Biztonságosan motorozni
Innen: Hogyankell.hu
A lap korábbi változatát látod, amilyen 178.41.59.231 (vitalap) 2011. szeptember 2., 11:13-kor történt szerkesztése után volt. (→Amire szükséged lehet)
Hogyan kell biztonságosan motorozni?
Ha letetted a motoros vizsgát, az még nem jelenti azt, hogy biztonságosan tudsz motorozni. A biztonságos motorozás szerencsére elsajátítható, a legfontosabb pedig, hogy mindig légy körültekintő, tartsd be a sebességkorlátozásokat és viselj megfelelő védőfelszerelést!
Lépések
- Indulás előtt mindig ellenőrizd a motorodat! Ennek során a következőket érdemes végigvenni:
- Gumik: Megfelelő-e a nyomás, nincsenek-e a gumin sérülések.
- Fékek: Próbáld ki az első és hátsó féket, gurítsd előre a motort, majd húzd be, nyomd le a fékeket.
- Kormány: Akadálymentesen fordítható-e a kormányszerkezet (ütközéstől ütközésig), az első fék behúzásakor a teleszkópszár mozgatásával nem kotyog-e a kormánycsapágy.
- Ellenőrizd a világító és jelzőberendezéseket.
- Mindig viselj megfelelő védőruházatot! A motorozás során szinte közvetlen kapcsolatba kerülsz a természettel, többek közt ez teszi olyan vonzóvá és élvezetessé ezt a közlekedési formát. Ám szemben az autóval, egy esetleges baleset során nincs karosszéria, biztonsági öv, légzsák, ami csökkenti a sérülési veszélyt. Az egyetlen lehetőség, hogy megfelelő ruházattal segítsd a baleset okozta sérülések fokát. A megfelelő ruházat részei:
- Bukósisak: Legyen könnyű, ugyanakkor komoly ütéseknek is álljon ellen. A bukósisak akkor véd megfelelően motorozás közben, ha nem lötyög a fejeden, hanem kicsit szorul, de még nem kellemetlen a viselete. A sérült bukósisakot mindig érdemes megvizsgáltatni, szükség esetén cserélni. A deformálódott hélyszerkezet egy következő esésnél már nem nyújt tökéletes védelmet a motorozás során.
- Dzseki: Vastag, jó minőségű bőrből készüljön. A kritikus helyeken tartalmazzon protektort.
- Nadrág: Szintén vastag, jó minőségű bőrből készüljön. A kritikus helyeken tartalmazzon protektort.
- Csizma: Több féle csizma létezik versenyzéshez, túrázáshoz. A csizma esetében is fontosak a protektorok, különösen a bokánál, illetve sípcsontnál.
- Gerincvédő: Ezek általában külön kaphatok, a protektorok a gerincedet védik. Ha egyszer már erősebb ütés érte, érdemes új gerincvédőt vásárolni.
- Kesztyű: Megfelelő anyagból, pl. bőrből készült kesztyű, melyben protektorok találhatók.
- Gondolkodj előre! Mielőtt elindulsz gondold végig, hogyan jutsz el a célpontba. Az előregondolkodás a motorozás közben is fontos, játssz el a gondolattal, hogy mi történne, ha például hirtelen ki kéne kerülnöd egy akadályt, vagy az előtted guruló autó hirtelen lefékezne. A vészhelyzetekre történő folyamatos készenlét nagy mértékben segíti a balestek elkerülését.
- Soha ne hajts gyorsan! A legtöbb balesetet a gyorshajtás okozza, soha ne feledd, lassan jársz, tovább élsz. Ha tövig akarod húzni a gázt, menj el pálya motorzni, erre Magyarországon is számos lehetőség adódik. A sebesség meghatározása során ne csak az érvényben lévő szabályokat vedd figyelembe, hanem a látáskörülményeket, a forgalmi helyzetet, valamint az út állapotát.
- Légy feltűnő! Válassz olyan ruházatot, ami erőteljes, rikító színű, egy fekete motoros szerkó kevésbé látható a forgalom többi résztvevője számára. Jelenlétedet a motor felpörgetésével is jelezheted, nem árt a kipufogót is erőteljesebbre hangolni.
- Csoportos motorozás esetén megfelelő alakzatban hajtsatok! A csoportos motorozás során számos szabályt érdemes betartani. A megfelelő alakzat lényege, hogy a motorosok egymás után, de egymáshoz képest „cikk-cakkban”, kb. fél méterrel eltolva haladjanak. Így minden résztvevő megfelelő számára biztosított, hogy kellő távolságra figyelni tudja a forgalmat. Figyelj a társaidra, beszéljétek meg előre a sorrendet.
- Tanuld meg a progresszív fékezést! A motoros vizsga megszerzése során pusztán a motor alapvető kezelését oktatják. A progresszív fékezés segítségével kritikus helyzetben a lehető leggyorsabban tudsz megállni. Ennek a lassítási módnak a lényege, hogy a fékerőt fokozatosan, de egyre erőteljesebben „alakítod ki”. Mivel fékezéskor a motor első villája összemegy, így egyre nagyobb teher nehezedik az első kerékre, ami ennek köszönhetően fokozatosan növekvő tapadást jelent.
- Mindig arra néz, amerre menni akarsz! Agyunk úgy irányítja kezünket, hogy arra kanyarodunk, amerre nézünk. Ezért fontos, hogy minél kevesebbet „bámészkodjunk”, koncentráljunk arra, amerre menni akarunk, ez a különösen a kanyarodás során, a megfelelő íven történő haladás segítése kapcsán fontos.
Tippek
- Óvatosan és lehetőség szerint a sínekre merőlegesen haladj át a síneken, így csökkentheted a megcsúszás veszélyét.
- Ismeretlen útvonalon mindig légy óvatos! Különösen fontos ez a kanyarok miatt, hiszen előfordulnak befelé szűkülő kanyarok, melyeknél a még meglévő tartalékból kell növelned a motor dölési szögét.
- Ha friss motoros vagy, mindenképpen menj el egy motoros kurzusra, vagy motoros vezetéstechnikai tréningre. Ezek ugyan pénzbe kerülnek, de ha figyelembe veszed a motor árát, no és persze azt, hogy egy ilyen tréning elvégzése akár az életedet mentheti meg, mindenképpen érdemes jelentkezni. A rendőrök is rendszeresen tartanak többnyire díjmentes oktatásokat.
- Az első tavaszi motorozásnál különösen légy óvatos. Ekkor érdemes a motort alaposabban, akár szakszervizben is átvizsgáltatni. Mivel jó pár hónap telt el motorozás nélkül, így valószínűleg a reflexeid is beragadtak kicsit, nem beszélve arról, hogy a forgalom egyéb résztvevői is elszoktak attól, hogy a motorosokra kelljen figyelniük.
Amire szükséged lehet
- Megfelelő védőruha
- A tudásnak és tapasztalatnak megfelelő, kifogástalan műszaki állapotban lévő motor
- Belső béke, nyugalom
- Tapasztalat
Figyelmeztetések
- Ha fáradt, dekoncentrált vagy, ne ülj motorra! A balesetmentes motorozás maximális odafigyelést kíván!
- Sérült ruházattal, különös tekintettel a repedt vagy horpadt bukósisakra, soha ne indulj motorozni.
- Mindig a képességeidnek, tapasztalatodnak megfelelő motort válaszd. Nem érdemes mindjárt 600-as, vagy annál nagyobb motorral kezdeni, inkább válassz 125-ös, vagy 250 cm3-es kétkerekűt első motornak. Ha már kellő tapasztalatot szereztél ezekkel a járművekkel, utána jöhetnek a nagyobb és erősebb motorok.
- Még ha elsőbbséged van, akkor is légy körültekintő! Sok beleset abból adódik, hogy a motorosnak nem adják meg a jobbkezet, vagy nem veszik figyelembe, esetleg nem látják az éppen holttérben lévő járművet. Motorosként légy sokkal óvatosabb, mint ha autót vezetnél.
- Rendszeresen ellenőrizd a motorodat. Még ha kisebb esés is történt, akkor is vidd el szakszervizbe, hogy pontosan megállapítsák a sérülés mértékét.
Kapcsolódó videók
A motorozás veszélyhelyzetei (1978-as oktatófilm motorosoknak)
Látni látszani motorkerékpáron is! (1980-as oktatófilm motorosoknak)