Megtérülést számolni
Innen: Hogyankell.hu
A lap korábbi változatát látod, amilyen 84.3.91.138 (vitalap) 2019. augusztus 2., 08:52-kor történt szerkesztése után volt. (→Források, hivatkozások)
[szerkesztés] Hogyan kell ROI-t számolni?
A ROI (Return On Investment), azaz a befektetés megtérülése az egyik legfontosabb mutató egy vállalkozás életében. Segítségével kiszámolható, hogy mibe érdemes befektetni, vagy érdemes-e folytatni egy korábbi üzleti vagy marketing tevékenységet.
[szerkesztés] Lépések
- Összegezd, hogy mennyi bevételt hozott az adott kampány vagy tevékenység.
- Ezután számold ki, hogy mennyit költöttél ezzel kapcsolatban (hirdetési költség, munkadíjak stb.)
- Az első számból, a bevételből vond ki a második összeget, a költségeket, ez a különbözet lesz a nyereség.
- A nyereséget ezután oszd el a költségeket mutató számmal, és szorozd meg százzal.
- Az így kapott érték (százalékos arány) mutatja meg, hogy hányszorosan térül meg a befektetés.
[szerkesztés] Tippek
- A pontos, egyszerűsített képlet:
bevétel-költség ROI=--------------- * 100 költség
- Példa: Egy webáruház kétféleképpen hirdeti az interneten a termékeit: egy héten keresztül bannerrel, majd egy héten keresztül rövid szöveges hirdetésekkel. A banner megjelentetése és elkészítése 100 000 Ft-ba került, és összesen 120 000 forint értékű megrendelést hozott. A megtérülés tehát 20 százalékos volt (120 000-100 000/100 000*100). A rövid szöveges hirdetésekért a hirdetőnek átkattintás alapon kellett fizetnie, így 32 500 forintot költött el, ugyanakkor a hirdetésekből 50 000 forint megrendelés származott. A szöveges hirdetés ROI-ja így 53,8 százalék volt, ami magasabb, mint a banner megtérülése. Annak ellenére tehát, hogy a banner hozott nagyobb összegű megrendelést, hosszabb távon a szöveges üzenetekbe érdemes fektetnie a webáruháznak a hirdetésre szánt összeget, hiszen ennek nagyobb a megtérülése.
[szerkesztés] Amire szükséged lehet
- számológép
- a bevételek és költségek pontos ismerete
[szerkesztés] Figyelmeztetések
- A ROI-t akkor érdemes figyelembe venni, ha az elsődleges szempont a bevétel növelése, a profit maximalizálása. Egy befektetés értéke, egy marketing kampány haszna ugyanakkor más szempontok alapján is megítélhető – ha például az imázsépítés a cél, más szempontok és mutatók alapján kell értékelnünk.