Becserkészni a bloggereket
Innen: Hogyankell.hu
A lap korábbi változatát látod, amilyen Kiscsillag (vitalap | szerkesztései) 2011. szeptember 7., 14:33-kor történt szerkesztése után volt. (→Hogyan kell becserkészni a bloggereket?)
Hogyan kell becserkészni a bloggereket?
Az elmúlt években a PR-ügynökségek felfedezték a blogokat. Ez azonban általában nem azt jelenti, hogy lelkesen blogolni kezdenének, hanem inkább azt, hogy címlistájukra felvesznek néhány bloggert, majd őket is bombázzák közleményeikkel. Előfordul ugyan, hogy egy átmeneti témahiányban szenvedő (vagy az ügynökséget megsajnáló) blogger átvesz valamit a szövegből, de az esetek többségében a (virtuális) szemétkosárban, vagy az OMFG "szégyenfalon" landol a küldemény.
Lépések
- Legyél rövid és friss. Ne akarj egyből egy hosszú és bonyolult közleményt lenyomni szegény blogger torkán. Ha érdekli a téma, úgyis keresni fog a részletekért.
- Az e-mail tárgymezőjében kerüld az iparági szakzsargont, a „sajtóközlemény” megjelölést és a CSUPA NAGYBETŰVEL írt szöveget. Ezzel nagyobb az esélyed, hogy elkerüld az azonnali törlést.
- Nem árt tudni, kinek írsz. A személyes megszólítás, illetve annak jelzése, hogy legalább 5 percet fordítottál már a blog tanulmányozására feltétlenül növeli a bizalmat. (A "Tisztelt Szerkesztőség" a legtöbb blog esetében nem annyira nyerő megszólítás. Ezt csak az ellensúlyozhatja, ha a téma valóban nagyon fontos a blogger számára.
- Kerülj a blogger „radarjának” hatókörébe. Ebből ugyan nem következik azonnali megjelenés, de idővel erősen növekedhetnek az esélyeid.
- Kommentelhet-e a péeres? Tegyük fel, hogy egy elismert szakmai blog éppen ügyfeled egyik versenytársáról ír. Hozzászólásban megírhatod-e, hogy „van másik”? Kényes ügy, mert senki sem szereti a hozzáadott érték nélküli, önreklámozó hozzászólásokat („flame”), ugyanakkor komoly lehetőség megjelenni valahol, ahol éppen a vágyott célcsoport a közönség. (Ilyenkor csak az óvatosság, a kellő tapintat segíthet.)
- Ne telefonálj. A bloggerek többsége allergiás a „megkaptad a közleményünket?” típusú telefonhívásokra. Lehet, hogy ez igazságtalan, de így van, érdemes tudomásul venni.
- Bánj takarékosan a „sürgős”, „rendkívüli”, „azonnali” stb. minősítéssel. A legtöbb blogger egy ideig komolyan veszi, ha a „tárgy” mezőben ilyesmit lát, de a túl gyakori használat éppen az ellenkezőjét váltja ki.
- Ne reagáld túl, ha a blogger ír valamit az általad „sugallt” témáról. Elég egy „kösz szépen” üzenet. Ennél több - még a legapróbb ajándék is - azt a frusztráló érzést keltheti benne, hogy „megvették”. (Egész más téma, ha egy blogger szerződés alapján PR-bejegyzéseket ír egy termékről, szolgáltatásról. Az ilyen kapcsolatot az olvasók felé is illik jelezni.)
- Az e-mail a nyerő. Egyesek ugyan vitatják ezt, de úgy tűnik, hogy a legtöbb blogger továbbra is az e-mailben érkező megkereséseket fogadja a legjobban. Egyes bloggerek kifejezetten idegesek lesznek tőle, ha a péeresek benyomulnak a sokkal személyesebbnek tekintett „közösségi szférájukba” is.
- Beszélj, írj úgy, mint egy újságíró/blogger. A legtöbb blogger nem bírja a „marketinges dumát”. Sikeresebb leszel, ha olyan nyelven szólsz hozzá, amilyet egy újságírótól vársz el.
Tippek
- Írj blogot, így többet megtudsz a bloggerekről.
Amire szükséged lehet
- Jó kapcsolat
Figyelmeztetések
- Ne lázítsd a bloggert magad ellen azzal, hogy az általa írt blog témájához nem illeszkedő közleményekkel bombázod.