Lakást eladni ingatlanügynök nélkül
Innen: Hogyankell.hu
A lap korábbi változatát látod, amilyen Monachus (vitalap | szerkesztései) 2014. július 1., 13:05-kor történt szerkesztése után volt. (Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell lakást eladni ingatlanügynök nélkül? == == Lépések == # A lakás kicsinosítása. Az első benyomás nagyon fontos, még akkor is, ha az érdeklőd…”)
Hogyan kell lakást eladni ingatlanügynök nélkül?
Lépések
- A lakás kicsinosítása. Az első benyomás nagyon fontos, még akkor is, ha az érdeklődő csak képen látja az ingatlant - éppen ezért még mielőtt elkezdenénk árulni a lakást, érdemes beruházni legalább egy kisebb összeget abba, hogy esztétikusabb megjelenésűvé tegyük. Ezt egészen kis dolgokkal is elérhetjük, egy egyszerű festés például máris rengeteget dobhat a lakás megítélésén, ami persze az árban is tükröződni fog. A külcsín ebben az esetben nagyon is számít.
- A lakásról készítsünk képeket. Ez egy igen trükkös lépés, amely egyszerűnek hangzik, mégis nagyon oda kell figyelni a részleteire. Kezdjük mindjárt ott, hogy a lakásban érdemes benne hagyni a bútorokat, mivel egy bebútorozott ingatlan pozitívabb hatást tesz az érdeklődőre, mintha csak a lehangolóan csupasz falakat és üres szobákat kellene bámulnia. Nem kell persze még a családi fotókat és a plüssállatokat is a polcokon hagyni, de azért ne pakoljuk ki az utolsó szöget is.
- Jól válasszuk meg az időpontot! Tapasztaljuk ki - bár jó esetben már tudjuk az ott letöltött időnek hála - hogy a lakás mely napszakban és milyen beállításban néz ki a legjobban. Használjuk az ablakokat, függönyöket, lámpákat, hiszen némi fény egészen más színben tüntetheti fel az egész lakást. Ha például a lakás keleti tájolású, fényképezzük délelőtt, természetes fényben.
- A következő lépés a hirdetéshez tartozó szöveg megírása. Mindenek előtt pontosan tudjuk meg, milyen tartalmi korlátokkal dolgozhatunk, hány karakterre kell szorítkoznunk. Egy újságban feladott expresszi hirdetés esetén például jó eséllyel csak a legfontosabb adatokat foglalhatjuk a hirdetésbe, míg egy internetes oldalon akár hosszasan is taglalhatjuk a lakás előnyeit és történetét. Persze ezt nem minden esetben érdemes megtenni - szorítkozzunk azokra az adatokra, amik valóban érdekelhetik a potenciális vásárlókat, és lehetőség szerint kerüljük azokat, amelyek elriasztanák őket. Mindezt tegyük úgy, hogy közben ne tájékoztassuk félre őket szándékosan.
- Válaszd ki, milyen hirdetést akarsz feladni! Ha a hagyományos utat akarod járni, újságba rakhatod a hirdetést, ami kifejezetten jó megoldás lehet még napjainkban is, főleg fővárosi vagy ahhoz közeli ingatlanok esetében, mert ezeket még mindig sokan olvassák. Emellett lehetőséged van arra is, hogy az interneten hirdesd meg az ingatlant, itt millió és egy lehetőség áll rendelkezésünkre - érdemes a legnagyobb apróhirdető oldalakkal kezdeni, ahol sokan látják a hirdetést, esetleg különféle adatbázisokba regisztrálni, ahol különféle paraméterek alapján ráakadhatnak a mi lakásunkra.
- Ha egy érdeklődő kapcsolatba lép velünk, tisztázzunk minden fontos kérdést már azelőtt, hogy megnézné az ingatlant. Ha a helyszínen derül ki, hogy a lakás valójában feleakkora vagy a sokszorosába kerül annak, amit keresett, és hiába fáradt el a lakáshoz, az senkinek sem jó. Tehát tisztázni kell már a telefonon, e-mailen keresztül az olyan tényezőket, mint a méret, cím, ár.
- Ezután következhet a személyes bemutatás. Ebben az esetben is alkalmazhatunk bizonyos technikákat, amelyek mint a fényképezésnél, ekkor is vonzóbbá teszik a lakást. A hatásmechanizmus igen hasonló, így például egy némi bútorzattal ellátott lakás otthonosabb hatást kelt, az érdeklődő könnyebben el tudja képzelni, milyen lenne, ha ő maga élne benne. A fényekkel szintén lehet ilyenkor játszani, nagyon is számít, hogy milyen hangulatúnak látja az érdeklődő a lakást annak megtekintésekor.
- Ha sikerült megegyezni, jöhet a tranzakció lebonyolítása. Már jóval a fizetés előtt tisztázni kell nyilvánvalóan a pontos árat, de ez önmagában még nem elég. Azt is meg kell beszélni a vevővel, hogy milyen ütemezésben tudja azt kifizetni, oda tudja-e adni egy összegben, vagy éppen csak havonta fizetett részletekben kapjuk majd meg a teljes összeget. Ugyancsak tisztázni kell, hogy mikor kerülhet sor az ingatlan átadására, ellenkező esetben mindkét fél számára rettentően kellemetlen helyzet állhat elő (hiszen előfordulhat, hogy a vevő, aki már kifizette a vételárat, már beköltözne a lakásba, míg a régi tulaj még nem költözött ki). A vételár megállapítása során tisztázni kell olyan kérdéseket, mint például hogy az ingatlanon van-e bármiféle teher, de azt is érdemes figyelembe vennünk, hogy ha új helyre költözünk, esetleg a régi helyett másik ingatlant vásárolunk, ott milyen ütemezésben és mekkora vételárat kell majd fizetnünk. Az adásvétel lebonyolítása az a pont, ahol már mindenképpen érdemes némi szakmai segítséget igénybe venni, és minden papírt ellenőriztetni egy képzett ügyvéddel, elkerülve így a félreértéseket, későbbi pereskedést.
Tippek
- Mielőtt belevágnál az ingatlanod eladásába és feladnád a hirdetést, határozd meg a célcsoportodat, hogy jobban célba találjon az üzeneted. Mint bármilyen reklám esetében, itt is sokat számít, hogy kinek akarod eladni az árut – ez esetben az ingatlant. Nem mindegy például, hogy fiatal egyetemisták vagy nyugdíjasok számára hirdetsz, hiszen más és más tényezőket kell kiemelned, előbbi esetben például fontos lehet, hogy milyen közel fekszik a lakás a közlekedési csomópontokhoz, utóbbi esetben, ha csendes környéken fekszik. De nem csak itt érhető ez tetten, már a hirdetés megszövegezésekor is odafigyelhetsz arra, hogy a megfelelő hatást érd el, a megfelelő emberek figyelmét keltsd fel.
- Ha a lakásnak vannak hibái, azokat soha ne hallgasd el, ne vezesd félre az érdeklődőket! Ez nagyon fontos, hiszen nem csak az járhat rosszul, akinek eladod a lakást, és úgy fizet ki egy adott összeget, hogy közben nem tud például arról, hogy még a felújításért is fizetnie kell majd. Az eladó is ráfázhat, ha eltitkolja az ingatlan komoly hibáit, és akár hosszú évekig tartó pereskedés lehet mindennek az eredménye, ami rengeteg pénzt, időt és energiát emészthet fel.
Amire szükséged lehet
- Fényképezőgép
- Internet-hozzáférés
- Tulajdoni lap
- Adásvételi szerződés
- Okmányok (személyi igazolvány, lakcímkártya, adókártya)