalónkat, nem pedig az, hogy a tudásunkat csillogtassuk!
- Csak jó minőségű képeket használjunk! Egy pixeles, rossz felbontású fotó nagyon sokat ront az előadáson, ráadásul az előadó hitelességét is rombolja.
- Kerüljük az effekteket! Ezek csak elvonják a figyelmet az előadásról!
- Ne bonyolítsuk túl az ábrákat! Ne legyenek felesleges rácsvonalak, magyarázatok, kerüljük a 3D-s hatást! Ezek mind a grafikon értelmezhetőségét veszélyeztetik.
- Csak olyan példákat használjunk, amiket pontosan ismerünk! Ha olyan sztorit mesélünk, amit csak félig-meddig ismerünk, egy-egy kérdéssel könnyen zavarba hozhatnak minket, ami aláássa a szakmai hitelességünket! Ezért minden példának alaposan járjunk utána!
Amire szükséged lehet
- Egy jó kulcsüzenet és egy ütős történet
- Papír és ceruza a tervezéshez
- Jó képek
- Sok idő
- Egy számítógép és egy prezentációkészítő szoftver
Kapcsolódó videó
- The Presentation Secrets of Steve Jobs