Cikkek:Hogyan lehet TAJ kártyát igényelni külföldieknek

Innen: Hogyankell.hu

A lap korábbi változatát látod, amilyen ALH Consulting Kft. (vitalap | szerkesztései) 2023. január 26., 10:47-kor történt szerkesztése után volt. (Új oldal, tartalma: „ =='''Hogyan lehet TAJ kártyát igényelni külföldieknek?'''== A magyarországi adminisztráció, bürokrácia gyakran válhat útvesztővé. Ezért mindenképpen…”)
(eltér) ← Régebbi változat | Aktuális változat (eltér) | Újabb változat→ (eltér)


Hogyan lehet TAJ kártyát igényelni külföldieknek?

A magyarországi adminisztráció, bürokrácia gyakran válhat útvesztővé. Ezért mindenképpen jó, ha rendelkezünk valamilyen útmutatással, térképpel, hogy az egyes ügyekkel pontosan merre induljunk. Ahhoz, hogy egy külföldi személy Magyarországon munkát vállalhasson, elengedhetetlen a TAJ szám és a hozzá tartozó kártya megléte.

Miért van szükség egyáltalán TAJ kártyára?

A kérdésre egyszerűen válaszolva: a TAJ szám egy olyan személyes adat, ami az egészségügyi, szociális, társadalombiztosítási rendszerrel kapcsolatos nyilvántartásnak az azonosítója. Elengedhetetlen ahhoz, hogy állami szociális és egészségügyi szolgáltatásokat lehessen igénybe venni. Szerencsére az ügyintézést bízhatjuk profikra is, pláne, ha egyszerre több személyről van szó: ilyen például a TERENDO munkaerő-szakértő, ahol több éves tapasztalattal rendelkeznek a szakemberek ezen a területen is.

Hogyan kezdjünk bele az ügyintézésbe?

Külföldi munkavállalók alkalmazása esetén mindenképpen szükség lesz a TAJ kártyára, azaz hogy rendelkezzen saját Társadalombiztosítási Azonosító Jellel. Erre minden esetben szükség van, függetlenül attól, hogy pontosan melyik országból jött, mivel a TAJ szám a magyarországi állami egészségügyi szolgáltatásokra vonatkozik. Természetesen a fő kérdés az, hogy hol kell elkezdeni az egész folyamatot: azt a járási hivatalt kell felkeresni, ami a foglalkoztató vállalkozás székhelye szerint az illetékes. A kérelmet a helyi egészségbiztosítási szervnek kell benyújtani, valamint a hozzá kapcsolódó dokumentációt is, mindezt lehet e-papíron vagy személyesen. Fontos, hogy a kérelmet leadhatja meghatalmazott is, valamint maga a kérelmező.

A TAJ kártya minden esetben postai úton fog megérkezni a kérvényező által megadott levelezési címre, ami akár hosszabb időt is igénybe vehet, így érdemes az ügyintézést minél hamarabb elkezdeni, ne halogassuk, mert egy nap is sokat számíthat, ne csússzon meg emiatt semmilyen munka.

Ma már elérhető E-kártya is, ami digitálisan tartalmazza a kártya tulajdonosának minden személyes adatát, köztük a TAJ számot is. Ez sajnos még nem annyira elterjedt, sok helyen még továbbra is a papír- vagy kártyaalapú TAJ kártyát fogadják el.

Mire van szükség az ügyintézés során?

Több dokumentumot is be kell szerezni, valamint ki kell tölteni a folyamat megindításához, ezek a következők:

- A megrendelő nyomtatvány a foglalkoztatótól - A munkavállaló személyazonosító okmányának másolata, ami lehet személyi igazolvány, útlevél vagy az idegenrendészeti hatóság által kibocsátott tartózkodási engedély - A kitöltött igénylőlap a TAJ jelet igazoló hatósági igazolványhoz - Tartózkodási hely vagy szállás igazolása - Munkaszerződés a munkáltató és munkavállaló között - Meghatalmazás, amiben a foglalkoztató felhatalmazza a munkavállalót, hogy a nevében eljárhat az ügyintézés során (itt figyeljünk arra, hogy szükséges két tanúval igazolni a meghatalmazást).

Reméljük, cikkünk iránymutatást adott arra vonatkozóan, hogy miért és hogyan érdemes beszerezni külföldi munkavállalóként a TAJ kártyát.