Szerkesztő:Biztoshely
Innen: Hogyankell.hu
Fontos tudnivalók a lakásbiztosításokról
Amikor azzal a címmel találkozik az ember, hogy „fontos tudnivalók a lakásbiztosításról”, akkor érdemes egy kis figyelmet szentelni neki, hiszen komoly értékekről van szó. A lakásbiztosítás éppen azért, mert az egyik legnagyobb értékű tulajdonunkat védi, az egyik legszélesebb körben használt biztosítás. Annak ellenére, hogy nagy értékről van szó, illetve, hogy nagyon sokan használják, mégis az a biztosítási alkuszok tapasztalata, hogy a biztosítottak mégis keveset tudnak arról a biztosítási termékről, amelyet megkötöttek, és így nem ritkán éri őket kellemetlen meglepetés egy-egy káresemény folytán, mert meglepve tapasztalják, hogy a biztosító egyes esetekben bizony nem fizet. Mire is kell odafigyelni, illetve tényleg melyek is azok a fontos tudnivalók a lakásbiztosításról?
Kezdjük egyből azokkal az esetekkel, amikor kiderül, hogy az alap lakásbiztosítás nem terjed ki minden kockázatra. Vegyük példának az üvegtörést, amely miatt nem kevesen bosszankodtak már, nem csak a kellemetlenség miatt, hanem a miatt is, mert a biztosító nem térítette meg a kárt, ami általában meglepetésként éri az ügyfeleket. Ez azt jelenti, hogy ezek az ügyfelek nem nézték meg, hogy pontosan milyen káreseményekre terjed ki a biztosításuk fedezete. Tudni kell ugyanis, hogy lehetnek különbségek az egyes biztosítók lakásbiztosítási kondíciói között. A példánál maradva, az üvegkár megtérítése egyes biztosítóknál benne van az alapbiztosításban, míg másoknál kiegészítő biztosítás, vagy különdíj ellenében nyújt fedezetet. Érdemes ezért figyelmesen elolvasni az ÁSZF-et, amelyben pontosan, felsorolás jelleggel megtalálható, hogy az adott biztosító alap lakásbiztosítása pontosan milyen kockázatokra terjed ki, és melyekre nem.
A másik fontos, és sajnos gyakran előforduló dolog, hogy az ügyfelek nem foglalkoznak a biztosítás évfordulójával, és év közben akarnak biztosítót váltani, és akkor meglepve tapasztalják, hogy a régi biztosító a teljes biztosítási évre kéri a díjazást, attól függetlenül, hogy az ügyfél biztosítót váltott. Ezzel kapcsolatban tehát tudni kell, hogy biztosítót váltani, csak az évforduló időpontjában lehet, mégpedig úgy, hogy a régi biztosítóhoz az ezzel kapcsolatos értesítés az évforduló napja előtt 30 nappal beérkezzen.
Talán még gyakrabban előforduló probléma a késedelmes díjfizetés, ami az elmúlt évek gazdasági történései következtében talán nem annyira meglepő. Tudni kell az ilyen esetekkel kapcsolatban, hogy a díjfizetés elmaradása esetén jellemzően a befizetési határidőt lejártától számított 30 napig még fennáll a biztosító kockázatviselési kötelessége, de a 31. nap után bekövetkező esetleges káreseménynél, már nem fogja kifizetni a kár összegét, díjnemfizetésre hivatkozva. Ezt nevezi a szakzsargon respirónak, vagy türelmi időnek. A respiró hossza változhat az egyes biztosítóknál, azaz lehet akár 60, vagy 90 nap hosszú is. A lényeg, hogy bármilyen hosszú is, amennyiben lejár, akkor a biztosító a szerződést megszünteti, és ezzel megszűnik a kártérítési kötelezettsége is.
Végül, de nem utolsó sorban térjünk ki az alulbiztosítás esetére, amely megint egy olyan dolog, amelyet minden biztosítottnak el kell kerülnie. Figyelni kell arra, hogy a szerződés megkötésekor a biztosítási összeg reális legyen, a lakás valóságos kereskedelmi értékét tükrözze, még akkor is, ha emiatt kicsit magasabb lesz a díjazás.
Ugyanis alulbiztosítottság esetében, egy esetleges káresemény után előfordulhat, hogy a valóságos kárnál jóval kevesebbet fizet a biztosító, mert a kárösszeg megállapításánál a szerződésben szereplő, biztosítási összeget vették figyelembe, és nem az aktuális értéket. Ugyanezért fontos, hogy a biztosítási összeg kövesse az árak változását, és mindig az aktuális értéket tükrözze. Ez az un indexálás, amely ebben az esetben az értékkövetést jelenti. Tapasztalni fogjuk, hogy a biztosítók maguktól minden évforduló előtt javaslatot tesznek az indexálással való élésre, azaz nem nekünk kell észben tartani, hanem csak reagálnunk kell a biztosító ajánlatára. Érdemes megszívlelni a fenti tanácsokat, és amennyiben kérdése van forduljon biztosítási alkuszhoz, ahol minden segítséget maximálisan megkap.